Show
Ignore:
Timestamp:
07/20/10 19:25:29 (14 years ago)
Author:
ondrak
Message:

zelena_vlna - odevzdana verze

Files:
1 modified

Legend:

Unmodified
Added
Removed
  • applications/doprava/texty/Zelena_vlna/vnitrek-kapitola3.tex

    r1144 r1145  
    11\chapter{Algoritmus �� 
    2 �olem t� pr� bylo navrhnout algoritmus vyjedn�n�ezi jednotliv�i�ovatkami tak, aby koordinovanou zm�u sv�fset�vo�zelenou vlnu a~tedy aby k�atkou projelo co nejv� vozidel bez zbyte�ho zastavov�. V t� kapitole bude takov�goritmus p�aven a n�edn�ude pops� jeho implementace do ji� funguj�ho simula�ho prost� 
    3  
    4 Zelen�lna spo�� synchronizovan�nastaven�ign�� pl� tak, aby vozidlo jedouc��ou cestovn�ychlost���u k�atkami ���ln�gnaliza�mi za��astihlo na v�ech semaforech sign�volno. V p��evn�gn�� pl� by tedy mohlo jen sta� vypo�at hodnoty offset�u��ch tento stav pro vybran� nebo sm� j�y. Pokud v�ak se v�ak v oblasti k hlavn� proudu p�uje velk�no�stv�ozidel z vedlej�� ulic, za�u tyto automobily tvo�a optimalizovan�tahu fronty. Je tedy nutn��sobit sign��l� tak, aby tato fronta opustila k�atku je�t���dem vozidel vyu��j�ch zelenou vlnu.  
     2�olem t� pr� bylo navrhnout algoritmus vyjedn�n�ezi jednotliv�i�ovatkami tak, aby koordinovanou zm�u sv�fset�vo�zelenou vlnu a~tedy aby k�atkou projelo co nejv� vozidel bez zbyte�ho zastavov�. V~t� kapitole bude takov�goritmus p�aven a~n�edn�ude pops� jeho implementace do ji� funguj�ho simula�ho prost� 
     3 
     4Zelen�lna spo��~synchronizovan�nastaven�ign�� pl� tak, aby vozidlo jedouc��ou cestovn�ychlost���u k�atkami ���ln�gnaliza�mi za��astihlo na v�ech semaforech sign�volno. V~p��evn�gn�� pl� by tedy mohlo jen sta� vypo�at hodnoty offset�u��ch tento stav pro vybran� nebo sm� j�y. Pokud v�ak se v�ak v~oblasti k~hlavn� proudu p�uje velk�no�stv�ozidel z~vedlej�� ulic, za�u tyto automobily tvo�a optimalizovan�tahu fronty. Je tedy nutn��sobit sign��l� tak, aby tato fronta opustila k�atku je�t���dem vozidel vyu��j�ch zelenou vlnu.  
    55 
    66\section{Pou�it�na�� 
    77 
    8 Pro popis algoritmu, kter� toto p�soben�na��nejprve zavedeme ozna���er�li�. Jak ji� bylo zm�no, d�a cyklu se zna�$T_\mathrm{c}$. Pr�ou rychlost vozidel (na voln�ilnici) budeme zna� $v_\mathrm{P}$. Za�ek zelen� $i$-t�ign��kupin�e $t_\mathrm{zz}^{(i)}$, d�a t� zelen�t_\mathrm{dz}^{(i)}$. Index $i$ se bude vynech�t, je-li sign��kupina jednozna� ur�� kontextu. Pomoc�d_{i,j}$ ozna�e vzd�nost mezi k�atkami $i$ a $j$ v metrech, op�s mo�nost�ndexy vynechat. Kone� symbolem $\rho_i$ zastupuje hustotu provozu (po� vozidel za sekundu) b�m $i$-t� intervalu. 
    9  
    10 D� zavad� pojem \emph{d�a virtu��ronty}, ozn. $Q_\mathrm{V}^{(i)}$. Ta m�ab�ladn�z�rn�dnot. Pokud je jej�elikost kladn�zna�(p�kl�nou) d�u fronty v �ov�okam�iku ur��indexem $i$. V p���e je z�rn�p�avuje, op�p�kl�n�et vozidel, kter� m��vo�fronty projedou mezi �y $(i-1)$ a $i$ bez zastaven� 
     8Pro popis algoritmu, kter�~toto p�soben�na��nejprve zavedeme ozna���er�li�. Jak ji� bylo zm�no, d�a cyklu se zna�$T_\mathrm{c}$. Pr�ou rychlost vozidel (na voln�ilnici) budeme zna� $v_\mathrm{P}$. Za�ek zelen�~$i$-t�ign��kupin�e $t_\mathrm{zz}^{(i)}$, d�a t� zelen�t_\mathrm{dz}^{(i)}$. Index $i$ se bude vynech�t, je-li sign��kupina jednozna� ur��~kontextu. Pomoc�d_{i,j}$ ozna�e vzd�nost mezi k�atkami $i$ a~$j$ v~metrech, op�s~mo�nost�ndexy vynechat. Kone� symbolem $\rho_i$ zastupuje hustotu provozu (po� vozidel za sekundu) b�m $i$-t� intervalu. 
     9 
     10D� zavad� pojem \emph{d�a virtu��ronty}, ozn. $Q_\mathrm{V}^{(i)}$. Ta m�ab�ladn�z�rn�dnot. Pokud je jej�elikost kladn�zna�(p�kl�nou) d�u fronty v~�ov�okam�iku ur��indexem $i$. V~p���e je z�rn�p�avuje, op�p�kl�n�et vozidel, kter�~m��vo�fronty projedou mezi �y $(i-1)$ a~$i$ bez zastaven� 
    1111 
    1212\section{N�h algoritmu} 
    1313\label{sec:navrh} 
    1414 
    15 Navr�en�trategie ��e skl� z~agent�e�ou p�eni k~jednotliv��ovatk� Ka�d�t m�vl�t offset sign�� pl� u~sv� �e k�atky, od n�� naopak z�� � z~detektor�isuj� aktu��tav provozu. Soused� agenti nav�mezi sebou mohou komunikovat. Toho vyu��j����k~tomu, aby zjistili nastaven�ffsetu na vedlej�� k�atk�, respektive aby v�li kdy mohou od soused�k�t p�d vozidel. Ze z�an�formac�ak agent usoud�jestli by zm� sousedova offsetu nemohla p�t zlep�en�ituace a~pokud ano, pokus�e tuto zm� vyjednat. 
    16  
    17 Jedn�z~nosn�vk�rhu je funkce, kter�hodnot�onkr��astaven�ffsetu a~umo�n�ak porovnat r�jeho hodnoty a~vybrat tu mo�n�ejlep��Za tuto m� kvality byl zvolen odhad po� aut, kter�rojedou k�atkou bez zastaven� 
     15Navr�en�trategie ��e skl� z~agent�e�ou p�eni k~jednotliv��ovatk� Ka�d�t m�vl�t offset sign�� pl� u~sv� �e k�atky, od n�� naopak z�� � z~detektor�isuj� aktu��tav provozu. Soused� agenti nav�mezi sebou mohou komunikovat. Toho vyu��j����k~tomu, aby zjistili nastaven�ffsetu na vedlej�� k�atk�, respektive aby v�li kdy mohou od soused�k�t p�d vozidel. Z~obdr�en�formac�ak agent usoud�jestli by zm� sousedova offsetu nemohla p�t zlep�en�ituace a~pokud ano, pokus�e tuto zm� vyjednat. 
     16 
     17Jedn�z~nosn�vk�rhu je funkce, kter�hodnot�onkr��astaven�ffsetu a~umo�n�ak porovnat r�jeho hodnoty a~vybrat tu mo�n�ejlep��Za tuto m� kvality byl zvolen odhad po� automobil�er�rojedou k�atkou bez zastaven� 
    1818Do v� jsou zahrnuta jen vozidla ze sm� od jin�zen�i�ovatek. 
    1919 
     
