| 12535 | | |
| 12536 | | \end_layout |
| 12537 | | |
| 12538 | | \begin_layout Standard |
| 12539 | | srovnání s pouze přidáním injektáží ( |
| 12540 | | \begin_inset Formula $\alpha-\beta$ |
| 12541 | | \end_inset |
| 12542 | | |
| 12543 | | , |
| 12544 | | \begin_inset Formula $d-q,$ |
| 12545 | | \end_inset |
| 12546 | | |
| 12547 | | sin, obdelnik, různé frekvence), ale to asi pomocí PCRB |
| 12548 | | \end_layout |
| 12549 | | |
| 12550 | | \begin_layout Standard |
| 12551 | | vybrat vhodného reprezentanta do experimentů |
| | 12577 | . |
| | 12578 | Tyto postupy se však týkají pouze budící části a je třeba je přidat k opatrnému |
| | 12579 | řízení. |
| | 12580 | Jak již bylo zmíněno, nalezení opatrného řízení je v případě PMSM problematické |
| | 12581 | a proto je místo něj užito standartní vektorového řízení. |
| | 12582 | Je uvažováno vektorové řízení založené na PI regulátorech i na LQ návrhu. |
| | 12583 | Jednotlivé verze lišící se verzí bikriteriální metody a volbou řízení byly |
| | 12584 | vzájemně porovnány především na základě dosažených průměrných kvadratických |
| | 12585 | chyb. |
| | 12586 | Hodnota parametru |
| | 12587 | \begin_inset Formula $\varepsilon$ |
| | 12588 | \end_inset |
| | 12589 | |
| | 12590 | , případně |
| | 12591 | \begin_inset Formula $\varepsilon_{d}$ |
| | 12592 | \end_inset |
| | 12593 | |
| | 12594 | a |
| | 12595 | \begin_inset Formula $\varepsilon_{q}$ |
| | 12596 | \end_inset |
| | 12597 | |
| | 12598 | , byla v provedených experimentech volena |
| | 12599 | \begin_inset Formula $5V$ |
| | 12600 | \end_inset |
| | 12601 | |
| | 12602 | . |
| | 12603 | \end_layout |
| | 12604 | |
| | 12605 | \begin_layout Subsubsection |
| | 12606 | Bikriteriální metoda s vektorovým PI řízením |
| | 12607 | \end_layout |
| | 12608 | |
| | 12609 | \begin_layout Standard |
| | 12610 | Nejdříve byla věnována pozornost různým verzím bikriteriální metody využívající |
| | 12611 | jako řídící |
| | 12612 | \begin_inset Quotes gld |
| | 12613 | \end_inset |
| | 12614 | |
| | 12615 | opatrnou |
| | 12616 | \begin_inset Quotes grd |
| | 12617 | \end_inset |
| | 12618 | |
| | 12619 | část vektorové PI řízení. |
| | 12620 | Právě využití tohoto řízení však přináší řadu komplikací. |
| | 12621 | Především v tom smyslu, že jsou opět do jisté míry přítomny již zmiňované |
| | 12622 | nedostatky tohoto řídícího algoritmu. |
| | 12623 | Konkrétně se jedná o problémy v nízkých otáčkách, kdy regulátor neřídí |
| | 12624 | a dále pak problémy při průchodu nulovými otáčkami. |
| | 12625 | Také se zde objevuje nežádoucí jev, kdy se stroj začne otáčet na opačnou |
| | 12626 | stranu. |
| | 12627 | |
| | 12628 | \end_layout |
| | 12629 | |
| | 12630 | \begin_layout Standard |
| | 12631 | Z jednotlivých verzí bikriteriální metody se v tomto případě ukazuje být |
| | 12632 | jedinou použitelnou přidávání konstantnty k řídícímu zásahu v ose |
| | 12633 | \begin_inset Formula $d$ |
| | 12634 | \end_inset |
| | 12635 | |
| | 12636 | . |
| | 12637 | Zbývající verze poskytují velmi špatný výsledek co se kvality řízení týče |
| | 12638 | a vyskytuje se u nich problém s rozběhem stroje na opačnou stranu. |
| | 12639 | |
| | 12640 | \end_layout |
| | 12641 | |
| | 12642 | \begin_layout Standard |
| | 12643 | Hodnoty průměrné kvadratické chyby pro jednotlivé verze bikriteriální metody |
| | 12644 | na různých profilech referenčních otáček jsou zachyceny na obrázku |
| | 12645 | \begin_inset CommandInset ref |
| | 12646 | LatexCommand ref |
| | 12647 | reference "fig:bikriterialni-bar-ztraty" |
| | 12648 | |
| | 12649 | \end_inset |
| | 12650 | |
