1 | #LyX 1.5.5 created this file. For more info see http://www.lyx.org/ |
---|
2 | \lyxformat 276 |
---|
3 | \begin_document |
---|
4 | \begin_header |
---|
5 | \textclass scrartcl |
---|
6 | \language english |
---|
7 | \inputencoding auto |
---|
8 | \font_roman ae |
---|
9 | \font_sans default |
---|
10 | \font_typewriter default |
---|
11 | \font_default_family rmdefault |
---|
12 | \font_sc false |
---|
13 | \font_osf false |
---|
14 | \font_sf_scale 100 |
---|
15 | \font_tt_scale 100 |
---|
16 | \graphics default |
---|
17 | \paperfontsize default |
---|
18 | \spacing single |
---|
19 | \papersize default |
---|
20 | \use_geometry false |
---|
21 | \use_amsmath 1 |
---|
22 | \use_esint 1 |
---|
23 | \cite_engine basic |
---|
24 | \use_bibtopic false |
---|
25 | \paperorientation portrait |
---|
26 | \secnumdepth 3 |
---|
27 | \tocdepth 3 |
---|
28 | \paragraph_separation indent |
---|
29 | \defskip medskip |
---|
30 | \quotes_language english |
---|
31 | \papercolumns 1 |
---|
32 | \papersides 1 |
---|
33 | \paperpagestyle default |
---|
34 | \tracking_changes false |
---|
35 | \output_changes false |
---|
36 | \author "" |
---|
37 | \author "" |
---|
38 | \end_header |
---|
39 | |
---|
40 | \begin_body |
---|
41 | |
---|
42 | \begin_layout Title |
---|
43 | Podklady k diskusi na zadavani experimentu |
---|
44 | \end_layout |
---|
45 | |
---|
46 | \begin_layout Author |
---|
47 | Václav Šmídl |
---|
48 | \end_layout |
---|
49 | |
---|
50 | \begin_layout Date |
---|
51 | 28. |
---|
52 | května 2008 |
---|
53 | \end_layout |
---|
54 | |
---|
55 | \begin_layout Section |
---|
56 | Cíl: uživatelsky přítulné a efektivní zadávání experimentů |
---|
57 | \end_layout |
---|
58 | |
---|
59 | \begin_layout Standard |
---|
60 | Mělo by být snadné zadat a použít následující typy experimentů a jejich |
---|
61 | kombinací: |
---|
62 | \end_layout |
---|
63 | |
---|
64 | \begin_layout Subsection |
---|
65 | Trivial: odhadnutí ARX modelu z dat |
---|
66 | \end_layout |
---|
67 | |
---|
68 | \begin_layout Standard |
---|
69 | Uživatel zadá |
---|
70 | \end_layout |
---|
71 | |
---|
72 | \begin_layout Itemize |
---|
73 | datový soubor, |
---|
74 | \end_layout |
---|
75 | |
---|
76 | \begin_layout Itemize |
---|
77 | strukturu regresoru |
---|
78 | \end_layout |
---|
79 | |
---|
80 | \begin_layout Itemize |
---|
81 | způsob jakým se dozví výsledky. |
---|
82 | \end_layout |
---|
83 | |
---|
84 | \begin_layout Standard |
---|
85 | Mělo by být na úrovni předpřipraveného úkolu. |
---|
86 | \end_layout |
---|
87 | |
---|
88 | \begin_layout Subsection |
---|
89 | Iterators: cyklus přes několik možností |
---|
90 | \end_layout |
---|
91 | |
---|
92 | \begin_layout Standard |
---|
93 | Uživatel zadá |
---|
94 | \end_layout |
---|
95 | |
---|
96 | \begin_layout Itemize |
---|
97 | datový soubor, |
---|
98 | \end_layout |
---|
99 | |
---|
100 | \begin_layout Itemize |
---|
101 | výčet možných struktur regresorů (pole) |
---|
102 | \end_layout |
---|
103 | |
---|
104 | \begin_layout Itemize |
---|
105 | způsob vyhodnocení (pole?) |
---|
106 | \end_layout |
---|
107 | |
---|
108 | \begin_layout Standard |
---|
109 | Pro nestandardní typy výstupů může být třeba něco doprogramovat. |
---|
110 | \end_layout |
---|
111 | |
---|
112 | \begin_layout Subsection |
---|
