root/applications/doprava/texty/novotny_vyzk_LQ/LQ_rizeni.tex @ 1419

Revision 1419, 5.6 kB (checked in by jabu, 12 years ago)

novotny: vyzkumny ukol

Line 
1\section{LQ řízení}
2
3LQ je zkratka slovního spojení linaer-quadratic, tedy lineárně kvadratický.
4Jedná se obecně o metodu, kdy je systém v diskrétním časovém kroku $t$ 
5popsán vektorem proměnných $x(t) = ( x_1(t), ..., x_n(t) )$
6a my můžeme nastavovat vektor parametrů $y(t) = ( y_1(t), ..., y_n(t) )$.
7Metoda je popsána a použita v článku \cite{6_tuc_lq} pro nastavování časů zelených na křižovatce.
8Princip přechodu z času $t$ do $t+1$ je popsán lineárním vztahem
9\begin{equation}
10  x(t+1) = A x(t) + B y(t)
11\end{equation}
12.
13kde matice $A$ a $B$ jsou matice stavů a vstupů vyjadřující odezvu systému vzhledem
14k $x(t)$ a $y(t)$. Účelem LQ řízení je najít optimální hodnoty $y(t)$ v závislosti
15na $x(t)$ dané zpětnovazebnou maticí $L$ vztahem
16\begin{equation}\label{eq_lq_feedback}
17y(t) = -L x(t)
18\end{equation}
19. Optimalita je definována pomocí
20kvadratického kritéria
21\begin{equation}\label{eq_quadratic_criterion}
22J = \sum_{t=1}^{\infty} x(t)^T Q x(t) + y(t)^T R y(t)
23\end{equation}
24
25
26, kde $Q$ a $R$ jsou diagonální pozitivně semidefinitní matice vah určující významnost jednotlivých členů kritéria.
27Zpětnovazebná matice $L$ se podle \cite{6_tuc_lq} dostane minimalizací kritéria $J$ jako
28\begin{equation}\label{eq_riccati}
29L = (R + B^T P B)^{-1} B^T P A
30\end{equation}, kde $P$ je jednoznačné řešení Riccatiho rovnice pro diskrétní časový krok
31
32\begin{equation}\label{eq_riccati_2}
33P = Q + A^T ( P - P B ( R + B^T P B ) B^T P ) A
34\end{equation}
35. Rovnici a její řešení popisuje například \cite{7_lq_methods}.
36
37
38\subsection{Použití LQ řízení ve strategii TUC}
39LQ řízení bylo použito v \cite{6_tuc_lq} k nalezení optimální délky zelených v systému
4013-ti signálních skupin. Proměnné $x_i(t)$ zde představují obsazenost ramene $i$ 
41spojující křižovatky $M$ a $N$. Účelem strategie je nalezení optimální délky zelených
42$g$, $g_{N,i}$ značí délku zelené na signální skupiny křižovatky $N$ zprůjezdňující
43směr do ramene $i$. Předpokládaný vztah pro přechod systému z času $t$ do času $t+1$ je
44\begin{equation}\label{eq_tuc_1}
45 x_i(t+1) = x_i(t) + T [ q_i(t) + s_i(t) + d_i(t) + u_i(t) ]
46\end{equation}, kde proměnné značí:
47
48\begin{itemize}
49 \item $T$ - časový krok
50 \item $q_i(t)$ - přírůstek vozidel z křižovatek
51 \item $u_i(t)$ - úbytek vozidel do ostatních křižovatek
52 \item $s_i(t)$ - přírůstek vozidel z okolí sítě
53 \item $d_i(t)$ - úbytek vozidel mimo síť
54\end{itemize}
55
56Přírůstek vozidel z křižovatek je dán vztahem
57\begin{equation}
58 q_i(t) = \sum_{k\in I_m} t_{k,i} u_k(t)
59\end{equation}
60, je to tedy součet úbytků vozidel z ramen ústících do křižovatky $N$ vynásobených
61koeficinety $t_{k,i}$, což jsou odbočovací poměry z ramene $k$ do ramene $i$.
62V podovném tvaru se předpokládá $s_i(t)$