    3636\end{figure} 
    3737 
    38 Hodnocen�e pak po�� po jednotliv�zdn� pruz�. Pro ka�d�utn�rov� periodick�rodlou�en�asu sv�n�elen�dpov�j� sign��kupiny tak, aby v ka�d�okam�iku intervalu od �u $0$ po � posledn� p�v�n� p�du vozidel bylo jasn�jak� bude v tomto j�n�pruhu signalizov� Tento interval je d� zna� $T$. Princip periodcik� prodlou�en�e p�aven na obr�u \ref{fig:expand}. 
    39  
    40 Interval $T$ pot�ozd�me na posloupnost interval�eft(T_i\right)^{k}_{i=1}$. $T_i$ jsou intervaly typu $\left<a_i;b_i\right>$, kde $b_i=a_{i+1}$ $\forall i \in \left\{ 1, \ldots, k-1\right\}$, $a_1$ a~$b_k$ jsou krajn�ody intervalu $T$ a~$a_i$ jsou chronologicky ���echny \emph{v��ody}, T� se rozum�ody, ve kter� m� signalizovan� nebo ve kter���i kon�p�d vozidel od souseda. Ka�d�rval $T_i$ lze t�p�m rozd�t na ��uhy, podle toho jestli v n�p�d� nebo nep�d� vozidla a jestli sv� nebo nesv� zelen��kneme, �e $T_i$ je 
    41 \begin{enumerate}[(i)] 
    42         \item typu 1 $\iff$ v jeho pr� p�d� auta do fronty a sv� zelen� \item typu 2 $\iff$ v jeho pr� p�d� auta do fronty a nesv� zelen�       \item typu 3 $\iff$ v jeho pr� nep�d� auta do fronty a sv� zelen�       \item typu 4 $\iff$ v jeho pr� nep�d� auta do fronty a nesv� zelen�\end{enumerate} 
     38Hodnocen�e pak po�� po jednotliv�zdn� pruz�. Pro ka�d�utn�rov� periodick�rodlou�en�asu sv�n�elen�dpov�j� sign��kupiny tak, aby v~ka�d�okam�iku intervalu od �u $0$ po � posledn� p�v�n� p�du vozidel bylo jasn�jak� bude v~tomto j�n�pruhu signalizov� Tento interval je d� zna� $T$. Princip periodick� prodlou�en�e p�aven na obr�u \ref{fig:expand}. 
     39 
     40Interval $T$ pot�ozd�me na posloupnost interval�eft(T_i\right)^{k}_{i=1}$. $T_i$ jsou intervaly typu $\left<a_i;b_i\right>$, kde $b_i=a_{i+1}$ $\forall i \in \left\{ 1, \ldots, k-1\right\}$, $a_1$ a~$b_k$ jsou krajn�ody intervalu $T$ a~$a_i$ jsou chronologicky ���echny \emph{v��ody}, T� se rozum�ody, ve kter� m� signalizovan� nebo ve kter���i kon�p�d vozidel od souseda. Ka�d�rval $T_i$ lze t�p�m rozd�t na ��uhy, podle toho jestli v~n�p�d� nebo nep�d� vozidla a~jestli sv� nebo nesv� zelen��kneme, �e $T_i$ je 
     41\begin{itemize}%[(i)] 
     42        \item typu 1 $\iff$ v~jeho pr� p�d� auta do fronty a~sv� zelen� \item typu 2 $\iff$ v~jeho pr� p�d� auta do fronty a~nesv� zelen�       \item typu 3 $\iff$ v~jeho pr� nep�d� auta do fronty a~sv� zelen�       \item typu 4 $\iff$ v~jeho pr� nep�d� auta do fronty a~nesv� zelen�\end{itemize} 
    4343 
    4444Pomoc�ohoto d�n�ak po�� d�u virtu��ronty na konci interval�i$ n�eduj�m zp�m: 
     
    4848\end{equation} 
    4949 
    50 kde $Q_\mathrm{V}^{(i)}$ je d�a virtu��ronty na konci $i$-t� intervalu. Funkci $\mathrm{u}(T_i)$ je definov� takto: \mbox{$\mathrm{u}:\left<a;b\right> \rightarrow \mathbb{R}$} 
     50kde $Q_\mathrm{V}^{(i)}$ je d�a virtu��ronty na konci $i$-t� intervalu. Funkce $\mathrm{u}(T_i)$ je definov� takto: \mbox{$\mathrm{u}:\left<a;b\right> \rightarrow \mathbb{R}$} 
    5151\begin{equation} 
    5252        \mathrm{u}(T_i)= 
     
    6464 
    6565Definice funkce $\mathrm{u}(T_i)$, zapsan�ztahem (\ref{eq:uti}), nen�pln�Je�t�e nutn�oplnit omezen�\begin{equation} 
    66         \left( \forall i \in \left\{ 1, \dotsc ,  k \right\} \right) \left( T_i \text{ je interval typu 3} \right) : \quad 
     66        \left( \forall i~\in \left\{ 1, \dotsc ,  k~\right\} \right) \left( T_i \text{ je interval typu 3} \right) : \quad 
    6767         -\mathrm{u}(T_i) < Q_{\mathrm{V}}^{(i-1)}  
    6868        \label{eq:uti-omez} 
    6969\end{equation} 
    7070 
    71 Tato podm�a � �e pokud z fronty pouze odj�� vozidla, nesm�e st� aby voln�apacita po vypr�n� fronty byla zapo�� do hodnocen�V tuto chv� toti� nep�d� ���ozidla, kter�y k�atkou projela bez zastavov�. 
    72  
    73 Pokud vyjde v n�k�okam�iku $Q_\mathrm{V}^{(i)}$ z�rn�p�avuje (odhadovan�et aut, kter�ohou  v tomto intervalu k�atkou projet bez zastaven�~tato hodnota se tedy ode� od hodnocen�an��atky (a~t�se hodnocen�v� 
    74  
    75 Vyvst� ot�a, jak zjistit aktu���y front na jednotliv�zdn� pruz� jen pomoc�daj�etektor�er�sou k~dispozici. Ukazuje se, �e toto nen�rivi��robl�a~jeho ���uje r�c t� pr�. Z~toho d� nejsou v~programu d�y front odhadov� tak, jak by to bylo nutn�~re��ituaci, ale pou��j�e hodnoty, kter�ze z�at ze simul�ru Aimsun pomoc�GS API. Podrobn��nformace o~modelov� d�y fronty p�avuje nap�d \cite{pecherkova}. VGS API fronty po���zp�m, �e projde cel�lu�n�n�ruh a v n�do fronty zapo��a vozidla, kter�edou ni���e� stanovenou hrani� rychlost� 
     71Tato podm�a � �e pokud z~fronty pouze odj�� vozidla, nesm�e st� aby voln�apacita po vypr�n� fronty byla zapo�� do hodnocen�V~tuto chv� toti� nep�d� ���ozidla, kter�y k�atkou projela bez zastavov�. 
     72 
     73Pokud vyjde v~n�k�okam�iku $Q_\mathrm{V}^{(i)}$ z�rn�p�avuje (odhadovan�et aut, kter�ohou  v~tomto intervalu k�atkou projet bez zastaven�~tato hodnota se tedy ode� od hodnocen�an��atky (a~t�se hodnocen�v� 
     74 
     75Vyvst� ot�a, jak zjistit aktu���y front na jednotliv�zdn� pruz� jen pomoc�daj�etektor�er�sou k~dispozici. Ukazuje se, �e toto nen�rivi��robl�a~jeho ���uje r�c t� pr�. Z~toho d� nejsou v~programu d�y front odhadov� tak, jak by to bylo nutn�~re��ituaci, ale pou��j�e hodnoty, kter�ze z�at ze simul�ru Aimsun pomoc�GS API. Podrobn��nformace o~modelov� d�y fronty p�avuje nap�d \cite{pecherkova}. VGS API fronty po���zp�m, �e projde cel�lu�n�n�ruh a~v~n�do fronty zapo��a vozidla, kter�edou ni���e� stanovenou hrani� rychlost� 
    7676  
    7777P�motn�vyjedn�n�ak maj�genti dv�ole: jedna z~nich je zvan�emph{pasivn� druh�e \emph{aktivn� Pasivn�gent m�evn�astaven�et a~pouze reaguje na pokyny aktivn�. Pokyny tvo���st o~o��n�asy p�d�o n�h na zm� offsetu. Na prvn�~nich agent v�dy odpov� zasl�m po�adovan�aj�druh� pak zva�uje, jestli by zm� v~celkov�sou� p�la zlep�en�texttt{ratingu}. Z~tohoto popisu pak vypl�le aktivn� agenta. Ten stejn�ako pasivn�gent pracuje se ��stmi o~�y p�d�v�v�ak aktivn�� sv�fset a~pokou��e vyjednat zm� u~soused� 
     
