root/applications/doprava/texty/delka_cyklu/03_Agents/Agents.tex.backup @ 1147

Revision 1147, 9.0 kB (checked in by jabu, 14 years ago)
Line 
1\chapter{Multiagentní systémy}
2
3\section{Úvod}
4
5Multiagentí systém je druh distribuované umělé inteligence. Tento systém se skládá z
6jednotlivých výpočetních prvků, tzv. agentů, které musí mít dvě základní schopnosti.
7Zaprvé musí být schopni autonomní akce rozhodnutí - zjistit jak nejlépe dosáhnout
8požadovaných cílů a zadruhé je to schopnost interakce s ostaními agenty. V druhém případě nejde
9jen o pouhou výměnu dat, ale o typ kolektivní aktivity - návrh, potvrzení, odmítnutí.
10
11\subsection{Historie}
12
13Multiagentí systémy jsou na poli počítačové vědy poměrně nnovinkou. Studium tohoto
14tématu probíhá od začátku osmdesátých let devatenáctého století. Větší pozornosti
15se jim dostalo v polovině let devadesátých s rozvojem internetu.
16
17\subsection{Agent}
18
19Neexistuje obecně uznávaná definice agenta. Přikloníme se k definici použité v publikaci
20Wooldridge a Jennings(1995).
21
22\begin{definition}[Agent]\label{de:agent01}
23Agent je počítačový systém umístěný do nějakého prostředí, který je schopen autonomní akce
24k přiblížení se navrženým cílům.
25\end{definition}
26
27
28Agent v naprosté většině případů nemá celkovou kontrolu nad prostředím. Prostředí může ovlivňovat
29jen částečně. Obecně, stejně jako v našem případě, je prostředí nedeterministické. Stejná akce
30provedená dvakrát za sebou nemusí vést ke stejnému výsledku.
31
32\section{Prostředí}
33
34Russel a Norvig navrhli klasifikaci prostředí podle jednotlivých parametrů následovně.
35
36\subsection{Dostupné vs. nedostupné}
37
38Prostředí je dostupné, pokud agent múže zjistit jeho úplný stav v kteroukoliv dobu.
39
40\subsection{Deterministické vs. Nedetrministické}
41
42Deterministické prostředí je takové, ve kterém má každá jednotlivá akce předem daný efekt.
43
44\subsection{Statické vs. dynamické}
45
46Statické prostředí se na rozdíl od dynamického mění pouze vlivem akcí vyvolanými agenty.
47
48\subsection{Diskrétní vs. spojité}
49
50V diskrétním prostředí existuje pevné konečné číslo možných vjemů a akcí.
51
52\section{Interakce agentů}
53
54\subsection{Stavy prostředí a preference agentů}
55
56Mějme pro jednoduchost 2 agenty. Označme si je $i$ a $j$.
57Předpokládejme, že máme množinu $$\Omega = \{\omega_1, \omega_2, ...\}$$ obsahující všechny možné stavy
58prostředí, v kterém agenti operují. Aby byl agent schopen efektivně ovlivňovat prostření, musí být schopen
59ohodnotit, jak je pro něj daný stav příznivý. Hodnocení daného stavu agenta $i$ a $j$ formálně definujeme jako funkce
60$$u_i : \Omega \rightarrow \mathbb{R}, $$
61$$u_j : \Omega \rightarrow \mathbb{R}. $$
62Čím je stav $\omega$ příznivější pro agenta $i$, tím je větší hodnota funkce $u_i$.
63
64\begin{definition}[Uspořádání na množině všech stavů]
65 Mějme 2 stavy prostředí $\omega_1$, $\omega_2$. Řekněmě, že stav $\omega_1$ je preferován agentem $i$ nad stavem $\omega_2$,
66pokud platí $u_i(\omega_1) \>= u_i(\omega_2)$. Značíme
67$$ \omega_1 \succeq_i \omega_2. $$
68Stav $\omega_1$ je silně preferován agentem $i$ nad stavem $\omega_2$,
69pokud platí $u_i(\omega_1) \> u_i(\omega_2)$. Značíme
70$$ \omega_1 \succ_i \omega_2 $$
71\end{definition}
72
73Relace $ \succeq_i $ je zřejmě uspořádání, protože má všechny potřebné vlastnosti.