| | 12651 | a). |
| | 12652 | Pro profily s nízkými požadovanými otáčkymi je dosahováno zdánlivě malé |
| | 12653 | chyby, ta je však způsobena vlastností vektorového PI řízení, které v nízkých |
| | 12654 | otáčkách neřídí. |
| | 12655 | Pro referenční profil průchody nulou jsou vyšší chyby v důsledku špatného |
| | 12656 | chování v blízkosti nulových otáček. |
| | 12657 | Dále pak pro lichoběžníkové profily často dochází k problému s rozjezdem |
| | 12658 | na opačnou stranu, který způsobí značný nárůst chyby. |
| | 12659 | Z obrázku je dále patrné, že verze bikriteriální metody přidávající konstantu |
| | 12660 | k řízení v ose |
| | 12661 | \begin_inset Formula $d$ |
| | 12662 | \end_inset |
| | 12663 | |
| | 12664 | jako jediná poskytuje stabilně relativně dobré výsledky. |
| | 12665 | |
| | 12666 | \begin_inset Float figure |
| | 12667 | wide false |
| | 12668 | sideways false |
| | 12669 | status collapsed |
| | 12670 | |
| | 12671 | \begin_layout Plain Layout |
| | 12672 | \align center |
| | 12673 | \begin_inset Tabular |
| | 12674 | <lyxtabular version="3" rows="2" columns="2"> |
| | 12675 | <features tabularvalignment="middle"> |
| | 12676 | <column alignment="center" valignment="top" width="0"> |
| | 12677 | <column alignment="center" valignment="top" width="0"> |
| | 12678 | <row> |
| | 12679 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 12680 | \begin_inset Text |
| | 12681 | |
| | 12682 | \begin_layout Plain Layout |
| | 12683 | \begin_inset Graphics |
| | 12684 | filename obrazky/bikrit_pi.eps |
| | 12685 | scale 45 |
| | 12686 | |
| | 12687 | \end_inset |
| | 12688 | |
| | 12689 | |
| | 12690 | \end_layout |
| | 12691 | |
| | 12692 | \end_inset |
| | 12693 | </cell> |
| | 12694 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 12695 | \begin_inset Text |
| | 12696 | |
| | 12697 | \begin_layout Plain Layout |
| | 12698 | \begin_inset Graphics |
| | 12699 | filename obrazky/bikrit_lq.eps |
| | 12700 | scale 45 |
| | 12701 | |
| | 12702 | \end_inset |
| | 12703 | |
| | 12704 | |
| | 12705 | \end_layout |
| | 12706 | |
| | 12707 | \end_inset |
| | 12708 | </cell> |
| | 12709 | </row> |
| | 12710 | <row> |
| | 12711 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 12712 | \begin_inset Text |
| | 12713 | |
| | 12714 | \begin_layout Plain Layout |
| | 12715 | a) PI regulátory |
| | 12716 | \end_layout |
| | 12717 | |
| | 12718 | \end_inset |
| | 12719 | </cell> |
| | 12720 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 12721 | \begin_inset Text |
| | 12722 | |
| | 12723 | \begin_layout Plain Layout |
| | 12724 | b) LQ regulátor |
| | 12725 | \end_layout |
| | 12726 | |
| | 12727 | \end_inset |
| | 12728 | </cell> |
| | 12729 | </row> |
| | 12730 | </lyxtabular> |
| | 12731 | |
| | 12732 | \end_inset |
| | 12733 | |
| | 12734 | |
| | 12735 | \end_layout |
| | 12736 | |
| | 12737 | \begin_layout Plain Layout |
| | 12738 | \begin_inset Caption |
| | 12739 | |
| | 12740 | \begin_layout Plain Layout |
| | 12741 | Hodnoty průměrné kvadratické chyby pro jednotlivé verze (viz legenda) bikriteriá |
| | 12742 | lní metody, při současném užití vektorového řízení s a) PI nebo b) LQ regulátory. |
| | 12743 | V grafech označuje |
| | 12744 | \begin_inset Formula $\delta$ |
| | 12745 | \end_inset |
| | 12746 | |
| | 12747 | průměrnou kvadratickou chybu. |
| | 12748 | Referenční profily otáček jsou následující: 1 -- nulový; 2 -- nízké otáčky |
| | 12749 | trojúhelníky; 3 -- nízké otáčky lichoběžníky; 4 -- průchody nulou trojúhelníky; |
| | 12750 | 5 -- průchody nulou lichoběžníky; 6 -- vysoké otáčky trojúhelníky; 7 -- |
