| 1 | \def \obr {02_Aimsun/fig/} | 
|---|
| 2 |  | 
|---|
| 3 | \chapter{AIMSUN}  | 
|---|
| 4 | AIMSUN (Advanced Interactive Microscopic Simulator for Urban and Non-Urban Networks), | 
|---|
| 5 | je mikrosimulátor dopravy. Podstatou mikroskopické simulace (mikrosimulace) je modelování | 
|---|
| 6 | jízdy jednotlivých vozidel po dané komunikační síti, přičemž se zohledňují všechny parametry | 
|---|
| 7 | infrastruktury i dopravních prostředků, a to včetně chování řidiče. | 
|---|
| 8 | V této kapitole je popsána základní charakteristika mikrosimulátoru AIMSUN. | 
|---|
| 9 | Podrobnější informace lze nalézt například v \cite{aimsunget} nebo \cite{aimsunman}. | 
|---|
| 10 | \\ | 
|---|
| 11 |  | 
|---|
| 12 | \section{Vstupní data pro AIMSUN} | 
|---|
| 13 | AIMSUN potřebuje pro svůj běh simulační scénář a množinu simulačních parametrů, které definují | 
|---|
| 14 | experiment. Scénář se skládá ze čtyř druhů dat: popis dopravní sítě, plány řízení dopravy, | 
|---|
| 15 | požadovaná dopravní data, a plány hromadné dopravy. | 
|---|
| 16 | \subsection{Scénář} | 
|---|
| 17 | Popis dopravní sítě zahrnuje geometrii sítě, popis křižovatek a rozmístění detektorů, | 
|---|
| 18 | které jsou rozmístěny podál dopravní sítě. | 
|---|
| 19 | \\ | 
|---|
| 20 | \\ | 
|---|
| 21 | Plány řízení doprahy obsahují fáze a jejich délky pro křižovatky, které jsou řízeny dopravními světly. | 
|---|
| 22 | V každé fázi je definováno která signální skupina je průjezdná. | 
|---|
| 23 | \\ | 
|---|
| 24 | \\ | 
|---|
| 25 | dopravní data se dají zadat dvěma způsoby: | 
|---|
| 26 | \newpage | 
|---|
| 27 | \begin{itemize} | 
|---|
| 28 |  \item Pomocí objemů dopravy v určitých místech dopravní sítě, poměrů odbočení a počátečního stavu | 
|---|
| 29 |  \item Pomocí matice, kde prvek na $i$-tém řádku a v $j$-sloupci udává kolik jízd se uskuteční z místa $i$ do místa $j$ | 
|---|
| 30 | \end{itemize} | 
|---|
| 31 | V prvním případě se vozidla rozmístí stochasticky podle pořžadovaných počtů a poměrů odbočení do dopravní sítě, | 
|---|
| 32 | v případě druhém je každému vozidlu přiřazena trasa z místa $i$ do místa $j$. | 
|---|
| 33 | \\ | 
|---|
| 34 | \\ | 
|---|
| 35 | Plány hromadné dopravy obsahují linky autobusů, jejich zastávky a jízdní řády. | 
|---|
| 36 | \subsection{Výstupní data AIMSUNu} | 
|---|
| 37 | AIMSUN poskytuje jak statistické výstupy v podobě hodnot doby průjezdu vozidla sítí, počtu zastavení, zpoždění a průměrné rychlosti, | 
|---|
| 38 | tak výstupy z detektorů - počet vozidel, rychlost a doba stání na detektoru, tak i plynule modelovaný grafický výstup. | 
|---|
| 39 | \begin{figure}[H] | 
|---|
| 40 | \begin{center} | 
|---|
| 41 |     {\includegraphics[width=346px]{\obr aimsun01.eps}} | 
|---|
| 42 |     \caption{Grafický výstup ze simulátoru AIMSUN}\label{fig:aimsun01} | 
|---|
| 43 | \end{center} | 
|---|
| 44 | \end{figure} | 
|---|
| 45 |  | 
|---|
| 46 | \begin{figure}[H] | 
|---|
| 47 | \begin{center} | 
|---|
| 48 |     {\includegraphics[width=346px]{\obr aimsun02.eps}} | 
|---|
| 49 |     \caption{Grafický výstup ze simulátoru AIMSUN - detail}\label{fig:aimsun02} | 
