root/applications/doprava/texty/novotny_vyzk_LQ/Implementation/ChangingFlow.tex @ 1427

Revision 1427, 4.1 kB (checked in by jabu, 12 years ago)

restrukturalizace

Line 
1\subsubsection{Model toku}
2V článku \cite{6_tuc_lq} se úbytek vozidel modeluje podle rovnice \ref{eq:tuc_u}, kde je uvažován
3tok vozidel křižovatkou za jednotku času jako konstanta $S$, což je saturovaný tok. Tento vztah
4platí pouze když je příslušný pruh naplněn vozidly do té míry, že křižovatkou projede maximální
5možný počet vozidel. To však neplatí, pokud není pruh dostatečně vytížen, například pokud se zmenší
6délka fronty v nějaký časový okamžik na nulu. Pokud je vytížení menší je tok lineárně závislý na součtu
7fronty $q(t)/T$ a počtu vstupujících vozidel $i(t)$. Pro teoretickou hodnotu toku $S$ tedy dostáváme vztah
8\begin{equation}\label{eq:teor_tok}
9 S_{teor}(q(t) + i(t)) = \left\{
10                        \begin{array}{lr}
11                          \frac{q(t)}{T} + i(t) & \frac{q(t)}{T} + i(t) <= S_{max} \\
12                          S_{max} &  \frac{q(t)}{T} + i(t) > S_{max}
13                        \end{array}
14                  \right.
15\end{equation}
16. tento vztah vyjadřuje to, že pokud je fronta plus přírůstrek vozidel ve vzorkovací periodě
17$(q(t), i(t)T)$ menší než maximální počet vozidel, který je křižovatka za periodu $T$ schopna
18propustit $(T S_{max})$, projedou všechna vozidla. Abychom se vyhnuli podmínce podle $S_{max}$,
19aproximuje se tento vztah funkcí
20\begin{equation}\label{eq:exp_tok}
21 S_{exp}(q(t), i(t)) = S_{max} \left(1 - e^{- \frac{1}{S_{max}} \left( \frac{q(t)}{T} + i(t) \right) } \right)
22\end{equation}
23, která splňuje podmínku
24\begin{equation} 
25\frac{ dS_{exp} }{d(q/T+i)}(0,0) = 1 
26\end{equation}
27, tedy při malé frontě a hustotě provozu
28je přírůstek toku roven $q/T+i$, a podmínku
29\begin{equation}
30\lim_{q/T+i\to\infty} S_{exp} = S_{max} 
31\end{equation}
32, tedy při velké frontě a hustotě provozu
33se tok blíží konstantě $S_{max}$. Pro malý časový interval můžeme tuto funkci dále zjednodušit na lineární vztah
34\begin{equation}\label{eq:lin_tok}
35 S(q(t)) = \sigma(q(t)/T + i_0)
36\end{equation}
37, kde je $i_0 = i(0)$ a
38\begin{equation}
39 \sigma = \frac{ dS_{exp} }{d(q/T+i)}(q(0),i(0))
40\end{equation}
41
42\subsection{Odhdad odbočovacích poměrů}
43V ninější verzi se pracuje s konstantními odbočovacími poměry,
44které byly naměřeny v reálné siutaci a zadávají se pomocí
45konfiguračního souboru. Pro standartní simulace je tento způsob dostačující,
46do budoucna by však mohlo přinést zlepšení tyto koeficienty odhadovat v průběhu simulace.
47\\
48\\
49Vhodnou metodou k odhadu odbočovacích poměrů by mohl být například
50Kalmanův filtr, nebo jiná metoda používající bayesovské učení
51popsané v kapitole \ref{sec:bayes}
52, kde by se
53nyní používaná konstantní hodnota zavedla jako apriorní pravděpodobnost.
54
55
56
57% \subsubsection{Přechodové vztahy s proměnným tokem}
58% Pro vyjádření přechodových vzthů použijeme lineární odel toku a rovnice \ref{eq:my_trans_02}
59% přejde na tvar
60% \begin{equation}
61%  q_j(t+1) = q_j(t) + T \left( i_{j,0}(t) + \sum_{k \in I_j} \alpha_{k,j} S_k(q_k(t)) g_k^N \left( 1 - LC(t)^{-1} \right)  - S_j(q_j(t)) g_j^N \left( 1 - LC(t)^{-1} \right) \right)
62% \end{equation}
63% , a po dosazení \ref{eq:lin_tok} dostaneme
64% \begin{equation}
65%  q_j(t+1) = q_j(t) + T \left( \begin{array}{c}
66%                               i_{j,0}(t) + \\
67%                               + \sum_{k \in I_j} \alpha_{k,j} \delta_k(q_k(t) T^{-1} + i_{0,k}) g_k^N \left( 1 - LC(t)^{-1} \right) - \\
68%                               - \delta_j(q_j(t) T^{-1} + i_{0,j}) g_j^N \left( 1 - LC(t)^{-1} \right)
69%                               \end{array}
70%   \right)
71% \end{equation}
72%
73% \begin{equation}\label{eq:my_trans_mod_tok_03}
74%  q_j(t+1) = q_j(t) + T \left( \begin{array}{c}
75%                               i_{j,0}(t) + \\
76%                               + \sum_{k \in I_j} \alpha_{k,j} \delta_k g_k^N T^{-1} q_k(t)  - \delta_j g_j^N T^{-1} q_j(t) + \\
77%                               + \sum_{k \in I_j} \alpha_{k,j} \delta_k i_{0,k} g_k^N - \delta_j i_{0,j} g_j^N - \\
78%                               - \sum_{k \in I_j} \alpha_{k,j} \delta_k g_k^N L T^{-1} q_k(t) C(t)^{-1} + \delta_j  g_j^N L T^{-1} q_j(t) C(t)^{-1} - \\                               
79%                               - \sum_{k \in I_j} \alpha_{k,j} \delta_k i_{0,k} g_k^N L C(t)^{-1} + \delta_j i_{0,j} g_j^N L C(t)^{-1}                                 
80%                               \end{array}
81%   \right)
82% \end{equation}
Note: See TracBrowser for help on using the browser.