    8080Hled� nejlep�� vlastn� offsetu prob� ve t�kroc�. Nejprve se porovn�ktu��ffset, offset zv�o~8 sekund a~offset sn�n�sekund. Vybere se nejl� hodnocen�chto mo�nost�~pokra�e se s~n�stejn�sobem, jen dal��va�ovan�m� je $\pm4$ sekundy. V~posledn�kroku je pak otestov�posun o~$\pm2$ sekundy. 
    8181 
    82 Kdy� aktivn�genti naleznou sv�ejlep��ffsety, roze�le se v�em �n�m zpr� o~nalezen�tabiln� stavu, kter�bsahuje nov�odnoty o��n��zd�idel. Nyn�ktivn�genti vyzkou��jestli by k~dal�� zlep�en�evedla zm� offsetu u~n�er� z~jejich soused�dobn�sobem jako p�ed� vlastn� nejlep�� offsetu zkus�dhadnout zm� \texttt{ratingu} p�sunu sousedova offsetu o~$\pm4$ a nejlep��e t��nost�e za�le jako ��st o posun offsetu sousedovi spolu se zm�u \texttt{ratingu}, kterou by p�la. 
    83  
    84 Ka�d�vn�gent pot�esb� v�echny n�hy a~otestuje, kter�ch m�ejv��ou� zm� ratingu u~n�samotn� a~zm� u~navrhovatele a~ten potom p� za vlastn�Pokud by v�echny n�hy p�ly z�rnou zm�, jsou zam�uty a~���m� nenast�. V~ka�d�p��sou pak rozesl� informace o~nov�stabiln�stavu a~s~nimi op�o��n��dy.  
    85  
    86 Pot�e je�t�as�n��st�pakuje, jen s posunem o $\pm2$ a $\pm1$ sekundu.  
     82Kdy� aktivn�genti naleznou sv�ejlep��ffsety, roze�le se v�em �n�m zpr� o~nalezen�tabiln� stavu, kter�bsahuje nov�odnoty o��n��zd�idel. Nyn�ktivn�genti vyzkou��jestli by k~dal�� zlep�en�evedla zm� offsetu u~n�er� z~jejich soused�dobn�sobem jako p�ed� vlastn� nejlep�� offsetu zkus�dhadnout zm� \texttt{ratingu} p�sunu sousedova offsetu o~$\pm4$ a~nejlep��e t��nost�e za�le jako ��st o~posun offsetu sousedovi spolu se zm�u \texttt{ratingu}, kterou by p�la. 
     83 
     84Ka�d�vn�gent pot�esb� v�echny n�hy a~otestuje, kter�ch m�ejv��ou� zm� ratingu u~n�samotn� a~zm� u~navrhovatele a~ten potom p� za vlastn�Pokud by v�echny n�hy znamenaly z�rn�et, jsou zam�uty a~offset z��a p��odnot�V~ka�d�p��sou pak rozesl� informace o~nov�stabiln�stavu a~s~nimi op�o��n��dy.  
     85 
     86Pot�e je�t�as�n��st�pakuje, jen s~posunem o~$\pm2$ a~$\pm1$ sekundu.  
    8787 
    8888T�o ka�d��atka nalezne sv�ne� offset. Probl�nast� p�sl� tohoto offsetu do �e k�atky. Od toho nen�arantov� okam�it�kce, zp�jak�an� offsetu dos�e je jen v~jeho re�ii a~ne� se tak stane, m�b�out i~n�lik cykl�tohoto d� se vypo�an�et nepos� ihned po nalezen�ale agent v�dy v~p� cyklech napo��ptim��ffset, z~t�to p� hodnot spo��r�a~teprve ten se n�edn���i ke zpracov�. T�je tak�n�na reaktivnost agenta a~zamez�e tak p�n�hnan�kc�na chvilkov�m� popt�y, kter�jn�en�o�n�yhov� 
     
    102102vec my_vector(10); 
    103103\end{lstlisting} 
    104 p�� prvn�~nich pro vektor nealokuje pam� To je pak nutn�d�t funkc�lstinline{setsize()}. N�edn�e mo�n�lo�it do vektoru jednotliv�rvky a~to nap�d jedn�z~n�eduj�ch p��begin{lstlisting} 
     104p�� prvn�~nich pro vektor nealokuje pam� To je pak nutn�d�t funkc�texttt{setsize()}. N�edn�e mo�n�lo�it do vektoru jednotliv�rvky a~to nap�d jedn�z~n�eduj�ch p��begin{lstlisting} 
    105105vec  a = "0 0.7 5 9.3";        // tedy a = [0 0.7 5 9.3] 
    106106ivec b = "0:5";                // tedy b = [0 1 2 3 4 5] 
     
