[1432] | 1 | \def \obr {fig/} |
---|
| 2 | |
---|
[1419] | 3 | \chapter{Úvod} |
---|
| 4 | |
---|
[1425] | 5 | Účelem této práce je prozkoumat možné způsoby decentralizovaného řízení |
---|
| 6 | dopravy, či metody s ústředním řídícim prvkem a jejich možnost decentralizace, |
---|
[1433] | 7 | vybrat jednu vhodnou pro řízení dvou křižovate v oplasti |
---|
[1432] | 8 | Praha - Zličín, tuto metodu naimplementovat a otrestovat na simulátoru AIMSUN. |
---|
| 9 | Ovládání křižovatek v této oblasti nyní probíhá přes centrálu, kde jsou |
---|
| 10 | nastavovány řídící paramtery ručně podle dat z detektorů. |
---|
| 11 | My se pokusíme navhnout systém agentů ovládajících křižovatky autonomně |
---|
| 12 | a vyměňujících si informace mezi sebou.\\ |
---|
[1429] | 13 | |
---|
[1432] | 14 | % \begin{figure}[H] |
---|
| 15 | % \begin{center} |
---|
| 16 | % {\includegraphics[width=8cm]{ \obr oblast2.eps}} |
---|
| 17 | % \caption{Oblast simulace skládající se ze dvou křižovatek v oblasti Praha-Zličín}\label{fig:oblast} |
---|
| 18 | % \end{center} |
---|
| 19 | % \end{figure} |
---|
| 20 | |
---|
[1425] | 21 | K decentralizovanému řízení bude použit tzv. multiagentní systém. |
---|
[1419] | 22 | Multiagentní systémy jsou dnes rychle se rozvijející formou decentralizované |
---|
| 23 | umělé inteligence a s úspěchem se aplikují na celou řadu problémů, kde |
---|
[1429] | 24 | není možné použít centrální řízení a je zapotřebí komunikace, koordinace a spolupráce.\\ |
---|
| 25 | |
---|
[1419] | 26 | V této práci si nejdříve definujeme základní pojmy, a poté se hlouběji |
---|
| 27 | podíváme na problém interakce agentů. Popíšeme zde různé způsoby |
---|
[1425] | 28 | výběru vhodných strategií. Prozkoumáme některé způsoby učení agentů, |
---|
[1419] | 29 | které pomáhají zlepšovat jejich reakce na neustále se měníci prostředí |
---|
[1429] | 30 | a na chování ostatních.\\ |
---|
| 31 | |
---|
[1425] | 32 | Po výběru nejvhodnější metody ji modifikujeme do vhodné formy |
---|
[1432] | 33 | pro naše účely, kde agent představuje řídící jednotku signálních skupiny jedné křižovatky |
---|
[1425] | 34 | a ovládá nastavení délky cyklu, tedy periodu, za kterou se vystřídají všechny |
---|
| 35 | fáze nastavení senaforů. Implementace bude provedena v jazyce C++ a s pomocí |
---|
[1429] | 36 | knihoven BDM, VGS API a IT++. \\ |
---|
| 37 | |
---|
[1425] | 38 | Metoda bude testována pomocí mikrosimulátoru dopravy AIMSUN |
---|
| 39 | a porovnávána se dvěma konstantními scénáři a se záznamem skutečné |
---|
| 40 | dopravní situace modelované oblasti. Výsledky simulace, tedy výstupní data ze simulátoru, |
---|
| 41 | budou zpracovány v prostředí MATLAB a pomocí jeho nadstavby VGS Toolbox, |
---|
| 42 | kde porovnáme několik zkoumaných dopravních parametrů, jako je doba |
---|
| 43 | průjezdu sítí, průměrná rychlost, počet zastavení a jiné. |
---|
[1419] | 44 | |
---|
| 45 | |
---|
| 46 | |
---|