\chapter{Úvod} Účelem této práce je prozkoumat možné způsoby decentralizovaného řízení dopravy, či metody s ústředním řídícim prvkem a jejich možnost decentralizace, vybrat jednu vhodnou metodu pro řízení dvou křižovate v oplasti Praha - Zličín, tuto metodu naimplementovat a otrestovat na simulátoru AIMSUN. \\ \\ K decentralizovanému řízení bude použit tzv. multiagentní systém. Multiagentní systémy jsou dnes rychle se rozvijející formou decentralizované umělé inteligence a s úspěchem se aplikují na celou řadu problémů, kde není možné použít centrální řízení a je zapotřebí komunikace, koordinace a spolupráce. \\ \\ V této práci si nejdříve definujeme základní pojmy, a poté se hlouběji podíváme na problém interakce agentů. Popíšeme zde různé způsoby výběru vhodných strategií. Prozkoumáme některé způsoby učení agentů, které pomáhají zlepšovat jejich reakce na neustále se měníci prostředí a na chování ostatních. \\ \\ Po výběru nejvhodnější metody ji modifikujeme do vhodné formy pro naše účely, kde agent představuje řídící jednotku jedné signální skupiny a ovládá nastavení délky cyklu, tedy periodu, za kterou se vystřídají všechny fáze nastavení senaforů. Implementace bude provedena v jazyce C++ a s pomocí knihoven BDM, VGS API a IT++. \\ \\ Metoda bude testována pomocí mikrosimulátoru dopravy AIMSUN a porovnávána se dvěma konstantními scénáři a se záznamem skutečné dopravní situace modelované oblasti. Výsledky simulace, tedy výstupní data ze simulátoru, budou zpracovány v prostředí MATLAB a pomocí jeho nadstavby VGS Toolbox, kde porovnáme několik zkoumaných dopravních parametrů, jako je doba průjezdu sítí, průměrná rychlost, počet zastavení a jiné.