113 | Shared parts: Agenti |
---|
114 | \end_layout |
---|
115 | |
---|
116 | \begin_layout Standard |
---|
117 | Uživatel zadá |
---|
118 | \end_layout |
---|
119 | |
---|
120 | \begin_layout Itemize |
---|
121 | vzorový popis agenta |
---|
122 | \end_layout |
---|
123 | |
---|
124 | \begin_layout Itemize |
---|
125 | pro každého dalšího agenta se načte ten vzorový a provedou se změny |
---|
126 | \end_layout |
---|
127 | |
---|
128 | \begin_layout Subsection |
---|
129 | Inheritance: výběr potomka |
---|
130 | \end_layout |
---|
131 | |
---|
132 | \begin_layout Standard |
---|
133 | Uživatel má (např. |
---|
134 | v dialogu) na výběr z několika různých variant algoritmu. |
---|
135 | V případě, že se liší parametrem se problém redukuje na triviální. |
---|
136 | \end_layout |
---|
137 | |
---|
138 | \begin_layout Standard |
---|
139 | Pokud varianty algoritmů jsou implementovány jako různé objekty pak by měl |
---|
140 | dostat na výběr nejnižšího přípustného, kterého je možné specializovat |
---|
141 | na jednotlivé potomky. |
---|
142 | \end_layout |
---|
143 | |
---|
144 | \begin_layout Standard |
---|
145 | Při změně potomka je třeba změnit zadání parametrů. |
---|
146 | Uchovávání společných nastavení by bylo hezké, ale není nutné. |
---|
147 | \end_layout |
---|
148 | |
---|
149 | \begin_layout Section |
---|
150 | Úrovně řešení |
---|
151 | \end_layout |
---|
152 | |
---|
153 | \begin_layout Standard |
---|
154 | Problém je rozvrstven do několika úrovní, přičemž na každé z nich lze provádět |
---|
155 | různě složité úkoly. |
---|
156 | Přehled: |
---|
157 | \end_layout |
---|
158 | |
---|
159 | \begin_layout Standard |
---|
160 | \begin_inset Tabular |
---|
161 | <lyxtabular version="3" rows="4" columns="2"> |
---|
162 | <features> |
---|
163 | <column alignment="center" valignment="top" leftline="true" width="0"> |
---|
164 | <column alignment="left" valignment="top" leftline="true" rightline="true" width="70text%"> |
---|
165 | <row topline="true"> |
---|
166 | <cell alignment="center" valignment="top" topline="true" leftline="true" usebox="none"> |
---|
167 | \begin_inset Text |
---|
168 | |
---|
169 | \begin_layout Standard |
---|
170 | GUI |
---|
171 | \end_layout |
---|
172 | |
---|
173 | \end_inset |
---|
174 | </cell> |
---|
175 | <cell alignment="center" valignment="top" topline="true" leftline="true" rightline="true" usebox="none"> |
---|
176 | \begin_inset Text |
---|
177 | |
---|
178 | \begin_layout Standard |
---|
179 | Uživatelsky příjemná |
---|
180 | \begin_inset Quotes eld |
---|
181 | \end_inset |
---|
182 | |
---|
183 | klikací varianta |
---|
184 | \begin_inset Quotes erd |
---|
185 | \end_inset |
---|
186 | |
---|
187 | |
---|
188 | \end_layout |
---|
189 | |
---|
190 | \end_inset |
---|
191 | </cell> |
---|
192 | </row> |
---|
193 | <row topline="true"> |
---|
194 | <cell alignment="center" valignment="top" topline="true" leftline="true" usebox="none"> |
---|
195 | \begin_inset Text |
---|
196 | |
---|
197 | \begin_layout Standard |
---|
198 | UserInfo |
---|
199 | \end_layout |
---|
200 | |
---|
201 | \end_inset |
---|
202 | </cell> |
---|
203 | <cell alignment="center" valignment="top" topline="true" leftline="true" rightline="true" usebox="none"> |
---|
204 | \begin_inset Text |
---|
205 | |
---|
206 | \begin_layout Standard |
