\def \obr {06_Results/fig/} \def \tab {06_Results/tab/} \chapter{Výsledky} Měření byla prováděna v oblasti popsané v kapitole \ref{ss:oblast_simulace} při použití dvou scénářů s konstantními hustotami provozu a jedním scénářem se záznamem reálné situace o délce 24 hodin. Pro porovnání sloužily simulace s pevně nastavenou délkou cyklu, a to hlavně na 80 sekund, neboť se tato hodnota používá na obou křižovatkách při absenci zásahů z dopravní centrály. Porovnávají se hodnoty počtů zastavení, doby průjezdu a doby zastavení vozidel zprůměrované přes krátký časový úsek, který je násobkem kroku simulace. Simulace vždy začíná s délku cyklu nastavenou na 80 sekund. Tato hodnota se začíná měnit až po osmi krocích simulace kvůli postupnému zpracovávání vstupních dat. Pro zpracování výsledků byly použity výstupy z VGS API popsané v kapitole \ref{ss:vgs_api}. \newpage \section{Konstantí scénář 1} Pro tento scénář se při porovnání se simulacemi při konstantních délkách cyklu, nastavených na 70 a 90 sekund, ukázala délka cyklu 80 sekund jako optimální. Následující graf ukazuje vývoj nastavované délky cyklu. Je vidět že se drží v rozsahu optimální hodnoty 80 sekund +- 4s a neosciluje. \begin{figure}[H] \begin{center} {\includegraphics[width=12cm]{\obr tc01_2h.eps}} \caption{Průběh délky cyklu}\label{fig:tc01_2h} \end{center} \end{figure} \newpage Tabulky ukazují, že při odchylce +- 10 sekund od 80-ti dochází ke zhoršení ve všech parametrech. \begin{table} \centering \input{ \tab 01_70_80.tex } \caption{Tabulk naměřených hodnot a jejich rozdílů při konstantních délkách cyklu 70 a 80 sekund} \label{tab:01_70_80} \end{table} \begin{table} \centering \input{ \tab 01_90_80.tex } \caption{Tabulk naměřených hodnot a jejich rozdílů při konstantních délkách cyklu 90 a 80 sekund} \label{tab:01_90_80} \end{table} Z důvodu malé změny délky cyklu oproti referenčním hodnotám se také příliš nemění stav dopravy, jak je vidět na grafech znázorňujících průměrné počty a doby zastavení za hodinu v průběhu osmihodinové simulace. \begin{figure}[H] \begin{center} {\includegraphics[width=12cm]{\obr 01_8h_tc80_numStops.eps}} \caption{Průměrné počty zastavení}\label{fig:01_8h_tc80_numStops} \end{center} \end{figure} \begin{figure}[H] \begin{center} {\includegraphics[width=12cm]{\obr 01_8h_tc80_stopTime.eps}} \caption{Průměrné délky zastavení}\label{fig:01_8h_tc80_stopTime} \end{center} \end{figure} \section{Konstantí scénář 2} Tento scénář simuluje podstatně vyšší hustotu provozu než scénář předchozí. Délka cyklu 80 sekund se zde již jeví jako nedostačující. Při testech program nastavoval délku cyklu mezi 80-ti a 120-ti sekundami, což znázorňuje tento graf. \begin{figure}[H] \begin{center} {\includegraphics[width=12cm]{\obr tc02_2h.eps}} \caption{Průběh délky cyklu}\label{fig:tc02_2h} \end{center} \end{figure} Při porovnání s těmito konstantními hodnotami experiment vykazuje značné zlepšení. \begin{figure}[H] \begin{center} {\includegraphics[width=12cm]{\obr 02_2h_tc80/a_delayTimeAvg.eps}} \caption{Průměrné zpoždění v porovnání s konstantní hodnotu délky cyklu 80s} \end{center} \end{figure} \begin{figure}[H] \begin{center} {\includegraphics[width=12cm]{\obr 02_2h_tc120/a_delayTimeAvg.eps}} \caption{Průměrné zpoždění v porovnání s konstantní hodnotu délky cyklu 120s} \end{center} \end{figure} \section{Reálný scénář} Tento scénář simuluje reálnou situaci naměřenou dne 12. prosince 2007. Protože se zde hustota provozu mění v závislosti na čase, byly prováděny simulace o délce 24 hodin. Následující graf zobrazuje délku cyklu a součet vozidel, které zaznamenaly detektory za simulační periodu (90 sekund). \begin{figure}[H] \begin{center} {\includegraphics[width=12cm]{\obr real_tc_cin.eps}} \caption{Graf délky cyklu $T_c [s]$ a záznamů detektorů [-]} \end{center} \end{figure} Je vidět, že program reaguje na zvýšení hustoty provozu prodloužením cyklu. \begin{figure}[H] \begin{center} {\includegraphics[width=12cm]{\obr real/a_delayTimeAvg.eps}} \caption{Graf průměrného zpoždění v porovnání s konstantní délkou cyklu $T_c = 80s$} \end{center} \end{figure} \begin{figure}[H] \begin{center} {\includegraphics[width=12cm]{\obr real/a_numStops.eps}} \caption{Graf průměrných počtů zastavení v porovnání s délkou cyklu $T_c = 80s$} \end{center} \end{figure} \begin{figure}[H] \begin{center} {\includegraphics[width=12cm]{\obr real/a_speedAvg.eps}} \caption{Graf průměrných rychlostí v porovnání s konstantní délkou cyklu $T_c = 80s$} \end{center} \end{figure} Nastavením nižší délky cyklu algoritmus zkracuje čekání v době, kdy je nízká hustota provozu. Při vysoké hustotě provozu dosahuje podobné výsledky, jako referenční měření. Při některých hustotách provozu dosahuje mírně horších výsledků oproti referenci s pevnou délkou cyklu 80 sekund. Jedná se zřejmě o provoz, pro který je délka referenční hodnota ideální a algoritmus nedosahuje takové přesnosti, aby nastavil tuto hodnotu.