\def \obr {fig/} \chapter{Úvod} Účelem této práce je prozkoumat možné způsoby decentralizovaného řízení dopravy, či metody s ústředním řídícim prvkem a jejich možnost decentralizace, vybrat jednu vhodnou pro řízení dvou křižovate v oplasti Praha-Zličín, tuto metodu naimplementovat a otestovat na simulátoru AIMSUN. Ovládání křižovatek v této oblasti nyní probíhá přes centrálu, kde jsou nastavovány řídící paramtery ručně podle dat z detektorů. My se pokusíme navrhnout systém agentů vyměňujících si informace a ovládajících křižovatky autonomně.\\ % \begin{figure}[H] % \begin{center} % {\includegraphics[width=8cm]{ \obr oblast2.eps}} % \caption{Oblast simulace skládající se ze dvou křižovatek v oblasti Praha-Zličín}\label{fig:oblast} % \end{center} % \end{figure} K decentralizovanému řízení bude použit tzv. multiagentní systém. Multiagentní systémy jsou dnes rychle se rozvijející formou decentralizované umělé inteligence a s úspěchem se aplikují na celou řadu problémů, kde není možné použít centrální řízení a je zapotřebí komunikace, koordinace a spolupráce.\\ V této práci si nejdříve definujeme základní pojmy, a poté se hlouběji podíváme na problém interakce agentů. Popíšeme zde různé způsoby výběru vhodných strategií. Prozkoumáme některé způsoby učení agentů, které pomáhají zlepšovat jejich reakce na neustále se měníci prostředí a na chování ostatních.\\ Po výběru nejvhodnější metody ji modifikujeme do vhodné formy pro naše účely, kde agent představuje řídící jednotku signálních skupin jedné křižovatky a ovládá nastavení délky cyklu, tedy periodu, za kterou se vystřídají všechny fáze nastavení semaforů. Implementace bude provedena v jazyce C++ s pomocí knihoven BDM, VGS API a IT++. \\ Metoda bude testována na mikrosimulátoru dopravy AIMSUN a porovnávána se dvěma konstantními scénáři a se záznamem skutečné dopravní situace modelované oblasti. Výsledky simulace, tedy výstupní data ze simulátoru, budou zpracovány v prostředí MATLAB a pomocí jeho nadstavby VGS Toolbox, kde porovnáme několik zkoumaných dopravních parametrů, jako je doba průjezdu sítí, průměrná rychlost, počet zastavení a jiné.