    149149Konfigura� parametry pro simulaci se ukl�j�o souboru ve form�, kter�d�nihovna \texttt{libconfig}. Jde o~textov�� kter�tru�j��~pro �v� l� �eln�XML.  
    150150 
    151 Podporovan��soubor�dstavuje hierarchickou strukturu. \emph{Konfigurace} se skl� ze skupiny \emph{nastaven� kter��uje \emph{jm�m} \emph{hodnoty}. Hodnotou m��ph{skal�, \emph{pole}, \emph{skupina} nebo \emph{seznam}. Skupiny nastaven�e mo�n�o sebe d� vno�, �� knihovna nab� velmi flexibiln� p� st� p�dn�ob pro ukl�n�onfigura�ch soubor� 
    152 \section{VGS API} 
    153 Velmi d�t�lem p�mulaci re��blasti v~mikrosimul�ru Aimsun je vlo�en�e��tupn� intenzit dopravy do zkouman� modelu. B��tupem je ru� s�� vozidel v~dan�blasti, zpravidla v~hodinov�rastru. Takto z�an�ata je mo�n�lo�it do simul�ru Aimsun jako hodinov���e, ov�em toto je t�prov� tak�u�. 
    154  
    155 %Jedn�z nejd�t�� � p�mulaci re�� zat�n�opravn�� v mikrosimul�ru Aimsun je zat�n�el�imulovan�opravn�� re��tupn� intenzitami dopravy, odpov�j�mi m�n�v simulovan��. P��n�stupech se intenzity dopravy ur��omoc�u�ho s�� dopravy, zpravidla v hodinov�rastru. Data, z�an��o postupem, je mo�no potom p�vlo�it op�ru� do Aimsunu jako hodinov�opravn���e. 
    156  
    157 P�j��etodou je v� intenzity provozu z~dat z�an�� z~dopravn� detektor�talovan�p�tn�blasti. To v�ak znamen�u� zad� stovek � do simul�ru. Pr� z~tohoto d� vzniklo VGS API. To se star�~nastartov� Aimsunu a~vpou�t� vozidel do oblasti. Vjezdy vozidel se p�m �� v~extern�souboru, obsahuj�m intenzity na jednotliv�menech. U�ivatel pak jen zad�m� a~um�� tohoto souboru a~v�e ostatn�e d� automaticky. Nav�lze volit mezi r�i rozd�n� pravd�dobnosti vjezd�i�� nej�t� pou��n�e rovnom��i Poissonovo rozd�n� 
    158  
    159 %Pokud se sna�� o p�j��imulaci, m� pro zati�en�opravn�� pou��data z�an��z dopravn� detektor�talovan�simulovan�blasti. V takov�p��y bylo pot�ru� vkl�t n�lik set hodnot vstupn� intenzit pro ka�d�lovan� VGS API vzniklo ve snaze tento handicap odstranit -- na za�ku simulace rozhran�ouze u�ivatewl p�informace o tom, kde je um��soubor s intenzitami vjezd�jednotliv�men a o jak�jezdov�amena jde, VGS API se automaticky postar� nastartov� Aimsunu a automaticky vpou�t�ozidla do syst� podle �, obsa�en�souboru s intenzitami vjezd�ivatel m�olit r�druhy rozd�n�ravd�dobnosti vjezd�j�t� se pou�� rovnom��ebo Poissonovo rozd�n� 
    160  
    161 Vedle pr� se vstupn�aty pro simulaci se VGS API star�ak�~zpracov� dat v��. Aimsun sice zvl� export v��ulac�o textov�ubor�bsahuje i~n�roje pro jejich vizualizaci, neumo�� v�ak p�n�er��t�rocesy jako je nap�d porovn� v��dvou r�h sc��GS proto v~pr� cel� experimentu ukl� � o~sledovan�blasti, a~to jak pro jednotliv�ekce, tak pro cel�� Ve v�u u�ivatel z�� informace o~po� zastaven�ozidel, o~jeho zpo�d�, pr��ychlosti, dob��y, st�, o~doprav�toku a~hustot�opravy na jednotliv�gmentech �o~d�� front vozidel. �aje o~d�� front jsou specialitou VGS, Aimsun tento �pro jednotliv��n�ruhy p�neposkytuje a~VGS m�roto implementov�vlastn�lgoritmus pro jejich s��. 
    162  
    163 %Druh�e�it��m VGS API je shroma��at data pot� pro vyhodnocen�xperimentu. Aimsun sice disponuje jednoduch�hran�pro vizualizaci dat a jejich export do textov�ubor�n�le mo�n�ap�d porovn�t jednotliv�c��mulac�VGS API proto periodicky ukl� v�echny kl�v�kazatele jak pro jednotliv�egmenty dopravn��, tak i pro cel�lovan�� U�ivatel m�o ukon��imulace k dispozici � o po� zastaven�ozidla, o jeho zpo�d�, pr��ychlosti, dob��y a dob�t�, o doprav�toku a hustot�opravy na jednotliv�gmentech �o d�� front vozidel. Vzhledem k tomu, �e Aimsun neposkytuje informace o d�e fronty vozidel pro ka�d��n�ruh zvl᚝ (k dispozici jsou pouze � o akumulovan��e fronty vyj�en�o�m vozuidel, kter�a segmentu dopravn�� v dan��ik stoj� m�GS API implementovan�tn�lgoritmus v� d�y fronty vozidel na ka�d�j�n�pruhu a poskytuje u�ivateli i takto z�an�nformace o d�e fronty. 
    164  
    165 Implementac�GS API je DLL knihovna napsan�~jazyce C pro 32 a~64 bitov�yst� Windows XP a~v�av�je sou�t�GStoolbox, sada skript� zpracov� v�� dat v~programu Matlab. 
    166  
    167 %Vlastn�GS API je implementov� v jazyce C jako DLL pro 32- a 64-bitov�yst� po�aje Windows XP, rozhran�e dopln� funkcemi pro obsluhu API a vyhodnocov� statistick�formac� prost�n�roje Matlab  
    168  
     151Podporovan��soubor�dstavuje hierarchickou strukturu. \emph{Konfigurace} se skl� ze skupiny \emph{nastaven� kter��uje \emph{jm�m} \emph{hodnoty}. Hodnotou m��ph{skal�, \emph{pole}, \emph{skupina} nebo \emph{seznam}. Skupiny nastaven�ze do sebe d� vno�, �� knihovna nab� velmi flexibiln�~p� st� p�dn�ob pro ukl�n�onfigura�ch soubor� 
    169152\section{Struktura programu} 
    170153 
    171 Fungov� simula�ho prost�tak, jak bylo navr�eno v~�IA, je zn�rn� na obr�u (\ref{fig:struktura}). Skl� se ze t�avn� blok�krosimul�ru Aimsun, emul�r�i�ELS3 a~z~tzv. Aimsun agenta. 
    172  
    173 Aimsun agent p�avuje ��rvek cel� syst�. P�texttt{vgs\_api} spou�t�imsun a~stejn�sobem od Aimsunu pr����odnoty sledovan�pravn� veli�. D� prost�ctv�\texttt{eh\_api} z�� � z~���ovatek. Na z�ad��ech shrom��ch � pak sestavuje pokyny pro zm� v~sign�� pl�ch a~op�pomoc�texttt{e\_api} tyto pokyny zas� �� 
     154Fungov� simula�ho prost�tak, jak bylo navr�eno v~�IA, je zn�rn� na obr�u (\ref{fig:struktura}). Skl� se ze t�avn� blok�krosimul�ru Aimsun, emul�r�i�ELS3 a~z~tzv. Aimsun agenta a ze t�I zprost�v�j�mi komunikaci mezi bloky. 
     155 
     156Aimsun agent p�avuje ��rvek cel� syst�. P�texttt{vgs\_api} spou�t�imsun a~stejn�sobem od Aimsunu pr����odnoty sledovan�pravn� veli�. D� prost�ctv�\texttt{eh\_api} z�� � z~���ovatek. Na z�ad��ech shrom��ch � pak sestavuje pokyny pro zm� v~sign�� pl�ch a~op�pomoc�texttt{ea\_api} tyto pokyny zas� �� 
    174157 
    175158Na z�r komunikace mezi mikrosimul�rem a~emul�ry ��er�bsahuje � z~detektor�ednom sm� a~ze stav�n�� skupin ve druh� prob� p�texttt{ea_api}. 
     
