\chapter*{Úvod} \addcontentsline{toc}{chapter}{Úvod} \fancyhead[L]{Úvod} Na mnoha místech silničních komunikací dnes nastává problém s~jejich ucpáváním příliš silným automobilovým provozem, přičemž nejčastějším úzkým hrdlem bývají křižovatky. Teoreticky nejjednodušší se jeví přestavba dotčených míst. To je však často také řešení nejnákladnější a~v~některých místech to ani není možné, například z~důvodu nedostatku prostoru. Další možností je omezení počtu vozidel přijíždějících do předmětné oblasti. To sice zlepší průjezdnost v~kritickém místě, ale provoz se tím přesouvá jinam, kde tak může vzniknout podobný problém. Jako zajímavá možnost se jeví co nejlepší řízení provozu pomocí světelných signalizačních zařízení. V~současné době je většina vytížených křižovatek řízena pomocí poměrně sofistikovaných signálních plánů, které se i~dokáží přizpůsobovat aktuální dopravní situaci. Tyto plány bývají vypočítány různými dlouhodobě vyvíjenými programy na základě změřených dat o~hustotě dopravy v~daném místě. Pro izolované křižovatky se chovají velmi dobře, nevýhodou toho způsobu řízení však bývá právě izolovanost -- každá křižovatka má informace jen o~svém nejužším okolí a~chybí jakákoli koordinace mezi sousedícími křižovatkami. Na některých místech se používá jistá forma centralizovaného řízení. Ústředna sbírá údaje z~určité oblasti a~na základě těchto informací vysílá pokyny do řadičů příslušných křižovatek. Tento postup vede k~velmi dobrým výsledkům, ale většímu rozšíření brání malá univerzálnost algoritmů používaných v~ústřednách. Relativně novým přístup je decentralizovaném řízení dopravní signalizace. Ta funguje na principu multiagentních systémů. Každá křižovatka se pak stává jedním agentem, který jedná s~ostatními agenty za účelem vytvoření společné strategie řízení vedoucí ke zlepšení průjezdnosti. Cílem této práce je seznámit se s~tímto decentralizovaným způsobem řízení, navrhnout komunikační strategii, která by pomocí nastavení tak zvaných offsetů mohla vézt ke zlepšení průjezdnosti oblastí, toto řešení implementovat na počítači a~prozkoumat jeho důsledky v~simulátoru dopravy Aimsun. Toto vše je prováděno na modelu skutečné oblasti, konkrétně Řevnické ulice v~Praze -- Zličíně. Jako referenční stav pak slouží řízení dopravní signalizace signálními plány expertně navrženými metodou Monte Carlo. Na začátku práce je představen způsob řízení světelných křižovatek, používané detektory a popis signálních plánů. Následuje popis modelované oblasti a~po té sekce o~simulátoru Aimsun. Ta představuje některé možnosti, které Aimsun nabízí, ukazuje jaká vstupní data do simulace vstupují a~jaké zní vystupují. Součástí je také popis rozhraní Getram Extensions, které se používá pro komunikaci mezi simulátorem a~externími programy. Následující kapitola pak představuje úvod to teorie multiagentních systému ... (atd, podle toho, co v~kapitole bude) Ve třetí kapitole je popsána nejprve teoreticky navrhovaná strategie komunikace mezi agenty a~pak i~představena konkrétní implementace. Ta spočívá v~rozšíření stávajícího řešení pro simulace dopravy vyvíjené v~Ústavu teorie informace a~automatizace (ÚTIA) Akademie věd ČR. V~poslední kapitole se nacházejí výsledky simulací navrženého algoritmu a~srovnání stavu v~oblasti před a~po jeho aplikaci.