| | 12751 | vysoké otáčky lichoběžníky. |
| | 12752 | \begin_inset CommandInset label |
| | 12753 | LatexCommand label |
| | 12754 | name "fig:bikriterialni-bar-ztraty" |
| | 12755 | |
| | 12756 | \end_inset |
| | 12757 | |
| | 12758 | |
| | 12759 | \end_layout |
| | 12760 | |
| | 12761 | \end_inset |
| | 12762 | |
| | 12763 | |
| | 12764 | \end_layout |
| | 12765 | |
| | 12766 | \begin_layout Plain Layout |
| | 12767 | |
| | 12768 | \end_layout |
| | 12769 | |
| | 12770 | \end_inset |
| | 12771 | |
| | 12772 | |
| | 12773 | \end_layout |
| | 12774 | |
| | 12775 | \begin_layout Subsubsection |
| | 12776 | Bikriteriální metoda s vektorovým LQ řízením |
| | 12777 | \end_layout |
| | 12778 | |
| | 12779 | \begin_layout Standard |
| | 12780 | Dále byly testovány jednotlivé verze bikriteriální metody doplněné lineárně |
| | 12781 | kvadratickým regulátorem. |
| | 12782 | Jak bylo popsáno v předchozím odstavci |
| | 12783 | \begin_inset CommandInset ref |
| | 12784 | LatexCommand ref |
| | 12785 | reference "sub:LQ-regulator-volba-param" |
| | 12786 | |
| | 12787 | \end_inset |
| | 12788 | |
| | 12789 | , použití LQ regulátoru odstraňuje některé nedostatky vektorového řízení |
| | 12790 | založeného na PI regulátorech, především v nízkých otáčkách. |
| | 12791 | Bylo by tedy možno očekávat jisté zlepšení na profilech nulové otáčky a |
| | 12792 | dále při průchodech nulou. |
| | 12793 | Výsledky simulací však na příliš velké zlepšení neukazují. |
| | 12794 | |
| | 12795 | \end_layout |
| | 12796 | |
| | 12797 | \begin_layout Standard |
| | 12798 | Hodnoty průměrné kvadratické chyby jsou zachyceny na obrázku |
| | 12799 | \begin_inset CommandInset ref |
| | 12800 | LatexCommand ref |
| | 12801 | reference "fig:bikriterialni-bar-ztraty" |
| | 12802 | |
| | 12803 | \end_inset |
| | 12804 | |
| | 12805 | b). |
| | 12806 | Při použití základní i časově posunuté verze bikriteriální metody je sice |
| | 12807 | udržován dobrý odhad polohy |
| | 12808 | \begin_inset Formula $\vartheta$ |
| | 12809 | \end_inset |
| | 12810 | |
| | 12811 | , ale je způsobováno značné rušení při dosahování požadavku na otáčky a |
| | 12812 | výsledné řízení je nedostačující. |
| | 12813 | Lepší výsledky byly získány přidáváním konstanty k řízení v ose |
| | 12814 | \begin_inset Formula $d$ |
| | 12815 | \end_inset |
| | 12816 | |
| | 12817 | , avšak stále se nejedná o použitelný algoritmus. |
| | 12818 | Nejlepších výsledků pak bylo dosaženo s verzí bikriteriální metody využívající |
| | 12819 | pěti rozšířených Kalmanových filtrů. |
| | 12820 | Ta byla vyhodnocena jako nejlepší ze všech testovaných verzí, a to i ve |
| | 12821 | srovnání s předchozími verzemi, založenými na vektorovém řízení s PI regulátory. |
| 12558 | | \begin_layout Itemize |
| 12559 | | redukovaný model |
| 12560 | | \end_layout |
| 12561 | | |
| 12562 | | \begin_layout Itemize |
| 12563 | | plný model |
| | 12828 | \begin_layout Standard |
| | 12829 | Další možností pro nalezení vhodného řízení PMSM jsou algrotimy založené |
| | 12830 | na využití myšlenky hyperstavu. |
| | 12831 | V části |
| | 12832 | \begin_inset CommandInset ref |
| | 12833 | LatexCommand ref |
| | 12834 | reference "sec:Hyperstav-odvoz-pro-pmsm" |
| | 12835 | |
| | 12836 | \end_inset |
| | 12837 | |
| | 12838 | byly popsány dva, jeden využívající redukovaný model stroje a druhý založený |
| | 12839 | na modelu plném. |
| | 12840 | Kvalita jimi poskytovaného řízení byla opět experimentálně ověřena pomocí |
| | 12841 | simulátoru PMSM. |
| | 12842 | Srovnání bylo provedeno především na základě dosažených průměrných kvadratickýc |
