root/applications/doprava/texty/Zelena_vlna/vnitrek-kapitola3.tex @ 1118

Revision 1118, 10.6 kB (checked in by ondrak, 15 years ago)

fixed passive behavior
attempt to log offset

directory texty added

Line 
1\chapter{Algoritmus ��
2\section{N�h algoritmu}
3�olem v~t� pr� bylo navrhnout algoritmus vyjedn�n�ezi jednotliv�i�ovatkami tak, aby koordinovanou zm�u sv�fset�vo�zelenou vlnu a~tedy aby projelo co nejv� vozidel bez zbyte�ho zastavov�.
4
5D�t�kem n�hu je funkce kter�ohodnot�astaven�ffsetu a umo�n�ak tedy porovnat r�jeho hodnoty a vybrat tu mo�n�ejlep��Jako m� kvality byl odhad po� aut, kter�rojedou k�atkou bez zastaven�
6
7Pro v� hodnocen�v programu naz� \texttt{rating}) je t�pro ka�d�n�ruh na vjezdu do k�atky zn�d�u fronty a o��n�asy p�d�idel od sousedn��atky. D�a fronty se v sou�n�ob��� ze simul�ru, p�dy pak p�od souseda. Ten je po��odle vztahu
8\begin{equation}
9t_z = t_{zz} + \frac{d}{v_P} + \mathit{offset}
10\label{eq:tz}
11\end{equation}
12a
13\begin{equation}
14t_k = t_z + t_{dz} \;,
15\label{eq:tk}
16\end{equation}
17kde $t_z$ je � za�ku p�du aut a $t_k$ � konce. D� pak $t_{zz}$ je � za�ku sv�n�elen�$d$ vzd�nost ke k�atce, kter�� o �y p�d�_P$ pr��ychlost vozidel, $\mathit{offset}$ nastaven�et a $t_{dz}$ d�a sv�n�eln�K t�o dvoum hodnot�se je�t����kl�n�t aut. Jeho odhad je z��z hustoty provozu v minul�cyklu. K�atka zas�j� odhady takov�trojic � p���lik -- podle toho, kolik f� rozsv� zelenou ve sm� p��t�c�j�u k sousedovi, kter�hady ��l.
18
19(!tady je�t�� chyb�
20
21P�jedn�n�ak maj�genti dv�ole, jeden z nich je ozna� jako \emph{pasivn� zat�o druh�hraje tedy roli aktivn�. Pasivn�gent m�evn�astaven�et a jen reaguje na pokyny aktivn�. Pokyny jsou bu��st o o��n�asy p�d�o n�h na zm� offsetu. Na prvn� nich agent v�dy reaguje zasl�m po�adovan�aj�druh�ak zva�uje, jestli by zm� v celkov�sou� p�la zlep�en�texttt{ratingu}. Z tohoto popisu u� pak vypl�le aktivn� agenta. Ten stejn�racuje se ��stmi o �y p�d�v�ale aktivn�� sv�fset a pokou��e vyjednat zm� u soused�
22Vyjedn�c�yklus pak prob� v n�lika kroc�. Nejprve si v�ichni agenti vy��j���n��dy vozidel na z�ad�ffset�taven�minul�cyklu. Na z�ad��to o��n�ak aktivn�genti spo�aj�texttt{rating} sv� nastaven�ffsetu a pokus�e zjistit, jestli by n�k�m� jejich offsetu nevedla k zlep�en�texttt{ratingu}. Hled� nejlep�� offsetu prob� ve t�kroc�. Nejprve se porovn�ktu��ffset, offset zv�o 8 sekund a offset sn�n�sekund. Vybere se nejlep��e t��nost� pokra�e se s n�tejn�sobem, jen uva�ovan�m� je $\pm$ 4 sekundy. V posledn�kroku je pak zm� $\pm$ 2 sekundy.
23
24(!Jeden odstavec na p�n�e je zdroj�!)
25
26%Kdy� v�ichni aktivn�genti naleznou sv�ejlep��ffsety, roze�le se v�em agent�r� o nalezen�tabiln� stavu, kter�bsahuje nov�odnoty o��n��zd�idel. Nyn�genti vyzkou��jestli by k dal�� zlep�en�evedla zm� offsetu u n�er� ze soused�ejn�sobem jako p�ed� vlastn� nejlep�� offsetu zkus�dhadnout zm� \texttt{ratingu} p�sunu sousedova offsetu o $\pm$ 4, 2 a 1 sekundu. Pokud m�ejlep��texttt{rating} nenulov�m�, za�le se sousedovi ��st o tuto zm� spolu se zm�u \texttt{ratingu}, kter��la.
