| 1 | \def \obr {fig/} |
|---|
| 2 | |
|---|
| 3 | \chapter{Úvod} |
|---|
| 4 | |
|---|
| 5 | Účelem této práce je prozkoumat možné způsoby decentralizovaného řízení |
|---|
| 6 | dopravy, či metody s ústředním řídícim prvkem a jejich možnost decentralizace, |
|---|
| 7 | vybrat jednu vhodnou pro řízení dvou křižovate v oplasti |
|---|
| 8 | Praha-Zličín, tuto metodu naimplementovat a otestovat na simulátoru AIMSUN. |
|---|
| 9 | Ovládání křižovatek v této oblasti nyní probíhá přes centrálu, kde jsou |
|---|
| 10 | nastavovány řídící paramtery ručně podle dat z detektorů. |
|---|
| 11 | My se pokusíme navrhnout systém agentů vyměňujících si informace a ovládajících křižovatky autonomně.\\ |
|---|
| 12 | |
|---|
| 13 | % \begin{figure}[H] |
|---|
| 14 | % \begin{center} |
|---|
| 15 | % {\includegraphics[width=8cm]{ \obr oblast2.eps}} |
|---|
| 16 | % \caption{Oblast simulace skládající se ze dvou křižovatek v oblasti Praha-Zličín}\label{fig:oblast} |
|---|
| 17 | % \end{center} |
|---|
| 18 | % \end{figure} |
|---|
| 19 | |
|---|
| 20 | K decentralizovanému řízení bude použit tzv. multiagentní systém. |
|---|
| 21 | Multiagentní systémy jsou dnes rychle se rozvijející formou decentralizované |
|---|
| 22 | umělé inteligence a s úspěchem se aplikují na celou řadu problémů, kde |
|---|
| 23 | není možné použít centrální řízení a je zapotřebí komunikace, koordinace a spolupráce.\\ |
|---|
| 24 | |
|---|
| 25 | V této práci si nejdříve definujeme základní pojmy, a poté se hlouběji |
|---|
| 26 | podíváme na problém interakce agentů. Popíšeme zde různé způsoby |
|---|
| 27 | výběru vhodných strategií. Prozkoumáme některé způsoby učení agentů, |
|---|
| 28 | které pomáhají zlepšovat jejich reakce na neustále se měníci prostředí |
|---|
| 29 | a na chování ostatních.\\ |
|---|
| 30 | |
|---|
| 31 | Po výběru nejvhodnější metody ji modifikujeme do vhodné formy |
|---|
| 32 | pro naše účely, kde agent představuje řídící jednotku signálních skupin jedné křižovatky |
|---|
| 33 | a ovládá nastavení délky cyklu, tedy periodu, za kterou se vystřídají všechny |
|---|
| 34 | fáze nastavení semaforů. Implementace bude provedena v jazyce C++ s pomocí |
|---|
| 35 | knihoven BDM, VGS API a IT++. \\ |
|---|
| 36 | |
|---|
| 37 | Metoda bude testována na mikrosimulátoru dopravy AIMSUN |
|---|
| 38 | a porovnávána se dvěma konstantními scénáři a se záznamem skutečné |
|---|
| 39 | dopravní situace modelované oblasti. Výsledky simulace, tedy výstupní data ze simulátoru, |
|---|
| 40 | budou zpracovány v prostředí MATLAB a pomocí jeho nadstavby VGS Toolbox, |
|---|
| 41 | kde porovnáme několik zkoumaných dopravních parametrů, jako je doba |
|---|
| 42 | průjezdu sítí, průměrná rychlost, počet zastavení a jiné. |
|---|
| 43 | |
|---|
| 44 | |
|---|
| 45 | |
|---|