    182165\end{figure} 
    183166 
     167\section{VGS API} 
     168Velmi d�t�lem p�mulaci re��blasti v~mikrosimul�ru Aimsun je vlo�en�e��tupn� intenzit dopravy do zkouman� modelu. B��tupem je ru� s�� vozidel v~dan�blasti, zpravidla v~hodinov�rastru. Takto z�an�ata je mo�n�lo�it do simul�ru Aimsun jako hodinov���e, ov�em toto je t�prov� tak�u�. 
     169 
     170%Jedn�z nejd�t�� � p�mulaci re�� zat�n�opravn�� v mikrosimul�ru Aimsun je zat�n�el�imulovan�opravn�� re��tupn� intenzitami dopravy, odpov�j�mi m�n�v simulovan��. P��n�stupech se intenzity dopravy ur��omoc�u�ho s�� dopravy, zpravidla v hodinov�rastru. Data, z�an��o postupem, je mo�no potom p�vlo�it op�ru� do Aimsunu jako hodinov�opravn���e. 
     171 
     172P�j��etodou je v� intenzity provozu z~dat z�an�� z~dopravn� detektor�talovan�p�tn�blasti. To v�ak znamen�u� zad� stovek � do simul�ru. Pr� z~tohoto d� vzniklo VGS API. To se star�~nastartov� Aimsunu a~vpou�t� vozidel do oblasti. Vjezdy vozidel se p�m �� v~extern�souboru, obsahuj�m intenzity na jednotliv�menech. U�ivatel pak jen zad�m� a~um�� tohoto souboru a~v�e ostatn�e d� automaticky. Nav�lze volit mezi r�i rozd�n� pravd�dobnosti vjezd�i�� nej�t� pou��n�e rovnom��i Poissonovo rozd�n� 
     173 
     174%Pokud se sna�� o p�j��imulaci, m� pro zati�en�opravn�� pou��data z�an��z dopravn� detektor�talovan�simulovan�blasti. V takov�p��y bylo pot�ru� vkl�t n�lik set hodnot vstupn� intenzit pro ka�d�lovan� VGS API vzniklo ve snaze tento handicap odstranit -- na za�ku simulace rozhran�ouze u�ivatewl p�informace o tom, kde je um��soubor s intenzitami vjezd�jednotliv�men a o jak�jezdov�amena jde, VGS API se automaticky postar� nastartov� Aimsunu a automaticky vpou�t�ozidla do syst� podle �, obsa�en�souboru s intenzitami vjezd�ivatel m�olit r�druhy rozd�n�ravd�dobnosti vjezd�j�t� se pou�� rovnom��ebo Poissonovo rozd�n� 
     175 
     176Vedle pr� se vstupn�aty pro simulaci se VGS API star�ak�~zpracov� dat v��. Aimsun sice zvl� export v��ulac�o textov�ubor�bsahuje i~n�roje pro jejich vizualizaci, neumo�� v�ak p�n�er��t�rocesy jako je nap�d porovn� v��dvou r�h sc��GS proto v~pr� cel� experimentu ukl� � o~sledovan�blasti, a~to jak pro jednotliv�ekce, tak pro cel�� Ve v�u u�ivatel z�� informace o~po� zastaven�ozidel, o~jeho zpo�d�, pr��ychlosti, dob��y, st�, o~doprav�toku a~hustot�opravy na jednotliv�gmentech �o~d�� front vozidel. �aje o~d�� front jsou specialitou VGS, Aimsun tento �pro jednotliv��n�ruhy p�neposkytuje a~VGS m�roto implementov�vlastn�lgoritmus pro jejich s��. 
     177 
     178%Druh�e�it��m VGS API je shroma��at data pot� pro vyhodnocen�xperimentu. Aimsun sice disponuje jednoduch�hran�pro vizualizaci dat a jejich export do textov�ubor�n�le mo�n�ap�d porovn�t jednotliv�c��mulac�VGS API proto periodicky ukl� v�echny kl�v�kazatele jak pro jednotliv�egmenty dopravn��, tak i pro cel�lovan�� U�ivatel m�o ukon��imulace k dispozici � o po� zastaven�ozidla, o jeho zpo�d�, pr��ychlosti, dob��y a dob�t�, o doprav�toku a hustot�opravy na jednotliv�gmentech �o d�� front vozidel. Vzhledem k tomu, �e Aimsun neposkytuje informace o d�e fronty vozidel pro ka�d��n�ruh zvl᚝ (k dispozici jsou pouze � o akumulovan��e fronty vyj�en�o�m vozuidel, kter�a segmentu dopravn�� v dan��ik stoj� m�GS API implementovan�tn�lgoritmus v� d�y fronty vozidel na ka�d�j�n�pruhu a poskytuje u�ivateli i takto z�an�nformace o d�e fronty. 
     179 
     180Implementac�GS API je DLL knihovna napsan�~jazyce C pro 32 a~64 bitov�yst� Windows XP a~v�av�je sou�t�GStoolbox, sada skript� zpracov� v�� dat v~programu Matlab. 
     181 
     182%Vlastn�GS API je implementov� v jazyce C jako DLL pro 32- a 64-bitov�yst� po�aje Windows XP, rozhran�e dopln� funkcemi pro obsluhu API a vyhodnocov� statistick�formac� prost�n�roje Matlab  
     183 
    184184\section{Program main_loop.exe} 
    185185\label{sec:main_loop} 
     
    187187Simulace je obsluhov� z~programu \emph{main\_loop.exe}. Ten se star�~na�n�onfigurace, spu�t� simul�ru Aimsun a~p�avuje komunika�ho prost�ka mezi jednotliv�enty.  
    188188 
    189 Konfigura� soubor obsahuje n�lik prvk�znam (\texttt{list}) \texttt{agents} se skl� z~popisu jednotliv�ent�edev��je definov� t� jej�instance agenta p�avuje, a~unik��m� agenta (\texttt{name}). Dal��rom�� konfigura�m souboru z���a pou�it��pro konstrukci agenta, ka�d��m��sv�pecifick�o�adavky. Skupina (\texttt{group}) \texttt{logger} ur�e, jak n�v napov�, t�pou�itou pro logov� � b�m simulace. Skupina \texttt{system} obsahuje parametry pro simul�r a~konfigura� soubor uzav�j�statn��ite� prom��espadaj� do v�eden�tegori� 
    190  
    191 Komunikaci mezi agenty program zaji��uje obsluhou fronty zpr� Zpr� jsou ve form� knihovny \texttt{libconfig}, obsahuj�v�lo�ky povinn�~libovoln�t slo�ek voliteln�ezbytn�aji jsou �ec \texttt{to}, obsahuj� p�ce zpr�, a~�ec \texttt{what}, kter���t zpr�. Dal��oz��n�pr�je pak na pot�h pou�it�ent� 
     189Konfigura� soubor obsahuje n�lik prvk�znam (\texttt{list}) \texttt{agents} se skl� z~popisu jednotliv�ent�edev��je definov� t� jej�instance agenta p�avuje, a~unik��m� agenta (\texttt{name}). Dal��rom��~konfigura�m souboru z���a pou�it��pro konstrukci agenta, ka�d��m��sv�pecifick�o�adavky. Skupina (\texttt{group}) \texttt{logger} ur�e, jak n�v napov�, t�pou�itou pro logov� � b�m simulace. Skupina \texttt{system} obsahuje parametry pro simul�r a~konfigura� soubor uzav�j�statn��ite� prom��espadaj� do v�eden�tegori� 
     190 
     191Komunikaci mezi agenty program zaji��uje obsluhou fronty zpr� Zpr� jsou ve form� knihovny \texttt{libconfig}, obsahuj�v�lo�ky povinn�~libovoln�t slo�ek voliteln�ezbytn�aji jsou �ec \texttt{to}, obsahuj� p�ce zpr�, a~�ec \texttt{what}, kter���t zpr�. Dal��oz��n�orm� zpr�je pak na pot�h pou�it�ent� 
    192192Program se d�ozd�t na samostatn�loky tak, jak je zobrazeno na obr�u \ref{fig:mainloop}. Z~tohoto n�esu bude vych�t n�eduj� popis. 
    193193 
     
