root/applications/doprava/texty/novotny_vyzk_LQ/Implementation/ChangingFlow.tex @ 1434

Revision 1434, 4.3 kB (checked in by jabu, 12 years ago)

finalni verze

Line 
1\subsection{Model toku}
2V článku \cite{6_tuc_lq} se úbytek vozidel modeluje podle rovnice \ref{eq:tuc_u}, kde je uvažován
3tok vozidel křižovatkou za jednotku času jako konstanta $S$, což je saturovaný tok. Tento vztah
4platí pouze když je příslušný pruh naplněn vozidly do té míry, že křižovatkou projede maximální
5možný počet vozidel. To však neplatí, pokud není pruh dostatečně vytížen, například pokud se zmenší
6délka fronty v nějaký časový okamžik na nulu. Pokud je vytížení menší je tok například podle
7článku \cite{17_fronta} lineárně závislý na součtu
8fronty $q(t)/T$ a počtu vstupujících vozidel $i(t)$. Zakomponováním těchto vztahů do současného systému
9bychom mohli dosáhnout zpřesnění řízení.
10
11% Pro teoretickou hodnotu toku $S$ tedy dostáváme vztah
12% \begin{equation}\label{eq:teor_tok}
13%  S_{teor}(q(t) + i(t)) = \left\{
14%                       \begin{array}{lr}
15%                         \frac{q(t)}{T} + i(t) & \frac{q(t)}{T} + i(t) <= S_{max} \\
16%                         S_{max} &  \frac{q(t)}{T} + i(t) > S_{max}
17%                         \end{array}
18%                 \right. \;.
19% \end{equation}
20% Tento vztah vyjadřuje to, že pokud je fronta plus přírůstrek vozidel ve vzorkovací periodě
21% $(q(t), i(t)T)$ menší než maximální počet vozidel, který je křižovatka za periodu $T$ schopna
22% propustit $(T S_{max})$, projedou všechna vozidla. Abychom se vyhnuli podmínce podle $S_{max}$,
23% aproximuje se tento vztah funkcí
24% \begin{equation}\label{eq:exp_tok}
25%  S_{exp}(q(t), i(t)) = S_{max} \left(1 - e^{- \frac{1}{S_{max}} \left( \frac{q(t)}{T} + i(t) \right) } \right) \;,
26% \end{equation}
27% která splňuje podmínku
28% \begin{equation}
29% \frac{ dS_{exp} }{d(q/T+i)}(0,0) = 1 \;,
30% \end{equation}
31% tedy při malé frontě a hustotě provozu
32% je přírůstek toku roven $q/T+i$, a podmínku
33% \begin{equation}
34% \lim_{q/T+i\to\infty} S_{exp} = S_{max}  \;,
35% \end{equation}
36% tedy při velké frontě a hustotě provozu
37% se tok blíží konstantě $S_{max}$. Pro malý časový interval můžeme tuto funkci dále zjednodušit na lineární vztah
38% \begin{equation}\label{eq:lin_tok}
39%  S(q(t)) = \sigma(q(t)/T + i_0) \;,
40% \end{equation}
41% kde je $i_0 = i(0)$ a
42% \begin{equation}
43%  \sigma = \frac{ dS_{exp} }{d(q/T+i)}(q(0),i(0)) \;.
44% \end{equation}
45
46\subsection{Odhdad odbočovacích poměrů}
47V ninější verzi se pracuje s konstantními odbočovacími poměry,
48které byly naměřeny v reálné siutaci a zadávají se pomocí
49konfiguračního souboru. Pro standartní simulace je tento způsob dostačující,
50do budoucna by však mohlo přinést zlepšení tyto koeficienty odhadovat v průběhu simulace.\\
51
52Vhodnou metodou k odhadu odbočovacích poměrů by mohl být například
53Kalmanův filtr, nebo jiná metoda používající bayesovské učení
54popsané v kapitole \ref{sec:bayes}, kde by se
55nyní používaná konstantní hodnota zavedla jako apriorní pravděpodobnost.
56
57
58
59% \subsubsection{Přechodové vztahy s proměnným tokem}
60% Pro vyjádření přechodových vzthů použijeme lineární odel toku a rovnice \ref{eq:my_trans_02}
61% přejde na tvar
62% \begin{equation}
63%  q_j(t+1) = q_j(t) + T \left( i_{j,0}(t) + \sum_{k \in I_j} \alpha_{k,j} S_k(q_k(t)) g_k^N \left( 1 - LC(t)^{-1} \right)  - S_j(q_j(t)) g_j^N \left( 1 - LC(t)^{-1} \right) \right)
64% \end{equation}
65% , a po dosazení \ref{eq:lin_tok} dostaneme
66% \begin{equation}
67%  q_j(t+1) = q_j(t) + T \left( \begin{array}{c}
68%                               i_{j,0}(t) + \\
69%                               + \sum_{k \in I_j} \alpha_{k,j} \delta_k(q_k(t) T^{-1} + i_{0,k}) g_k^N \left( 1 - LC(t)^{-1} \right) - \\
70%                               - \delta_j(q_j(t) T^{-1} + i_{0,j}) g_j^N \left( 1 - LC(t)^{-1} \right)
71%                               \end{array}
72%   \right)
73% \end{equation}
74%
75% \begin{equation}\label{eq:my_trans_mod_tok_03}
76%  q_j(t+1) = q_j(t) + T \left( \begin{array}{c}
77%                               i_{j,0}(t) + \\
78%                               + \sum_{k \in I_j} \alpha_{k,j} \delta_k g_k^N T^{-1} q_k(t)  - \delta_j g_j^N T^{-1} q_j(t) + \\
79%                               + \sum_{k \in I_j} \alpha_{k,j} \delta_k i_{0,k} g_k^N - \delta_j i_{0,j} g_j^N - \\
80%                               - \sum_{k \in I_j} \alpha_{k,j} \delta_k g_k^N L T^{-1} q_k(t) C(t)^{-1} + \delta_j  g_j^N L T^{-1} q_j(t) C(t)^{-1} - \\                               
81%                               - \sum_{k \in I_j} \alpha_{k,j} \delta_k i_{0,k} g_k^N L C(t)^{-1} + \delta_j i_{0,j} g_j^N L C(t)^{-1}                                 
82%                               \end{array}
83%   \right)
84% \end{equation}
Note: See TracBrowser for help on using the browser.