---|
207 | Naklikané výsledky jsou uloženy ve formě textových souborů, které se dají |
---|
208 | editovat. |
---|
209 | (Textový editor může být efektivnější než klikátka, např. |
---|
210 | global Replace) |
---|
211 | \end_layout |
---|
212 | |
---|
213 | \end_inset |
---|
214 | </cell> |
---|
215 | </row> |
---|
216 | <row topline="true"> |
---|
217 | <cell alignment="center" valignment="top" topline="true" leftline="true" usebox="none"> |
---|
218 | \begin_inset Text |
---|
219 | |
---|
220 | \begin_layout Standard |
---|
221 | Experiment |
---|
222 | \end_layout |
---|
223 | |
---|
224 | \end_inset |
---|
225 | </cell> |
---|
226 | <cell alignment="center" valignment="top" topline="true" leftline="true" rightline="true" usebox="none"> |
---|
227 | \begin_inset Text |
---|
228 | |
---|
229 | \begin_layout Standard |
---|
230 | Zadané UserInfo se otestuje na platnost a vyrobí se spustitelný kód. |
---|
231 | Na této úrovni je třeba ošetřit iterátory atp. |
---|
232 | \end_layout |
---|
233 | |
---|
234 | \end_inset |
---|
235 | </cell> |
---|
236 | </row> |
---|
237 | <row topline="true" bottomline="true"> |
---|
238 | <cell alignment="center" valignment="top" topline="true" leftline="true" usebox="none"> |
---|
239 | \begin_inset Text |
---|
240 | |
---|
241 | \begin_layout Standard |
---|
242 | Library |
---|
243 | \end_layout |
---|
244 | |
---|
245 | \end_inset |
---|
246 | </cell> |
---|
247 | <cell alignment="center" valignment="top" topline="true" leftline="true" rightline="true" usebox="none"> |
---|
248 | \begin_inset Text |
---|
249 | |
---|
250 | \begin_layout Standard |
---|
251 | Sada funkcí a objektů které jsou experimentem volány. |
---|
252 | \end_layout |
---|
253 | |
---|
254 | \end_inset |
---|
255 | </cell> |
---|
256 | </row> |
---|
257 | </lyxtabular> |
---|
258 | |
---|
259 | \end_inset |
---|
260 | |
---|
261 | |
---|
262 | \end_layout |
---|
263 | |
---|
264 | \begin_layout Standard |
---|
265 | Obecně tento přístup máme naimplementován ve dvou variantách: |
---|
266 | \end_layout |
---|
267 | |
---|
268 | \begin_layout Subsection |
---|
269 | Jobcontrol |
---|
270 | \end_layout |
---|
271 | |
---|
272 | \begin_layout Standard |
---|
273 | Je výsledkem vývoje |
---|
274 | \begin_inset Quotes eld |
---|
275 | \end_inset |
---|
276 | |
---|
277 | zdola-nahoru |
---|
278 | \begin_inset Quotes erd |
---|
279 | \end_inset |
---|
280 | |
---|
281 | proto napíšu obráceně: |
---|
282 | \end_layout |
---|
283 | |
---|
284 | \begin_layout Description |
---|
285 | Library knihovna mixtools |
---|
286 | \end_layout |
---|
287 | |
---|
288 | \begin_layout Description |
---|
289 | Experiment z experimentů ve formě m-filů, které prováděl Ivan postupně vykrystal |
---|
290 | izovala obecná šablona, ve které se pouze zaškrtávalo provést/neprovést. |
---|
291 | \end_layout |
---|
292 | |
---|
293 | \begin_layout Description |
---|
294 | UserInfo projekt jobcontrol měl za úkol usnadnit zadávání této šablony tím, |
---|
295 | že se napíšou pouze relevantní parametry a automaticky se sestaví vzorový |
---|
296 | m-file. |
---|
297 | \end_layout |
---|
298 | |
---|
299 | \begin_layout Description |
---|
300 | GUI po ustabilizování struktury UserInfa se napsalo GUI, které je šité výsledkům |
---|
301 | na míru. |
---|
302 | \end_layout |