    207207Pokra�e se �dn�for cyklem. �st \texttt{z�� dat} v~sob�ahrnuje ulo�en�ogovan�dnot ze simul�ru a~pak p���ulo�en�ektoru $d_t$ do prom��texttt{glob_dt} a~jeho odesl� agent� zpracov� funkc�texttt{adapt()}.  
    208208 
    209 V n�eduj� f� p�z�a �vyjedn�c�yklus, kter�ab�sluhou fronty zpr� Nejprve prob�e \emph{doru��pr�, kter�sou aktu��e front�V~prvn�kroku vyjedn�c� cyklu je fronta zpr�samoz� pr�n�v~n�eduj�m se proch� od konce a~adresovan�nt�ou p�� p��n�pr�. To se d� zavol�m funkce \texttt{recieve()} se zpr�u jako parametrem. V~p���e adres�nen�alezen a~zpr� nelze doru�, je ozn�no varov�, ale pokra�e se v~�nosti.  
     209V~n�eduj� f� p�z�a �vyjedn�c�yklus, kter�ab�sluhou fronty zpr� Nejprve prob�e \emph{doru��pr�, kter�sou aktu��e front�V~prvn�kroku vyjedn�c� cyklu je fronta zpr�samoz� pr�n�v~n�eduj�m se proch� od konce a~adresovan�nt�ou p�� p��n�pr�. To se d� zavol�m funkce \texttt{recieve()} se zpr�u jako parametrem. V~p���e adres�nen�alezen a~zpr� nelze doru�, je ozn�no varov�, ale pokra�e se v~�nosti.  
    210210         
    211211Po vypr�n� fronty nast� � pro \emph{vys�n�pr�. To spo��e spu�t� funkce \texttt{broadcast()} u~v�ech agent�e�j�yn��itost vlo�it do fronty zpr�libovoln�t sd�n�ro ostatn�genty; nemus�v�em vys�t ��� 
     
    213213Dal��ostup z�s�a stavu fronty zpr� Pokud je pr�n�tedy ���t nevyslal ��ou zpr�), kon�vyjedn�c�yklus a~pokra�e se v~b� programu. V~p���e fronta pr�n�en�cyklus se opakuje a~prob�e dal��oru�� zpr�z~fronty. Vyjedn�n���n�o tak�~p��kdy prob�e stanoven�m��o� vyjedn�c� cykl�staven�om��texttt{max_cycles}. Po� cykl�v�ak m�b�taven tak, aby k~jeho dosa�en�edoch�lo; pokud se tak stane, m�o b�n�m probl� v~programu. 
    214214 
    215 Posledn�� hlavn� cyklu je nazvan�emph{krok simulace}. Spo��ejprve v~zavol� funkce \texttt{act()} u~ka�d� agenta. To je okam�ik, kdy mohou agenti ovlivnit ��ignalizace. Pr� zde prob� zkop�v� vypo�an�dnot do vektoru \mbox{\texttt{glob_ut}}, tedy do prom���avuj� vektor vstupn� hodnot $u_t$. Na z�r hlavn� cyklu je cel�imulace posunuta o~jeden krok d� vol�m funkc�texttt{step()} u~loggeru \texttt{L}, \texttt{Ds} a~u~v�ech agent�lka kroku je pevn�astavena na 90~s -- to z~toho d�, �e v~Praze jsou � z~detektor�r� pr� v~tomto intervalu. 
     215Posledn�� hlavn� cyklu je nazvan�emph{krok simulace}. Spo��ejprve v~zavol� funkce \texttt{act()} u~ka�d� agenta. To je okam�ik, kdy mohou agenti ovlivnit ��ignalizace. Pr� zde prob� zkop�v� vypo�an�dnot do vektoru \mbox{\texttt{glob_ut}}, tedy do prom���avuj� vektor vstupn� hodnot $u_t$. Na z�r hlavn� cyklu je cel�imulace posunuta o~jeden krok d� vol�m funkc�texttt{step()} u~loggeru \texttt{L}, \texttt{Ds} a~u~v�ech agent�lka kroku je pevn�astavena na 90~s~-- to z~toho d�, �e v~Praze jsou � z~detektor�r� pr� v~tomto intervalu. 
    216216 
    217217Tato smy� se opakuje dokud nen�osa�en v~konfigura�m souboru nastaven�simulace. \emph{Zakon��spo��i� jen v~zaps� log souboru. 
     
    219219\section{Implementace navr�en� algoritmu} 
    220220 
    221 Algoritmus popsan�pitole \ref{sec:navrh} je implementov�pomoc�gent�e�ou instancemi t�\texttt{GreenWaveTrafficAgent}, kter�e definov� v souborech \texttt{traffic_agent_offset.cpp} a \texttt{traffic_agent_offset.h}. O mo�nost z�� zdrojov�ubor�ormuje p�a \ref{app:src}. 
     221Algoritmus popsan�pitole \ref{sec:navrh} je implementov�pomoc�gent�e�ou instancemi t�\texttt{GreenWaveTrafficAgent}, kter�e definov� v~souborech \texttt{traffic_agent_offset.cpp} a~\texttt{traffic_agent_offset.h}. O~mo�nost z�� zdrojov�ubor�ormuje p�a \ref{app:src}. 
    222222 
    223223T�je odvozena od p� jm�m \texttt{BaseTrafficAgent}. Ten slou��rakticky jen jako pr�n�t, po p�en�~n�k��atce nekon��ou akci a~umo�� tak simulovat syst�bez decentralizovan� ��P�m t� t�je t�\texttt{Participant} z~knihovny BDM. \texttt{Participant}, tedy �n� kter�stavuje z�adn�ednotku v~rozhodovac�procesu. Ka�d�tn�m�v�m� (\texttt{name}) a~je schopen ukl�t v�y. U� pr� t�\texttt{Participant} deklaruje existenci funkc�texttt{adapt()}, \texttt{broadcast()}, \texttt{recieve()}, \texttt{act()} a~\texttt{step()}. Tyto jsou v~n�definov� jako virtu��\texttt{virtual}), tzn. pokud je v~potomkovi redefinujeme, je zaru�o vol� t�to nov�nkc� 
     
    229229Prvn�o vytvo�instance agenta prob�e zavol� funkce \texttt{from_setting()}. V~t�e nejprve vol�tejnojmenn�unkce p�, kter�a��~konfigurace z�adn�arametry, jmenovit� 
    230230\begin{description} 
    231         \item[lanes] Informace o~j�n� pruz�, 
    232         \item[neighbours] Jm� agent�ousedn� k�atek, 
    233         \item[green_names] Jm� jednotliv�gn�� skupin, 
    234         \item[green_starts] �s, ve kter�lu�n�ign��kupiny rozsv�j�elenou, 
    235         \item[green_times] D�a trv� sv�n�elen�an�ign��kupiny, uv�na jako pom�$\text{doba sv�n�\text{d�a cyklu}$,  
     231        \item[lanes] Informace o~j�n� pruz�. 
     232        \item[neighbours] Jm� agent�ousedn� k�atek. 
     233        \item[green_names] Jm� jednotliv�gn�� skupin. 
     234        \item[green_starts] �s, ve kter�lu�n�ign��kupiny rozsv�j�elenou. 
     235        \item[green_times] D�a trv� sv�n�elen�an�ign��kupiny, uv�na jako pom�$\text{doba sv�n�\text{d�a cyklu}$. 
    236236\end{description} 
    237237a~n�er�al��kter�ro tuto pr� nejsou d�t� 
     
