1 | \def \obr {fig/} |
---|
2 | |
---|
3 | \chapter{Úvod} |
---|
4 | |
---|
5 | Účelem této práce je prozkoumat možné způsoby decentralizovaného řízení |
---|
6 | dopravy, či metody s ústředním řídícim prvkem a jejich možnost decentralizace, |
---|
7 | vybrat jednu vhodnou pro řízení dvou křižovate v oplasti |
---|
8 | Praha-Zličín, tuto metodu naimplementovat a otestovat na simulátoru AIMSUN. |
---|
9 | Ovládání křižovatek v této oblasti nyní probíhá přes centrálu, kde jsou |
---|
10 | nastavovány řídící paramtery ručně podle dat z detektorů. |
---|
11 | My se pokusíme navrhnout systém agentů vyměňujících si informace a ovládajících křižovatky autonomně.\\ |
---|
12 | |
---|
13 | % \begin{figure}[H] |
---|
14 | % \begin{center} |
---|
15 | % {\includegraphics[width=8cm]{ \obr oblast2.eps}} |
---|
16 | % \caption{Oblast simulace skládající se ze dvou křižovatek v oblasti Praha-Zličín}\label{fig:oblast} |
---|
17 | % \end{center} |
---|
18 | % \end{figure} |
---|
19 | |
---|
20 | K decentralizovanému řízení bude použit tzv. multiagentní systém. |
---|
21 | Multiagentní systémy jsou dnes rychle se rozvijející formou decentralizované |
---|
22 | umělé inteligence a s úspěchem se aplikují na celou řadu problémů, kde |
---|
23 | není možné použít centrální řízení a je zapotřebí komunikace, koordinace a spolupráce.\\ |
---|
24 | |
---|
25 | V této práci si nejdříve definujeme základní pojmy, a poté se hlouběji |
---|
26 | podíváme na problém interakce agentů. Popíšeme zde různé způsoby |
---|
27 | výběru vhodných strategií. Prozkoumáme některé způsoby učení agentů, |
---|
28 | které pomáhají zlepšovat jejich reakce na neustále se měníci prostředí |
---|
29 | a na chování ostatních.\\ |
---|
30 | |
---|
31 | Po výběru nejvhodnější metody ji modifikujeme do vhodné formy |
---|
32 | pro naše účely, kde agent představuje řídící jednotku signálních skupin jedné křižovatky |
---|
33 | a ovládá nastavení délky cyklu, tedy periodu, za kterou se vystřídají všechny |
---|
34 | fáze nastavení semaforů. Implementace bude provedena v jazyce C++ s pomocí |
---|
35 | knihoven BDM, VGS API a IT++. \\ |
---|
36 | |
---|
37 | Metoda bude testována na mikrosimulátoru dopravy AIMSUN |
---|
38 | a porovnávána se dvěma konstantními scénáři a se záznamem skutečné |
---|
39 | dopravní situace modelované oblasti. Výsledky simulace, tedy výstupní data ze simulátoru, |
---|
40 | budou zpracovány v prostředí MATLAB a pomocí jeho nadstavby VGS Toolbox, |
---|
41 | kde porovnáme několik zkoumaných dopravních parametrů, jako je doba |
---|
42 | průjezdu sítí, průměrná rychlost, počet zastavení a jiné. |
---|
43 | |
---|
44 | |
---|
45 | |
---|