27
28Soused pot�esb� v�echny n�hy a otestuje, kter�vrh�nejv��ou� zm� ratingu u n�samotn� a u navrhovatele a ten potom p� za vlastn�Pokud by v�echny n�hy p�ly z�rnou zm�, jsou zam�uty a ���m� nenast�. V ka�d�p��sou pak rozesl� informace o nov�stabiln�stavu a s nimi op�o��n��dy.
29
30T�o ka�d��atka nalezne sv�tim��ffset. Probl�nast� p�sl� nalezen� offsetu do �e k�atky. Od toho nen�arantov� okam�it�kce, zp�jak�an� offsetu dos�e je jen v jeho re�ii a ne� se tak stane m�rvat i n�lik cykl�toho d� se nalezen�et nepos� hned po nalezen�ale agent v�dy v p� cyklech napo��ptim��ffset, z t�to p� hodnot spo��r�a a� ten se n�edn���i pro zpracov�. T�je tak�n�na reaktivnost agenta a zamez�e p�n�hnan�kc�na chvilkov�m� popt�y, kter�jn�en�o�n�e p�sobit.
31
32\section{Pou�it�nihovny}
33Pro usnadn� pr� a tak� d� lep�� za�n� do sou�n� ��e v~programu se pou��j��ln�ostupn�nihovny: \texttt{IT++}, zjednodu�uj� pr� s~vektory, maticemi a~poli, \texttt{BDM} (Bayesian Decision Making), kter�bsahuje u�ite� n�roje pro pr� s~popisy k~vektor�\texttt{libconfig}, slou�� p���pro pr� s~konfigura�mi soubory. Prvn�v�nihovny jsou distribuov� pod GPL licenc�t�pak pod licenc�GPL.
34
35\subsection{IT++}
36\texttt{IT++} je knihovna pro C++, kter�bsahuje t�a~funkce pro prov�n��er�tematick�erac�zpracov� sign� a~dal��Pro � t� pr� jsou zaj�v�r� funkce matematick�
37
38V~knihovn�sou mj. zavedeny typy \texttt{vec} a~\texttt{ivec}. Prvn�menovan�ektor obsahuj� prvky typu \texttt{double}, tedy �la s~desetinou �kou, druh�ak slo�en z~prvk�ttt{int}, tedy �el cel�r� s~vektory je velmi intiutivn�nav�lze �to pou��t syntaxi podobnou jako v~programu MATLAB.
39
40Vektor m� nadefinovat jedn�z~t�to zp�:
41\lstset{language=C++, showstringspaces=false}
42\begin{lstlisting}
43vec my_vector;
44vec my_vector(10);
45\end{lstlisting}
46p�� prvn�e zp� pro vektor nealokuje pam� To je pak nutn�d�t funkc�lstinline{setsize()}. N�edn�e pak mo�n�lo�it do vektoru jednotliv�rvky a~to nap�d n�eduj� p�y:
47\begin{lstlisting}
48vec  a = "0 0.7 5 9.3";        // tedy a = [0 0.7 5 9.3]
49ivec b = "0:5";                // tedy b = [0 1 2 3 4 5]
50vec  c = "3:2.5:13";           // tedy c = [3 5.5 8 10.5 13]
51ivec d = "1:3:5,0:2:4";        // tedy d = [1 3 5 0 2 4]
52vec e("1.2,3.4,5.6");          // tedy e = [1.2 3.4 5.6]
53\end{lstlisting}
54Nav�lze i-t� prvku vektoru \texttt{a} p�povat pomoc�lstinline!a(i)! nebo \lstinline[]!a[i]!. �
55
56D� p�en�per�r� s~vektory p�prov�t b��atematick�perace:
57\begin{lstlisting}
58a+b     // sou� vektor�5        // p�n��a 5 ke v�em prvk�ktoru
59a*b     // skal��ou� vektor�9   // vyn�ben��ech prvk�toru �lem 9
60\end{lstlisting}
61a~tak podobn�
62
63Pr� s maticemi pak funguje podle stejn�avidel.
64
65(Array)
66
67\subsection{BDM}
68Knihovna \texttt{BDM} (Bayesian Decision Making) se zab�ak n�v napov�, bayesovsk�hodov�m. Ov�em v~t� pr� jsou z~n�ou�ity jen t�\texttt{UI}, \texttt{RV}, \texttt{datalink} a~\texttt{loger}.
69
70T�\texttt{UI} (User Info) slou��ro ukl�n�~�n�ibovoln�ivatelsk�t. Zde se pou�� pro na�n�onfigurace pro simul�r a~pro jednotliv�genty a~d� jako form�pro ukl�n�~pos�n�pr�mezi agenty.