| | 12843 | h chyb na jeden časový krok a tyto hodnoty jsou zaznamenány v grafu na obrázku |
| | 12844 | |
| | 12845 | \begin_inset CommandInset ref |
| | 12846 | LatexCommand ref |
| | 12847 | reference "fig:hyperstav-bar-ztraty" |
| | 12848 | |
| | 12849 | \end_inset |
| | 12850 | |
| | 12851 | . |
| | 12852 | |
| | 12853 | \end_layout |
| | 12854 | |
| | 12855 | \begin_layout Standard |
| | 12856 | Algoritmus s hyperstavem pro redukovaný model vychází ze vzájemného porovnání |
| | 12857 | znatelně hůře. |
| | 12858 | V nízkých otáčkách je jeho problémem neaktivita, podobně jako u vektorového |
| | 12859 | řízení založeného na PI regulátorech. |
| | 12860 | Ve vyšších otáčkách je pak špatná kvalita poskytovaného řízení způsobována |
| | 12861 | nevhodnými řídícími zásahy, kdy dochází k rozkmitání. |
| | 12862 | Pravděpodobnou příčinou špatné funkčnosti této verze hyperstavu je problematick |
| | 12863 | ý návrh LQ regulátoru na redukovaném modelu, viz odstavec |
| | 12864 | \begin_inset CommandInset ref |
| | 12865 | LatexCommand ref |
| | 12866 | reference "sub:LQ-řízení-pro-red-model" |
| | 12867 | |
| | 12868 | \end_inset |
| | 12869 | |
| | 12870 | . |
| | 12871 | \end_layout |
| | 12872 | |
| | 12873 | \begin_layout Standard |
| | 12874 | V případě hyperstavu pro plný model jsou výsledky výrazně lepší, výpočetní |
| | 12875 | náročnost je však znatelně vyšší. |
| | 12876 | Porovnání této verze hyperstavu s ostatními algoritmy následuje v textu. |
| | 12877 | |
| | 12878 | \begin_inset Float figure |
| | 12879 | wide false |
| | 12880 | sideways false |
| | 12881 | status collapsed |
| | 12882 | |
| | 12883 | \begin_layout Plain Layout |
| | 12884 | \align center |
| | 12885 | \begin_inset Graphics |
| | 12886 | filename obrazky/hypers.eps |
| | 12887 | scale 60 |
| | 12888 | |
| | 12889 | \end_inset |
| | 12890 | |
| | 12891 | |
| | 12892 | \end_layout |
| | 12893 | |
| | 12894 | \begin_layout Plain Layout |
| | 12895 | \begin_inset Caption |
| | 12896 | |
| | 12897 | \begin_layout Plain Layout |
| | 12898 | Hodnoty průměrné kvadratické chyby algoritmu využívajícího hyperstav pro |
| | 12899 | plný a redukovaný model PMSM. |
| | 12900 | V grafech označuje |
| | 12901 | \begin_inset Formula $\delta$ |
| | 12902 | \end_inset |
| | 12903 | |
| | 12904 | průměrnou kvadratickou chybu. |
| | 12905 | Referenční profily otáček jsou následující: 1 -- nulový; 2 -- nízké otáčky |
| | 12906 | trojúhelníky; 3 -- nízké otáčky lichoběžníky; 4 -- průchody nulou trojúhelníky; |
| | 12907 | 5 -- průchody nulou lichoběžníky; 6 -- vysoké otáčky trojúhelníky; 7 -- |
| | 12908 | vysoké otáčky lichoběžníky. |
| | 12909 | \begin_inset CommandInset label |
| | 12910 | LatexCommand label |
| | 12911 | name "fig:hyperstav-bar-ztraty" |
| | 12912 | |
| | 12913 | \end_inset |
| | 12914 | |
| | 12915 | |
| | 12916 | \end_layout |
| | 12917 | |
| | 12918 | \end_inset |
| | 12919 | |
| | 12920 | |
| | 12921 | \end_layout |
| | 12922 | |
| | 12923 | \begin_layout Plain Layout |
| | 12924 | |
| | 12925 | \end_layout |
| | 12926 | |
| | 12927 | \end_inset |
| | 12928 | |
| | 12929 | |
| 13390 | | Rozjezd |
| 13391 | | \end_layout |
| 13392 | | |
| 13393 | | \begin_layout Standard |
| 13394 | | ukázat na obrázcích charakteristické rysy, v tabulkách průměrné chyby pro |
| 13395 | | různé počáteční úhly (MC), histogram kolikrát se dopustil příliš velké |
| 13396 | | chyby nebo se roztočil na opačnou stranu |
| | 13793 | Rozjezd stroje |
| | 13794 | \end_layout |
| | 13795 | |
| | 13796 | \begin_layout Standard |
| | 13797 | Nejprve bude věnována pozornost chování jednotlivých algoritmů při rozjezdu |