---|
303 | |
---|
304 | \begin_layout Subsection |
---|
305 | Mix3k |
---|
306 | \end_layout |
---|
307 | |
---|
308 | \begin_layout Standard |
---|
309 | Systém byl od začátku navrhován tak, aby umožňoval automatické zadávání |
---|
310 | experimentu. |
---|
311 | Klíčovou roli hrají objekty: |
---|
312 | \end_layout |
---|
313 | |
---|
314 | \begin_layout Description |
---|
315 | Library knihovna se skládá z několika |
---|
316 | \begin_inset Quotes eld |
---|
317 | \end_inset |
---|
318 | |
---|
319 | výpočetních |
---|
320 | \begin_inset Quotes erd |
---|
321 | \end_inset |
---|
322 | |
---|
323 | objektů. |
---|
324 | Například objekt ARENA má atributy: |
---|
325 | \end_layout |
---|
326 | |
---|
327 | \begin_deeper |
---|
328 | \begin_layout Description |
---|
329 | environment: model prostředí (které může například přehrávat uložená data), |
---|
330 | a |
---|
331 | \end_layout |
---|
332 | |
---|
333 | \begin_layout Description |
---|
334 | participants: seznam aktivních objektů, které se umí v prostředí pohybovat. |
---|
335 | \end_layout |
---|
336 | |
---|
337 | \begin_layout Standard |
---|
338 | Kromě toho, má ARENA ma metodu run, která cyklicky volá metody environment.step() |
---|
339 | a participant(i).run(). |
---|
340 | \end_layout |
---|
341 | |
---|
342 | \end_deeper |
---|
343 | \begin_layout Description |
---|
344 | Experiment může být samostaný m-file vytvořený z prvků knihovny, nebo může |
---|
345 | být vygenerován z UserInfa. |
---|
346 | V extrémním případě může být |
---|
347 | \begin_inset listings |
---|
348 | lstparams "basicstyle={\ttfamily},language=Matlab" |
---|
349 | inline false |
---|
350 | status open |
---|
351 | |
---|
352 | \begin_layout Standard |
---|
353 | |
---|
354 | load UserInfo |
---|
355 | \end_layout |
---|
356 | |
---|
357 | \begin_layout Standard |
---|
358 | |
---|
359 | ARENA=build(UserInfo) |
---|
360 | \end_layout |
---|
361 | |
---|
362 | \begin_layout Standard |
---|
363 | |
---|
364 | run(ARENA) |
---|
365 | \end_layout |
---|
366 | |
---|
367 | \end_inset |
---|
368 | |
---|
369 | |
---|
370 | \end_layout |
---|
371 | |
---|
372 | \begin_layout Description |
---|
373 | UserInfo je klíčovou částí systému, je jednoznačnou parametrizací jednoho |
---|
374 | výpočetního objektu tj, má jeho parametry jako atributy a má metody: |
---|
375 | \end_layout |
---|
376 | |
---|
377 | \begin_deeper |
---|
378 | \begin_layout Description |
---|
379 | build která generuje výpočetní objekt |
---|
380 | \end_layout |
---|
381 | |
---|
382 | \begin_layout Description |
---|
383 | askuser která je zodpovědná za interakci s uživatelem, |
---|
384 | \end_layout |
---|
385 | |
---|
386 | \begin_layout Standard |
---|
387 | Kličové je, že |
---|
388 | \series bold |
---|
389 | atributem userinfa můžou být jiná UserInfa |
---|
390 | \series default |
---|
391 | . |
---|
392 | \end_layout |
---|
393 | |
---|
394 | \end_deeper |
---|
395 | \begin_layout Description |
---|
396 | GUI je automaticky generováno voláním metody askuser. |
---|
397 | V základní verzi se vytvoří prázdné UIExperiment a na něj se zavolá metoda |
---|
398 | askuser(). |
---|
399 | \end_layout |
---|
400 | |
---|
401 | \begin_layout Section |
---|
402 | Řešení základních scénářů v M3k |
---|
403 | \end_layout |
---|
404 | |
---|
