1 | \section{LQ řízení} |
---|
2 | |
---|
3 | LQ je zkratka slovního spojení linaer-quadratic, tedy lineárně kvadratický. |
---|
4 | Jedná se obecně o metodu, kdy je systém v diskrétním časovém kroku $t$ |
---|
5 | popsán vektorem proměnných $x(t) = ( x_1(t), ..., x_n(t) )$ |
---|
6 | a my můžeme nastavovat vektor parametrů $y(t) = ( y_1(t), ..., y_n(t) )$. |
---|
7 | Metoda je popsána a použita v článku \cite{6_tuc_lq} pro nastavování časů zelených na křižovatce. |
---|
8 | Princip přechodu z času $t$ do $t+1$ je popsán lineárním vztahem |
---|
9 | \begin{equation} |
---|
10 | x(t+1) = A x(t) + B y(t) \;, |
---|
11 | \end{equation} |
---|
12 | |
---|
13 | kde matice $A$ a $B$ jsou matice stavů a vstupů vyjadřující odezvu systému vzhledem |
---|
14 | k $x(t)$ a $y(t)$. Účelem LQ řízení je najít optimální hodnoty $y(t)$ v závislosti |
---|
15 | na $x(t)$ dané zpětnovazebnou maticí $L$ vztahem |
---|
16 | \begin{equation}\label{eq_lq_feedback} |
---|
17 | y(t) = -L x(t) \;. |
---|
18 | \end{equation} |
---|
19 | Optimalita je definována pomocí |
---|
20 | kvadratického kritéria |
---|
21 | \begin{equation}\label{eq_quadratic_criterion} |
---|
22 | J = \sum_{t=1}^{\infty} x(t)^T Q x(t) + y(t)^T R y(t) \;, |
---|
23 | \end{equation} |
---|
24 | kde $Q$ a $R$ jsou diagonální pozitivně semidefinitní matice vah určující významnost jednotlivých členů kritéria. |
---|
25 | Zpětnovazebná matice $L$ se podle \cite{6_tuc_lq} dostane minimalizací kritéria $J$ jako |
---|
26 | \begin{equation}\label{eq_riccati} |
---|
27 | L = (R + B^T P B)^{-1} B^T P A \;, |
---|
28 | \end{equation} kde $P$ je jednoznačné řešení Riccatiho rovnice pro diskrétní časový krok |
---|
29 | |
---|
30 | \begin{equation}\label{eq_riccati_2} |
---|
31 | P = Q + A^T ( P - P B ( R + B^T P B ) B^T P ) A \;. |
---|
32 | \end{equation} |
---|
33 | Rovnici a její řešení popisuje například \cite{7_lq_methods}. |
---|
34 | |
---|
35 | |
---|
36 | |
---|
37 | |
---|
38 | |
---|
39 | |
---|
40 | |
---|
41 | |
---|
42 | |
---|
43 | |
---|
44 | |
---|
45 | |
---|
46 | |
---|
47 | |
---|
48 | |
---|
49 | |
---|