|---|
| 50 | \end{center} | 
|---|
| 51 | \end{figure} | 
|---|
| 52 |  | 
|---|
| 53 | \subsection{VGS API}\label{ss:vgs_api} | 
|---|
| 54 | VGS API je rozhraní napsané v jazyce, které rozšiřuje funkčnost mikrosimulátoru AIMSUN. | 
|---|
| 55 | Jeho dva nejdůležitější úkoly jsou zjednodušení reálné simulace a statistické zpracování | 
|---|
| 56 | výstupních dat. | 
|---|
| 57 |  | 
|---|
| 58 | \subsubsection{Reálná simulace} | 
|---|
| 59 | Aimsun umožňuje simulaci reálné dopravní sítě, kdy hodnoty hustoty dopravy | 
|---|
| 60 | odpovídají skutečně naměřeným hodnotám v reálném prostření simulované sítě. | 
|---|
| 61 | Běžně se používají ručně sečtené hodoty v intervalech jedné hodiny. | 
|---|
| 62 | Údaje se potom vkládají opět ručně do simulátoru. | 
|---|
| 63 | \\ | 
|---|
| 64 | \\ | 
|---|
| 65 | Pro přesnější simulaci se používají data z detektorů v simulované oblasti. | 
|---|
| 66 | Objem dat je ale pro ruční vkládání neúnosně velký. Proto bylo vyvinuto | 
|---|
| 67 | VGS API, které umožňuje generování vozidel v průběhu simulace. | 
|---|
| 68 | VGS API se předá soubor s uloženými údaji z detektorů, to automaticky | 
|---|
| 69 | rozběhne AIMSUN, do kterého generuje v průběhu simulace vozidla podle reálných dat. | 
|---|
| 70 |  | 
|---|
| 71 | \subsubsection{Zpracování dat}\label{sss:zpracovani_dat} | 
|---|
| 72 | Druhým důležitám úkolem VGS API je zhromažďovat data potřebná pro | 
|---|
| 73 | vyhodnocení experimentu. Aimsun sice disponuje jednoduchým rozhraním pro | 
|---|
| 74 | vizualizaci dat a jejich export do textových souborů, není ale možné | 
|---|
| 75 | například porovnávat jednotlivé scénáře simulací. VGS API proto | 
|---|
| 76 | periodicky ukládá všechny klíčové ukazatele jak pro jednotlivé segmenty | 
|---|
| 77 | dopravní sítě, tak i pro celý simulovaný systém. Uživatel má po ukončení | 
|---|
| 78 | simulace k dispozici údaje o počtu zastavení vozidla, o jeho zpoždění, | 
|---|
| 79 | průměrné rychlosti, době jízdy a době stání, o dopravím toku a hustotě | 
|---|
| 80 | dopravy na jednotlivých segmentech. | 
|---|
| 81 | \\ | 
|---|
| 82 | \\ | 
|---|
| 83 | Jedním z nejpodstatnějších údajů, které nám VGS API poskytuje, je délka | 
|---|
| 84 | fronty pro daný jízdní pruh. | 
|---|
| 85 | Tento údaj je prakticky nemožný určovat podle dat z detektorů, podstatně zkreslených | 
|---|
| 86 | chybami dvojího typu. Jednak vzniká chyba při přejezdu vozidla z pruhu do pruhu v oblasti detektorů, | 
|---|
| 87 | kdy jedno vozidlo zaznamenají oba detektory. Vozidlo by se potom přičetlo do obou front. K druhému případu | 
|---|
| 88 | chyby dochází, pokud je mezi dvěma vozidly tak malý rozestup, že je detektor považuje za jedno. | 
|---|
| 89 | V tomto případě naopak dochází k samovolnému vytrácení vozidel. | 
|---|
| 90 | Pokud bychom chtěli počítat délku fronty jako rozdíl počtů vozidel, která do křižovatky přijela a která ji opustila, | 
|---|
| 91 | docházelo by ke kumulaci této chyby v průběhu simulace. | 
|---|
| 92 | Hodnota délky fronty se ve VGS API získá vysčítáním vozidel s | 
|---|
| 93 | menší rychlostí než 3,6 km/h po segmentech jízdního pruhu. | 
