root/applications/doprava/texty/Zelena_vlna/vnitrek-kapitola1.tex @ 1135

Revision 1135, 11.4 kB (checked in by ondrak, 14 years ago)

bugfix
optional loading of some parameteres from cfg file
+
texty

Line 
1\chapter{Popis situace}
2\fancyhead[L]{\nouppercase{\rightmark}} 
3\section{Konstrukce a~���atky}
4
5K�atka ��v�ln�naliza�m za��se skl� z~n�lika prvk�dle samotn�mafor�v~jej�l�osti p�en �, kter�tar�~ovl�n�ignaliza�ch prvk��i pak m��pojeno n�lik detektor�skytuj�ch mu informace a~aktu��opravn�ituaci.
6
7Detektory se d� d� do t�tegori�odle jejich um��. \begin{inparaenum}[(i)] \item v�\label{i:vyzv}, \item prodlu�ovac�\label{i:prodl} \item strategick�abel{i:strat}\end{inparaenum}. (\ref{i:vyzv}) jsou um�� na stop �e, (\ref{i:prodl}) cca 30 metr�d n�~(\ref{i:strat}) na vzd�n�� m�ech, typicky alespo�0 metr�d stop �ou. Ne v�dy mus��v�ech ramenech k�atky instalov� v�echny typy detektor�
8Technicky je nej�t����detektoru induk� smy� um�� ve vozovce. Detektor pracuje na principu zm� induktance c�y, kter�e zji��uje m�n�zm� vlastn�rekvence oscila�ho obvodu, zp�nou p�nost�agneticky vodiv��y v~jej�okol�V~p��m�� dvou smy� bl�o sebe lze z�at i~podrobn��nformace o~rychlosti, druhu vozidla a~dal��daje. Smy�v�etektory jsou l� ov�n�st�m pro m�n�opravn� veli�. Mezi jejich v�pat�zk�o�ac�ena oproti ostatn�technologi� jejich neovlivn�st po��(p���odolnost v�tav�n�ou viditelnost�jako mlha nebo hust�) a~nejlep���st s�an�t ze v�ech b��u��n�chnologi�\cite{handbookI}).
9
10Nane�t��vedle dal�� nev�i~s~� z~tohoto typu detektor�poj�ist�ep�st. Ta pramen�~n�lika zdroj�dn�z~nich je doba odezvy detektoru na p�d a~odjezd vozidla ze sledovan� prostoru. Pokud se li��vznik�ep�st v~hl�n�ob�bsazenosti. D� ka�d�ktor po odjezdu vozidla pot�e jist�aby se navr�l do klidov� stavu a~mohl zaznamenat dal��Pokud se v�ak b�m tohoto �u dostane nad induk� smy� dal��utomobil, nemus��namen�nebo m��a�ov�za sou�t p�oz�. �um m�o v���n�t nap�d interference od n�k� elektronick� za��Tyto pot� komplikuj�imo jin�odelov� d�y front na k�atk�, kter�ude je�t�m�no d�.
11
12Probl�m smy�v�tektor�tak���st instalace a~�y, kter�i vy�aduj�pravu vozovky a~proto i~jej�o�n�ylou��~provozu. Kv�m�� detektory trp�echanick��n� kter��p�t a� selh� a~nutnost opravy �v�
13
14Dal��o�nost�ledov� provozu jsou infra�ven�etektory. Jejich hlavn�ou�t�e kamera, sn�j� sledovan�tor v~infra�ven�blasti. Ve v��obrazu pak pom��nadno rozezn�utomobily i~chodce jako�to zdroje tepeln� z�n�
15
16D� existuj�ap�d video detektory zalo�en�a kamer� sn�j� v~oblasti viditeln� sv�a (videodetektory), mikrovlnn�ebo ultrazvukov�etektory. Tyto v�ak nejsou v~sou�n�ob�~simulovan�blasti instalov�.
17
18Detektory um�� na Zli��oskytuj�va �. Prvn�je po� vozidel, kter��etektor projela a~druh�, po kter�~detekovan�blasti vyskytovalo n�k�ozidlo. Bohu�el, tato data nejsou naprosto p�.
19
20�zen��atky prob� pomoc�ign�� pl� ulo�en��i nebo dle pokyn�st�. Sign��l� mohou b�n�ebo r�ov�\emph{Sign��l� se skl� z~n�lika f�, kter�aj�u�evn�ebo r�ov�� �y za�k��u. \emph{F�} jsou slo�en�e sign�� skupin. \emph{Sign��kupina} pak zna�skupinu sv�ln�gnaliza�ch za��kter�ozsv�je sou�n�elenou. Sign��l� maj�evnou a~jednotnou \emph{d�u jednoho cyklu}, zna�se $T_c$. V~p�tn�blasti je to konkr��0 sekund. Posledn�d�t�mem je \emph{offset}. Ten �o~kolik sekund je za�ek jednoho cyklu sign�� pl� posunut oproti jist� po�e�mu �u $t_0$.