| | 13798 | stroje. |
| | 13799 | Hlavní komplikací v tomto případě je obecně neznalost počátečního úhlu |
| | 13800 | natočení rotoru |
| | 13801 | \begin_inset Formula $\vartheta$ |
| | 13802 | \end_inset |
| | 13803 | |
| | 13804 | . |
| | 13805 | Právě špatný počáteční odhad polohy může způsobit značné chyby v plnění |
| | 13806 | požadavků řízení a je tedy snahou tento negativní vliv omezit. |
| | 13807 | Zde lze očekávat pozitivní vliv duálních metod, které se namísto řízení |
| | 13808 | se špatným odhadem snaží i tento odhad zlepšit. |
| | 13809 | \end_layout |
| | 13810 | |
| | 13811 | \begin_layout Standard |
| | 13812 | Nejsou-li o počátečním stavu stroje dostupné žádné další informace, lze |
| | 13813 | rotor očekávat libovolně natočený, což odpovídá předpokladu, že počáteční |
| | 13814 | úhel |
| | 13815 | \begin_inset Formula $\vartheta_{0}$ |
| | 13816 | \end_inset |
| | 13817 | |
| | 13818 | je náhodnou veličinou s rovnoměrným rozdělením na intervalu |
| | 13819 | \begin_inset Formula $\left\langle -\pi,\pi\right\rangle $ |
| | 13820 | \end_inset |
| | 13821 | |
| | 13822 | . |
| | 13823 | Zde však dochází k problému s již zmiňovanou symetrií rovnic stroje na |
| | 13824 | substituci |
| | 13825 | \begin_inset Formula $\left(\omega,\vartheta\right)\longleftrightarrow\left(-\omega,\vartheta+\pi\right)$ |
| | 13826 | \end_inset |
| | 13827 | |
| | 13828 | . |
| | 13829 | Realizaci jedné nebo druhé varianty není možno okamžitě poznat z modelu |
| | 13830 | stroje a jejich rozpoznání je třeba řešit jinak. |
| | 13831 | Jednou možností je užití metod popsaných v odstavci |
| | 13832 | \begin_inset CommandInset ref |
| | 13833 | LatexCommand ref |
| | 13834 | reference "sub:Detekce-počáteční-polohy" |
| | 13835 | |
| | 13836 | \end_inset |
| | 13837 | |
| | 13838 | . |
| | 13839 | Dalším způsobem, jak toto rozpoznání provést, je sledovat běh stroje po |
| | 13840 | delší časový úsek. |
| | 13841 | Když se totiž skutečný stroj otáčí na druhou stranu než předpokládá jeho |
| | 13842 | model, dodávané řídící zásahy na základě modelu přestanou odpovídat skutečnému |
| | 13843 | stroji a z této neshody mezi strojem a modelem již lze poznat, že došlo |
| | 13844 | ke špatnému odhadu. |
| | 13845 | Problémem zmiňovaného přístupu je však právě delší časový okamžik nezbytný |
| | 13846 | k detekci této chyby. |
| | 13847 | |
| | 13848 | \end_layout |
| | 13849 | |
| | 13850 | \begin_layout Standard |
| | 13851 | Z důvodů zmiňovaných komplikací bude tedy dále v textu předpokládán počáteční |
| | 13852 | úhel natočení pouze v intervalu |
| | 13853 | \begin_inset Formula $\left\langle -\frac{\pi}{2},\frac{\pi}{2}\right\rangle $ |
| | 13854 | \end_inset |
| | 13855 | |
| | 13856 | a případné rozjezdy na opačnou stranu, tedy realizaci verze |
| | 13857 | \begin_inset Formula $\left(-\omega,\vartheta+\pi\right)$ |
| | 13858 | \end_inset |
| | 13859 | |
| | 13860 | namísto |
| | 13861 | \begin_inset Formula $\left(\omega,\vartheta\right)$ |
| | 13862 | \end_inset |
| | 13863 | |
| | 13864 | , budou detekovány a ze vzájemného porovnání jednotlivých algoritmů vyřazeny. |
| | 13865 | Vhodné zvládnutí detekce, ke které realizaci symetrických verzí došlo tedy |
| | 13866 | zůstává nevyřešena a je vhodna k dalšímu výzkumu. |
| | 13867 | \end_layout |
| | 13868 | |
| | 13869 | \begin_layout Standard |
| | 13870 | Konkrétní porovnání jednotlivých algoritmů pak probíhalo na |
| | 13871 | \emph on |
| | 13872 | trojúhelníkovém |
| | 13873 | \emph default |
| | 13874 | profilu |
| | 13875 | \emph on |
| | 13876 | průchody nulou |
