Show
Ignore:
Timestamp:
02/03/12 14:43:10 (12 years ago)
Author:
jabu
Message:

restrukturalizace

Files:
1 modified

Legend:

Unmodified
Added
Removed
  • applications/doprava/texty/novotny_vyzk_LQ/LQ_rizeni.tex

    r1424 r1427  
    3434 
    3535 
    36 \subsection{Použití LQ řízení ve strategii TUC} 
    37 LQ řízení bylo použito v \cite{6_tuc_lq} k nalezení optimální délky zelených v systému  
    38 13-ti signálních skupin. Proměnné $x_i(t)$ zde představují obsazenost ramene $i$  
    39 spojující křižovatky $M$ a $N$. Účelem strategie je nalezení optimální délky zelených 
    40 $g$, $g_{N,i}$ značí délku zelené na signální skupiny křižovatky $N$ zprůjezdňující 
    41 směr do ramene $i$. Předpokládaný vztah pro přechod systému z času $t$ do času $t+1$ je 
    42 \begin{equation}\label{eq_tuc_1} 
    43  x_i(t+1) = x_i(t) + T [ q_i(t) + s_i(t) + d_i(t) + u_i(t) ] \;, 
    44 \end{equation} kde proměnné značí: 
    45  
    46 \begin{itemize} 
    47  \item $T$ - časový krok 
    48  \item $q_i(t)$ - přírůstek vozidel z křižovatek 
    49  \item $u_i(t)$ - úbytek vozidel do ostatních křižovatek 
    50  \item $s_i(t)$ - přírůstek vozidel z okolí sítě 
    51  \item $d_i(t)$ - úbytek vozidel mimo síť 
    52 \end{itemize} 
    53  
    54 Přírůstek vozidel z křižovatek je dán vztahem 
    55 \begin{equation} 
    56  q_i(t) = \sum_{k\in I_m} t_{k,i} u_k(t) \;, 
    57 \end{equation} 
    58 je to tedy součet úbytků vozidel z ramen ústících do křižovatky $N$ vynásobených 
    59 koeficinety $t_{k,i}$, což jsou odbočovací poměry z ramene $k$ do ramene $i$. 
    60 V podovném tvaru se předpokládá $s_i(t)$ 
    61 \begin{equation} 
    62 s_i(t) = t_{i,0} q_i(t) \;, 
    63 \end{equation} 
    64 kde $t_{i,0}$ je odbočovací koeficient ramene $i$ mimo sledovanou síť. 
    65 Při délce cyklu $C$, saturovaném toku $S_i$ a délce zelených $g_{N,i}(t)$ ramene $i$ platí 
    66 \begin{equation} \label{eq:tuc_u} 
    67  u_i(t) = \frac{S_i \sum g_{N,i}(t)}{C} 
    68 \end{equation}. 
    69 Rovnice \ref{eq_tuc_1} tedy přechází do tvaru 
    70 \begin{equation}\label{eq_tuc_2} 
    71  x_i(t+1) = x_i(t) + T \left[  
    72     (1-t_{i,0}) \sum_{k\in I_m} t_{k,i} \frac{S_k \sum g_{M,k}(t)}{C}  
    73     - \frac{S_i \sum g_{N,i}(t)}{C} 
    74     + d_i(t) \right] 
    75 \end{equation}. Uvažujeme-li nominální hodnoty $d^n$ a $g^n$ vedoucí 
    76 vždy na stav $x^n$, platí podle rovnice \ref{eq_tuc_2}  
    77 \begin{equation}\label{eq_tuc_nom} 
    78  0 = T \left[  
    79     (1-t_{i,0}) \sum_{k\in I_m} t_{k,i} \frac{S_k \sum g_{M,k}^n}{C}  
    80     - \frac{S_i \sum g_{N,i}^n}{C} 
    81     + d_i^n \right] 
    82 \end{equation}. Označíme-li  
    83 \begin{equation}\label{eq_delta_g} 
    84  \Delta g(t) = g(t) - g^n 
    85 \end{equation}, můžeme psát rovnici \ref{eq_tuc_2} jako 
    86 \begin{equation}\label{eq_tuc_3} 
    87  x_i(t+1) = x_i(t) + T \left[  
    88     (1-t_{i,0}) \sum_{k\in I_m} t_{k,i} \frac{S_k \sum \Delta g_{M,k}(t)}{C}  
    89     - \frac{S_i \sum \Delta g_{N,i}(t)}{C} 
    90      \right] 
    91 \end{equation}, což dovoluje tuto rovnici zapsat pomocí matic v požadovaném tvaru 
    92 \begin{equation}\label{eq_tuc_4} 
    93  x(t+1) = A x(t) + B \Delta g(t) 
    94 \end{equation}, kde $A$ je jednotková matice.  
    95  
    96 \subsubsection{Kvadratické kritérium} 
    97 Účelem lagoritmu je minimalizovat obsazenost ramen, tedy vektor $x(t)$ 
    98 a penalizovat změnu délky trvání zelené oproti nominálním hodnotám. 
    99 Kvadratické kritérium optimálního řízení \ref{eq_quadratic_criterion} jetedy v \cite{6_tuc_lq} 
    100 definováno vztahem 
    101 \begin{equation}\label{eq_tuc_crit} 
    102  J = \sum_{t=0}^{\infty} x(t)^T Q x(t) + \Delta g(t)^T R \Delta g(t) 
    103 \end{equation}. Diagonální matice $Q$ je zde zodpovědná za vyvažování 
    104 počtu vozidel jednotlivých úseků. V \cite{6_tuc_lq} je každý diagonální 
    105 prvek $Q_{i,i}$ matice $Q$ položen převrácené hodnotě maximálního 
    106 povoleného počtu vozidel daného úseku $i$. $R = rI$ penalizuje změnu 
    107 časů zelených. Parametr $r$ ovlivňuje míru reakce systému a ja volen metodu pokus-oprava. 
    108 Minimalizací tohoto kritéria pomcí \ref{eq_riccati} získáme zpětnovazebnou matici $L$, 
    109 která určuje $g(t)$. Z rovnic \ref{eq_lq_feedback} a \ref{eq_delta_g} dostaneme výsledný vztah 
    110 \begin{equation}\label{eq_tuc_feedback} 
    111  g(t) = g^n - L x(t) 
    112 \end{equation}. Toto řešení předpokládá, že známe hodnotu $g^n$, při které systém 
    113 zůstává ve stavu $x^n$. Tak tomu ale většinou není. Při absenci znalosti $g^n$ 
    114 podle \cite{6_tuc_lq} odečteme $g(t) - g(t-1)$ a rovnice \ref{eq_tuc_feedback} nabývá tvaru 
    115 \begin{equation}\label{eq_tuc_feedback_2} 
    116  g(t) = g(t-1) - L( x(t) - x(t-1) ) 
    117 \end{equation}. 
    11836 
    11937 
     
    13048 
    13149 
     50