root/applications/doprava/texty/delka_cyklu/02_Aimsun/Aimsun.tex @ 1463

Revision 1151, 7.5 kB (checked in by jabu, 14 years ago)
Line 
1\def \obr {02_Aimsun/fig/}
2
3\chapter{AIMSUN} 
4AIMSUN (Advanced Interactive Microscopic Simulator for Urban and Non-Urban Networks),
5je mikrosimulátor dopravy. Podstatou mikroskopické simulace (mikrosimulace) je modelování
6jízdy jednotlivých vozidel po dané komunikační síti, přičemž se zohledňují všechny parametry
7infrastruktury i dopravních prostředků, a to včetně chování řidiče.
8V této kapitole je popsána základní charakteristika mikrosimulátoru AIMSUN.
9Podrobnější informace lze nalézt například v \cite{aimsunget} nebo \cite{aimsunman}.
10
11\section{Vstupní data pro AIMSUN}
12AIMSUN potřebuje pro svůj běh simulační scénář a množinu simulačních parametrů, které definují
13experiment. Scénář se skládá ze čtyř druhů dat: popis dopravní sítě, plány řízení dopravy,
14požadovaná dopravní data, a plány hromadné dopravy.
15\subsection{Scénář}
16Popis dopravní sítě zahrnuje geometrii sítě, popis křižovatek a rozmístění detektorů,
17které jsou rozmístěny podél dopravní sítě.
18\\
19\\
20Plány řízení odpravy obsahují fáze a jejich délky pro křižovatky, které jsou řízeny dopravními světly.
21V každé fázi je definováno která signální skupina je průjezdná.
22\\
23\\
24Dopravní data se dají zadat dvěma způsoby:
25
26\begin{itemize}
27 \item Pomocí objemů dopravy v určitých místech dopravní sítě, poměrů odbočení a počátečního stavu
28 \item Pomocí matice, kde prvek na $i$-tém řádku a v $j$-sloupci udává kolik jízd se uskuteční z místa $i$ do místa $j$
29\end{itemize}
30V prvním případě se vozidla rozmístí stochasticky podle požadovaných počtů a poměrů odbočení do dopravní sítě,
31v případě druhém je každému vozidlu přiřazena trasa z místa $i$ do místa $j$.
32\\
33\\
34Plány hromadné dopravy obsahují linky autobusů, jejich zastávky a jízdní řády.
35\subsection{Výstupní data AIMSUNu}
36AIMSUN poskytuje jak statistické výstupy v podobě hodnot doby průjezdu vozidla sítí, počtu zastavení, zpoždění a průměrné rychlosti,
37tak výstupy z detektorů - počet vozidel, rychlost a doba stání na detektoru, tak i plynule modelovaný grafický výstup.
38\begin{figure}[H]
39\begin{center}
40    {\includegraphics[width=346px]{\obr aimsun01.eps}}
41    \caption{Grafický výstup ze simulátoru AIMSUN}\label{fig:aimsun01}
42\end{center}
43\end{figure}
44
45\begin{figure}[H]
46\begin{center}
47    {\includegraphics[width=346px]{\obr aimsun02.eps}}
48    \caption{Grafický výstup ze simulátoru AIMSUN - detail}\label{fig:aimsun02}
49\end{center}
50\end{figure}
51
52\subsection{VGS API}\label{ss:vgs_api}
53VGS API je rozhraní napsané v jazyce C++, které rozšiřuje funkčnost mikrosimulátoru AIMSUN.
54Jeho dva nejdůležitější úkoly jsou zjednodušení reálné simulace a statistické zpracování
55výstupních dat.
56
57\subsubsection{Reálná simulace}
58AIMSUN umožňuje simulaci reálné dopravní sítě, kdy hodnoty hustoty dopravy
59odpovídají skutečně naměřeným hodnotám v reálném prostření simulované sítě.
60Běžně se používají ručně sečtené hodnoty v intervalech jedné hodiny.
61Údaje se potom vkládají opět ručně do simulátoru.
62\\
63\\
64Pro přesnější simulaci se používají data z detektorů v simulované oblasti.
65Objem dat je ale pro ruční vkládání neúnosně velký. Proto bylo vyvinuto
66VGS API, které umožňuje generování vozidel v průběhu simulace.
67VGS API se předá soubor s uloženými údaji z detektorů, to automaticky
68rozběhne AIMSUN, do kterého generuje v průběhu simulace vozidla podle reálných dat.