405 | \begin_layout Subsection |
---|
406 | Trivial: |
---|
407 | \end_layout |
---|
408 | |
---|
409 | \begin_layout Standard |
---|
410 | Je definován ARXparticipant, který umí odhadovat ARX model a interagovat |
---|
411 | s prostředím pomocí DataSource. |
---|
412 | \end_layout |
---|
413 | |
---|
414 | \begin_layout Standard |
---|
415 | Je definováno UIarxparticipant, který se umí zeptat na parametry ARX modelu. |
---|
416 | \end_layout |
---|
417 | |
---|
418 | \begin_layout Standard |
---|
419 | Tj. |
---|
420 | při volání standardního Experimentu se vloží |
---|
421 | \end_layout |
---|
422 | |
---|
423 | \begin_layout Description |
---|
424 | environment typu čtení dat ze souboru |
---|
425 | \end_layout |
---|
426 | |
---|
427 | \begin_layout Description |
---|
428 | participant 1x UIarxparticipant. |
---|
429 | \end_layout |
---|
430 | |
---|
431 | \begin_layout Standard |
---|
432 | Po stisknutí tlačítka RUN se vygeneruje odpovídající ARENA. |
---|
433 | \end_layout |
---|
434 | |
---|
435 | \begin_layout Subsection |
---|
436 | Iterators |
---|
437 | \end_layout |
---|
438 | |
---|
439 | \begin_layout Standard |
---|
440 | Je podporováno pouze na úrovni Experiment. |
---|
441 | Tj. |
---|
442 | uživatel nakliká první experiment a vyrobí m-file: |
---|
443 | \begin_inset listings |
---|
444 | lstparams "basicstyle={\ttfamily},language=Matlab" |
---|
445 | inline false |
---|
446 | status collapsed |
---|
447 | |
---|
448 | \begin_layout Standard |
---|
449 | |
---|
450 | load UserInfo |
---|
451 | \end_layout |
---|
452 | |
---|
453 | \begin_layout Standard |
---|
454 | |
---|
455 | for i=1:5 |
---|
456 | \end_layout |
---|
457 | |
---|
458 | \begin_layout Standard |
---|
459 | |
---|
460 | ARENA.UIparticipants{i}.str = 1:i |
---|
461 | \end_layout |
---|
462 | |
---|
463 | \begin_layout Standard |
---|
464 | |
---|
465 | end |
---|
466 | \end_layout |
---|
467 | |
---|
468 | \begin_layout Standard |
---|
469 | |
---|
470 | ARENA=build(UserInfo) |
---|
471 | \end_layout |
---|
472 | |
---|
473 | \begin_layout Standard |
---|
474 | |
---|
475 | run(ARENA) |
---|
476 | \end_layout |
---|
477 | |
---|
478 | \end_inset |
---|
479 | |
---|
480 | |
---|
481 | \end_layout |
---|
482 | |
---|
483 | \begin_layout Standard |
---|
484 | Tj. |
---|
485 | přímé vkládání v GUI není podporováno. |
---|
486 | Informace o tom co a kdy změnit je třeba psát přímo do skriptu. |
---|
487 | \end_layout |
---|
488 | |
---|
489 | \begin_layout Standard |
---|
490 | Je možné navrhnout kombinaci, která vezme jiné userinfo a zpracuje ho: |
---|
491 | \end_layout |
---|
492 | |
---|
493 | \begin_layout Standard |
---|
494 | \begin_inset listings |
---|
495 | lstparams "basicstyle={\ttfamily},language=Matlab" |
---|
496 | inline false |
---|
497 | status collapsed |
---|
498 | |
---|
499 | \begin_layout Standard |
---|
500 | |
---|
501 | load UserInfo |
---|
502 | \end_layout |
---|
503 | |
---|
504 | \begin_layout Standard |
---|
505 | |
---|
506 | load Structures |
---|
507 | \end_layout |
---|
508 | |
---|
509 | \begin_layout Standard |
---|
510 | |
---|
511 | for i=1:5 |
---|
512 | \end_layout |
---|
513 | |
---|
514 | \begin_layout Standard |
---|
515 | |
---|
516 | ARENA.UIparticipants{i}.str = Structures{i} |
---|
517 | \end_layout |
---|
518 | |
---|
