| 1 | \subsection{Model toku} |
|---|
| 2 | V článku \cite{6_tuc_lq} se úbytek vozidel modeluje podle rovnice \ref{eq:tuc_u}, kde je uvažován |
|---|
| 3 | tok vozidel křižovatkou za jednotku času jako konstanta $S$, což je saturovaný tok. Tento vztah |
|---|
| 4 | platí pouze když je příslušný pruh naplněn vozidly do té míry, že křižovatkou projede maximální |
|---|
| 5 | možný počet vozidel. To však neplatí, pokud není pruh dostatečně vytížen, například pokud se zmenší |
|---|
| 6 | délka fronty v nějaký časový okamžik na nulu. Pokud je vytížení menší je tok například podle |
|---|
| 7 | článku \cite{17_fronta} lineárně závislý na součtu |
|---|
| 8 | fronty $q(t)/T$ a počtu vstupujících vozidel $i(t)$. Zakomponováním těchto vztahů do současného systému |
|---|
| 9 | bychom mohli dosáhnout zpřesnění řízení. |
|---|
| 10 | |
|---|
| 11 | % Pro teoretickou hodnotu toku $S$ tedy dostáváme vztah |
|---|
| 12 | % \begin{equation}\label{eq:teor_tok} |
|---|
| 13 | % S_{teor}(q(t) + i(t)) = \left\{ |
|---|
| 14 | % \begin{array}{lr} |
|---|
| 15 | % \frac{q(t)}{T} + i(t) & \frac{q(t)}{T} + i(t) <= S_{max} \\ |
|---|
| 16 | % S_{max} & \frac{q(t)}{T} + i(t) > S_{max} |
|---|
| 17 | % \end{array} |
|---|
| 18 | % \right. \;. |
|---|
| 19 | % \end{equation} |
|---|
| 20 | % Tento vztah vyjadřuje to, že pokud je fronta plus přírůstrek vozidel ve vzorkovací periodě |
|---|
| 21 | % $(q(t), i(t)T)$ menší než maximální počet vozidel, který je křižovatka za periodu $T$ schopna |
|---|
| 22 | % propustit $(T S_{max})$, projedou všechna vozidla. Abychom se vyhnuli podmínce podle $S_{max}$, |
|---|
| 23 | % aproximuje se tento vztah funkcí |
|---|
| 24 | % \begin{equation}\label{eq:exp_tok} |
|---|
| 25 | % S_{exp}(q(t), i(t)) = S_{max} \left(1 - e^{- \frac{1}{S_{max}} \left( \frac{q(t)}{T} + i(t) \right) } \right) \;, |
|---|
| 26 | % \end{equation} |
|---|
| 27 | % která splňuje podmínku |
|---|
| 28 | % \begin{equation} |
|---|
| 29 | % \frac{ dS_{exp} }{d(q/T+i)}(0,0) = 1 \;, |
|---|
| 30 | % \end{equation} |
|---|
| 31 | % tedy při malé frontě a hustotě provozu |
|---|
| 32 | % je přírůstek toku roven $q/T+i$, a podmínku |
|---|
| 33 | % \begin{equation} |
|---|
| 34 | % \lim_{q/T+i\to\infty} S_{exp} = S_{max} \;, |
|---|
| 35 | % \end{equation} |
|---|
| 36 | % tedy při velké frontě a hustotě provozu |
|---|
| 37 | % se tok blíží konstantě $S_{max}$. Pro malý časový interval můžeme tuto funkci dále zjednodušit na lineární vztah |
|---|
| 38 | % \begin{equation}\label{eq:lin_tok} |
|---|
| 39 | % S(q(t)) = \sigma(q(t)/T + i_0) \;, |
|---|
| 40 | % \end{equation} |
|---|
| 41 | % kde je $i_0 = i(0)$ a |