21
22V~p��evn�gn�� pl� se p�� signalizovan�ak��� danou tabulkou, kter�r�e kdy kter�ign��kupina rozsv� zelenou a~jak dlouho m�rvat. Nav�m�� ka�dou skupinu ulo�ena mo�nost prodlou�it interval zelen�~p���e � z~detektor�amuj�al���d�c�ozidla v~dan�sm�. Tabulka pevn� sign�� pl� je na obr�u \ref{fig:fixed-plan}.
23
24\begin{figure}
25        \centering
26        \includegraphics[width=\columnwidth]{fixed-plan}
27        \caption{Uk�a tabulky pevn� sign�� pl�. Vlevo jsou jednotliv�ign��kupiny, naho�sov�sa, uprost�sou pak zelen�zna�y intervaly, ve kter�to sign��kupiny vys�j�nak �volno�.}
28        \label{fig:fixed-plan}
29\end{figure}
30
31R�ov�ign��l� dovoluj�adi�v��olnost p��� f�. Na z�ad�ktu�� nam�n�aj�e � volit nejvhodn��� z~n�lika moment���tn��astat i~situace, �e n�er�� nebude v~r�i cyklu za�a v�
32
33\section{Oblast Zli�a}
34Ov�n�o�nosti decentralizovan� ��opravn�ignalizace je v~t� pr� provedeno na modelu skute� oblasti: ulici �vnick�~Praze~--~Zli��V~ulici se nach� p�sv�ln�i�ovatek situovan�jedn�inii. Pro zjednodu�en�sou v~t� pr� simulov� jen dv�evern��atky: 5.495 a~5.601. Prvn�menovan�e trojramenn��atka ulic �vnick�~Na Radosti, druh�e potom ��nn�~je tvo�napojen�autobusov� termin� na jedn�~obchodn� centra Metropole Zli� na druh�tran�a �vnickou.
35
36B�m simulac�sou na obou k�atk� nastaveny pevn�ign��l� bez prodlu�ov� f�.
37
38\section{Simul�r Aimsun}
39K~simulaci dopravn�ituace se pou�� softwarov�k GETRAM/AIMSUN od spole�sti TSS (Transport Simulation Systems) ve verzi 4.2.16. J�em cel� n�roje je program Aimsun, kter���~samotn�imulaci.
40
41Aimsun (Advanced Interactive Microscopic Simulator for Urban and Non-Urban Networks, \cite{aimsunman}) je mikrosimul�rem dopravy\footnote{Sou�n�erze Aimsun 6 dovoluje ji� mikro, meso i~makrosimulaci}, to znamen��e modeluje polohu jednotliv�zidel spojit��m cel�oby simulace. Ka�d�ozidlo se �ur��elem chov�. Lze nastavit r�styly p��d�, prudkost brzd� a~rozjezd�e t�i~ochotu �at. Je mo�n�imulovat r�druhy vozidel, od osobn� p��adn�uta a� po autobusy a~hromadnou dopravu v� Vedle vozidel Aimsun samoz� nab� simulaci v�iny objekt�er�e vyskytuj�~dopravn� s�ch: sv�ln�gnaliza� za��detektor�d.
42
43Vstup pro simul�r se skl� ze sc��parametr�ulace. Sc��ahuje popis dopravn��, � o~dopravn�opt�e, programy ��opravy a~pl� ve� dopravy. Popis dopravn�� p�avuje geometrickou reprezentaci zkouman�blasti, tedy rozm� a~tvar jednotliv�lni�ch pruh��atek, um��n�opravn�ignalizace, detektor�st�k hromadn�opravy a~podobn�Dopravn�opt�a m��an�v� zp�. Bu�e form�ntenzity dopravy na vstupech, pom� odbo��a k�atk� a~po�e�ho stavu s�, nebo pomoc�akzvan�-D matice, kter�achycuje po� uskute�n�st mezi dvojicemi vstupn� a~v�� bod�ogramy ��opravy zahrnuj�opisy f� a~jejich trv� pro ���atky, p�sti v~j��ro k�atky ne��Kone� pl� ve� dopravy se skl�j�~popis�s, zast�k a~j�n� �linek hromadn�opravy v~simulovan�blasti. Parametry simulace pak p�avuj�evn��a popisuj� experiment (jako doba simulace) a~prom��odnoty ur��ro kalibraci modelu.
