3834 | | |
3835 | | \end_layout |
3836 | | |
3837 | | \begin_layout Subsection* |
3838 | | řídící strategii |
3839 | | \end_layout |
3840 | | |
3841 | | \begin_layout Standard |
3842 | | návrh standartně PI (vektorové), nebo přes LQ, zmínit DTC |
3843 | | \end_layout |
3844 | | |
3845 | | \begin_layout Subsection* |
3846 | | současný stav |
3847 | | \end_layout |
3848 | | |
3849 | | \begin_layout Standard |
3850 | | nejlepší je hybridní, ale třeba přepínat více modelů, řízení PI |
3851 | | \end_layout |
3852 | | |
3853 | | \begin_layout Subsection* |
3854 | | duální přístup |
3855 | | \end_layout |
3856 | | |
3857 | | \begin_layout Standard |
3858 | | výhody duálního přístupu, proč se na to laicky hodí, problém s reálným časem, |
3859 | | jednoduché metody |
| 4011 | . |
| 4012 | Řídící napětí dodáváme do stroje, respektive jako referenci do zdroje napájecíh |
| 4013 | o samotný stroj, v souřadnicích |
| 4014 | \begin_inset Formula $\alpha-\beta$ |
| 4015 | \end_inset |
| 4016 | |
| 4017 | . |
| 4018 | Proto se návrh v této soustavě jeví jako přímočařejší. |
| 4019 | |
| 4020 | \end_layout |
| 4021 | |
| 4022 | \begin_layout Standard |
| 4023 | Na druhou stranu ale většina dále zmiňovaných metod užívá linearizace. |
| 4024 | Zřejmě již z tvaru rovnic v soustavách |
| 4025 | \begin_inset Formula $\alpha-\beta$ |
| 4026 | \end_inset |
| 4027 | |
| 4028 | viz |
| 4029 | \begin_inset CommandInset ref |
| 4030 | LatexCommand ref |
| 4031 | reference "sub:Odvození-rovnic-valfabeta" |
| 4032 | |
| 4033 | \end_inset |
| 4034 | |
| 4035 | a |
| 4036 | \begin_inset Formula $d-q$ |
| 4037 | \end_inset |
| 4038 | |
| 4039 | viz |
| 4040 | \begin_inset CommandInset ref |
| 4041 | LatexCommand ref |
| 4042 | reference "sub:Odvození-rovnic-vdq" |
| 4043 | |
| 4044 | \end_inset |
| 4045 | |
| 4046 | je vidět, že linearicazí rovnic v |
| 4047 | \begin_inset Formula $d-q$ |
| 4048 | \end_inset |
| 4049 | |
| 4050 | souřadnicích se dopouštíme menší chyby. |
| 4051 | Jedinými nelineárními členy vystupujícími v těchto rovnicích jsou tvaru |
| 4052 | |
| 4053 | \begin_inset Formula $\mp i_{q,d}\omega$ |
| 4054 | \end_inset |
| 4055 | |
| 4056 | v rovnici pro |
| 4057 | \begin_inset Formula $i_{d}$ |
| 4058 | \end_inset |
| 4059 | |
| 4060 | a |
| 4061 | \begin_inset Formula $i_{q}$ |
| 4062 | \end_inset |
| 4063 | |
| 4064 | . |
| 4065 | Když uvážíme, že otáčky |
| 4066 | \begin_inset Formula $\omega$ |
| 4067 | \end_inset |
| 4068 | |
| 4069 | se v porovnání s proudy |
| 4070 | \begin_inset Formula $i_{d,q}$ |
| 4071 | \end_inset |
| 4072 | |
| 4073 | mění velmi málo a jsou tedy téměř konstantní, linearizace způsobí velmi |
| 4074 | malou chybu. |
| 4075 | Oproti tomu v rovnicích v |
| 4076 | \begin_inset Formula $\alpha-\beta$ |
| 4077 | \end_inset |
| 4078 | |
| 4079 | souřadném systému vystupují nelineární členy typu |
| 4080 | \begin_inset Formula $\omega\sin\vartheta$ |
| 4081 | \end_inset |
| 4082 | |
| 4083 | , |
| 4084 | \begin_inset Formula $\omega\cos\vartheta$ |
| 4085 | \end_inset |
| 4086 | |
| 4087 | , |
| 4088 | \begin_inset Formula $i_{\alpha}\sin\vartheta$ |
| 4089 | \end_inset |
| 4090 | |
| 4091 | , |
| 4092 | \begin_inset Formula $i_{\beta}\cos\vartheta$ |
| 4093 | \end_inset |
| 4094 | |
| 4095 | . |
| 4096 | Linearizace v nich vystupujících goniometrických funkcí je velmi nepřesná |
| 4097 | a v důsledku relativně rychlé změny úhlu natočení |
| 4098 | \begin_inset Formula $\vartheta$ |
| 4099 | \end_inset |
| 4100 | |
| 4101 | není možné ani žádné učinné zjednodušení. |
| 4102 | \end_layout |
| 4103 | |
| 4104 | \begin_layout Subsection |
| 4105 | Základní řídící strategie |
| 4106 | \end_layout |
| 4107 | |
| 4108 | \begin_layout Subsubsection |
| 4109 | PI regulátor (tady to zkontrolovat s nějakou literaturou) |
| 4110 | \end_layout |
| 4111 | |
| 4112 | \begin_layout Standard |
| 4113 | Naprostá většina dnes využívaných a i v literatuře popisovaných řízení pro |
| 4114 | PMSM, ale i pro motory obecně, je založena na PI regulátorech. |
| 4115 | |
| 4116 | \end_layout |
| 4117 | |
| 4118 | \begin_layout Standard |
| 4119 | PI (proporcionálně integrační) regulátor je jednoduchý systém, který v sobě |
| 4120 | kombinuje dvě základní části: Proporcionální, což je v podstatě zesilovač |
| 4121 | a integrální reprezentovanou integrátorem. |
| 4122 | V tomto systému se vyskytují dvě konstanty |
| 4123 | \begin_inset Formula $K_{p}$ |
| 4124 | \end_inset |
| 4125 | |
| 4126 | a |
| 4127 | \begin_inset Formula $K_{i}$ |
| 4128 | \end_inset |
| 4129 | |
| 4130 | , které je třeba vhodně nastavit. |
| 4131 | Základní implementace je následnovná: |
| 4132 | \begin_inset Formula \[ |
| 4133 | x_{t}=\mathrm{PI}\left(e_{t},K_{p},K_{i}\right)=K_{p}e_{t}+K_{i}\intop_{0}^{t}e_{\tau}d\tau.\] |
| 4134 | |
| 4135 | \end_inset |
| 4136 | |
| 4137 | Diskrétní verze pak |
| 4138 | \begin_inset Formula \[ |
| 4139 | x_{t}=\mathrm{PI}\left(e_{t},K_{p},K_{i}\right)=K_{p}e_{t}+K_{i}\sum_{k=0}^{t}e_{k}.\] |
| 4140 | |
| 4141 | \end_inset |
| 4142 | |
| 4143 | |
| 4144 | \end_layout |
| 4145 | |
| 4146 | \begin_layout Standard |
| 4147 | Tento regulátor je výhodné užít v případě, kdy chceme vyregulovat |
| 4148 | \begin_inset Formula $e_{k}$ |
| 4149 | \end_inset |
| 4150 | |
| 4151 | obvykle reprezentující odchylku od požadované hodnoty na nulu. |
| 4152 | V některých případech bychom si vystačili s proporcionální složkou, integrální |
| 4153 | složka však dodává lepší stabilitu a schopnost odstranit konstatní regulační |
| 4154 | odchylku. |
| 4155 | Cenou za to je pomalejší konvergence. |
| 4156 | \end_layout |
| 4157 | |
| 4158 | \begin_layout Standard |
| 4159 | Samotné PI regulátory však představují pouze realizaci nějakého konkrétního |
| 4160 | algoritmu. |
| 4161 | Nejčastěji používanými řídícími algoritmy, a to nejen pro PMSM, ale pro |
| 4162 | střídavé stroje obecně, jsou následující tři. |
| 4163 | \end_layout |
| 4164 | |
| 4165 | \begin_layout Subsubsection |
| 4166 | Skalární řízení |
| 4167 | \end_layout |
| 4168 | |
| 4169 | \begin_layout Standard |
| 4170 | Skalární řízení je často využíváno v asynchronních strojích, je ale možné |
| 4171 | jeho užití i pro PMSM. |
| 4172 | Detailněji je popsáno například v |
| 4173 | \begin_inset CommandInset citation |
| 4174 | LatexCommand cite |
| 4175 | key "shfpmsmct2007" |
| 4176 | |
| 4177 | \end_inset |
| 4178 | |
| 4179 | . |
| 4180 | Velkou výhodou je, že se jedná v podstatě o bezsenzorový návrh řízení, |
| 4181 | funguje na principu nezpětnovazebního řízení (open loop). |
| 4182 | Nevýhodou je pak závislost rychlosti na zátěžném momentu a horší dynamické |
| 4183 | vlastnosti. |
| 4184 | |
| 4185 | \end_layout |
| 4186 | |
| 4187 | \begin_layout Standard |
| 4188 | Toto řízení je také označováno jako |
| 4189 | \begin_inset Formula $V/f$ |
| 4190 | \end_inset |
| 4191 | |
| 4192 | řízení, protože regulovanou veličinou je právě poměr napětí a frekvence. |
| 4193 | Snahou řízení je udržet poměr napětí |
| 4194 | \begin_inset Formula $/$ |
| 4195 | \end_inset |
| 4196 | |
| 4197 | frekvence konstantní. |