|---|
| 42 | % \begin{equation} |
|---|
| 43 | % \sigma = \frac{ dS_{exp} }{d(q/T+i)}(q(0),i(0)) \;. |
|---|
| 44 | % \end{equation} |
|---|
| 45 | |
|---|
| 46 | \subsection{Odhdad odbočovacích poměrů} |
|---|
| 47 | V ninější verzi se pracuje s konstantními odbočovacími poměry, |
|---|
| 48 | které byly naměřeny v reálné siutaci a zadávají se pomocí |
|---|
| 49 | konfiguračního souboru. Pro standartní simulace je tento způsob dostačující, |
|---|
| 50 | do budoucna by však mohlo přinést zlepšení tyto koeficienty odhadovat v průběhu simulace.\\ |
|---|
| 51 | |
|---|
| 52 | Vhodnou metodou k odhadu odbočovacích poměrů by mohl být například |
|---|
| 53 | Kalmanův filtr, nebo jiná metoda používající bayesovské učení |
|---|
| 54 | popsané v kapitole \ref{sec:bayes}, kde by se |
|---|
| 55 | nyní používaná konstantní hodnota zavedla jako apriorní pravděpodobnost. |
|---|
| 56 | |
|---|
| 57 | |
|---|
| 58 | |
|---|
| 59 | % \subsubsection{Přechodové vztahy s proměnným tokem} |
|---|
| 60 | % Pro vyjádření přechodových vzthů použijeme lineární odel toku a rovnice \ref{eq:my_trans_02} |
|---|
| 61 | % přejde na tvar |
|---|
| 62 | % \begin{equation} |
|---|
| 63 | % q_j(t+1) = q_j(t) + T \left( i_{j,0}(t) + \sum_{k \in I_j} \alpha_{k,j} S_k(q_k(t)) g_k^N \left( 1 - LC(t)^{-1} \right) - S_j(q_j(t)) g_j^N \left( 1 - LC(t)^{-1} \right) \right) |
|---|
| 64 | % \end{equation} |
|---|
| 65 | % , a po dosazení \ref{eq:lin_tok} dostaneme |
|---|
| 66 | % \begin{equation} |
|---|
| 67 | % q_j(t+1) = q_j(t) + T \left( \begin{array}{c} |
|---|
| 68 | % i_{j,0}(t) + \\ |
|---|
| 69 | % + \sum_{k \in I_j} \alpha_{k,j} \delta_k(q_k(t) T^{-1} + i_{0,k}) g_k^N \left( 1 - LC(t)^{-1} \right) - \\ |
|---|
| 70 | % - \delta_j(q_j(t) T^{-1} + i_{0,j}) g_j^N \left( 1 - LC(t)^{-1} \right) |
|---|
| 71 | % \end{array} |
|---|
| 72 | % \right) |
|---|
| 73 | % \end{equation} |
|---|
| 74 | % |
|---|
| 75 | % \begin{equation}\label{eq:my_trans_mod_tok_03} |
|---|
| 76 | % q_j(t+1) = q_j(t) + T \left( \begin{array}{c} |
|---|
| 77 | % i_{j,0}(t) + \\ |
|---|
| 78 | % + \sum_{k \in I_j} \alpha_{k,j} \delta_k g_k^N T^{-1} q_k(t) - \delta_j g_j^N T^{-1} q_j(t) + \\ |
|---|
| 79 | % + \sum_{k \in I_j} \alpha_{k,j} \delta_k i_{0,k} g_k^N - \delta_j i_{0,j} g_j^N - \\ |
|---|
| 80 | % - \sum_{k \in I_j} \alpha_{k,j} \delta_k g_k^N L T^{-1} q_k(t) C(t)^{-1} + \delta_j g_j^N L T^{-1} q_j(t) C(t)^{-1} - \\ |
|---|
| 81 | % - \sum_{k \in I_j} \alpha_{k,j} \delta_k i_{0,k} g_k^N L C(t)^{-1} + \delta_j i_{0,j} g_j^N L C(t)^{-1} |
|---|
| 82 | % \end{array} |
|---|
| 83 | % \right) |
|---|
| 84 | % \end{equation} |
|---|