| | 13877 | \emph default |
| | 13878 | v časovém horizontu |
| | 13879 | \begin_inset Formula $1s$ |
| | 13880 | \end_inset |
| | 13881 | |
| | 13882 | . |
| | 13883 | Důvodem pro volbu tohoto profilu bylo, že profily s nižšími otáčkami způsobují |
| | 13884 | značné komplikace některým algoritmům, zejména založeným na PI regulátorech |
| | 13885 | a ve vyšších otáčkách je již odhad úhlu příliš usnadněn vyšší rychlostí |
| | 13886 | a tedy větší zpětnou elektromotorickou silou. |
| | 13887 | Počáteční poloha |
| | 13888 | \begin_inset Formula $\vartheta_{0}$ |
| | 13889 | \end_inset |
| | 13890 | |
| | 13891 | byla volena náhodně z intervalu |
| | 13892 | \begin_inset Formula $\left\langle -\frac{\pi}{2},\frac{\pi}{2}\right\rangle $ |
| | 13893 | \end_inset |
| | 13894 | |
| | 13895 | a simulace byly prováděny opakovaně. |
| | 13896 | Použito bylo vždy |
| | 13897 | \begin_inset Formula $100$ |
| | 13898 | \end_inset |
| | 13899 | |
| | 13900 | opakování, do grafů chyb odhadů (obrázek |
| | 13901 | \begin_inset CommandInset ref |
| | 13902 | LatexCommand ref |
| | 13903 | reference "fig:pocatecni-rozjezdy" |
| | 13904 | |
| | 13905 | \end_inset |
| | 13906 | |
| | 13907 | ) však bylo pro přehlednost uvažováno méně vzorků. |
| | 13908 | \end_layout |
| | 13909 | |
| | 13910 | \begin_layout Standard |
| | 13911 | Jednotlivé porovnávané algoritmy byly porovnávány na základě průměrné kvadratick |
| | 13912 | é chyby (průměrná na jeden časový krok i pro jednotlivé realizace počáteční |
| | 13913 | polohy |
| | 13914 | \begin_inset Formula $\vartheta_{0}$ |
| | 13915 | \end_inset |
| | 13916 | |
| | 13917 | ), tedy z hlediska, jak dobře zvládne stroj regulovaný daným algoritmem |
| | 13918 | sledovat referenční signál. |
| | 13919 | Toto porovnání je pro jednotlivé algoritmy zobrazeno na grafu |
| | 13920 | \begin_inset CommandInset ref |
| | 13921 | LatexCommand ref |
| | 13922 | reference "fig:pocatecni-rozjezdy" |
| | 13923 | |
| | 13924 | \end_inset |
| | 13925 | |
| | 13926 | a). |
| | 13927 | A zřejmě se na něm ukazuje přínos duálních metod při zvládnutí neznámé |
| | 13928 | počáteční polohy. |
| | 13929 | |
| | 13930 | \end_layout |
| | 13931 | |
| | 13932 | \begin_layout Standard |
| | 13933 | Dalším zkoumaným hlediskem je schopnost jednotlivých algoritmů nalézt správnou |
| | 13934 | polohu stroje |
| | 13935 | \begin_inset Formula $\vartheta$ |
| | 13936 | \end_inset |
| | 13937 | |
| | 13938 | . |
| | 13939 | Vývoj chyby odhadu polohy |
| | 13940 | \begin_inset Formula $\vartheta-\hat{\vartheta}$ |
| | 13941 | \end_inset |
| | 13942 | |
| | 13943 | v čase pro jednotlivé algoritmy a různé počáteční hodnoty úhlu natočení |
| | 13944 | |
| | 13945 | \begin_inset Formula $\vartheta_{0}$ |
| | 13946 | \end_inset |
| | 13947 | |
| | 13948 | ze zachycen na obrázku |
| | 13949 | \begin_inset CommandInset ref |
| | 13950 | LatexCommand ref |
| | 13951 | reference "fig:pocatecni-rozjezdy" |
| | 13952 | |
| | 13953 | \end_inset |
| | 13954 | |
| | 13955 | b)-f). |
| | 13956 | Relativně dobrá schopnost nalézt správný odhad polohy i u neduálních metod |
| | 13957 | je dána především tím, že jako pozorovatele užívají rozšířený Kalmanův |
| | 13958 | filtr a že s růstem otáček se zvyšuje pozorovatelnost systému. |
| | 13959 | Celkově je ale možné pozorovat lepší výsledku u duálních metod, konkrétně |
| | 13960 | u bikriteriální metody a algoritmu s hyperstavem. |
| | 13961 | \end_layout |
| | 13962 | |
| | 13963 | \begin_layout Standard |
| | 13964 | Ještě je vhodné poukázat na špatné chování vektorového řízení založeného |
| | 13965 | na PI regulátorech. |