| 4198 | Úhlová rychlost rotoru může být určena nepřímo výpočtem z frekvence napájecího |
| 4199 | napětí. |
| 4200 | Tato hodnota může být považována za hodnotu skutečných otáček stroje, pokud |
| 4201 | zátěžný moment nepřesáhne kritickou hodnotu. |
| 4202 | Pro řízení ale skutečnou hodnotu otáček stroje znát nepotřebujeme, algoritmus |
| 4203 | totiž pracuje následovně: |
| 4204 | \end_layout |
| 4205 | |
| 4206 | \begin_layout Standard |
| 4207 | Z požadovaných otáček se určí frekvence |
| 4208 | \begin_inset Formula $f$ |
| 4209 | \end_inset |
| 4210 | |
| 4211 | , ta slouží jako referenční signál pro regulátor. |
| 4212 | Ten pak řídí poměr napětí a frekvence |
| 4213 | \begin_inset Formula $V/f$ |
| 4214 | \end_inset |
| 4215 | |
| 4216 | tak, aby byl konstantní. |
| 4217 | Na jeho výstupu získáme amplitudu napětí |
| 4218 | \begin_inset Formula $V$ |
| 4219 | \end_inset |
| 4220 | |
| 4221 | . |
| 4222 | Řídící napětí pro PMSM v |
| 4223 | \begin_inset Formula $\alpha-\beta$ |
| 4224 | \end_inset |
| 4225 | |
| 4226 | souřadnicích je pak ve tvaru |
| 4227 | \begin_inset Formula \begin{eqnarray*} |
| 4228 | u_{\alpha} & = & V\cos(2\pi ft)\\ |
| 4229 | u_{\beta} & = & V\sin(2\pi ft)\end{eqnarray*} |
| 4230 | |
| 4231 | \end_inset |
| 4232 | |
| 4233 | |
| 4234 | \end_layout |
| 4235 | |
| 4236 | \begin_layout Subsubsection |
| 4237 | Vektorové řízení |
| 4238 | \end_layout |
| 4239 | |
| 4240 | \begin_layout Standard |
| 4241 | Jedná se asi o nejčastěji využívaný řídící algoritmus. |
| 4242 | Je užíván pro řízení v kombinaci s estimátorem založeným na zpětné elektromotor |
| 4243 | ické síle, injektáži i v hybridních verzích v naprosté většině citovaných |
| 4244 | textů z části |
| 4245 | \begin_inset CommandInset ref |
| 4246 | LatexCommand ref |
| 4247 | reference "sec:Estimace-stavových-veličin" |
| 4248 | |
| 4249 | \end_inset |
| 4250 | |
| 4251 | . |
| 4252 | \end_layout |
| 4253 | |
| 4254 | \begin_layout Standard |
| 4255 | Dle |
| 4256 | \begin_inset CommandInset citation |
| 4257 | LatexCommand cite |
| 4258 | key "shfpmsmct2007" |
| 4259 | |
| 4260 | \end_inset |
| 4261 | |
| 4262 | vektorové řízení odstraňuje většinu nevýhod skalárního řízení a v porovnání |
| 4263 | s ním poskytuje velmi dobrý výkon. |
| 4264 | Jedná se o řízení zpětnovazební a umožňuje samostatné řízení toku i momentu. |
| 4265 | Uvažujeme reprezentaci stroje v |
| 4266 | \begin_inset Formula $d-q$ |
| 4267 | \end_inset |
| 4268 | |
| 4269 | souřadném systému. |
| 4270 | Vektorové řízení je zpětnovazební a je tedy potřeba znát odhady úhlu natočení |
| 4271 | |
| 4272 | \begin_inset Formula $\hat{\vartheta}$ |
| 4273 | \end_inset |
| 4274 | |
| 4275 | a otáček |
| 4276 | \begin_inset Formula $\hat{\omega}$ |
| 4277 | \end_inset |
| 4278 | |
| 4279 | rotoru stroje. |
| 4280 | Základní struktura regulátoru pak využije zpětné vazby z otáček, kdy první |
| 4281 | regulátor reguluje odchylku estimovaných otáček |
| 4282 | \begin_inset Formula $\hat{\omega}$ |
| 4283 | \end_inset |
| 4284 | |
| 4285 | od požadované referenční hodnoty |
| 4286 | \begin_inset Formula $\overline{\omega}$ |
| 4287 | \end_inset |
| 4288 | |
| 4289 | na nulu. |
| 4290 | Výstupem je pak referenční proud |
| 4291 | \begin_inset Formula $\overline{i_{q}}$ |
| 4292 | \end_inset |
| 4293 | |
| 4294 | . |
| 4295 | Referenční proud |
| 4296 | \begin_inset Formula $\overline{i_{d}}$ |
| 4297 | \end_inset |
| 4298 | |
| 4299 | volíme nulový, aby bylo dosaženo maximálního momentu. |
| 4300 | Tento postup můmžeme ilustrovat na diskretizované rovnici pro otáčky |
| 4301 | \family roman |
| 4302 | \series medium |
| 4303 | \shape up |
| 4304 | \size normal |
| 4305 | \emph off |
| 4306 | \bar no |
| 4307 | \noun off |
| 4308 | \color none |
| 4309 | \lang english |
| 4310 | |
| 4311 | \begin_inset Formula \[ |
| 4312 | \omega_{t+1}\text{=}\left(1-\frac{B}{J}\Delta t\right)\omega_{t}+\Delta t\frac{k_{p}p_{p}^{2}\psi_{pm}}{J}i_{q,t}-\frac{p_{p}}{J}T_{L}\Delta t,\] |
| 4313 | |
| 4314 | \end_inset |
| 4315 | |
| 4316 | |
| 4317 | \family default |
| 4318 | \series default |
| 4319 | \shape default |
| 4320 | \size default |
| 4321 | \emph default |
| 4322 | \bar default |
| 4323 | \noun default |
| 4324 | \color inherit |
| 4325 | \lang czech |
| 4326 | přičemž zanedbáváme poslední člen se zátěžným momentem. |
| 4327 | Požadované hodnoty bychom chtěli dosáhnout v následujícím kroku a tedy |
| 4328 | získáme následující tvar rovnice |
| 4329 | \begin_inset Formula \[ |
| 4330 | \overline{\omega}-k_{1}\omega=k_{2}i_{q}.\] |
| 4331 | |
| 4332 | \end_inset |
| 4333 | |
| 4334 | |
| 4335 | \begin_inset Formula $\overline{i_{q}}$ |
| 4336 | \end_inset |
| 4337 | |
| 4338 | tedy můžeme získat pomocí PI regulátoru s vhodnými konstantami |
| 4339 | \begin_inset Formula \[ |
| 4340 | \overline{i_{q}}=\mathrm{PI}(\overline{\omega}-\omega,K_{p,i},K_{i,i}).\] |
| 4341 | |
| 4342 | \end_inset |
| 4343 | |
| 4344 | |
| 4345 | \end_layout |
| 4346 | |
| 4347 | \begin_layout Standard |
| 4348 | Referenční hodnoty proudů jsou následně porovnány s estimovanými hodnotami |
| 4349 | |
| 4350 | \begin_inset Formula $i_{d}$ |
| 4351 | \end_inset |
| 4352 | |
| 4353 | a |
| 4354 | \begin_inset Formula $i_{q}$ |
| 4355 | \end_inset |
| 4356 | |
| 4357 | a jejich odchylky jsou regulovány na nulu. |
| 4358 | Toto je provedeno pro každou složku zvlášť a výstupem jsou řídící napětí |
| 4359 | v souřadnicích |
| 4360 | \begin_inset Formula $d-q$ |
| 4361 | \end_inset |
| 4362 | |
| 4363 | , tedy |
| 4364 | \begin_inset Formula $u_{d}$ |
| 4365 | \end_inset |
| 4366 | |
| 4367 | a |
| 4368 | \begin_inset Formula $u_{q}$ |
| 4369 | \end_inset |
| 4370 | |
| 4371 | . |
| 4372 | Postupujeme obdobně s rovnicemi proudů |
| 4373 | \begin_inset Formula \begin{eqnarray*} |
| 4374 | i_{d,t+1} & = & \left(1-\frac{R_{s}}{L_{s}}\Delta t\right)i_{d,t}+\Delta t\cdot i_{q,t}\omega_{t}+\frac{\Delta t}{L_{s}}u_{d,t},\\ |
| 4375 | i_{q,t+1} & = & \left(1-\frac{R_{s}}{L_{s}}\Delta t\right)i_{q,t}-\Delta t\cdot i_{d,t}\omega_{t}-\frac{\psi_{pm}\Delta t}{L_{s}}\omega_{t}+\frac{\Delta t}{L_{s}}u_{q,t},\end{eqnarray*} |
| 4376 | |
| 4377 | \end_inset |
| 4378 | |
| 4379 | kde prozatím zanedbáme členy s |
| 4380 | \begin_inset Formula $\pm\Delta t\cdot i_{q,d}\omega$ |
| 4381 | \end_inset |
| 4382 | |
| 4383 | , dále pak člen |
| 4384 | \begin_inset Formula $-\frac{\psi_{pm}\Delta t}{L_{s}}\omega_{t}$ |
| 4385 | \end_inset |
| 4386 | |
| 4387 | a chceme dosáhnout požadovaných hodnot |
| 4388 | \begin_inset Formula $\overline{i_{d}}=0$ |
| 4389 | \end_inset |
| 4390 | |
| 4391 | a |
| 4392 | \begin_inset Formula $\overline{i_{q}}$ |
| 4393 | \end_inset |
| 4394 | |
| 4395 | , které byly získány v předchozím kroku. |
| 4396 | To vede na následující tvar |
| 4397 | \begin_inset Formula \begin{eqnarray*} |
| 4398 | -k_{1}i_{d} & = & k_{2}u_{d},\\ |
| 4399 | \overline{i_{q}}-k_{1}i_{q} & = & k_{2}u_{q}.\end{eqnarray*} |
| 4400 | |
| 4401 | \end_inset |
| 4402 | |
| 4403 | Napětí |
| 4404 | \begin_inset Formula $u_{d}$ |
| 4405 | \end_inset |
| 4406 | |
| 4407 | a |
| 4408 | \begin_inset Formula $u_{q}$ |
