1 | \def \obr {06_Results/fig/} |
---|
2 | \def \tab {06_Results/tab/} |
---|
3 | |
---|
4 | \chapter{Výsledky} |
---|
5 | Měření byla prováděna v oblasti popsané v kapitole \ref{ss:oblast_simulace} při použití |
---|
6 | dvou scénářů s konstantními hustotami provozu a jedním scénářem se záznamem reálné situace |
---|
7 | o délce 24 hodin. Pro porovnání sloužily simulace s pevně nastavenou délkou cyklu, a to hlavně na |
---|
8 | 80 sekund, neboť se tato hodnota používá na obou křižovatkách při absenci zásahů z dopravní centrály. |
---|
9 | Porovnávají se hodnoty počtů zastavení, doby průjezdu a doby zastavení vozidel zprůměrované přes krátký |
---|
10 | časový úsek, který je násobkem kroku simulace. |
---|
11 | Simulace vždy začíná s délku cyklu nastavenou na 80 sekund. Tato hodnota se začíná měnit až po |
---|
12 | osmi krocích simulace kvůli postupnému zpracovávání vstupních dat. |
---|
13 | Pro zpracování výsledků byly použity výstupy z VGS API popsané v kapitole \ref{ss:vgs_api}. |
---|
14 | |
---|
15 | \newpage |
---|
16 | |
---|
17 | \section{Konstantí scénář 1} |
---|
18 | Pro tento scénář se při porovnání se simulacemi při konstantních délkách cyklu, nastavených na 70 a 90 sekund, |
---|
19 | ukázala délka cyklu 80 sekund jako optimální. Následující graf ukazuje vývoj nastavované délky cyklu. |
---|
20 | Je vidět, že se drží v rozsahu optimální hodnoty 80 sekund +- 4s a neosciluje. |
---|
21 | |
---|
22 | \begin{figure}[H] |
---|
23 | \begin{center} |
---|
24 | {\includegraphics[width=12cm]{\obr tc01_2h.eps}} |
---|
25 | \caption{Průběh délky cyklu}\label{fig:tc01_2h} |
---|
26 | \end{center} |
---|
27 | \end{figure} |
---|
28 | |
---|
29 | |
---|
30 | \newpage |
---|
31 | |
---|
32 | |
---|
33 | Tabulky ukazují, že při odchylce +- 10 sekund od 80-ti dochází ke zhoršení ve všech parametrech. |
---|
34 | \begin{table} |
---|
35 | \centering |
---|
36 | \input{ \tab 01_70_80.tex } |
---|
37 | \caption{Tabulka naměřených hodnot a jejich rozdílů při konstantních délkách cyklu 70 a 80 sekund} |
---|
38 | \label{tab:01_70_80} |
---|
39 | \end{table} |
---|
40 | |
---|
41 | \begin{table} |
---|
42 | \centering |
---|
43 | \input{ \tab 01_90_80.tex } |
---|
44 | \caption{Tabulka naměřených hodnot a jejich rozdílů při konstantních délkách cyklu 90 a 80 sekund} |
---|
45 | \label{tab:01_90_80} |
---|
46 | \end{table} |
---|
47 | |
---|
48 | Z důvodu malé změny délky cyklu oproti referenčním hodnotám se také příliš |
---|
49 | nemění stav dopravy, jak je vidět na grafech znázorňujících průměrné počty a doby zastavení za hodinu |
---|
50 | v průběhu osmihodinové simulace. |
---|
51 | |
---|
52 | \begin{figure}[H] |
---|
53 | \begin{center} |
---|
54 | {\includegraphics[width=12cm]{\obr 01_8h_tc80_numStops.eps}} |
---|
55 | \caption{Průměrné počty zastavení}\label{fig:01_8h_tc80_numStops} |
---|
56 | \end{center} |
---|
57 | \end{figure} |
---|
58 | |
---|
59 | \begin{figure}[H] |
---|
60 | \begin{center} |
---|
61 | {\includegraphics[width=12cm]{\obr 01_8h_tc80_stopTime.eps}} |
---|
62 | \caption{Průměrné délky zastavení}\label{fig:01_8h_tc80_stopTime} |
---|
63 | \end{center} |
---|
64 | \end{figure} |
---|
65 | |
---|
66 | \section{Konstantí scénář 2} |
---|
67 | Tento scénář simuluje podstatně vyšší hustotu provozu než scénář předchozí. |
