Show
Ignore:
Timestamp:
02/04/12 00:54:24 (12 years ago)
Author:
jabu
Message:

finalni verze

Files:
1 modified

Legend:

Unmodified
Added
Removed
  • applications/doprava/texty/novotny_vyzk_LQ/Implementation/ChangingFlow.tex

    r1431 r1434  
    44platí pouze když je příslušný pruh naplněn vozidly do té míry, že křižovatkou projede maximální 
    55možný počet vozidel. To však neplatí, pokud není pruh dostatečně vytížen, například pokud se zmenší 
    6 délka fronty v nějaký časový okamžik na nulu. Pokud je vytížení menší je tok lineárně závislý na součtu 
    7 fronty $q(t)/T$ a počtu vstupujících vozidel $i(t)$. Pro teoretickou hodnotu toku $S$ tedy dostáváme vztah 
    8 \begin{equation}\label{eq:teor_tok} 
    9  S_{teor}(q(t) + i(t)) = \left\{ 
    10                         \begin{array}{lr} 
    11                           \frac{q(t)}{T} + i(t) & \frac{q(t)}{T} + i(t) <= S_{max} \\ 
    12                           S_{max} &  \frac{q(t)}{T} + i(t) > S_{max} 
    13                         \end{array} 
    14                   \right. 
    15 \end{equation} 
    16 . tento vztah vyjadřuje to, že pokud je fronta plus přírůstrek vozidel ve vzorkovací periodě 
    17 $(q(t), i(t)T)$ menší než maximální počet vozidel, který je křižovatka za periodu $T$ schopna 
    18 propustit $(T S_{max})$, projedou všechna vozidla. Abychom se vyhnuli podmínce podle $S_{max}$, 
    19 aproximuje se tento vztah funkcí 
    20 \begin{equation}\label{eq:exp_tok} 
    21  S_{exp}(q(t), i(t)) = S_{max} \left(1 - e^{- \frac{1}{S_{max}} \left( \frac{q(t)}{T} + i(t) \right) } \right) 
    22 \end{equation} 
    23 , která splňuje podmínku  
    24 \begin{equation}  
    25 \frac{ dS_{exp} }{d(q/T+i)}(0,0) = 1   
    26 \end{equation} 
    27 , tedy při malé frontě a hustotě provozu 
    28 je přírůstek toku roven $q/T+i$, a podmínku  
    29 \begin{equation} 
    30 \lim_{q/T+i\to\infty} S_{exp} = S_{max}   
    31 \end{equation} 
    32 , tedy při velké frontě a hustotě provozu 
    33 se tok blíží konstantě $S_{max}$. Pro malý časový interval můžeme tuto funkci dále zjednodušit na lineární vztah 
    34 \begin{equation}\label{eq:lin_tok} 
    35  S(q(t)) = \sigma(q(t)/T + i_0) 
    36 \end{equation} 
    37 , kde je $i_0 = i(0)$ a 
    38 \begin{equation} 
    39  \sigma = \frac{ dS_{exp} }{d(q/T+i)}(q(0),i(0)) 
    40 \end{equation} 
     6délka fronty v nějaký časový okamžik na nulu. Pokud je vytížení menší je tok například podle 
     7článku \cite{17_fronta} lineárně závislý na součtu 
     8fronty $q(t)/T$ a počtu vstupujících vozidel $i(t)$. Zakomponováním těchto vztahů do současného systému 
     9bychom mohli dosáhnout zpřesnění řízení. 
     10 
     11% Pro teoretickou hodnotu toku $S$ tedy dostáváme vztah 
     12% \begin{equation}\label{eq:teor_tok} 
     13%  S_{teor}(q(t) + i(t)) = \left\{ 
     14%                       \begin{array}{lr} 
     15%                         \frac{q(t)}{T} + i(t) & \frac{q(t)}{T} + i(t) <= S_{max} \\ 
     16%                         S_{max} &  \frac{q(t)}{T} + i(t) > S_{max} 
     17%                         \end{array} 
     18%                 \right. \;. 
     19% \end{equation} 
     20% Tento vztah vyjadřuje to, že pokud je fronta plus přírůstrek vozidel ve vzorkovací periodě 
     21% $(q(t), i(t)T)$ menší než maximální počet vozidel, který je křižovatka za periodu $T$ schopna 
     22% propustit $(T S_{max})$, projedou všechna vozidla. Abychom se vyhnuli podmínce podle $S_{max}$, 
     23% aproximuje se tento vztah funkcí 
     24% \begin{equation}\label{eq:exp_tok} 
     25%  S_{exp}(q(t), i(t)) = S_{max} \left(1 - e^{- \frac{1}{S_{max}} \left( \frac{q(t)}{T} + i(t) \right) } \right) \;, 
     26% \end{equation} 
     27% která splňuje podmínku  
     28% \begin{equation}  
     29% \frac{ dS_{exp} }{d(q/T+i)}(0,0) = 1 \;, 
     30% \end{equation} 
     31% tedy při malé frontě a hustotě provozu 
     32% je přírůstek toku roven $q/T+i$, a podmínku  
     33% \begin{equation} 
     34% \lim_{q/T+i\to\infty} S_{exp} = S_{max}  \;, 
     35% \end{equation} 
     36% tedy při velké frontě a hustotě provozu 
     37% se tok blíží konstantě $S_{max}$. Pro malý časový interval můžeme tuto funkci dále zjednodušit na lineární vztah 
     38% \begin{equation}\label{eq:lin_tok} 
     39%  S(q(t)) = \sigma(q(t)/T + i_0) \;, 
     40% \end{equation} 
     41% kde je $i_0 = i(0)$ a 
     42% \begin{equation} 
     43%  \sigma = \frac{ dS_{exp} }{d(q/T+i)}(q(0),i(0)) \;. 
     44% \end{equation} 
    4145 
    4246\subsection{Odhdad odbočovacích poměrů} 
     
    4448které byly naměřeny v reálné siutaci a zadávají se pomocí 
    4549konfiguračního souboru. Pro standartní simulace je tento způsob dostačující, 
    46 do budoucna by však mohlo přinést zlepšení tyto koeficienty odhadovat v průběhu simulace. 
    47 \\ 
    48 \\ 
     50do budoucna by však mohlo přinést zlepšení tyto koeficienty odhadovat v průběhu simulace.\\ 
     51 
    4952Vhodnou metodou k odhadu odbočovacích poměrů by mohl být například 
    5053Kalmanův filtr, nebo jiná metoda používající bayesovské učení 
    51 popsané v kapitole \ref{sec:bayes} 
    52 , kde by se 
     54popsané v kapitole \ref{sec:bayes}, kde by se 
    5355nyní používaná konstantní hodnota zavedla jako apriorní pravděpodobnost. 
    5456