| 4409 | \end_inset |
| 4410 | |
| 4411 | měžeme tedy získat pomocí dvou PI regulátorů ve tvaru |
| 4412 | \begin_inset Formula \begin{eqnarray*} |
| 4413 | u_{d} & = & \mathrm{PI}(-i_{d},K_{p,u},K_{i,u}),\\ |
| 4414 | u_{q} & = & \mathrm{PI}(\overline{i_{q}}-i_{q},K_{p,u},K_{i,u}).\end{eqnarray*} |
| 4415 | |
| 4416 | \end_inset |
| 4417 | |
| 4418 | Následně je ještě vhodné provést korekce v důsledku zanedbaných členů a |
| 4419 | to ve tvaru |
| 4420 | \begin_inset Formula \begin{eqnarray*} |
| 4421 | u_{d} & = & u_{d}-L_{s}\overline{i_{q}}\overline{\omega},\\ |
| 4422 | u_{q} & = & u_{q}+\psi_{pm}\overline{\omega}.\end{eqnarray*} |
| 4423 | |
| 4424 | \end_inset |
| 4425 | |
| 4426 | |
| 4427 | \end_layout |
| 4428 | |
| 4429 | \begin_layout Subsubsection |
| 4430 | Přímé řízení momentu |
| 4431 | \end_layout |
| 4432 | |
| 4433 | \begin_layout Standard |
| 4434 | Přímé řízení momentu (DTC z Direct Torque Control) dle |
| 4435 | \begin_inset CommandInset citation |
| 4436 | LatexCommand cite |
| 4437 | key "shfpmsmct2007,vcmdtc2006" |
| 4438 | |
| 4439 | \end_inset |
| 4440 | |
| 4441 | se užívá, když je potřeba vysoký výkon vzhledem k dynamice momentu. |
| 4442 | Jak již napovídá název, je řízen přímo moment stroje. |
| 4443 | Základní princip je jednoduchý. |
| 4444 | Kruhová trajektorie statorového toku se rozdělí na šest symetrických částí. |
| 4445 | Velikosti vektorů statorového toku a elektromagnetického momentu v souřadnicích |
| 4446 | |
| 4447 | \begin_inset Formula $\alpha-\beta$ |
| 4448 | \end_inset |
| 4449 | |
| 4450 | je pak držena v předem stanovených mezích prostřednictvím vhodného spínání |
| 4451 | jedné ze šesti kombinací na invertoru. |
| 4452 | |
| 4453 | \end_layout |
| 4454 | |
| 4455 | \begin_layout Standard |
| 4456 | Touto metodou text již dále nezabývá a je zde uvedena jen pro úplnost. |
| 4457 | \end_layout |
| 4458 | |
| 4459 | \begin_layout Subsection |
| 4460 | Lineářně kvadratické řízení |
| 4461 | \end_layout |
| 4462 | |
| 4463 | \begin_layout Standard |
| 4464 | Řízení |
| 4465 | \emph on |
| 4466 | LQG |
| 4467 | \emph default |
| 4468 | (z Linear-Quadratic-Gaussian) je primárně navrženo pro řízení lineárních |
| 4469 | systémů s kvadratickou ztrátovou funkcí a Gaussovským šumem. |
| 4470 | Existují však různé modifikace i pro nelineární systémy. |
| 4471 | Algoritmus |
| 4472 | \emph on |
| 4473 | LQG |
| 4474 | \emph default |
| 4475 | často využívá jako pozorovatele Kalmanův filtr. |
| 4476 | Základní formulace podle |
| 4477 | \begin_inset CommandInset citation |
| 4478 | LatexCommand cite |
| 4479 | key "BertsekasDPOC" |
| 4480 | |
| 4481 | \end_inset |
| 4482 | |
| 4483 | je následovná: |
| 4484 | \end_layout |
| 4485 | |
| 4486 | \begin_layout Standard |
| 4487 | Uvažujme lineární systém |
| 4488 | \begin_inset Formula \[ |
| 4489 | x_{k+1}=A_{k}x_{k}+B_{k}u_{k}+w_{k},\quad k=0,1,\ldots,N-1,\] |
| 4490 | |
| 4491 | \end_inset |
| 4492 | |
| 4493 | kde obecně vektorová veličina |
| 4494 | \begin_inset Formula $x_{k}$ |
| 4495 | \end_inset |
| 4496 | |
| 4497 | reprezentuje stav systému v časovém kroku |
| 4498 | \begin_inset Formula $k$ |
| 4499 | \end_inset |
| 4500 | |
| 4501 | , veličina |
| 4502 | \begin_inset Formula $u_{k}$ |
| 4503 | \end_inset |
| 4504 | |
| 4505 | řízení v čase |
| 4506 | \begin_inset Formula $k$ |
| 4507 | \end_inset |
| 4508 | |
| 4509 | a |
| 4510 | \begin_inset Formula $w_{k}$ |
| 4511 | \end_inset |
| 4512 | |
| 4513 | je Gaussovský bílý šum s nulovou střední hodnotou a známou kovarianční |
| 4514 | maticí; je uvažován konečný diskrétní časový horizont |
| 4515 | \begin_inset Formula $N$ |
| 4516 | \end_inset |
| 4517 | |
| 4518 | kroků. |
| 4519 | |
| 4520 | \end_layout |
| 4521 | |
| 4522 | \begin_layout Standard |
| 4523 | Kvadratická ztrátová funkce je |
| 4524 | \begin_inset Formula \[ |
| 4525 | \mathbf{E}\left\{ x_{N}^{T}Q_{N}x_{N}+\sum_{k=0}^{N-1}\left(x_{k}^{T}Q_{k}x_{k}+u_{k}^{T}R_{k}u_{k}\right)\right\} ,\] |
| 4526 | |
| 4527 | \end_inset |
| 4528 | |
| 4529 | kde |
| 4530 | \begin_inset Formula $\mathbf{E}$ |
| 4531 | \end_inset |
| 4532 | |
| 4533 | značí očekávanou hodnotu, |
| 4534 | \begin_inset Formula $Q_{k}$ |
| 4535 | \end_inset |
| 4536 | |
| 4537 | a |
| 4538 | \begin_inset Formula $R_{k}$ |
| 4539 | \end_inset |
| 4540 | |
| 4541 | jsou penalizační matice stavu systému (splnění požadavků řízení) respektive |
| 4542 | penalizace vstupů. |
| 4543 | Při uvažování neúplné informace |
| 4544 | \begin_inset Formula $I_{k}$ |
| 4545 | \end_inset |
| 4546 | |
| 4547 | o stavu je optimální řízení |
| 4548 | \family roman |
| 4549 | \series medium |
| 4550 | \shape up |
| 4551 | \size normal |
| 4552 | \emph off |
| 4553 | \bar no |
| 4554 | \noun off |
| 4555 | \color none |
| 4556 | \lang english |
| 4557 | |
| 4558 | \begin_inset Formula $\mu_{k}^{*}$ |
| 4559 | \end_inset |
| 4560 | |
| 4561 | |
| 4562 | \family default |
| 4563 | \series default |
| 4564 | \shape default |
| 4565 | \size default |
| 4566 | \emph default |
| 4567 | \bar default |
| 4568 | \noun default |
| 4569 | \color inherit |
| 4570 | \lang czech |
| 4571 | v každém časovém kroku rovno |
| 4572 | \begin_inset Formula \[ |
| 4573 | \mu_{k}^{*}(I_{k})=L_{k}\mathrm{\mathbf{E}}\left\{ x_{k}\mid I_{k}\right\} ,\] |
| 4574 | |
| 4575 | \end_inset |
| 4576 | |
| 4577 | kde matice |
| 4578 | \begin_inset Formula $L_{k}$ |
| 4579 | \end_inset |
| 4580 | |
| 4581 | je dána rovností |
| 4582 | \begin_inset Formula \[ |
| 4583 | L_{k}=-\left(R_{k}+B_{k}^{T}K_{k+1}B_{k}\right)^{-1}B_{k}^{T}K_{k+1}A_{k},\] |
| 4584 | |
| 4585 | \end_inset |
| 4586 | |
| 4587 | přičemž matice |
| 4588 | \begin_inset Formula $K_{k}$ |
| 4589 | \end_inset |
| 4590 | |
| 4591 | získáme rekurzivně z Riccatiho rovnice |
| 4592 | \begin_inset Formula \begin{eqnarray} |
| 4593 | K_{N} & = & Q_{N},\label{eq:riccati-lqg}\\ |
| 4594 | K_{k} & = & A_{k}^{T}\left(K_{k+1}-K_{k+1}B_{k}\left(R_{k}+B_{k}^{T}K_{k+1}B_{k}\right)^{-1}B_{k}^{T}K_{k+1}\right)A_{k}+Q_{k}.\nonumber \end{eqnarray} |
| 4595 | |
| 4596 | \end_inset |
| 4597 | |
| 4598 | |
| 4599 | \end_layout |
| 4600 | |
| 4601 | \begin_layout Subsubsection |
| 4602 | Implementace |
| 4603 | \end_layout |
| 4604 | |
| 4605 | \begin_layout Standard |
| 4606 | Samotná implementace lineářně kvadratického řízení pro PMSM v sobě však |
| 4607 | nese mnoho komplikací, které je třeba vyřešit. |
| 4608 | Detailněji budou tyto problémy rozebrány v kapitole |
| 4609 | \begin_inset CommandInset ref |
| 4610 | LatexCommand ref |
| 4611 | reference "cha:Návrh-a-vyhodnocení" |
| 4612 | |
| 4613 | \end_inset |
| 4614 | |
| 4615 | , zde bude jen stručně nastíněna základní problématika. |
| 4616 | \end_layout |
| 4617 | |
| 4618 | \begin_layout Standard |
| 4619 | Především řídící matici |
| 4620 | \begin_inset Formula $L$ |
| 4621 | \end_inset |
| 4622 | |
| 4623 | počítáme z Riccatiho rovnice ( |
| 4624 | \begin_inset CommandInset ref |
| 4625 | LatexCommand ref |
| 4626 | reference "eq:riccati-lqg" |
| 4627 | |
| 4628 | \end_inset |
| 4629 | |
| 4630 | ) zpětnou integrací (diskrétní) v čase a potřebujeme tedy znát budoucí stavy |