74\newline
75Reflexivitu:
76$$  \forall \omega \in \Omega : \omega \succeq_i \omega $$
77Transitivitu:
78$$  \forall \omega_1, \omega_2, \omega_3 \in \Omega : \omega_1 \succeq_i \omega_2 \wedge \omega_2 \succeq_i \omega_3 \Rightarrow \omega_1 \succeq_i \omega_3$$
79Porovnatelnost:
80$$  \forall \omega_1, \omega_2 \in \Omega : \omega_1 \succeq_i \omega_2 \vee \omega_2 \succeq_i \omega_1 $$
81
82Relace $\succ_i$ zjevně nesplňuje podmínky reflexivity.
83
84\subsection{Akce agentů}
85Nyní popíšeme, jak mají agenti možnost ovlivňovat prostředí.
86Opět předpokládejme existenci dvou agentů $i$ a $j$. Obecně mají
87různí agenti různou oblast působnosti. Množiny
88$$ A = \{ a_1, a_2, ... \} $$
89znázorňují množiny všech akcí, které jsou agenti schopni provézt.
90Na tyto akce reaguje prostředí přechodem do nějakého stavu $\omega \in \Omega$.
91Formálně můžeme tento přechod zapsat jako funkci
92$$ \tau : A \times A \rightarrow \Omega. $$
93
94\begin{definition}[Dominance]
95 Mějme 2 podmnožiny $ \Omega_1, \Omega_2 \subset \Omega $.
96Řekneme že $\Omega_1$ je pro agenta $i$ dominantní nad množinou $\Omega_2$, pokud platí
97$$
98\forall \omega \in \Omega_1, \forall \omega' \in \Omega_2 : \omega \succeq_i \omega'.
99$$
100Řekneme že $\Omega_1$ je pro agenta $i$ silně dominantní nad množinou $\Omega_2$, pokud platí
101$$
102\forall \omega \in \Omega_1, \forall \omega' \in \Omega_2 : \omega \succ_i \omega'.
103$$
104
105\end{definition}
106
107
108\section{Strategie}
109
110Popišme zde způsob, jak se agent rozhodne pro realizaci určité akce.
111Agent je nyní schopen ohodnotit, který stav prostředí je pro něj příznivější než jiný,
112neví však jak budou reagovat ostatní agenti, není schopen určit tudíž, i za předpokladu,
113že by systém byl deterministický, do jakého stavu systém přejde. K výběru optimální akce
114se používají prvky z teorie her. Zadefinujme nejprve v souladu s touto teorií základní pojmy.
115
116\begin{definition}[Dominance množiny]
117 Mějme 2 podmnožiny $ \Omega_1, \Omega_2 \subset \Omega $.
118Řekneme, že $\Omega_1$ je pro agenta $i$ dominantní nad množinou $\Omega_2$, pokud platí
119$$
120\forall \omega \in \Omega_1, \forall \omega' \in \Omega_2 : \omega \succeq_i \omega'.
121$$
122Řekneme že $\Omega_1$ je pro agenta $i$ silně dominantní nad množinou $\Omega_2$, pokud platí
123$$
124\forall \omega \in \Omega_1, \forall \omega' \in \Omega_2 : \omega \succ_i \omega'.
125$$
126\end{definition}
127
128Abychom používali terminologii teorie her, budeme nyní akce $a_i \in A$ jednotlivých agentů
129nazývat strategiemi.
130
131\begin{definition}[Množina výsledků]
132Nazvěme množinu všech stavů, do kterých může prostředí přejít při hraní strategie $a_i \in A$,
133množinou možných výsledků. Označme ji
134$$
135a_i^* \subset \Omega.
136$$
137\end{definition}
138
139\begin{definition}[Dominance strategie]
140 Řekneme, že strategie $a_i$ je dominantní nad strategií $a_j$,
141pokud je množina $a_i^*$ dominantní nad množinou $a_j^*$.