    243243D� se ve funkci \texttt{from_setting()} nastavuj�odnoty konstant a~v� hodnoty n�er�om��onkr��de 
    244244o~\begin{description} 
    245         \item[car_leaving_time] �s v~sekund�, ze kter�o auto opust�rontu ($c_0$) 
    246         \item[VP] Pr��ychlost j�y automobilu mezi k�atkami na voln�ilnici ($v_P$) 
    247         \item[actual_time] Uchov� aktu��as simulace (v~sekund�) 
    248         \item[negot_cycle] Po� ji� prob��jedn�c� cykl�posledn� pr�v� 
    249         \item[cycle_count] Hranice po� cykl� jej� dosa�en�ast� pr�v� z�an�fset�item[total_offset] Hodnota sou� dosud vyjednan�fset�posledn� pr�v� 
    250         \item[negot_start] Krok, kter�za���ed� ide�� offsetu u~souseda 
    251         \item[negot_limit] Krok, kter�kon�p�ed� ide�� offsetu u~souseda 
    252         \item[find_best_start] Krok, kter�� hled� nejlep�� vlastn� offsetu 
    253         \item[find_best_limit] Krok, kter��hled� nejlep�� vlastn� offsetu 
    254         \item[passive] Indikuje zda agent zast� pasivn�ebo aktivn�oli 
     245        \item[car_leaving_time] �s v~sekund�, ze kter�o auto opust�rontu ($c_0$). 
     246        \item[VP] Pr��ychlost j�y automobilu mezi k�atkami na voln�ilnici ($v_\mathrm{P}$). 
     247        \item[actual_time] Uchov� aktu��as simulace (v~sekund�). 
     248        \item[negot_cycle] Po� ji� prob��jedn�c� cykl�posledn� pr�v�. 
     249        \item[cycle_count] Hranice po� cykl� jej� dosa�en�ast� pr�v� z�an�fset�\item[total_offset] Hodnota sou� dosud vyjednan�fset�posledn� pr�v�. 
     250        \item[negot_start] Krok, kter�za���ed� ide�� offsetu u~souseda. 
     251        \item[negot_limit] Krok, kter�kon�p�ed� ide�� offsetu u~souseda. 
     252        \item[find_best_start] Krok, kter�� hled� nejlep�� vlastn� offsetu. 
     253        \item[find_best_limit] Krok, kter��hled� nejlep�� vlastn� offsetu. 
     254        \item[passive] Indikuje zda agent zast� pasivn�ebo aktivn�oli. 
    255255\end{description} 
    256256 
    257 Hodnoty konstant lze z v�ch hodnot p�t uveden�prom�� konfigura�m souboru. 
     257Hodnoty konstant lze z~v�ch hodnot p�t uveden�prom��~konfigura�m souboru. 
    258258 
    259259V~z�ru je pak z~konfigurace na�n v� offset, role agenta a~p�ven vektor v�� hodnot \texttt{outputs} spolu s~jeho popisem \texttt{rv_outputs}. Na �m konci je je�t�apnuto logov� hodnot offset� pozd��yhodnocen� 
     
    296296%\end{lstlisting} 
    297297 
    298 Dal��olanou funkc�~agentech je \texttt{adapt()}. Podobn�ako \texttt{from_setting()} nejprve spou�t�tejnomenou funkci u~sv� p�. V~t�rob� vypln� vektor�xttt{inputs} a~\texttt{queues} daty z~Aimsunu, ulo�en� vektoru \texttt{glob_dt}. �aje z~\texttt{queues} se p����n�xttt{LaneHandler}�� je nastaven \texttt{planned_offset} na hodnotu z�anou v~minul�cyklu a hodnoty stavov�om��ou vr�ny do sv�choz� hodnot. 
     298Dal��olanou funkc�~agentech je \texttt{adapt()}. Podobn�ako \texttt{from_setting()} nejprve spou�t�tejnomenou funkci u~sv� p�. V~t�rob� vypln� vektor�xttt{inputs} a~\texttt{queues} daty z~Aimsunu, ulo�en� vektoru \texttt{glob_dt}. �aje z~\texttt{queues} se p����n�xttt{LaneHandler}�� je nastaven \texttt{planned_offset} na hodnotu z�anou v~minul�cyklu a~hodnoty stavov�om��ou vr�ny do sv�choz� hodnot. 
    299299 
    300300%\begin{lstlisting}[caption=Funkce adapt(), label=lst:adapt, firstnumber=415] 
     
    425425%\end{lstlisting} 
    426426 
    427 Funkce \texttt{broadcast()} vys� zpr� do fronty zpr�a~to v~z�slosti na hodnot� agentov�avov�om��okud nen�r�n�am \texttt{requests}, sestav�dpov�pro ka�d� z~agent�den� v~seznamu a~ten n�edn�ypr�n�?? vypr�n�o). D� pak za ka�dou ze stavov�om��ter�e rovnaj�texttt{true} sestav���nou zpr� a~hodnotu zm� na \texttt{false}.  
     427Funkce \texttt{broadcast()} vys� zpr� do fronty zpr�a~to v~z�slosti na hodnot� agentov�avov�om��okud nen�r�n�am \texttt{requests}, sestav�dpov�pro ka�d� z~agent�den� v~seznamu a~tento seznam n�edn�ypr�n�D� pak za ka�dou ze stavov�om��ter�e rovnaj�texttt{true} sestav���nou zpr� a~hodnotu zm� na \texttt{false}.  
    428428 
    429429%\begin{lstlisting}[caption=Funkce broadcast(), label=lst:broadcast, firstnumber=429] 
     