| 4631 | systému. |
| 4632 | Pro srovnání uveďme například výpočet Kalmanova filtru, kde počítáme duální |
| 4633 | rovnici integrací vpřed a problém nevzniká. |
| 4634 | Řešením může být užití |
| 4635 | \begin_inset Quotes gld |
| 4636 | \end_inset |
| 4637 | |
| 4638 | ubíhajícího horiznotu |
| 4639 | \begin_inset Quotes grd |
| 4640 | \end_inset |
| 4641 | |
| 4642 | , kdy matici |
| 4643 | \begin_inset Formula $L$ |
| 4644 | \end_inset |
| 4645 | |
| 4646 | navrhujeme na pomocném časovém horiznotu, který se posouvá vzhledem k aktuálním |
| 4647 | u časovému kroku. |
| 4648 | S tím je spojená komplikace, jak bude stav systému v budoucích časech vypadat. |
| 4649 | Je tedy potřeba nějak odhadnout budoucí stav a v něm provést výpočet. |
| 4650 | \end_layout |
| 4651 | |
| 4652 | \begin_layout Standard |
| 4653 | LQ řízení již ze svého názvu předpokládá lineární systém a odvozené rovnice |
| 4654 | v části |
| 4655 | \begin_inset CommandInset ref |
| 4656 | LatexCommand ref |
| 4657 | reference "sec:Odvození-rovnic" |
| 4658 | |
| 4659 | \end_inset |
| 4660 | |
| 4661 | popisující PMSM nejsou lineární. |
| 4662 | Je tedy potřeba provést linearizaci a ve spojení s diskretizací se užitím |
| 4663 | tohoto postupu můžeme dopouštět již značné chyby. |
| 4664 | Samostatnou otázkou je však i samotná linearizace. |
| 4665 | Nejdříve je totiž nutné zvolit vhodnou souřadnou soustavu, ve ktreré bude |
| 4666 | vlastní linearizace provedena. |
| 4667 | Jak se ukazuje na základě simulací, může to mít značný vliv. |
| 4668 | |
| 4669 | \end_layout |
| 4670 | |
| 4671 | \begin_layout Standard |
| 4672 | Dalším důležitým krokem je zvážit možnost zanedbání některých méně významných |
| 4673 | členů. |
| 4674 | Případně určit které veličiny se mění velmi pomalu v porovnání s ostatními |
| 4675 | a je možno je považovat téměř za konstantní v průběhu jednoho časového |
| 4676 | kroku. |
| 4677 | Při linearizaci totiž dojde k tomu, že zejména matice |
| 4678 | \begin_inset Formula $A_{k}$ |
| 4679 | \end_inset |
| 4680 | |
| 4681 | bude závislá na časovém kroku |
| 4682 | \begin_inset Formula $k$ |
| 4683 | \end_inset |
| 4684 | |
| 4685 | a tedy ji bude nutné v každém kroku měnit. |
| 4686 | Kdyby se vhodným zanedbáním členů například podařilo, že by všechny matice |
| 4687 | systému byly konstantní |
| 4688 | \begin_inset Formula $M_{k}=M$ |
| 4689 | \end_inset |
| 4690 | |
| 4691 | , bylo by možné z výše popsaných rovnic pro LQ řízení předpočítat řídící |
| 4692 | matici |
| 4693 | \begin_inset Formula $L$ |
| 4694 | \end_inset |
| 4695 | |
| 4696 | . |
| 4697 | To by samozřejmě vedlo ke značnému urychlení výpočtu. |
| 4698 | \end_layout |
| 4699 | |
| 4700 | \begin_layout Standard |
| 4701 | LQ řízení vyžaduje kvadratickou ztrátovou funkci. |
| 4702 | Problematické jsou v tomto ohledu zejména omezení na vstupy |
| 4703 | \begin_inset Formula $\left|u_{\alpha,\beta}\right|\leq U_{max}$ |
| 4704 | \end_inset |
| 4705 | |
| 4706 | . |
| 4707 | Ty nelze v algoritmu lineárně kvadratického řízení užít přímo a je třeba |
| 4708 | je nahradit vhodně nastavenou penalizační maticí |
| 4709 | \begin_inset Formula $R$ |
| 4710 | \end_inset |
| 4711 | |
| 4712 | . |
| 4713 | Dosažení požadovaných otáček lze pak zvládnout relativně snadno přidáním |
| 4714 | nové stavové proměnné. |
| 4715 | Pro omezení na změnu řídících napětí v sousedních časových krocích |
| 4716 | \begin_inset Formula $\left|u_{\alpha,\beta}(k+1)-u_{\alpha,\beta}(k)\right|$ |
| 4717 | \end_inset |
| 4718 | |
| 4719 | je potřeba provést drobnou modifikaci LQ algoritmu. |
| 4720 | \end_layout |
| 4721 | |
| 4722 | \begin_layout Standard |
| 4723 | Šum ve skutečném stroji samozřejmě neodpovídá modelu Gaussovského bílého |
| 4724 | šumu, ale jak již bylo uvedeno v části |
| 4725 | \begin_inset CommandInset ref |
| 4726 | LatexCommand ref |
| 4727 | reference "sec:Problematika-modelu" |
| 4728 | |
| 4729 | \end_inset |
| 4730 | |
| 4731 | budeme tento model šumu pro jednoduchost předpokládat. |
3867 | | stručně popis, proč jednoduché, jaké? - třeba filatov... |
| 4739 | Základní princip duálního řízení spočívá v tom, že obsahuje dvě části, |
| 4740 | \begin_inset Quotes gld |
| 4741 | \end_inset |
| 4742 | |
| 4743 | řídící |
| 4744 | \begin_inset Quotes grd |
| 4745 | \end_inset |
| 4746 | |
| 4747 | a |
| 4748 | \begin_inset Quotes gld |
| 4749 | \end_inset |
| 4750 | |
| 4751 | budící |
| 4752 | \begin_inset Quotes grd |
| 4753 | \end_inset |
| 4754 | |
| 4755 | . |
| 4756 | Řídící část, jako u ostatních řídících algoritmů, má za cíl pokud možno |
| 4757 | co nejlépe kontrolovat systém a snažit se dosáhnout optimální shody s požadavky |
| 4758 | , referenčním signálem. |
| 4759 | Oproti tomu budící část hledá optimální budící signál, který by pomohl |
| 4760 | co nejlépe určit neznámé parametry systému. |
| 4761 | Tyto snahy jdou samozřejmě proti sobě a cílem duálního řízení je nalézt |
| 4762 | mezi nimi kompromis. |
| 4763 | |
| 4764 | \end_layout |
| 4765 | |
| 4766 | \begin_layout Standard |
| 4767 | Všechny výše zmiňované metody pro řízení a estimaci obecně trpěly dvěma |
| 4768 | nedostatky, které se snaží duální řízení odstranit. |
| 4769 | Jednak zcela oddělily řídící a estimační část, které pak pracovaly nezávisle. |
| 4770 | I v případě injektáží, kdy byl přidáván vysokofrekvenční signál, byl tento |
| 4771 | signál přidáván stále bez ohledu na okolnosti. |
| 4772 | Jistý krok směrem k duálnímu přístupu lze pozorovat pouze u hybridních |
| 4773 | metod, které buď plynule, nebo jednorázově přepínají mezi dvěma modely. |
| 4774 | Jeden je určen pro dobrou estimaci a druhý pro nízké ztráty při řízení. |
| 4775 | \end_layout |
| 4776 | |
| 4777 | \begin_layout Standard |
| 4778 | Dalším nedostatkem standartních metod je předpoklad, že odhad poskytnutý |
| 4779 | estimátorem se rovná skutečné hodnotě stavové veličiny. |
| 4780 | Tento přístup je označován jako |
| 4781 | \emph on |
| 4782 | Certainty Equivalence |
| 4783 | \emph default |
| 4784 | (CE). |
| 4785 | Oproti tomu duální řízení předpokládá stavové veličiny jako náhodné veličiny |
| 4786 | a uchovává si o nich statistickou informaci. |
| 4787 | Odhad z estimátoru tedy uvažuje například ve tvaru střední hodnoty a variance |
| 4788 | dané veličiny a předpokládá, že skutečná hodnota se nachazí například v |
| 4789 | konfidenčním intervalu s těmito parametry. |
| 4790 | Z tohoto pohledu tedy přístup CE předpokládá, že skutečná hodnota je rovna |
| 4791 | střední hodnotě. |
| 4792 | Duální řízení tedy narozdíl od ostatních založených na CE principu uvažuje |
| 4793 | kromě odhadu stavové veličiny i to, jak je tento odhad přesný a tomu také |
| 4794 | přizpůsobuje řídící zákroky. |
| 4795 | |
| 4796 | \end_layout |
| 4797 | |
| 4798 | \begin_layout Standard |
| 4799 | Výše zmíněné důvody ukazují, proč by duální přístup mohl být obvzláště vhodný |
| 4800 | pro řízení PMSM. |
| 4801 | Je ale třeba mít na paměti, že duální řízení s sebou nese i značné nevýhody. |
| 4802 | Jedná se především o značnou výpočetní náročnost. |