142Strategie $a_i$ je silně dominantní nad strategií $a_j$,
143pokud je množina $a_i^*$ silně dominantní nad množinou $a_j^*$.
144\end{definition}
145
146Racionálně uvažující agent tedy vyloučí všechny strategie $a_i$, jestliže existuje
147strategie $a_j$, která nad strategií $a_i$ silně dominuje. K zůžení výběru zbývajících
148strategií slouží Nashova Rovnost. Pro zjednodušení uvažujme 2 agnenty, $i$ a $j$.
149Dvě strategie, $a_1$ a $a_2$ jsou v Nashově rovnosti, pokud za předpokladu že agent
150$i$ zvolí strategii $a_1$, je nejvýhodnější strategií pro agenta $j$ je strategie $a_2$ a zároveň
151pokud agent $j$ zvolí strategii $a_2$, je pro agnta i nejvýhodnější strategií $a_1$.
152
153\subsection{Použití pro výběr délky cyklu}
154
155Délka cyklu řadiče křižovatky je parametr, který je pro všechny křižovatky ve skupině společný.
156Nesmí tedy dojít k situaci, kdy by každý agent nastavil jinou délku cyklu. Množina strategií
157$A = \{ a_1, a_2, ... \}$ je tedy v našem případě množinou všech nastavitelných délek cyklu $Tc_k$
158v dané situaci. Mějme funkci $u_{i_{Tc}} : A \rightarrow \mathbb{R} $, jejíž funkční hodnota v bodě $Tc_j$
159udává předpokládaný zisk pro agenta $i$ při délce cyklu $Tc_j$. Funkci $u_i(\omega) = u_i(\tau(Tc_k, Tc_l))$ můžeme zadefinovat následovně
160(pro jednoduchost předpokládejme existenci dvou agentů $i$ a $j$)
161$$
162 u_i(\tau(Tc_k, Tc_l) =
163\left\{ 
164\begin{array}{r@{\quad}c}
165 u_{i_{Tc}}(Tc_k) , & k = l \\
166 - \infty , & k \neq l \\
167\end{array}
168\right.,
169$$
170kde hodnota $-\infty$ vyjadřuje jakýsi kolabs systému při nastavení různých délek cyklu.
171To však znamená, že žádná strategie není sinlně dominantní nad jinou. Zároveň za předpokladu,
172že agent $i$ zvolí strategii $Tc_l$, agent $j$ nemůže udělat lépe, než že zvolí stejnou strategii.
173To znamená že pro všechny strategie $Tc_l \in A$ platí, že jsou v Nashově rovnosti samy se sebou.
174Takto definovaná funkce nám v souladu s teorií zaručí, že agenti nenastaví různé délky cyklu, potřebujeme
175ale dodatečné kritérium kterou délku cyklu vybrat.
176
177\subsection{Globálně nějlepší řešení}
178Komunikace agentům dovoluje vzájemně si předat předpokládané zisky pro určitou délku cyklu.
179Nejprve musíme určit množinu možných délek cyklu tak, aby v každém kroku simulace byla pro všechny agenty společná.
180Určíme tedy přirozená čísla $n$ a $dTc$. Množina možných strategií $A$ bude
181$$
182A = \{ Tc_{-n}, Tc_{-n+1}, ..., Tc_{n-1}, Tc_{n} \},
183$$
184$$
185Tc_i = Tc + i \cdot dTc,
186$$
187kde $Tc$ je délka cyklu v minulém kroku simulace. Každý agent je pak schopen sestavit množinu součtů zisků
188$$
189U = \{ u_{Tc_{-n}}, u_{Tc_{-n+1}}, ..., u_{Tc_{n-1}, u_{Tc_{n}}} \},
190$$
191kde
192$$
193u_{Tc_i} = \sum_k u_{k_{Tc}}(Tc_i).
194$$
195Agent poté zvolí takovou délku cyklu $Tc_i$, pro kterou platí
196$$
197u_{Tc_i} = \max(U).
198$$
Note: See TracBrowser for help on using the browser.