root/applications/doprava/texty/novotny_vyzk_LQ/LQ_rizeni.tex.backup @ 1419

Revision 1419, 5.5 kB (checked in by jabu, 12 years ago)

novotny: vyzkumny ukol

Line 
1\section{LQ řízení}
2
3LQ je zkratka slovního spojení linaer-quadratic, tedy lineárně kvadratický.
4Jedná se obecně o metodu, kdy je systém v diskrétním časovém kroku $t$
5popsán vektorem proměnných $x(t) = ( x_1(t), ..., x_n(t) )$
6a my můžeme nastavovat vektor parametrů $y(t) = ( y_1(t), ..., y_n(t) )$.
7Metoda je popsána a použita v článku \cite{6_tuc_lq} pro nastavování časů zelených na křižovatce.
8Princip přechodu z času $t$ do $t+1$ je popsán lineárním vztahem
9\begin{equation}
10  x(t+1) = A x(t) + B y(t)
11\end{equation}
12.
13kde matice $A$ a $B$ jsou matice stavů a vstupů vyjadřující odezvu systému vzhledem
14k $x(t)$ a $y(t)$. Účelem LQ řízení je najít optimální hodnoty $y(t)$ v závislosti
15na $x(t)$ dané zpětnovazebnou maticí $L$ vztahem
16\begin{equation}\label{eq_lq_feedback}
17y(t) = -L x(t)
18\end{equation}
19. Optimalita je definována pomocí
20kvadratického kritéria
21\begin{equation}\label{eq_quadratic_criterion}
22J = \sum_{t=1}^{\infty} x(t)^t Q x(t) + y(t)^t R y(t)
23\end{equation}
24
25
26, kde $Q$ a $R$ jsou diagonální pozitivně semidefinitní matice vah určující významnost jednotlivých členů kritéria.
27Zpětnovazebná matice $L$ se podle \cite{6_tuc_lq} dostane minimalizací kritéria $J$ pomocí řešení
28Riccatiho rovnice pro diskrétní časový krok
29\begin{equation}\label{eq_riccati}
30L =
31\end{equation}
32
33\begin{equation}\label{eq_riccati_2}
34P = Q + A^T ( P - P B ( R + B^T P B ) B^T P ) A
35\end{equation}
36, popsané například v \cite{7_lq_methods}.
37
38
39\subsection{Použití LQ řízení ve strategii TUC}
40LQ řízení bylo použito v \cite{6_tuc_lq} k nalezení optimální délky zelených v systému
4113-ti signálních skupin. Proměnné $x_i(t)$ zde představují obsazenost ramene $i$
42spojující křižovatky $M$ a $N$. Účelem strategie je nalezení optimální délky zelených
43$g$, $g_{N,i}$ značí délku zelené na signální skupiny křižovatky $N$ zprůjezdňující
44směr do ramene $i$. Předpokládaný vztah pro přechod systému z času $t$ do času $t+1$ je
45\begin{equation}\label{eq_tuc_1}
46 x_i(t+1) = x_i(t) + T [ q_i(t) + s_i(t) + d_i(t) + u_i(t) ]
47\end{equation}, kde proměnné značí:
48
49\begin{itemize}
50 \item $T$ - časový krok
51 \item $q_i(t)$ - přírůstek vozidel z křižovatek
52 \item $u_i(t)$ - úbytek vozidel do křižovatek
53 \item $s_i(t)$ - přírůstek vozidel z okolí sítě
54 \item $d_i(t)$ - úbytek vozidel mimo síť
55\end{itemize}
56
57Přírůstek vozidel z křižovatek je dán vztahem
58\begin{equation}
59 q_i(t) = \sum_{k\in I_m} t_{k,i} u_k(t)
60\end{equation}
61, je to tedy součet úbytků vozidel z ramen ústících do křižovatky $N$ vynásobených
62koeficinety $t_{k,i}$, což jsou odbočovací poměry z ramene $k$ do ramene $i$.
63V podovném tvaru se předpokládá $s_i(t)$
64\begin{equation}