| 4803 | To je problematické zejména, když uvažujeme i výpočet v reálném čase. |
| 4804 | Proto se v textu zaměříme hlavně na nejjednodušší algoritmy duálního řízení, |
| 4805 | které by tento požadevek mohly naplnit. |
| 4806 | \end_layout |
| 4807 | |
| 4808 | \begin_layout Subsection |
| 4809 | Adaptivní duální řídící systém |
| 4810 | \end_layout |
| 4811 | |
| 4812 | \begin_layout Standard |
| 4813 | Adaptivní duální řídící systém může být dle |
| 4814 | \begin_inset CommandInset citation |
| 4815 | LatexCommand cite |
| 4816 | key "DAU1" |
| 4817 | |
| 4818 | \end_inset |
| 4819 | |
| 4820 | definován jako řídící systém pracující za podmínek neurčitosti, který poskytuje |
| 4821 | požadovaný výkon díky změně svých parametrů a/nebo struktury. |
| 4822 | Tím je dosaženo snížení nejistoty a zlepšení chování řízeného systému. |
| 4823 | Nejistota je zahrnuta do řídící strategie vhodnou volbou řídícího signálu, |
| 4824 | který má následující dvě vlastnosti: |
| 4825 | \end_layout |
| 4826 | |
| 4827 | \begin_layout Itemize |
| 4828 | \begin_inset Quotes gld |
| 4829 | \end_inset |
| 4830 | |
| 4831 | opatrně |
| 4832 | \begin_inset Quotes grd |
| 4833 | \end_inset |
| 4834 | |
| 4835 | sleduje cíl řízení |
| 4836 | \end_layout |
| 4837 | |
| 4838 | \begin_layout Itemize |
| 4839 | budí (excituje) řízený systém za účelem zlepšení jeho estimace |
| 4840 | \end_layout |
| 4841 | |
| 4842 | \begin_layout Standard |
| 4843 | Z tohoto přístupu plyne několik výhod: Je brána v úvahu přesnost estimace. |
| 4844 | Regulátor poskytuje optimální buzení pro urychlení estimace. |
| 4845 | Čas adaptace je kratší a takto navržené řízení poskytuje hladší průběh |
| 4846 | při přechodových dějích. |
| 4847 | \end_layout |
| 4848 | |
| 4849 | \begin_layout Subsection |
| 4850 | Stručný přehled duálních metod |
| 4851 | \end_layout |
| 4852 | |
| 4853 | \begin_layout Standard |
| 4854 | Následující stručný přehled duálních metod je založen na přehledových článcích |
| 4855 | |
| 4856 | \begin_inset CommandInset citation |
| 4857 | LatexCommand cite |
| 4858 | key "DAU1,DSF1" |
| 4859 | |
| 4860 | \end_inset |
| 4861 | |
| 4862 | a 3. |
| 4863 | kapitole knihy |
| 4864 | \begin_inset CommandInset citation |
| 4865 | LatexCommand cite |
| 4866 | key "adaptDC2004" |
| 4867 | |
| 4868 | \end_inset |
| 4869 | |
| 4870 | . |
| 4871 | \end_layout |
| 4872 | |
| 4873 | \begin_layout Standard |
| 4874 | Dříve byly řídící metody založeny na principu CE a tedy neuvažovaly neurčitost. |
| 4875 | Odhady jsou při tomto přístupu považovány za skutečné hodnoty parametrů. |
| 4876 | Hlavním problémem jsou pak velké přestřely při rychlé adaptaci nebo možnost |
| 4877 | úplně chybného řízení jako například právě u počátečního úhlu natočení |
| 4878 | rotoru PMSM. |
| 4879 | A. |
| 4880 | Feldbaum ve svých raných pracech z 60. |
| 4881 | let minulého století ukázal, že CE přístup není vždy optimální, naopak |
| 4882 | je od optimality značně vzdálen. |
| 4883 | Dále postuloval, dvě hlavní vlastnosti, které by optimální adaptivní systém |
| 4884 | měl mít: (1) výstup systému opatrně sleduje požadovanou referenční hodnotu |
| 4885 | a (2) budí (excituje) systém dostatečně, pro urychlení procesu estimace |
| 4886 | jeho parametrů, tak aby se zlepšila kvalita řízení v budoucích časových |
| 4887 | krocích. |
| 4888 | \end_layout |
| 4889 | |
| 4890 | \begin_layout Standard |
| 4891 | Formální řešení problému optimálního adaptivního duálního řízení lze nalézt |
| 4892 | pomocí dynamického programování. |
| 4893 | Avšak řešení takto vzniklých rovnic není možné numericky a již vůbec ne |
| 4894 | analyticky ani pro relativně jednoduché případy. |
| 4895 | Je to způsobeno především problémem s rostoucími dimenzemi. |
| 4896 | Nemožnost řešit původní problém vedla ke vzniku celé řady metod, které |
| 4897 | se ho snaží nějakým způsobem zjednodušit. |
| 4898 | Tyto metody samozřejmě nenaleznou optimální řešení, snaží se ale zachovat |
| 4899 | hlavní duální rysy, můžeme je rozdělit do dvou hlavních skupin: metody |
| 4900 | založené na aproximacích (implicitní) a založené na reformulaci problému |
| 4901 | (explicitní). |
| 4902 | \end_layout |
| 4903 | |
| 4904 | \begin_layout Standard |
| 4905 | Aproximativní metody jsou obvykle složité a výpočetně značně náročné. |
| 4906 | To vede k volbě hrubějších aproximací, kdy může již dojít ke ztrátě duálních |
| 4907 | rysů a tedy nedostačujícímu výkonu. |
| 4908 | Oproti tomu reformulace je více flexibilní a tedy slibnější. |
| 4909 | Uvažuje speciální ztrátovou funkci s dvěma sečtenými členy. |
| 4910 | Jeden kontroluje ztrátu v důsledku odchylky od referenční hodnoty a druhý |
| 4911 | míru nejistoty. |
| 4912 | Takto vzniklé řízení je jednoduché a výpočetní náročností srovnatelné s |
| 4913 | CE přístupem. |
| 4914 | Není však zajištěno trvalé buzení a výkon je opět nedostačující. |
| 4915 | Je tedy snahou vhodně kombinovat oba zmiňované přístupy a využít výhod |
| 4916 | obou za současného potlačení jejich nedostatků. |
| 4917 | Jednou z takových metod například bikriteriální metoda navrhvržená autory |
| 4918 | |
| 4919 | \begin_inset CommandInset citation |
| 4920 | LatexCommand cite |
| 4921 | key "DAU1" |
| 4922 | |
| 4923 | \end_inset |
| 4924 | |
| 4925 | založená na sekvenční minimalizaci dvou ztrátových funkcí. |
| 4926 | \end_layout |
| 4927 | |
| 4928 | \begin_layout Subsection |
| 4929 | |
| 4930 | \series bold |
| 4931 | Konkrétní algoritmy a detailnější popis |
| 4932 | \end_layout |
| 4933 | |
| 4934 | \begin_layout Subsubsection |
| 4935 | Bikriteriální metoda |
| 4936 | \end_layout |
| 4937 | |
| 4938 | \begin_layout Subsubsection |
| 4939 | \begin_inset Formula $\rho$ |
| 4940 | \end_inset |
| 4941 | |
| 4942 | --aproximace |
| 4943 | \end_layout |
| 4944 | |
| 4945 | \begin_layout Subsubsection |
| 4946 | Řešení LQG problému pomocí teorie her |
| 4947 | \end_layout |
| 4948 | |
| 4949 | \begin_layout Standard |
| 4950 | Výpočetně relativně málo náročné řešení diskrétního LQG problému duálního |
| 4951 | řízení je představeno v ( |
| 4952 | \series bold |
| 4953 | xDCS1 |
| 4954 | \series default |
| 4955 | ). |
| 4956 | Na řešení problému se užívá teorie her, kde hledáme optimální znáhodněnou |
| 4957 | strategii. |
| 4958 | Výsledkem pak je, že optimální řešení přeformulovaného problému duálního |
| 4959 | řízení je vážený průměr konečného počtu standartních LQG optimálních regulátorů. |
| 4960 | Jako váhové faktory jsou brány zobecněné věrohodnostní poměry. |
| 4961 | \end_layout |
| 4962 | |
| 4963 | \begin_layout Standard |
| 4964 | (Tento přístup se jeví z pohledu tohoto textu výhodným ze dvou důvodů. |
| 4965 | Jednak využívá LQG regulátory, kterými se práce relativně podrobně zbývá, |
| 4966 | dále pak využívá více modelů, které se také v simulacích pro estimátory |
| 4967 | ukázaly jako využitelné.) |
3871 | | snaha o návrh |
| 4971 | Návrh a vyhodnocení |
| 4972 | \begin_inset CommandInset label |
| 4973 | LatexCommand label |
| 4974 | name "cha:Návrh-a-vyhodnocení" |
| 4975 | |
| 4976 | \end_inset |
| 4977 | |
| 4978 | |
| 4979 | \end_layout |
| 4980 | |