63\begin{equation}
64s_i(t) = t_{i,0} q_i(t)
65\end{equation}
66, kde $t_{i,0}$ je odbočovací koeficient ramene $i$ mimo sledovanou síť.
67Při délce cyklu $C$, saturovaném toku $S_i$ a délce zelených $g_{N,i}(t)$ ramene $i$ platí
68\begin{equation} \label{eq:tuc_u}
69 u_i(t) = \frac{S_i \sum g_{N,i}(t)}{C}
70\end{equation}.
71Rovnice \ref{eq_tuc_1} tedy přechází do tvaru
72\begin{equation}\label{eq_tuc_2}
73 x_i(t+1) = x_i(t) + T \left[
74    (1-t_{i,0}) \sum_{k\in I_m} t_{k,i} \frac{S_k \sum g_{M,k}(t)}{C} 
75    - \frac{S_i \sum g_{N,i}(t)}{C}
76    + d_i(t) \right]
77\end{equation}. Uvažujeme-li nominální hodnoty $d^n$ a $g^n$ vedoucí
78vždy na stav $x^n$, platí podle rovnice \ref{eq_tuc_2} 
79\begin{equation}\label{eq_tuc_nom}
80 0 = T \left[
81    (1-t_{i,0}) \sum_{k\in I_m} t_{k,i} \frac{S_k \sum g_{M,k}^n}{C} 
82    - \frac{S_i \sum g_{N,i}^n}{C}
83    + d_i^n \right]
84\end{equation}. Označíme-li
85\begin{equation}\label{eq_delta_g}
86 \Delta g(t) = g(t) - g^n
87\end{equation}, můžeme psát rovnici \ref{eq_tuc_2} jako
88\begin{equation}\label{eq_tuc_3}
89 x_i(t+1) = x_i(t) + T \left[
90    (1-t_{i,0}) \sum_{k\in I_m} t_{k,i} \frac{S_k \sum \Delta g_{M,k}(t)}{C} 
91    - \frac{S_i \sum \Delta g_{N,i}(t)}{C}
92     \right]
93\end{equation}, což dovoluje tuto rovnici zapsat pomocí matic v požadovaném tvaru
94\begin{equation}\label{eq_tuc_4}
95 x(t+1) = A x(t) + B \Delta g(t)
96\end{equation}, kde $A$ je jednotková matice.
97
98\subsubsection{Kvadratické kritérium}
99Účelem lagoritmu je minimalizovat obsazenost ramen, tedy vektor $x(t)$
100a penalizovat změnu délky trvání zelené oproti nominálním hodnotám.
101Kvadratické kritérium optimálního řízení \ref{eq_quadratic_criterion} jetedy v \cite{6_tuc_lq}
102definováno vztahem
103\begin{equation}\label{eq_tuc_crit}
104 J = \sum_{t=0}^{\infty} x(t)^T Q x(t) + \Delta g(t)^T R \Delta g(t)
105\end{equation}. Diagonální matice $Q$ je zde zodpovědná za vyvažování
106počtu vozidel jednotlivých úseků. V \cite{6_tuc_lq} je každý diagonální
107prvek $Q_{i,i}$ matice $Q$ položen převrácené hodnotě maximálního
108povoleného počtu vozidel daného úseku $i$. $R = rI$ penalizuje změnu
109časů zelených. Parametr $r$ ovlivňuje míru reakce systému a ja volen metodu pokus-oprava.
110Minimalizací tohoto kritéria pomcí \ref{eq_riccati} získáme zpětnovazebnou matici $L$,
111která určuje $g(t)$. Z rovnic \ref{eq_lq_feedback} a \ref{eq_delta_g} dostaneme výsledný vztah
112\begin{equation}\label{eq_tuc_feedback}
113 g(t) = g^n - L x(t)
114\end{equation}. Toto řešení předpokládá, že známe hodnotu $g^n$, při které systém
115zůstává ve stavu $x^n$. Tak tomu ale většinou není. Při absenci znalosti $g^n$
116podle \cite{6_tuc_lq} odečteme $g(t) - g(t-1)$ a rovnice \ref{eq_tuc_feedback} nabývá tvaru
117\begin{equation}\label{eq_tuc_feedback_2}
118 g(t) = g(t-1) - L( x(t) - x(t-1) )
119\end{equation}.
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
Note: See TracBrowser for help on using the browser.