71
72�elem t�\texttt{RV} je poskytovat popisn�nformace k~datov� vektoru. Prom��ypu \texttt{RV} se skl� z~jedn�ebo n�lika polo�ek. Ka�d�akov�olo�ka m�voje jm� (\texttt{name}) a~d�u -- po� prvk�er�omuto jm� odpov�j�Sou� d�k v�ech takov�polo�ek se potom mus�ovnat d�e vektoru, kter�anou prom�ou typu \texttt{RV} popisov� Fungov� je ilustrov� na obr�u \ref{fig:rv}.
73
74\begin{figure}%
75        \centering
76        \includegraphics[width=7cm]{rv}%
77        \caption{Vektor typu \texttt{RV} (vlevo) funguj� jako popis k vektoru typu \texttt{vec}~(vpravo). Ka�d�olo�ka z \texttt{rv\_vector} m� lev�sloupci sv�m� (\texttt{name}) a v prav�velikost (\texttt{size}). Nap�d podvektor \texttt{c} m�edy tvar [5 4]}%
78        \label{fig:rv}%
79\end{figure}
80
81Pro kop�v� dat mezi vektory existuje t�\texttt{datalink}. Vytv� spojen�ezi dv� datov�ktory na z�adn�hodn�ojmenovan�vk� nim p��n�pisn�ktorech. Po propojen�ektoru s podvektorem pak funkce \texttt{datalinku} umo�� snadn�op�v� dat ob� sm�.
82
83Na z�r \texttt{Logger} je t�ur��ro ukl�n�at z~programu. Tvo�straktn�rstvu mezi programem a~samotn�isem dat. P�u�it�e jen na za�ku nastav�~jak�orm�hceme z�at v��daje (nap�o�it do pam�, do souboru, do datab�, atd.) a~d� t�pou��me bez ohledu na tuto volbu. Je t�zaji�t� flexibilita pro p�, �e se zm� po�adavky na v� z~programu.
84
85\subsection{Libconfig}
86Konfigura� parametry pro simulaci se ukl�j�o souboru ve form�, kter�d�nihovna \texttt{libconfig}. Jde o~textov�� kter�tru�j��~pro �v� l� �eln� XML.
87
88(...rozv� nebo zru�it...)
89
90\section{Struktura programu}
91Simulace je obsluhov� z~programu \emph{main\_loop.exe}. Ten se star�~na�n�onfigurace, spu�t� simul�ru Aimsun a~zaji��uje komunika�ho prost�ka mezi jednotliv�enty. Program se spou�t�~jedn�parametrem, kter�stavuje jm� konfigura�ho souboru. Konfigura� soubor pou�� form� kter�t�nihovna \texttt{libconfig}.
92
93Program funguje tak, �e na za�ku na� konfigura� soubor. Pokud konfigura� soubor nen�ad� program skon�s~chybou. Po na�n�e spu�t�simul�r Aimsun s~parametry zapsan� skupin�texttt{system}. Jde p���o~intenzitu provozu na vstupech do dopravn�� a~d�u simulace.
94
95N�edn�e vytvo�pole ukazatel�agenty \texttt{Ags}.
96
97
98%\lstset{language=[Visual]C++,showstringspaces=false,numbers=left, numberstyle=\tiny, numbersep=5pt, tabsize=2}
99%\begin{lstlisting}
100%for ( int tK=0; tK < Ds->max_length(); tK++ ) {
101%               Ds->log_write ( ); // write stuff to
102%               Ds->getdata(glob_dt);
103%               for ( int i=0; i<Ags.length(); i++ ) {
104%                       Ags(i) -> adapt(glob_dt);
105%               }
106%
107%               // NEGOTIATION CYCLE
108%               // ends when Queue is empty or after defined number of cycles
109%               int cycle=0;
110%               do {
111%                       //DBG
112%                       MsgStore.writeFile("xxx");
113%                       // parse message queue
114%                       for ( int m=Queue.getLength()-1; m>=0; m-- ) {
115%                       // go backwards - last mesages are discarded
116%                               for ( int i=0; i<Ags.length(); i++ ) {
117%                                       Setting& msg=Queue[m];
118%                                       string m_to=msg["to"];
119%                                       if (m_to==Ags(i)->_name()) {
120%                                               Ags(i)->receive(msg);
121%                                               Queue.remove(m);
122%                                               break;
123%                                               // message delivered;
124%                                       }
125%                               }
126%                       }
127%                       if (Queue.getLength()>0){
128%                               bdm_error("undelivered messages -
129%                               probably unknown neighbours");
130%                       }
131%
132%                       for ( int i=0; i<Ags.length(); i++ ) {
133%                               Ags(i) -> broadcast(Queue);
134%                       }
135%
136%                       cycle++;
137%               }
138%               while ((Queue.getLength()>0) && (cycle<max_cycles));
139%               
140%\end{lstlisting}
Note: See TracBrowser for help on using the browser.