| 4981 | \begin_layout Section |
| 4982 | Implementace LQ řízení pro stejné indukčnosti |
| 4983 | \end_layout |
| 4984 | |
| 4985 | \begin_layout Subsection |
| 4986 | LQ řízení v |
| 4987 | \begin_inset Formula $\alpha-\beta$ |
| 4988 | \end_inset |
| 4989 | |
| 4990 | |
| 4991 | \end_layout |
| 4992 | |
| 4993 | \begin_layout Subsubsection |
| 4994 | Matice systému |
| 4995 | \end_layout |
| 4996 | |
| 4997 | \begin_layout Standard |
| 4998 | Uvažujeme tedy diskretizované rovnice z části |
| 4999 | \begin_inset CommandInset ref |
| 5000 | LatexCommand ref |
| 5001 | reference "sub:Diskretizace-rovnice-alfabeta" |
| 5002 | |
| 5003 | \end_inset |
| 5004 | |
| 5005 | |
| 5006 | \begin_inset Formula \begin{eqnarray*} |
| 5007 | i_{\alpha,t+1} & \text{=} & \left(1-\frac{R_{s}}{L_{s}}\Delta t\right)i_{\alpha,t}+\frac{\psi_{pm}\Delta t}{L_{s}}\omega_{t}\sin\vartheta_{t}+\frac{\Delta t}{L_{s}}u_{\alpha,t},\\ |
| 5008 | i_{\beta,t+1} & \text{=} & \left(1-\frac{R_{s}}{L_{s}}\Delta t\right)i_{\beta,t}-\frac{\psi_{pm}\Delta t}{L_{s}}\omega_{t}\cos\vartheta_{t}+\frac{\Delta t}{L_{s}}u_{\beta,t},\\ |
| 5009 | \omega_{t+1} & \text{=} & \left(1-\frac{B}{J}\Delta t\right)\omega_{t}+\frac{k_{p}p_{p}^{2}\psi_{pm}}{J}\Delta t\left(i_{\beta,t}\cos\vartheta_{t}-i_{\alpha,t}\sin\vartheta_{t}\right)-\frac{p_{p}}{J}T_{L}\Delta t,\\ |
| 5010 | \vartheta_{t+1} & \text{=} & \vartheta_{t}+\omega_{t}\Delta t.\end{eqnarray*} |
| 5011 | |
| 5012 | \end_inset |
| 5013 | |
| 5014 | Pro zjednodušení označíme konstanty následovně: |
| 5015 | \begin_inset Formula $a=1-\frac{R_{s}}{L_{s}}\Delta t$ |
| 5016 | \end_inset |
| 5017 | |
| 5018 | , |
| 5019 | \begin_inset Formula $b=\frac{\psi_{pm}}{L_{s}}\Delta t$ |
| 5020 | \end_inset |
| 5021 | |
| 5022 | , |
| 5023 | \begin_inset Formula $c=\frac{\Delta t}{L_{s}}$ |
| 5024 | \end_inset |
| 5025 | |
| 5026 | , |
| 5027 | \begin_inset Formula $d=1-\frac{B}{J}\Delta t$ |
| 5028 | \end_inset |
| 5029 | |
| 5030 | , |
| 5031 | \begin_inset Formula $e=\frac{k_{p}p_{p}^{2}\psi_{pm}}{J}\Delta t$ |
| 5032 | \end_inset |
| 5033 | |
| 5034 | . |
| 5035 | Zátěžný moment předpokládáme prozatím nulový |
| 5036 | \begin_inset Formula $T_{L}=0$ |
| 5037 | \end_inset |
| 5038 | |
| 5039 | a tedy poslední člen třetí rovnice vypadne. |
| 5040 | Rovnice tedy přejdou na tvar |
| 5041 | \begin_inset Formula \begin{eqnarray} |
| 5042 | i_{\alpha,t+1} & \text{=} & ai_{\alpha,t}+b\omega_{t}\sin\vartheta_{t}+cu_{\alpha,t},\nonumber \\ |
| 5043 | i_{\beta,t+1} & \text{=} & ai_{\beta,t}-b\omega_{t}\cos\vartheta_{t}+cu_{\beta,t},\label{eq:diskretni-system-prolq}\\ |
| 5044 | \omega_{t+1} & \text{=} & d\omega_{t}+e\left(i_{\beta,t}\cos\vartheta_{t}-i_{\alpha,t}\sin\vartheta_{t}\right),\nonumber \\ |
| 5045 | \vartheta_{t+1} & \text{=} & \vartheta_{t}+\omega_{t}\Delta t.\nonumber \end{eqnarray} |
| 5046 | |
| 5047 | \end_inset |
| 5048 | |
| 5049 | Jedná se o reprezentaci systému se stavem |
| 5050 | \begin_inset Formula $x_{t}=\left(i_{\alpha,t},i_{\beta,t},\omega_{t},\vartheta_{t}\right)$ |
| 5051 | \end_inset |
| 5052 | |
| 5053 | a řízením |
| 5054 | \begin_inset Formula $u_{t}=\left(u_{\alpha,t},u_{\beta,t}\right)$ |
| 5055 | \end_inset |
| 5056 | |
| 5057 | , kde předchozí rovnice můžeme zapsat pomocí funkcí |
| 5058 | \begin_inset Formula $f$ |
| 5059 | \end_inset |
| 5060 | |
| 5061 | a |
| 5062 | \begin_inset Formula $g$ |
| 5063 | \end_inset |
| 5064 | |
| 5065 | jako |
| 5066 | \begin_inset Formula $x_{t+1}=f(x_{t},u_{t})$ |
| 5067 | \end_inset |
| 5068 | |
| 5069 | . |
| 5070 | Chceme získat lineární systém ve tvaru |
| 5071 | \begin_inset Formula $x_{t+1}=A_{t}x_{t}+B_{t}u_{t}$ |
| 5072 | \end_inset |
| 5073 | |
| 5074 | . |
| 5075 | Provedeme tedy linearizaci pomocí Taylorova rozvoje do prvního řádu v reprezent |
| 5076 | ativní trajektorii |
| 5077 | \begin_inset Formula $(x_{0},u_{0})$ |
| 5078 | \end_inset |
| 5079 | |
| 5080 | , tedy |
| 5081 | \begin_inset Formula \[ |
| 5082 | f(x_{t},u_{t})=f(x_{0},u_{0})+\frac{\partial f(x,u)}{\partial x}\biggl|_{0}(x-x_{0})+\frac{\partial f(x,u)}{\partial u}\biggl|_{0}(u-u_{0}).\] |
| 5083 | |
| 5084 | \end_inset |
| 5085 | |
| 5086 | Pak matice systému dostaneme ve tvaru |
| 5087 | \begin_inset Formula $A_{t}=\frac{\partial f(x_{t},u_{t})}{\partial x_{t}}$ |
| 5088 | \end_inset |
| 5089 | |
| 5090 | a |
| 5091 | \begin_inset Formula $B_{t}=\frac{\partial f(x_{t},u_{t})}{\partial u_{t}}$ |
| 5092 | \end_inset |
| 5093 | |
| 5094 | , což vede na |
| 5095 | \begin_inset Formula \begin{eqnarray*} |
| 5096 | A_{t} & = & \left[\begin{array}{cccc} |
| 5097 | a & 0 & b\sin\vartheta_{t} & b\omega_{t}\cos\vartheta_{t}\\ |
| 5098 | 0 & a & -b\cos\vartheta_{t} & b\omega_{t}\sin\vartheta_{t}\\ |
| 5099 | -e\sin\vartheta_{t} & e\cos\vartheta_{t} & d & -e\left(i_{\beta,t}\sin\vartheta_{t}+i_{\alpha,t}\cos\vartheta_{t}\right)\\ |
| 5100 | 0 & 0 & \Delta t & 1\end{array}\right],\\ |
| 5101 | B_{t} & = & B=\left[\begin{array}{cc} |
| 5102 | c & 0\\ |
| 5103 | 0 & c\\ |
| 5104 | 0 & 0\\ |
| 5105 | 0 & 0\end{array}\right].\end{eqnarray*} |
| 5106 | |
| 5107 | \end_inset |
| 5108 | |
| 5109 | Dále, když budeme chtít jako pozorovatele užít Kalmanův filtr, budeme potřebovat |
| 5110 | vztah pro výstup systému systému, ten je formulován jako |
| 5111 | \begin_inset Formula $y_{t}=g(x_{t})=\left(i_{\alpha,t},i_{\beta,t}\right)^{T}$ |
| 5112 | \end_inset |
| 5113 | |
| 5114 | . |
| 5115 | Tato rovnice již lineární je a můžeme tedy rovnou psát |
| 5116 | \begin_inset Formula $y_{t}=Cx_{t}$ |
| 5117 | \end_inset |
| 5118 | |
| 5119 | , kde |
| 5120 | \begin_inset Formula \[ |
| 5121 | C=\left[\begin{array}{cccc} |
| 5122 | 1 & 0 & 0 & 0\\ |
| 5123 | 0 & 1 & 0 & 0\end{array}\right].\] |
| 5124 | |
| 5125 | \end_inset |
| 5126 | |
| 5127 | |
| 5128 | \end_layout |
| 5129 | |
| 5130 | \begin_layout Subsubsection |
| 5131 | Ztrátová funkce |
| 5132 | \end_layout |
| 5133 | |
| 5134 | \begin_layout Standard |
| 5135 | Kvadratickou ztrátovou funkci pro LQ řízení se snažíme nalézt ve tvaru |
| 5136 | \family roman |
| 5137 | \series medium |
| 5138 | \shape up |
| 5139 | \size normal |
| 5140 | \emph off |
| 5141 | \bar no |
| 5142 | \noun off |
| 5143 | \color none |
| 5144 | \lang english |
| 5145 | |
| 5146 | \begin_inset Formula \[ |
| 5147 | \mathbf{E}\left\{ x_{N}^{T}Q_{N}x_{N}+\sum_{t=0}^{N-1}\left(x_{t}^{T}Q_{t}x_{t}+u_{t}^{T}R_{t}u_{t}\right)\right\} .\] |
| 5148 | |
| 5149 | \end_inset |
| 5150 | |
| 5151 | |
| 5152 | \family default |
| 5153 | \series default |
| 5154 | \shape default |
| 5155 | \size default |
| 5156 | \emph default |
| 5157 | \bar default |
| 5158 | \noun default |
| 5159 | \color inherit |
| 5160 | \lang czech |
| 5161 | Požadavky na stavové proměnné jsou pouze dosažení požadovaných otáček |
| 5162 | \begin_inset Formula $\overline{\omega}$ |
| 5163 | \end_inset |
| 5164 | |
| 5165 | . |
| 5166 | To můžeme snadno formulovat pomocí kvadratické funkce v každém časovém |
| 5167 | kroku jako |
| 5168 | \begin_inset Formula $q\left(\omega_{t}-\overline{\omega}_{t}\right)^{2}$ |
| 5169 | \end_inset |
| 5170 | |
| 5171 | . |