    542542V� prob� podle rovnic (\ref{eq:tz}) a~(\ref{eq:tk}). Po� vozidel je z��jako sou� odhadu po� vozidel, kter�rojedou j�n�pruhem za dobu sv�n�elen�~p��n� pom� odbo��\alpha_i$, kde $i$ je �lo v�� sm�. V� po� vozidel, kter��n�pruhem projedou je z��itost�unkce \texttt{expected_output()} ze t�\texttt{LaneHandler}. V~sou�nosti tato funkce vrac�o� vozidel, kter�rojela v~minul�cyklu.  
    543543 
    544 Pro nalezen�ejlep�� nastaven�lastn� offsetu slou��ekurentn�unkce \texttt{int find_best_offset(cont int center, int interval)}. Ta hled�e t�dnot offset�mathtt{center}+\mathtt{interval}$, $\mathtt{center}$ a~$\mathtt{center}-\mathtt{interval}$ hled�u s nejlep��hodnocen� Nalezen�odnota se pak pou�ije jako prvn�arametr pro dal��ol� sebe sama; jako nov�rval se vezme polovina p�oz�. Toto vol� prob�, dokud \texttt{interval} nedos�e hranice \texttt{find_best_limit}. Pak je funkce ukon�a a~je vr�n nalezen�et. 
    545  
    546 Funkce zkoumaj� efekty zm�offsetu u~souseda m�rototyp \texttt{int find_best_exps (int offset_change, string neighbour, double \&rating_change)}. V�m je nalezen�m� offsetu. Parametr \texttt{offset_change} zna� o~kollik sekund bude agent zkou�et posunout soused�fset, \texttt{neighbour} je jm� zkouman� souseda a~do prom��texttt{rating_change} bude ulo�ena zm� hodnocen�kterou nalezen� offset pravd�dobn��e oproti sou�n� stavu. Funkce si nejprve p�v�odnoty o��n��zd�, jak by pravd�dobn�ypadaly p�� sousedova offsetu v~kladn�a~v~z�rn�smyslu o~hodnotu \texttt{offset_change}. N�edn�ak vypo��odnocen�~t�to a~bez t�to zm� Zm� s~nejlep��hodnocen�je n�atovou hodnotou funkce.  
    547  
    548 Po�� hodnocen�rob� ve funkci \texttt{double count_rating(const int offset, const vec recieved_exps, const RV rv_recieved_exps)} o n�lika vno�h cyklech. Vn��rob� p��echny (vjezdov�j�n�ruhy k�atky. Pro ka�d� n�eduje ve vno�smy� hled� o��n��zd�vektoru p��t \texttt{recieved_exps}. Pokud o nich nejsou pro zkouman� informace, nebude se zapo��t do hodnocen� 
    549  
    550 V p��alezen��k�edpoklad�u tyto ulo�eny do vektor�xttt{t_cars_begin} (za�ky p�d�texttt{t_cars_end} (konce p�d�\texttt{cars_density} (hustoty vozidel) pro dal���. Ten za��ji�t�m rozsv�n�elen� sign��kupin���n�an� j�n� pruhu, se zapo��m offsetu p�� funkci v parametru \texttt{offset}. Intervalem sv�n�elen�e pak funkc�texttt{expand_greens()} s periodou $T_{\mathrm{c}}$ zopakov�tak, aby pokryl cel�v�, pro kter� k dispozici informace o p�dech vozidel.  
    551  
    552 Ze znalosti o��n��zd�tavu semafor�em nich pak vych� po�� p�vku k hodnocen�Ten prob� v \texttt{do} -- \texttt{while} cyklu. Pro jeho ��e definov� prom��texttt{t_act}, p�avuj� ukazatel na pr� zpracov�n��ik ve zkouman�intervalu. Jej�odnota za��a 0 a pokud dos�e hodnoty prom��texttt{t_limit}, zp� ukon��my�. Do prom��texttt{t_limit} je ulo�en � posledn� zhasnut�elen�z�an��e zm�n�unkce \texttt{expand_greens()}. \texttt{t_act} se tedy b�m v� posouv�o v��dech intervalu a v ka�d�takov�bod�e ov�je, jak� typu (dle definice z kapitoly \ref{sec:navrh}) je n�eduj� interval. Podle toho se zjist���n��a virtu��ronty $Q_V^{(i)}$ a pokud je tato z�rn�ode� se od hodnocen�texttt{rating}.  
    553  
    554 Po t�co funkce projde v�echny j�n�ruhy, vr� v�ou hodnotu ulo�enou v prom��texttt{rating} jako�to hodnocen�astaven� dan�setem a dan�edpoklady o p�dech vozidel. 
     544Pro nalezen�ejlep�� nastaven�lastn� offsetu slou��ekurentn�unkce \texttt{int find_best_offset(cont int center, int interval)}. Ta hled�e t�dnot offset�mathtt{center}+\mathtt{interval}$, $\mathtt{center}$ a~$\mathtt{center}-\mathtt{interval}$ tu s~nejlep��hodnocen� Nalezen�odnota se pak pou�ije jako prvn�arametr pro dal��ol� sebe sama; jako nov�rval se vezme polovina p�oz�. Toto vol� prob�, dokud \texttt{interval} nedos�e hranice \texttt{find_best_limit}. Pak je funkce ukon�a a~je vr�n nalezen�et. 
     545 
     546Funkce zkoumaj� efekty zm�offsetu u~souseda m�rototyp \texttt{int find_best_exps (int offset_change, string neighbour, double \&rating_change)}. V�m je nalezen�m� offsetu. Parametr \texttt{offset_change} zna� o~kolik sekund bude agent zkou�et posunout soused�fset, \texttt{neighbour} je jm� zkouman� souseda a~do prom��texttt{rating_change} bude ulo�ena p�kl�n�m� hodnocen�kterou nalezen� offset p�e oproti sou�n� stavu. Funkce si nejprve p�v�odnoty o��n��zd�, jak by pravd�dobn�ypadaly p�� sousedova offsetu v~kladn�a~v~z�rn�smyslu o~hodnotu \texttt{offset_change}. N�edn�ak vypo��odnocen�~t�to a~bez t�to zm� Zm� s~nejlep��hodnocen�je n�atovou hodnotou funkce.  
     547 
     548Po�� hodnocen�rob� ve funkci \texttt{double count_rating(const int offset, const vec recieved_exps, const RV rv_recieved_exps)} v~n�lika vno�h cyklech. Vn��rob� p��echny (vjezdov�j�n�ruhy k�atky. Pro ka�d� n�eduje ve vno�smy� hled� o��n��zd�vektoru p��t \texttt{recieved_exps}. Pokud o~nich nejsou pro zkouman� informace, nebude se zapo��t do hodnocen� 
     549 
     550V~p��alezen��k�edpoklad�u tyto ulo�eny do vektor�xttt{t_cars_begin} (za�ky p�d�texttt{t_cars_end} (konce p�d�\texttt{cars_density} (hustoty vozidel) pro dal���. Ten za��ji�t�m �u rozsv�n� zhasnut�elen�~sign��kupin���n�an� j�n� pruhu, se zapo��m offsetu p�� funkci v~parametru \texttt{offset}. Interval sv�n�elen�e pak funkc�texttt{expand_greens()} s~periodou $T_{\mathrm{c}}$ zopakov�tak, aby pokryl cel�v�, pro kter� k~dispozici informace o~p�dech vozidel. Ilustraci k t� funkci p�avuje obr�k \ref{fig:expand}. 
     551 
     552Ze znalosti o��n��zd�tavu semafor�em nich pak vych� po�� p�vku k~hodnocen�Ten prob� v~\texttt{do} -- \texttt{while} cyklu. Pro jeho ��e definov� prom��texttt{t_act}, p�avuj� ukazatel na pr� zpracov�n��ik ve zkouman�intervalu. Jej�odnota za��a 0 a~pokud dos�e hodnoty prom��texttt{t_limit}, zp� ukon��my�. Do prom��texttt{t_limit} je ulo�en � posledn� zhasnut�elen�z�an��e zm�n�unkce \texttt{expand_greens()}. \texttt{t_act} se tedy b�m v� posouv�o v��dech intervalu a~v~ka�d�takov�bod�e ov�je, jak� typu (dle definice z~kapitoly \ref{sec:navrh}) je n�eduj� interval. Podle toho se zjist���n��a virtu��ronty $Q_\mathrm{V}^{(i)}$ a~pokud je tato z�rn�ode� se od hodnocen�texttt{rating}.  
     553 
     554Po t�co funkce projde v�echny j�n�ruhy, vr� v�ou hodnotu ulo�enou v~prom��texttt{rating} jako�to hodnocen�astaven�~dan�setem a~dan�edpoklady o~p�dech vozidel. 
    555555 
    556556\texttt{GreenWaveTrafficAgent} pak je�t�bsahuje n�lik pomocn�nkc�snad�c� a~zp�d�c� v�. Jde nap�d o~p� libovoln�rom��a typ \texttt{string}, nalezen�ndexu minim�� prvku ve vektoru �hled� indexu (po�v~konfigura�m souboru) zadan�ign��kupiny.