| | 13966 | Problém se týká nízkých požadovaných otáček, kdy regulátor v jistém smyslu |
| | 13967 | |
| | 13968 | \begin_inset Quotes gld |
| | 13969 | \end_inset |
| | 13970 | |
| | 13971 | nic nedělá |
| | 13972 | \begin_inset Quotes grd |
| | 13973 | \end_inset |
| | 13974 | |
| | 13975 | . |
| | 13976 | V důsledku toho pak dosahuje relativně vyšší průměrné kvadratické chyby, |
| | 13977 | ale tento jev lze také pozorovat na obrázku |
| | 13978 | \begin_inset CommandInset ref |
| | 13979 | LatexCommand ref |
| | 13980 | reference "fig:pocatecni-rozjezdy" |
| | 13981 | |
| | 13982 | \end_inset |
| | 13983 | |
| | 13984 | b) na počátku běhu systému. |
| | 13985 | |
| | 13986 | \begin_inset Float figure |
| | 13987 | wide false |
| | 13988 | sideways false |
| | 13989 | status collapsed |
| | 13990 | |
| | 13991 | \begin_layout Plain Layout |
| | 13992 | \align center |
| | 13993 | \begin_inset Tabular |
| | 13994 | <lyxtabular version="3" rows="6" columns="2"> |
| | 13995 | <features tabularvalignment="middle"> |
| | 13996 | <column alignment="center" valignment="top" width="0"> |
| | 13997 | <column alignment="center" valignment="top" width="0"> |
| | 13998 | <row> |
| | 13999 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 14000 | \begin_inset Text |
| | 14001 | |
| | 14002 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14003 | \begin_inset Graphics |
| | 14004 | filename obrazky/rozjezd/chybabar.eps |
| | 14005 | scale 45 |
| | 14006 | |
| | 14007 | \end_inset |
| | 14008 | |
| | 14009 | |
| | 14010 | \end_layout |
| | 14011 | |
| | 14012 | \end_inset |
| | 14013 | </cell> |
| | 14014 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 14015 | \begin_inset Text |
| | 14016 | |
| | 14017 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14018 | \begin_inset Graphics |
| | 14019 | filename obrazky/rozjezd/pi3.eps |
| | 14020 | scale 45 |
| | 14021 | |
| | 14022 | \end_inset |
| | 14023 | |
| | 14024 | |
| | 14025 | \end_layout |
| | 14026 | |
| | 14027 | \end_inset |
| | 14028 | </cell> |
| | 14029 | </row> |
| | 14030 | <row> |
| | 14031 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 14032 | \begin_inset Text |
| | 14033 | |
| | 14034 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14035 | a) průměrná kvadratická chyba |
| | 14036 | \end_layout |
| | 14037 | |
| | 14038 | \end_inset |
| | 14039 | </cell> |
| | 14040 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 14041 | \begin_inset Text |
| | 14042 | |
| | 14043 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14044 | b) vektorové PI řízení |
| | 14045 | \end_layout |
| | 14046 | |
| | 14047 | \end_inset |
| | 14048 | </cell> |
| | 14049 | </row> |
| | 14050 | <row> |
| | 14051 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 14052 | \begin_inset Text |
| | 14053 | |
| | 14054 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14055 | \begin_inset Graphics |
| | 14056 | filename obrazky/rozjezd/lq3.eps |
| | 14057 | scale 45 |
| | 14058 | |
| | 14059 | \end_inset |
| | 14060 | |
| | 14061 | |
| | 14062 | \end_layout |
| | 14063 | |
| | 14064 | \end_inset |
| | 14065 | </cell> |
| | 14066 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 14067 | \begin_inset Text |
| | 14068 | |
| | 14069 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14070 | \begin_inset Graphics |
| | 14071 | filename obrazky/rozjezd/inok3.eps |
| | 14072 | scale 45 |
| | 14073 | |
| | 14074 | \end_inset |
| | 14075 | |
| | 14076 | |
| | 14077 | \end_layout |
| | 14078 | |
| | 14079 | \end_inset |
| | 14080 | </cell> |
| | 14081 | </row> |
| | 14082 | <row> |