| 5172 | Zde ale narážíme na problém, že veličinu |
| 5173 | \begin_inset Formula $\overline{\omega}_{t}$ |
| 5174 | \end_inset |
| 5175 | |
| 5176 | nemáme ve stavu systému a algoritmus LQG s ní tedy nemůže počítat. |
| 5177 | To obecně při uvažování lineárně kvadratického řízení není problémem, toto |
| 5178 | řízení řídí vždy na nulu a když máme lineární systém, který tento algoritmus |
| 5179 | předpokládá, snadno si můžeme výsledek díky linearitě posunout. |
| 5180 | Uvažovaný systém PMSM však lineární není a je tedy třeba tento problém |
| 5181 | vyřešit zvlášť. |
| 5182 | |
| 5183 | \end_layout |
| 5184 | |
| 5185 | \begin_layout Standard |
| 5186 | Zavedeme do systému novou stavovou proměnou odpovídající referenčnímu signálu |
| 5187 | |
| 5188 | \begin_inset Formula $\overline{\omega}$ |
| 5189 | \end_inset |
| 5190 | |
| 5191 | a na nulu budeme řídit rozdíl |
| 5192 | \begin_inset Formula $\omega_{t}-\overline{\omega}_{t}$ |
| 5193 | \end_inset |
| 5194 | |
| 5195 | . |
| 5196 | Z tohoto důvodu zavedeme substituci |
| 5197 | \begin_inset Formula $\psi_{t}=\omega_{t}-\overline{\omega}_{t}$ |
| 5198 | \end_inset |
| 5199 | |
| 5200 | a pak |
| 5201 | \begin_inset Formula $\omega_{t}=\psi_{t}+\overline{\omega}_{t}$ |
| 5202 | \end_inset |
| 5203 | |
| 5204 | . |
| 5205 | Dosadíme do rovnic ( |
| 5206 | \begin_inset CommandInset ref |
| 5207 | LatexCommand ref |
| 5208 | reference "eq:diskretni-system-prolq" |
| 5209 | |
| 5210 | \end_inset |
| 5211 | |
| 5212 | ) a získáme |
| 5213 | \begin_inset Formula \begin{eqnarray*} |
| 5214 | i_{\alpha,t+1} & = & ai_{\alpha,t}+b\left(\psi_{t}+\overline{\omega}_{t}\right)\sin\vartheta_{t}+cu_{\alpha,t},\\ |
| 5215 | i_{\beta,t+1} & = & ai_{\beta,t}-b\left(\psi_{t}+\overline{\omega}_{t}\right)\cos\vartheta_{t}+cu_{\beta,t},\\ |
| 5216 | \psi_{t+1} & = & d\left(\psi_{t}+\overline{\omega}_{t}\right)-\overline{\omega}_{t+1}+e\left(i_{\beta,t}\cos\vartheta_{t}-i_{\alpha,t}\sin\vartheta_{t}\right),\\ |
| 5217 | \vartheta_{t+1} & = & \vartheta_{t}+\left(\psi_{t}+\overline{\omega}_{t}\right)\Delta t\\ |
| 5218 | \overline{\omega}_{t+1} & = & \overline{\omega}_{t}.\end{eqnarray*} |
| 5219 | |
| 5220 | \end_inset |
| 5221 | |
| 5222 | Nové matice systému |
| 5223 | \begin_inset Formula $A_{t}$ |
| 5224 | \end_inset |
| 5225 | |
| 5226 | , |
| 5227 | \begin_inset Formula $B$ |
| 5228 | \end_inset |
| 5229 | |
| 5230 | a |
| 5231 | \begin_inset Formula $C$ |
| 5232 | \end_inset |
| 5233 | |
| 5234 | jsou pak ve tvaru |
| 5235 | \begin_inset Formula \begin{eqnarray*} |
| 5236 | A_{t} & = & \left[\begin{array}{ccccc} |
| 5237 | a & 0 & b\sin\vartheta_{t} & b\left(\psi_{t}+\overline{\omega}_{t}\right)\cos\vartheta_{t} & b\sin\vartheta_{t}\\ |
| 5238 | 0 & a & -b\cos\vartheta_{t} & b\left(\psi_{t}+\overline{\omega}_{t}\right)\sin\vartheta_{t} & -b\cos\vartheta_{t}\\ |
| 5239 | -e\sin\vartheta_{t} & e\cos\vartheta_{t} & d & -e\left(i_{\beta}\sin\vartheta_{t}+i_{\alpha}\cos\vartheta_{t}\right) & d-1\\ |
| 5240 | 0 & 0 & \Delta t & 1 & \Delta t\\ |
| 5241 | 0 & 0 & 0 & 0 & 1\end{array}\right],\\ |
| 5242 | B & = & \left[\begin{array}{cc} |
| 5243 | c & 0\\ |
| 5244 | 0 & c\\ |
| 5245 | 0 & 0\\ |
| 5246 | 0 & 0\\ |
| 5247 | 0 & 0\end{array}\right],\\ |
| 5248 | C & = & \left[\begin{array}{ccccc} |
| 5249 | 1 & 0 & 0 & 0 & 0\\ |
| 5250 | 0 & 1 & 0 & 0 & 0\end{array}\right].\end{eqnarray*} |
| 5251 | |
| 5252 | \end_inset |
| 5253 | |
| 5254 | A člen ztrátové funkce pro penalizaci za odchylku od požadované referenční |
| 5255 | hodnoty pak můžeme formulovat ve tvaru |
| 5256 | \begin_inset Formula $x_{t}^{T}Qx_{t}$ |
| 5257 | \end_inset |
| 5258 | |
| 5259 | s maticí |
| 5260 | \begin_inset Formula \[ |
| 5261 | Q=\left[\begin{array}{ccccc} |
| 5262 | 0 & 0 & 0 & 0 & 0\\ |
| 5263 | 0 & 0 & 0 & 0 & 0\\ |
| 5264 | 0 & 0 & q & 0 & 0\\ |
| 5265 | 0 & 0 & 0 & 0 & 0\\ |
| 5266 | 0 & 0 & 0 & 0 & 0\end{array}\right],\] |
| 5267 | |
| 5268 | \end_inset |
| 5269 | |
| 5270 | kde nyní vektorem |
| 5271 | \begin_inset Formula $x_{t}$ |
| 5272 | \end_inset |
| 5273 | |
| 5274 | označujeme nový stav |
| 5275 | \begin_inset Formula $x_{t}=\left(i_{\alpha,t},i_{\beta,t},\psi_{t},\vartheta_{t},\overline{\omega}_{t}\right)$ |
| 5276 | \end_inset |
| 5277 | |
| 5278 | . |
| 5279 | |
| 5280 | \end_layout |
| 5281 | |
| 5282 | \begin_layout Standard |
| 5283 | Omezení na vstupy nelze užít ve tvaru |
| 5284 | \begin_inset Formula $\left|u_{\alpha,\beta}\right|\leq U_{max}$ |
| 5285 | \end_inset |
| 5286 | |
| 5287 | , protože jej nelze snadno formulovat pomocí kvadratické funkce. |
| 5288 | Namísto toho si musíme vystačit s penalizací |
| 5289 | \begin_inset Formula $u_{t}^{T}R_{t}u_{t}$ |
| 5290 | \end_inset |
| 5291 | |
| 5292 | . |
| 5293 | Volíme tedy jednoduchou realizaci s konstantní maticí |
| 5294 | \begin_inset Formula $R$ |
| 5295 | \end_inset |
| 5296 | |
| 5297 | s jedním neznámým parametrem |
| 5298 | \begin_inset Formula $r$ |
| 5299 | \end_inset |
| 5300 | |
| 5301 | |
| 5302 | \begin_inset Formula \[ |
| 5303 | R=\left[\begin{array}{cc} |
| 5304 | r & 0\\ |
| 5305 | 0 & r\end{array}\right].\] |
| 5306 | |
| 5307 | \end_inset |
| 5308 | |
| 5309 | Konkrétní hodnotu |
| 5310 | \begin_inset Formula $r$ |
| 5311 | \end_inset |
| 5312 | |
| 5313 | je potřeba vhodně zvolit a nastavit při implementaci a nezáleží na její |
| 5314 | absolutní velikosti, ale na velikosti vzhledem k parametru |
| 5315 | \begin_inset Formula $q$ |
| 5316 | \end_inset |
| 5317 | |
| 5318 | z matice |
| 5319 | \begin_inset Formula $Q$ |
| 5320 | \end_inset |
| 5321 | |
| 5322 | . |
| 5323 | \end_layout |
| 5324 | |
| 5325 | \begin_layout Standard |
| 5326 | Když chceme přidat ještě omezení na velikost změny vstupů |
| 5327 | \begin_inset Formula $\left|u_{\alpha,\beta}(t+1)-u_{\alpha,\beta}(t)\right|$ |
| 5328 | \end_inset |
| 5329 | |
| 5330 | , lze tak jednoduše učinit pomocí přidání dalšího členu do ztrátové funkce. |
| 5331 | Tento člen budeme volit opět kvadratický a to ve tvaru |
| 5332 | \begin_inset Formula $\left(u_{t}-u_{t-1}\right)^{T}S\left(u_{t}-u_{t-1}\right)$ |
| 5333 | \end_inset |
| 5334 | |
| 5335 | . |
| 5336 | Penalizační matici budeme opět uvažovat ve tvaru |
| 5337 | \begin_inset Formula \[ |
| 5338 | S=\left[\begin{array}{cc} |
| 5339 | s & 0\\ |
| 5340 | 0 & s\end{array}\right],\] |
| 5341 | |
| 5342 | \end_inset |
| 5343 | |
| 5344 | kde |
| 5345 | \begin_inset Formula $s$ |
| 5346 | \end_inset |
| 5347 | |
| 5348 | představuje vhodně zvolený parametr. |
| 5349 | Takovýto člen ale ve standartní ztrátové funkci LQ řízení nevystupuje a |
| 5350 | jeho přidání již není tak snadné. |
| 5351 | Při implementaci této verze algoritmu však bylo užito jiné verze LQ algoritmu, |
| 5352 | která je obecnější a tento zápis dovoluje. |
| 5353 | Zmiňovaný přístup je založen na maticovém QR rozkladu a kromě toho, že |
| 5354 | umožňuje mnohem obecnější zadání úlohy s lineárním systémem a kvadratickou |
| 5355 | ztrátovou funkcí, jeho výpočet je i rychlejší z důvodu efektivnějšího provádění |
| 5356 | maticové inverze, kterou by bylo třeba počítat při řešení Riccatiho rovnice |
| 5357 | ( |