44
45V�m za simulace je spojit�rafick�eprezentace zkouman�blasti, statistick�ata o~provozu (tok vozidel, po� zastaven�pr��ychlost, atd.) a~� sesb�n�~detektor�sledky mohou b�resleny do graf�bo ulo�eny v~textov�odob�o soubor�do datab� pro dal��pracov�.
46
47\subsection{Getram Extensions}
48
49Aimsun m�plika� rozhran�API), kter�mo�� tvorbu roz��j�ch modul�van�tram Extensions. Aimsun pomoc�ohoto rozhran�oskytuje v~re���e data ze simulace a~naopak p��ata pro jej�vliv�n�jak je nazna�o na obr�u (\ref{fig:extension}). Roz��n�e p� bu�ako DLL knihovny napsan�~C/C++ nebo ve form�kript�ythonu.
50
51\begin{figure}%
52\centering
53\includegraphics[width=8cm]{extension}%
54\caption{Aimsun a~extern�plikace}%
55\label{fig:extension}%
56\end{figure}
57
58Komunikace mezi roz��n�(Getram Extension) a~simul�rem Aimsun prob� pomoc�esti funkci:
59\begin{enumerate}
60        \item \emph{GetExtLoad()} je vol� v~okam�iku nahr� roz��n�imsunem.
61        \item \emph{GetExtInit()} je vol� na za�ku simulace.
62        \item \emph{GetExtManage()} se vol�a za�ku ka�d� kroku simulace. Slou��~z�� aktu�� � z~detektor�t o~vozidlech a~dal�� �. Tak�mo�� naopak ovl�n�ktivn� prvk�imulovan�blasti.
63        \item \emph{GetExtPostManage()} je funkce podobn��oz�jen tato je vol� na konci simula�ho kroku.
64        \item \emph{GetExtFinish()} se vol�a konci simulace a~v~n�oz��n�okon�e v�echny operace, kter�i to je�t��j�
65        \item \emph{GetExtUnLoad()} je zavol� v~okam�iku, kdy Aimsun ukon�e komunikaci s~roz��n�
66\end{enumerate}
67
68Pr�komunikace mezi Aimsunem a~roz��n�je vid�na obr�u (\ref{fig:extensiondetail})
69
70\begin{figure}%
71\centering
72\includegraphics[width=7.5cm]{extensiondetail}%
73\caption{Podrobn�es komunikace mezi Aimsunem a~Getram Extension}%
74\label{fig:extensiondetail}%
75\end{figure}
76
77\section{Emul�r �e ELS3}
78Pro simulace funkc�adi�k�atky se pou�� emul�r ELS3 vyvinut�ou Eltodo. Ten z~re�� �e obsahuje algoritmus ��Ovl�n�W periferi�modul detektor���sign�� skupin, a~podobn�jsou nahrazeny v�psan�ul�rem Aimsun.
79
80V~INI souboru emul�ru �e jsou ulo�eny parametry dopravn� ��ou�it� v~simulovan�blasti. Dopravn�e�en�e ur�o parametry k�atky (jej�onstrukce, um�� detektor�ze, sign��kupiny, \ldots) a~dopravn� vztahy mezi t�to parametry (sign��l�, dynamick��n�\ldots). N�h dopravn� ��e d�m dopravn� in�en�jeho struktura p�uje r�c t� pr�.
81
82%Parametry k�atky (sign��kupiny, f�, detektory, �) a dopravn�ztahy nad t�to parametry (sign��l�, dynamick��n��) jsou ur�y dopravn��� kter�ytvo�pravn�n�en�eho� struktura p�uje r�c t� pr�. Tyto konfigura� parametry dopravn� ��sou ulo�eny v INI souboru.
83
84ELS3 m�ro komunikaci s~okol�vlastn�PI. V~ka�d�simula�m kroku p��obdr��~Aimsunu stavy sv�tektor� knihovny BDM (kter�de nahrazuje modul dopravn�st�) � pak p��ata pro ovlivn� ��V�m �e je obraz barevn�ombinace sign�� skupin. Ten se zas� do Aimsunu na konci ka�d� simula�ho kroku.
85
86%Vstupn� v��ata se do �e na�aj��omunika� API. Z prost�AIMSUN � obdr�� ka�d�simula�m kroku obraz stavu v�ech detektor��ovatky. Z modulu dopravn�st� (v na�em p��e to BDM) � p� po uplynut��c�eriody data pro uplatn� nov� ��
87
88%V�m z �e je obraz barevn�ombinace sign�� skupin. Obraz se pos� do AIMSUN na konci simula�ho kroku. Pro zp�ou vazbu �e na �dnu slou��ealizovan���l� Sign��l�se odes� s pevnou periodou, kter�emus��dn� ��eriodou p�en�opravn�st�.
Note: See TracBrowser for help on using the browser.