1 | \subsection{Model toku} |
---|
2 | V článku \cite{6_tuc_lq} se úbytek vozidel modeluje podle rovnice \ref{eq:tuc_u}, kde je uvažován |
---|
3 | tok vozidel křižovatkou za jednotku času jako konstanta $S$, což je saturovaný tok. Tento vztah |
---|
4 | platí pouze když je příslušný pruh naplněn vozidly do té míry, že křižovatkou projede maximální |
---|
5 | možný počet vozidel. To však neplatí, pokud není pruh dostatečně vytížen, například pokud se zmenší |
---|
6 | délka fronty v nějaký časový okamžik na nulu. Pokud je vytížení menší je tok například podle |
---|
7 | článku \cite{17_fronta} lineárně závislý na součtu |
---|
8 | fronty $q(t)/T$ a počtu vstupujících vozidel $i(t)$. Zakomponováním těchto vztahů do současného systému |
---|
9 | bychom mohli dosáhnout zpřesnění řízení. |
---|
10 | |
---|
11 | % Pro teoretickou hodnotu toku $S$ tedy dostáváme vztah |
---|
12 | % \begin{equation}\label{eq:teor_tok} |
---|
13 | % S_{teor}(q(t) + i(t)) = \left\{ |
---|
14 | % \begin{array}{lr} |
---|
15 | % \frac{q(t)}{T} + i(t) & \frac{q(t)}{T} + i(t) <= S_{max} \\ |
---|
16 | % S_{max} & \frac{q(t)}{T} + i(t) > S_{max} |
---|
17 | % \end{array} |
---|
18 | % \right. \;. |
---|
19 | % \end{equation} |
---|
20 | % Tento vztah vyjadřuje to, že pokud je fronta plus přírůstrek vozidel ve vzorkovací periodě |
---|
21 | % $(q(t), i(t)T)$ menší než maximální počet vozidel, který je křižovatka za periodu $T$ schopna |
---|
22 | % propustit $(T S_{max})$, projedou všechna vozidla. Abychom se vyhnuli podmínce podle $S_{max}$, |
---|
23 | % aproximuje se tento vztah funkcí |
---|
24 | % \begin{equation}\label{eq:exp_tok} |
---|
25 | % S_{exp}(q(t), i(t)) = S_{max} \left(1 - e^{- \frac{1}{S_{max}} \left( \frac{q(t)}{T} + i(t) \right) } \right) \;, |
---|
26 | % \end{equation} |
---|
27 | % která splňuje podmínku |
---|
28 | % \begin{equation} |
---|
29 | % \frac{ dS_{exp} }{d(q/T+i)}(0,0) = 1 \;, |
---|
30 | % \end{equation} |
---|
31 | % tedy při malé frontě a hustotě provozu |
---|
32 | % je přírůstek toku roven $q/T+i$, a podmínku |
---|
33 | % \begin{equation} |
---|
34 | % \lim_{q/T+i\to\infty} S_{exp} = S_{max} \;, |
---|
35 | % \end{equation} |
---|
36 | % tedy při velké frontě a hustotě provozu |
---|
37 | % se tok blíží konstantě $S_{max}$. Pro malý časový interval můžeme tuto funkci dále zjednodušit na lineární vztah |
---|
38 | % \begin{equation}\label{eq:lin_tok} |
---|
39 | % S(q(t)) = \sigma(q(t)/T + i_0) \;, |
---|
40 | % \end{equation} |
---|
41 | % kde je $i_0 = i(0)$ a |
---|
42 | % \begin{equation} |
---|
43 | % \sigma = \frac{ dS_{exp} }{d(q/T+i)}(q(0),i(0)) \;. |
---|
44 | % \end{equation} |
---|
45 | |
---|
46 | \subsection{Odhdad odbočovacích poměrů} |
---|
47 | V ninější verzi se pracuje s konstantními odbočovacími poměry, |
---|
48 | které byly naměřeny v reálné siutaci a zadávají se pomocí |
---|
49 | konfiguračního souboru. Pro standartní simulace je tento způsob dostačující, |
---|
50 | do budoucna by však mohlo přinést zlepšení tyto koeficienty odhadovat v průběhu simulace.\\ |
---|
51 | |
---|
52 | Vhodnou metodou k odhadu odbočovacích poměrů by mohl být například |
---|
53 | Kalmanův filtr, nebo jiná metoda používající bayesovské učení |
---|
54 | popsané v kapitole \ref{sec:bayes}, kde by se |
---|
55 | nyní používaná konstantní hodnota zavedla jako apriorní pravděpodobnost. |
---|
56 | |
---|
57 | |
---|
58 | |
---|
59 | % \subsubsection{Přechodové vztahy s proměnným tokem} |
---|
60 | % Pro vyjádření přechodových vzthů použijeme lineární odel toku a rovnice \ref{eq:my_trans_02} |
---|
61 | % přejde na tvar |
---|
62 | % \begin{equation} |
---|
63 | % q_j(t+1) = q_j(t) + T \left( i_{j,0}(t) + \sum_{k \in I_j} \alpha_{k,j} S_k(q_k(t)) g_k^N \left( 1 - LC(t)^{-1} \right) - S_j(q_j(t)) g_j^N \left( 1 - LC(t)^{-1} \right) \right) |
---|
64 | % \end{equation} |
---|
65 | % , a po dosazení \ref{eq:lin_tok} dostaneme |
---|
66 | % \begin{equation} |
---|
67 | % q_j(t+1) = q_j(t) + T \left( \begin{array}{c} |
---|
68 | % i_{j,0}(t) + \\ |
---|
69 | % + \sum_{k \in I_j} \alpha_{k,j} \delta_k(q_k(t) T^{-1} + i_{0,k}) g_k^N \left( 1 - LC(t)^{-1} \right) - \\ |
---|
70 | % - \delta_j(q_j(t) T^{-1} + i_{0,j}) g_j^N \left( 1 - LC(t)^{-1} \right) |
---|
71 | % \end{array} |
---|
72 | % \right) |
---|
73 | % \end{equation} |
---|
74 | % |
---|
75 | % \begin{equation}\label{eq:my_trans_mod_tok_03} |
---|
76 | % q_j(t+1) = q_j(t) + T \left( \begin{array}{c} |
---|
77 | % i_{j,0}(t) + \\ |
---|
78 | % + \sum_{k \in I_j} \alpha_{k,j} \delta_k g_k^N T^{-1} q_k(t) - \delta_j g_j^N T^{-1} q_j(t) + \\ |
---|
79 | % + \sum_{k \in I_j} \alpha_{k,j} \delta_k i_{0,k} g_k^N - \delta_j i_{0,j} g_j^N - \\ |
---|
80 | % - \sum_{k \in I_j} \alpha_{k,j} \delta_k g_k^N L T^{-1} q_k(t) C(t)^{-1} + \delta_j g_j^N L T^{-1} q_j(t) C(t)^{-1} - \\ |
---|
81 | % - \sum_{k \in I_j} \alpha_{k,j} \delta_k i_{0,k} g_k^N L C(t)^{-1} + \delta_j i_{0,j} g_j^N L C(t)^{-1} |
---|
82 | % \end{array} |
---|
83 | % \right) |
---|
84 | % \end{equation} |
---|