| 5358 | \begin_inset CommandInset ref |
| 5359 | LatexCommand ref |
| 5360 | reference "eq:riccati-lqg" |
| 5361 | |
| 5362 | \end_inset |
| 5363 | |
| 5364 | ). |
| 5365 | \end_layout |
| 5366 | |
| 5367 | \begin_layout Subsection |
| 5368 | LQ řízení v |
| 5369 | \begin_inset Formula $d-q$ |
| 5370 | \end_inset |
| 5371 | |
| 5372 | |
| 5373 | \end_layout |
| 5374 | |
| 5375 | \begin_layout Standard |
| 5376 | Postup je anlogický jako v případě pro |
| 5377 | \begin_inset Formula $\alpha-\beta$ |
| 5378 | \end_inset |
| 5379 | |
| 5380 | souřadnice. |
| 5381 | Vyjdeme z rovnic |
| 5382 | \begin_inset Formula \begin{eqnarray*} |
| 5383 | i_{d,t+1} & = & \left(1-\frac{R_{s}}{L_{s}}\Delta t\right)i_{d,t}+\Delta t\cdot i_{q,t}\omega_{t}+\frac{\Delta t}{L_{s}}u_{d,t},\\ |
| 5384 | i_{q,t+1} & = & \left(1-\frac{R_{s}}{L_{s}}\Delta t\right)i_{q,t}-\Delta t\cdot i_{d,t}\omega_{t}-\frac{\psi_{pm}\Delta t}{L_{s}}\omega_{t}+\frac{\Delta t}{L_{s}}u_{q,t},\\ |
| 5385 | \omega_{t+1} & \text{=} & \left(1-\frac{B}{J}\Delta t\right)\omega_{t}+\Delta t\frac{k_{p}p_{p}^{2}\psi_{pm}}{J}i_{q,t}-\frac{p_{p}}{J}T_{L}\Delta t,\\ |
| 5386 | \vartheta_{t+1} & \text{=} & \vartheta_{t}+\omega_{t}\Delta t,\end{eqnarray*} |
| 5387 | |
| 5388 | \end_inset |
| 5389 | |
| 5390 | pro zjednodušení použijeme stejné označení konstant: |
| 5391 | \begin_inset Formula $a=1-\frac{R_{s}}{L_{s}}\Delta t$ |
| 5392 | \end_inset |
| 5393 | |
| 5394 | , |
| 5395 | \begin_inset Formula $b=\frac{\psi_{pm}}{L_{s}}\Delta t$ |
| 5396 | \end_inset |
| 5397 | |
| 5398 | , |
| 5399 | \begin_inset Formula $c=\frac{\Delta t}{L_{s}}$ |
| 5400 | \end_inset |
| 5401 | |
| 5402 | , |
| 5403 | \begin_inset Formula $d=1-\frac{B}{J}\Delta t$ |
| 5404 | \end_inset |
| 5405 | |
| 5406 | , |
| 5407 | \begin_inset Formula $e=\frac{k_{p}p_{p}^{2}\psi_{pm}}{J}\Delta t$ |
| 5408 | \end_inset |
| 5409 | |
| 5410 | . |
| 5411 | Zátěžný moment opět předpokládáme nulový |
| 5412 | \begin_inset Formula $T_{L}=0$ |
| 5413 | \end_inset |
| 5414 | |
| 5415 | . |
| 5416 | Získáme rovnice ve tvaru |
| 5417 | \begin_inset Formula \begin{eqnarray*} |
| 5418 | i_{d,t+1} & = & ai_{d,t}+\Delta t\cdot i_{q,t}\omega_{t}+cu_{d,t},\\ |
| 5419 | i_{q,t+1} & = & ai_{q,t}-\Delta t\cdot i_{d,t}\omega_{t}-b\omega_{t}+cu_{q,t},\\ |
| 5420 | \omega_{t+1} & \text{=} & d\omega_{t}+ei_{q,t},\\ |
| 5421 | \vartheta_{t+1} & \text{=} & \vartheta_{t}+\omega_{t}\Delta t.\end{eqnarray*} |
| 5422 | |
| 5423 | \end_inset |
| 5424 | |
| 5425 | |
| 5426 | \end_layout |
| 5427 | |
| 5428 | \begin_layout Standard |
| 5429 | Tento tvar rovnic je z hlediska linearizece daleko příznivější, protože |
| 5430 | jedinými nelineárními členy jsou |
| 5431 | \begin_inset Formula $\pm\Delta t\cdot i_{q,d}\omega$ |
| 5432 | \end_inset |
| 5433 | |
| 5434 | . |
| 5435 | Problematika těchto dvou členů byla již nastíněna v části |
| 5436 | \begin_inset CommandInset ref |
| 5437 | LatexCommand ref |
| 5438 | reference "sub:Rotace-do-dq-problclen" |
| 5439 | |
| 5440 | \end_inset |
| 5441 | |
| 5442 | , kde v rovnici ( |
| 5443 | \begin_inset CommandInset ref |
| 5444 | LatexCommand ref |
| 5445 | reference "eq:dqrce-probl-clen" |
| 5446 | |
| 5447 | \end_inset |
| 5448 | |
| 5449 | ) jsou tyto členy zarámovány. |
| 5450 | Při jistém pořadí úprav (které ale není zcela korektní) tyto členy nevzniknou |
| 5451 | a je tedy namístě otázka, co se stane, když je zanedbáme. |
| 5452 | Pak by systém byl lineární, matici řízení |
| 5453 | \begin_inset Formula $L$ |
| 5454 | \end_inset |
| 5455 | |
| 5456 | by bylo možno předpočítat a celý návrh řízení by se usnadnil a hlavně urychlil. |
| 5457 | Jestli je však možné tyto členy zanedbat se ukáže až jako výsledek simulací, |
| 5458 | z tohoto důvodu zde bude uvedena i verze matic pro systém PMSM bez těchto |
| 5459 | členů. |
| 5460 | |
| 5461 | \end_layout |
| 5462 | |
| 5463 | \begin_layout Standard |
| 5464 | Ještě je třeba upozornit na důležitý detail. |
| 5465 | Na první pohled by se mohlo zdát, že jsme z rovnic kompletně odstranili |
| 5466 | závislost na úhlu natočení |
| 5467 | \begin_inset Formula $\vartheta$ |
| 5468 | \end_inset |
| 5469 | |
| 5470 | a nepotřebujeme jej tedy znát. |
| 5471 | To však není pravda, závislost tam stále je, i když skrytá. |
| 5472 | Měření výstupu i poskytování vstupu do systému probíhá v souřadné soustavě |
| 5473 | |
| 5474 | \begin_inset Formula $\alpha-\beta$ |
| 5475 | \end_inset |
| 5476 | |
| 5477 | , když navrhujeme řízení v soustavě |
| 5478 | \begin_inset Formula $d-q$ |
| 5479 | \end_inset |
| 5480 | |
| 5481 | je samozřejmě třeba provést transformaci a pak inverzní transformaci zpět. |
| 5482 | Tyto transformace byly popsány v části |
| 5483 | \begin_inset CommandInset ref |
| 5484 | LatexCommand ref |
| 5485 | reference "sub:Transformace_albe_dq" |
| 5486 | |
| 5487 | \end_inset |
| 5488 | |
| 5489 | a zřejmě závisí právě na úhlu natočení |
| 5490 | \begin_inset Formula $\vartheta$ |
| 5491 | \end_inset |
| 5492 | |
| 5493 | . |
| 5494 | \end_layout |
| 5495 | |
| 5496 | \begin_layout Standard |
| 5497 | Ztrátovou funkci budeme uvažovat stejnou jako v předchozím případě pro |
| 5498 | \begin_inset Formula $\alpha-\beta$ |
| 5499 | \end_inset |
| 5500 | |
| 5501 | a stav rovnou rozšíříme o referenční signál na |
| 5502 | \begin_inset Formula $x_{t}=\left(i_{d,t},i_{q,t},\psi_{t},\vartheta_{t},\overline{\omega}_{t}\right)$ |
| 5503 | \end_inset |
| 5504 | |
| 5505 | . |
| 5506 | Vektor řízení je |
| 5507 | \begin_inset Formula $u_{t}=\left(u_{d,t},u_{q,t}\right)$ |
| 5508 | \end_inset |
| 5509 | |
| 5510 | . |
| 5511 | Matice pro systém při neuvažování členů |
| 5512 | \begin_inset Formula $\pm\Delta t\cdot i_{q,d}\omega$ |
| 5513 | \end_inset |
| 5514 | |
| 5515 | jsou následující: |
| 5516 | \begin_inset Formula \begin{eqnarray*} |
| 5517 | A & = & \left[\begin{array}{ccccc} |
| 5518 | a & 0 & 0 & 0 & 0\\ |
| 5519 | 0 & a & -b & 0 & -b\\ |
| 5520 | 0 & e & d & 0 & d-1\\ |
| 5521 | 0 & 0 & \Delta t & 1 & \Delta t\\ |
| 5522 | 0 & 0 & 0 & 0 & 1\end{array}\right],\\ |
| 5523 | B & = & \left[\begin{array}{cc} |
| 5524 | c & 0\\ |
| 5525 | 0 & c\\ |
| 5526 | 0 & 0\\ |
| 5527 | 0 & 0\\ |
| 5528 | 0 & 0\end{array}\right].\end{eqnarray*} |
| 5529 | |
| 5530 | \end_inset |
| 5531 | |
| 5532 | Když členy |
| 5533 | \begin_inset Formula $\pm\Delta t\cdot i_{q,d}\omega$ |
| 5534 | \end_inset |
| 5535 | |
| 5536 | uvažovat budeme, je třeba provést linearizaci a matice |
| 5537 | \begin_inset Formula $A_{t}$ |
| 5538 | \end_inset |
| 5539 | |
| 5540 | pak již nebude konstantní |
| 5541 | \begin_inset Formula \[ |
| 5542 | A_{t}=\left[\begin{array}{ccccc} |
| 5543 | a & \Delta t\cdot\omega & \Delta t\cdot i_{q} & 0 & \Delta t\cdot i_{q}\\ |
| 5544 | -\Delta t\cdot\omega & a & -\Delta t\cdot i_{d}-b & 0 & -\Delta t\cdot i_{d}-b\\ |
| 5545 | 0 & e & d & 0 & d-1\\ |
| 5546 | 0 & 0 & \Delta t & 1 & \Delta t\\ |
| 5547 | 0 & 0 & 0 & 0 & 1\end{array}\right].\] |
| 5548 | |
| 5549 | \end_inset |
| 5550 | |
| 5551 | Matice |
| 5552 | \begin_inset Formula $B$ |
| 5553 | \end_inset |
| 5554 | |
| 5555 | zůstává stejná. |