---|
68 | Délka cyklu 80 sekund se zde již jeví jako nedostačující. Při testech program nastavoval |
---|
69 | délku cyklu mezi 80-ti a 120-ti sekundami, což znázorňuje tento graf. |
---|
70 | |
---|
71 | \begin{figure}[H] |
---|
72 | \begin{center} |
---|
73 | {\includegraphics[width=12cm]{\obr tc02_2h.eps}} |
---|
74 | \caption{Průběh délky cyklu}\label{fig:tc02_2h} |
---|
75 | \end{center} |
---|
76 | \end{figure} |
---|
77 | |
---|
78 | Při porovnání s těmito konstantními hodnotami experiment vykazuje značné zlepšení. |
---|
79 | |
---|
80 | \begin{figure}[H] |
---|
81 | \begin{center} |
---|
82 | {\includegraphics[width=12cm]{\obr 02_2h_tc80/a_delayTimeAvg.eps}} |
---|
83 | \caption{Průměrné zpoždění v porovnání s konstantní hodnotu délky cyklu 80s} |
---|
84 | \end{center} |
---|
85 | \end{figure} |
---|
86 | |
---|
87 | \begin{figure}[H] |
---|
88 | \begin{center} |
---|
89 | {\includegraphics[width=12cm]{\obr 02_2h_tc120/a_delayTimeAvg.eps}} |
---|
90 | \caption{Průměrné zpoždění v porovnání s konstantní hodnotu délky cyklu 120s} |
---|
91 | \end{center} |
---|
92 | \end{figure} |
---|
93 | |
---|
94 | \section{Reálný scénář} |
---|
95 | Tento scénář simuluje reálnou situaci naměřenou dne 12. prosince 2007. |
---|
96 | Protože se zde hustota provozu mění v závislosti na čase, byly prováděny simulace o délce |
---|
97 | 24 hodin. Následující graf zobrazuje délku cyklu a součet vozidel, které zaznamenaly detektory |
---|
98 | za simulační periodu (90 sekund). |
---|
99 | |
---|
100 | \begin{figure}[H] |
---|
101 | \begin{center} |
---|
102 | {\includegraphics[width=12cm]{\obr real_tc_cin.eps}} |
---|
103 | \caption{Graf délky cyklu $T_c [s]$ a záznamů detektorů [-]} |
---|
104 | \end{center} |
---|
105 | \end{figure} |
---|
106 | |
---|
107 | Je vidět, že program reaguje na zvýšení hustoty provozu prodloužením cyklu. |
---|
108 | |
---|
109 | \begin{figure}[H] |
---|
110 | \begin{center} |
---|
111 | {\includegraphics[width=12cm]{\obr real/a_delayTimeAvg.eps}} |
---|
112 | \caption{Graf průměrného zpoždění v porovnání s konstantní délkou cyklu $T_c = 80s$} |
---|
113 | \end{center} |
---|
114 | \end{figure} |
---|
115 | |
---|
116 | \begin{figure}[H] |
---|
117 | \begin{center} |
---|
118 | {\includegraphics[width=12cm]{\obr real/a_numStops.eps}} |
---|
119 | \caption{Graf průměrných počtů zastavení v porovnání s délkou cyklu $T_c = 80s$} |
---|
120 | \end{center} |
---|
121 | \end{figure} |
---|
122 | |
---|
123 | \begin{figure}[H] |
---|
124 | \begin{center} |
---|
125 | {\includegraphics[width=12cm]{\obr real/a_speedAvg.eps}} |
---|
126 | \caption{Graf průměrných rychlostí v porovnání s konstantní délkou cyklu $T_c = 80s$} |
---|
127 | \end{center} |
---|
128 | \end{figure} |
---|
129 | |
---|
130 | |
---|
131 | Nastavením nižší délky cyklu algoritmus zkracuje čekání v době, kdy je nízká hustota provozu. |
---|
132 | Při vysoké hustotě provozu dosahuje podobné výsledky, jako referenční měření. Při některých hustotách provozu |
---|
133 | dosahuje mírně horších výsledků oproti referenci s pevnou délkou cyklu 80 sekund. Jedná se zřejmě o provoz, pro |
---|
134 | který je délka referenční hodnota ideální a algoritmus nedosahuje takové přesnosti, aby nastavil tuto hodnotu. |
---|