69
70\subsubsection{Zpracování dat}\label{sss:zpracovani_dat}
71Druhým důležitým úkolem VGS API je shromažďovat data potřebná pro
72vyhodnocení experimentu. AIMSUN sice disponuje jednoduchým rozhraním pro
73vizualizaci dat a jejich export do textových souborů, není ale možné
74například porovnávat jednotlivé scénáře simulací. VGS API proto
75periodicky ukládá všechny klíčové ukazatele jak pro jednotlivé segmenty
76dopravní sítě, tak i pro celý simulovaný systém. Uživatel má po ukončení
77simulace k dispozici údaje o počtu zastavení vozidla, o jeho zpoždění,
78průměrné rychlosti, době jízdy a době stání, o dopravím toku a hustotě
79dopravy na jednotlivých segmentech.
80\\
81\\
82Jedním z nejpodstatnějších údajů, které nám VGS API poskytuje, je délka
83fronty pro daný jízdní pruh.
84Tento údaj je prakticky nemožné určovat podle dat z detektorů, podstatně zkreslených
85chybami dvojího typu. Jednak vzniká chyba při přejezdu vozidla z pruhu do pruhu v oblasti detektorů,
86kdy jedno vozidlo zaznamenají oba detektory. Vozidlo by se potom přičetlo do obou front. K druhému případu
87chyby dochází, pokud je mezi dvěma vozidly tak malý rozestup, že je detektor považuje za jedno.
88V tomto případě naopak dochází k samovolnému vytrácení vozidel.
89Pokud bychom chtěli počítat délku fronty jako rozdíl počtů vozidel, která do křižovatky přijela a která ji opustila,
90docházelo by ke kumulaci této chyby v průběhu simulace.
91Hodnota délky fronty se ve VGS API získá sečtením vozidel s
92menší rychlostí než 3,6 km/h po segmentech jízdního pruhu.
93
94
95\subsection{Řadiče}
96K řízení signálních skupin křižovatky se používá tzv. řadič. V reálném případě se jedná
97o počítač napojený na dopravní ústřednu, signální skupiny křižovatky a její detektory.
98v případě simulace je použit emulátor řadiče ELS3 firmy ELTODO. Ten má implementován
99pouze algoritmus řízení. O simulaci detektorů a přepínání signálních skupin se stará AIMSUN.
100\\
101\\
102Parametry křižovatky (signální skupiny, fáze, detektory, …) a dopravní
103vztahy nad těmito parametry (signální plány, dynamické řízení, …)
104se načítají na začátku simulace z konfiguračního souboru. Jsou
105součástí dopravního návrhu a v průběhu simulace se nemění.
106Přenastavují se pouze vnější parametry.
107\\
108\\
109Vstupní a výstupní data se do řadiče načítají přes komunikační API.
110Na začátku každého simulačního kroku se z AIMSUNu předají údaje z detektorů.
111Po zpracování dat program určí hodnotu vnějších parametrů pro řízení křižovatky,
112a na konci kroku simulace je předá řadiči pomocí knihovny BDM, která zastává roli
113dopravní ústředny v reálném případě.
114\\
115\\
116Vnějšími parametry jsou
117\begin{itemize}
118 \item délka cyklu - čas, za který se vystřídají všechny fáze
119 \item offset - posunutí začátku cyklu oproti globálnímu času
120\end{itemize}
121Úkolem této práce je řídit provoz pouze pomocí nastavení délky cyklu.
122To změní i délky jednotlivých fází, jejichž součet se musí délce cyklu rovnat,
123neovlivní však jejich poměr, který je konstantní. To znamená, že se nezmění
124ani poměr doby průjezdnosti a neprůjezdnosti dopravních pruhů.
125
126
127\subsection{Oblast simulace}\label{ss:oblast_simulace}
128Pro simulaci bylo použito schéma dvou křižovatek na ulici Řevnické, sestavené
129podle skutečné situace. Následující schémata znázorňují křižovatky s označením
130495 - Na Radosti a 601 - terminál BUS, jejich pruhy (VA, VB, VC, VD, VE, VF a VA, VAa, VB, VBa, VC, VD, VE, Se)
131a detektory, znázorněné zelenými obdélníky.
132
133\begin{figure}[H]
134\begin{center}
135    {\includegraphics[width=12cm]{\obr 601.eps}}
136    \caption{Křižovatka 601}\label{fig:601}
137\end{center}
138\end{figure}
139
140\begin{figure}[H]
141\begin{center}
142    {\includegraphics[width=12cm]{\obr 495.eps}}
143    \caption{Křižovatka 495}\label{fig:601}
144\end{center}
145\end{figure}
146
Note: See TracBrowser for help on using the browser.