| | 14083 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 14084 | \begin_inset Text |
| | 14085 | |
| | 14086 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14087 | c) vektorové LQ řízení |
| | 14088 | \end_layout |
| | 14089 | |
| | 14090 | \end_inset |
| | 14091 | </cell> |
| | 14092 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 14093 | \begin_inset Text |
| | 14094 | |
| | 14095 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14096 | d) využití injektáží |
| | 14097 | \end_layout |
| | 14098 | |
| | 14099 | \end_inset |
| | 14100 | </cell> |
| | 14101 | </row> |
| | 14102 | <row> |
| | 14103 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 14104 | \begin_inset Text |
| | 14105 | |
| | 14106 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14107 | \begin_inset Graphics |
| | 14108 | filename obrazky/rozjezd/bk3.eps |
| | 14109 | scale 45 |
| | 14110 | |
| | 14111 | \end_inset |
| | 14112 | |
| | 14113 | |
| | 14114 | \end_layout |
| | 14115 | |
| | 14116 | \end_inset |
| | 14117 | </cell> |
| | 14118 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 14119 | \begin_inset Text |
| | 14120 | |
| | 14121 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14122 | \begin_inset Graphics |
| | 14123 | filename obrazky/rozjezd/hs3.eps |
| | 14124 | scale 45 |
| | 14125 | |
| | 14126 | \end_inset |
| | 14127 | |
| | 14128 | |
| | 14129 | \end_layout |
| | 14130 | |
| | 14131 | \end_inset |
| | 14132 | </cell> |
| | 14133 | </row> |
| | 14134 | <row> |
| | 14135 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 14136 | \begin_inset Text |
| | 14137 | |
| | 14138 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14139 | e) bikriteriální metoda |
| | 14140 | \end_layout |
| | 14141 | |
| | 14142 | \end_inset |
| | 14143 | </cell> |
| | 14144 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 14145 | \begin_inset Text |
| | 14146 | |
| | 14147 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14148 | f) algoritmus využívající hyperstav |
| | 14149 | \end_layout |
| | 14150 | |
| | 14151 | \end_inset |
| | 14152 | </cell> |
| | 14153 | </row> |
| | 14154 | </lyxtabular> |
| | 14155 | |
| | 14156 | \end_inset |
| | 14157 | |
| | 14158 | |
| | 14159 | \end_layout |
| | 14160 | |
| | 14161 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14162 | \begin_inset Caption |
| | 14163 | |
| | 14164 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14165 | Vliv počáteční polohy na rozjezd stroje při užítí různých algoritmů. |
| | 14166 | a) přechled dosažených průměrných kvadratických chyb ( |
| | 14167 | \begin_inset Formula $\delta$ |
| | 14168 | \end_inset |
| | 14169 | |
| | 14170 | ) pro jednotlivé algoritmy 1 až 5; dále je zobrazena chyba odhadu polohy |
| | 14171 | |
| | 14172 | \begin_inset Formula $\vartheta-\hat{\vartheta}$ |
| | 14173 | \end_inset |
| | 14174 | |
| | 14175 | pro: b) PI řízení (algoritmus 1), c) vektorové LQ řízení (algoritmus 2), |
| | 14176 | d) jednoduchý injektážní návrh (algoritmus 3), e) bikriteriální metodu |
| | 14177 | (algoritmus 4), f) algoritmus založený na hyperstavu (algoritmus 5). |
| | 14178 | |
| | 14179 | \begin_inset CommandInset label |
| | 14180 | LatexCommand label |
| | 14181 | name "fig:pocatecni-rozjezdy" |
| | 14182 | |
| | 14183 | \end_inset |
| | 14184 | |
| | 14185 | |
| | 14186 | \end_layout |
| | 14187 | |
| | 14188 | \end_inset |
| | 14189 | |
| | 14190 | |
| | 14191 | \end_layout |
| | 14192 | |
| | 14193 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14194 | |
| | 14195 | \end_layout |
| | 14196 | |
| | 14197 | \end_inset |
| | 14198 | |
| | 14199 | |