65s_i(t) = t_{i,0} q_i(t)
66\end{equation}
67, kde $t_{i,0}$ je odbočovací koeficient ramene $i$ mimo sledovanou síť.
68Při délce cyklu $C$, saturovaném toku $S_i$ a délce zelených $g_{N,i}(t)$ remene $i$ platí
69\begin{equation}
70 u_i(t) = \frac{S_i \sum g_{N,i}(t)}{C}
71\end{equation}.
72Rovnice \ref{eq_tuc_1} tedy přechází do tvaru
73\begin{equation}\label{eq_tuc_2}
74 x_i(t+1) = x_i(t) + T \left[
75    (1-t_{i,0}) \sum_{k\in I_m} t_{k,i} \frac{S_k \sum g_{M,k}(t)}{C}
76    - \frac{S_i \sum g_{N,i}(t)}{C}
77    + d_i(t) \right]
78\end{equation}. Uvažujeme-li nominální hodnoty $d^n$ a $g^n$ vedoucí
79vždy na stav $x^n$, platí podle rovnice \ref{eq_tuc_2}
80\begin{equation}\label{eq_tuc_nom}
81 0 = T \left[
82    (1-t_{i,0}) \sum_{k\in I_m} t_{k,i} \frac{S_k \sum g_{M,k}^n}{C}
83    - \frac{S_i \sum g_{N,i}^n}{C}
84    + d_i^n \right]
85\end{equation}. Označíme-li
86\begin{equation}\label{eq_delta_g}
87 \Delta g(t) = g(t) - g^n
88\end{equation}, můžeme psát rovnici \ref{eq_tuc_2} jako
89\begin{equation}\label{eq_tuc_3}
90 x_i(t+1) = x_i(t) + T \left[
91    (1-t_{i,0}) \sum_{k\in I_m} t_{k,i} \frac{S_k \sum \Delta g_{M,k}(t)}{C}
92    - \frac{S_i \sum \Delta g_{N,i}(t)}{C}
93     \right]
94\end{equation}, což dovoluje tuto rovnici zapsat pomocí matic v požadovaném tvaru
95\begin{equation}\label{eq_tuc_4}
96 x(t+1) = A x(t) + B \Delta g(t)
97\end{equation}, kde $A$ je jednotková matice.
98
99\subsubsection{Kvadratické kritérium}
100Účelem lagoritmu je minimalizovat obsazenost ramen, tedy vektor $x(t)$
101a penalizovat změnu délky trvání zelené oproti nominálním hodnotám.
102Kvadratické kritérium optimálního řízení \ref{eq_quadratic_criterion} jetedy v \cite{6_tuc_lq}
103definováno vztahem
104\begin{equation}\label{eq_tuc_crit}
105 J = \sum_{t=0}^{\infty} x^T Q x + \Delta g^T R \Delta g
106\end{equation}. Diagonální matice $Q$ je zde zodpovědná za vyvažování
107počtu vozidel jednotlivých úseků. V \cite{6_tuc_lq} je každý diagonální
108prvek $Q_{i,i}$ matice $Q$ položen převrácené hodnotě maximálního
109povoleného počtu vozidel daného úseku $i$. $R = rI$ penalizuje změnu
110časů zelených. Parametr $r$ ovlivňuje míru reakce systému a ja volen metodu pokus-oprava.
111Minimalizací tohoto kritéria pomcí \ref{eq_riccati} získáme zpětnovazebnou matici $L$,
112která určuje $g(t)$. Z rovnic \ref{eq_lq_feedback} a \ref{eq_delta_g} dostaneme výsledný vztah
113\begin{equation}\label{eq_tuc_feedback}
114 g(t) = g^n - L x(t)
115\end{equation}. Toto řešení předpokládá, že známe hodnotu $g^n$, při které systém
116zůstává ve stavu $x^n$. Tak tomu ale většinou není. Při absenci znalosti $g^n$
117podle \cite{6_tuc_lq} odečteme $g(t) - g(t-1)$ a rovnice \ref{eq_tuc_feedback} nabývá tvaru
118\begin{equation}\label{eq_tuc_feedback_2}
119 g(t) = g(t-1) - L( x(t) - x(t-1) )
120\end{equation}.
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
Note: See TracBrowser for help on using the browser.