|---|
| 94 |  | 
|---|
| 95 |  | 
|---|
| 96 | \subsection{Řadiče} | 
|---|
| 97 | K řízení signálních skupin křižovatky se používá tzv. řadič. V reálném případě se jedná | 
|---|
| 98 | o počítač napojený na dopravní ústřednu, signální skupiny křižovatky a její detektory. | 
|---|
| 99 | v případě simulace je použit emulátor řadiče ELS3 firmy ELTODO. Ten má implementován  | 
|---|
| 100 | pouze algoritmus řízení. O simulaci detektorů a přepínání signálních skupin se stará AIMSUN. | 
|---|
| 101 | \\ | 
|---|
| 102 | \\ | 
|---|
| 103 | Parametry křižovatky (signální skupiny, fáze, detektory, …) a dopravní | 
|---|
| 104 | vztahy nad těmito parametry (signální plány, dynamické řízení, …) | 
|---|
| 105 | se načítají na začátku simulace z konfiguračního souboru. Jsou | 
|---|
| 106 | součástí dopravního návrhu a v průběhu simulace se nemění. | 
|---|
| 107 | Přenastavují se pouze vnější parametry. | 
|---|
| 108 | \\ | 
|---|
| 109 | \\ | 
|---|
| 110 | Vstupní a výstupní data se do řadiče načítají přes komunikační API. | 
|---|
| 111 | Na začátku každého simulačního kroku se z AIMSUNu předají údaje z detektorů. | 
|---|
| 112 | Po zpracování dat program určí hodnotu vnějších parametrů pro řízení křižovatky, | 
|---|
| 113 | a na konci kroku simulace je předá řadiči pomocí knihovny BDM, která zastává roli | 
|---|
| 114 | dopravní ústředny v reálném případě. | 
|---|
| 115 | \\ | 
|---|
| 116 | \\ | 
|---|
| 117 | Vnějšími parametry jsou | 
|---|
| 118 | \begin{itemize} | 
|---|
| 119 |  \item délka cyklu - čas, za který se vystřídají všechny fáze | 
|---|
| 120 |  \item offset - posunutí začátku cyklu oproti globálnímu času | 
|---|
| 121 | \end{itemize} | 
|---|
| 122 | Úkolem této práce je řídit provoz pouze pomocí nastavení délky cyklu. | 
|---|
| 123 | To změní i délky jednotlivých fází, jejichž součet se musí délce cyklu rovnat, | 
|---|
| 124 | neovlivní však jejich poměr, který je konstantní. To znamená, že se nezmění | 
|---|
| 125 | ani poměr doby průjezdnosti a neprůjezdnosti dopravních pruhů. | 
|---|
| 126 |  | 
|---|
| 127 |  | 
|---|
| 128 | \subsection{Oblast simulace}\label{ss:oblast_simulace} | 
|---|
| 129 | Pro simulaci bylo použito svhéma dvou křižovatek na ulici Řevnické, sestavené | 
|---|
| 130 | podle skutečné situace. Následující schémata znázorňují křižovatkuy s označením | 
|---|
| 131 | 495 - Na Radosti a 601 - terminál BUS, jejich pruhy (VA, VB, VC, VD, VE, VF a VA, VAa, VB, VBa, VC, VD, VE, Se) | 
|---|
| 132 | a detektory, znázorněné zelenými obdélníky. | 
|---|
| 133 |  | 
|---|
| 134 | \begin{figure}[H] | 
|---|
| 135 | \begin{center} | 
|---|
| 136 |     {\includegraphics[width=12cm]{\obr 601.eps}} | 
|---|
| 137 |     \caption{Křižovatka 601}\label{fig:601} | 
|---|
| 138 | \end{center} | 
|---|
| 139 | \end{figure} | 
|---|
| 140 |  | 
|---|
| 141 | \begin{figure}[H] | 
|---|
| 142 | \begin{center} | 
|---|
| 143 |     {\includegraphics[width=12cm]{\obr 495.eps}} | 
|---|
| 144 |     \caption{Křižovatka 495}\label{fig:601} | 
|---|
| 145 | \end{center} | 
|---|
| 146 | \end{figure} | 
|---|
| 147 |  | 
|---|