519 | \begin_layout Standard |
---|
520 | |
---|
521 | end |
---|
522 | \end_layout |
---|
523 | |
---|
524 | \begin_layout Standard |
---|
525 | |
---|
526 | ARENA=build(UserInfo) |
---|
527 | \end_layout |
---|
528 | |
---|
529 | \begin_layout Standard |
---|
530 | |
---|
531 | run(ARENA) |
---|
532 | \end_layout |
---|
533 | |
---|
534 | \end_inset |
---|
535 | |
---|
536 | |
---|
537 | \end_layout |
---|
538 | |
---|
539 | \begin_layout Subsection |
---|
540 | Shared parts |
---|
541 | \end_layout |
---|
542 | |
---|
543 | \begin_layout Standard |
---|
544 | Je možné dosáhnout použitím stejného přístupu jako v předchozím případě. |
---|
545 | V UserInfu by byl jen jeden agent a ve for cyklu by se měnil. |
---|
546 | \end_layout |
---|
547 | |
---|
548 | \begin_layout Standard |
---|
549 | Další přístup, ketrý je udělán na úrovni GUI je save/load mechanismus, UserInfo |
---|
550 | vytvořené pro jednoho agenta se uloží na disk a pak se načte jako jiný |
---|
551 | agent. |
---|
552 | |
---|
553 | \end_layout |
---|
554 | |
---|
555 | \begin_layout Description |
---|
556 | Nevýhoda: Ztrácí se spojení s původním objektem. |
---|
557 | Pokud se ten změní tak se to nedozvíme... |
---|
558 | \end_layout |
---|
559 | |
---|
560 | \begin_layout Subsection |
---|
561 | Inheritance |
---|
562 | \end_layout |
---|
563 | |
---|
564 | \begin_layout Standard |
---|
565 | Je řešeno manuálně v UI objektu, který dané objekty používá. |
---|
566 | Tj. |
---|
567 | v UIExperiment.ask() jsou vyjmenovány všechny UI enviromentů a participantů, |
---|
568 | které známe. |
---|
569 | \end_layout |
---|
570 | |
---|
571 | \begin_layout Description |
---|
572 | Nevýhoda: Pracné a neefektivná. |
---|
573 | \end_layout |
---|
574 | |
---|
575 | \begin_layout Section |
---|
576 | Nové XML rozhraní |
---|
577 | \end_layout |
---|
578 | |
---|
579 | \begin_layout Standard |
---|
580 | Co od toho očekávám: |
---|
581 | \end_layout |
---|
582 | |
---|
583 | \begin_layout Itemize |
---|
584 | Popis UserInfa v XML (nebo snad XSD?), |
---|
585 | \end_layout |
---|
586 | |
---|
587 | \begin_layout Itemize |
---|
588 | vylepšení možností scénářů iterators, inheritance a shared parts. |
---|
589 | \end_layout |
---|
590 | |
---|
591 | \begin_layout Itemize |
---|
592 | GUI editovatelnost ala |
---|
593 | \begin_inset LatexCommand url |
---|
594 | name "KXMLeditor" |
---|
595 | target "http://kxmleditor.sourceforge.net/screenshots/screenshots.html" |
---|
596 | |
---|
597 | \end_inset |
---|
598 | |
---|
599 | , který se ale už nevyvíjí... |
---|
600 | \end_layout |
---|
601 | |
---|
602 | \begin_layout Standard |
---|
603 | Čeho se bojím |
---|
604 | \end_layout |
---|
605 | |
---|
606 | \begin_layout Itemize |
---|
607 | Automatického GUI, kromě výše zmíněného KXMLeditoru jsem nic podobného nenašel... |
---|
608 | \end_layout |
---|
609 | |
---|
610 | \begin_layout Itemize |
---|
611 | Definice UserInfa přes XSD není zrovna jednoduché |
---|
612 | \end_layout |
---|
613 | |
---|
614 | \begin_layout Itemize |
---|
615 | Původní metoda build by se dala udělat přes metodu |
---|
616 | \emph on |
---|
617 | post_hello() |
---|
618 | \emph default |
---|
619 | , ale co a askuser? Dá se to zakomponovat do XSD? |
---|
620 | \end_layout |
---|
621 | |
---|
622 | \end_body |
---|
623 | \end_document |
---|