Changeset 1453 for applications/dual

Show
Ignore:
Timestamp:
04/23/12 00:29:53 (12 years ago)
Author:
vahalam
Message:
 
Location:
applications/dual/vahala/DP
Files:
18 added
2 modified

Legend:

Unmodified
Added
Removed
  • applications/dual/vahala/DP/prac_verz.lyx

    r1452 r1453  
    100100\begin_inset CommandInset citation 
    101101LatexCommand cite 
    102 key "adaptDC2004,BertsekasDPOC" 
     102key "BertsekasDPOC,adaptDC2004" 
    103103 
    104104\end_inset 
     
    20502050\begin_inset Formula  
    20512051\begin{eqnarray} 
    2052 \frac{d}{dt}\left(i_{d}\cos\vartheta-i_{q}\sin\vartheta\right) & = & -\frac{R_{s}}{L_{s}}\left(i_{d}\cos\vartheta-i_{q}\sin\vartheta\right)+\frac{\psi_{pm}}{L_{s}}\omega\sin\vartheta+\frac{1}{L_{s}}\left(u_{d}\cos\vartheta-u_{q}\sin\vartheta\right),\nonumber \\ 
    2053 \frac{d}{dt}\left(i_{d}\sin\vartheta+i_{q}\cos\vartheta\right) & = & -\frac{R_{s}}{L_{s}}\left(i_{d}\sin\vartheta+i_{q}\cos\vartheta\right)-\frac{\psi_{pm}}{L_{s}}\omega\cos\vartheta+\frac{1}{L_{s}}\left(u_{d}\sin\vartheta+u_{q}\cos\vartheta\right).\label{eq:uprava-rovnic-z-albe-na-dq-pro-ls} 
     2052\frac{d}{dt}\left(i_{d}\cos\vartheta-i_{q}\sin\vartheta\right) & = & -\frac{R_{s}}{L_{s}}\left(i_{d}\cos\vartheta-i_{q}\sin\vartheta\right)+\frac{\psi_{pm}}{L_{s}}\omega\sin\vartheta+\nonumber \\ 
     2053 & + & \frac{1}{L_{s}}\left(u_{d}\cos\vartheta-u_{q}\sin\vartheta\right),\label{eq:uprava-rovnic-z-albe-na-dq-pro-ls}\\ 
     2054\frac{d}{dt}\left(i_{d}\sin\vartheta+i_{q}\cos\vartheta\right) & = & -\frac{R_{s}}{L_{s}}\left(i_{d}\sin\vartheta+i_{q}\cos\vartheta\right)-\frac{\psi_{pm}}{L_{s}}\omega\cos\vartheta+\nonumber \\ 
     2055 & + & \frac{1}{L_{s}}\left(u_{d}\sin\vartheta+u_{q}\cos\vartheta\right).\nonumber  
    20542056\end{eqnarray} 
    20552057 
     
    23442346\end_inset 
    23452347 
    2346  ( 
    2347 \series bold 
    2348 případně najít další zdroje 
    2349 \series default 
    2350 ): 
     2348: 
    23512349\end_layout 
    23522350 
     
    24192417 
    24202418\begin_layout Itemize 
    2421 směru otáčení -- která ze symetrických verzí  
     2419směru otáčení (viz následující odstavec) 
     2420\end_layout 
     2421 
     2422\begin_layout Subsubsection 
     2423Symetrie rovnic stroje 
     2424\end_layout 
     2425 
     2426\begin_layout Standard 
     2427Při popisu PMSM pomocí jeho rovnic ( 
     2428\begin_inset CommandInset ref 
     2429LatexCommand ref 
     2430reference "eq:rovnice-pmsm-albe-ls" 
     2431 
     2432\end_inset 
     2433 
     2434) v souřadné soustavě  
     2435\begin_inset Formula $\alpha-\beta$ 
     2436\end_inset 
     2437 
     2438 zle vypozorovat symetrii těchto rovnic na substituci stavových veličin 
     2439  
     2440\begin_inset Formula $\left(\omega,\vartheta\right)\longleftrightarrow\left(-\omega,\vartheta+\pi\right)$ 
     2441\end_inset 
     2442 
     2443. 
     2444 V důsledku bezsenzorového návrhu pak při užití modelu stroje založeného 
     2445 na těchto rovnicích nelze poznat, která ze symetrických verzí  
    24222446\begin_inset Formula $\left(\omega,\vartheta\right)$ 
    24232447\end_inset 
     
    24272451\end_inset 
    24282452 
    2429  je realizována ( 
    2430 \series bold 
    2431 tohle ještě dostatečně zdůraznit a upozornit na to v odhadovacích metodách, 
    2432  kde to je 
    2433 \series default 
    2434 ) To je u PMSM obecně velkým problémem a příčinu tohoto jevu lze snadno 
    2435  vysledovat už v rovnicích modelu tohoto stroje. 
    2436  Ty jsou totiž symetrické na substituci stavových veličin  
    2437 \begin_inset Formula $\left(\omega,\vartheta\right)\longleftrightarrow\left(-\omega,\vartheta+\pi\right)$ 
     2453 je realizována. 
     2454 Tento problém je však zcela zásadní, protože se jedná o otáčení stroje 
     2455 na opačnou stranu. 
     2456 Pro správný běh stroje je tedy třeba odhadovat polohu  
     2457\begin_inset Formula $\vartheta$ 
     2458\end_inset 
     2459 
     2460 v celém intervalu  
     2461\begin_inset Formula $\left\langle -\pi,\pi\right\rangle $ 
    24382462\end_inset 
    24392463 
     
    25212545 napětí dodaná napájecí elektronikou se mohou často značně lišit. 
    25222546 Vliv a řešení tohoto konkrétního problému bude podrobněji diskutován dále 
    2523  v textu ( 
    2524 \series bold 
    2525 odkaz 
    2526 \series default 
    2527 ). 
     2547 v textu, viz  
     2548\begin_inset CommandInset ref 
     2549LatexCommand ref 
     2550reference "sub:Kompenzace-úbytků-napětí" 
     2551 
     2552\end_inset 
     2553 
     2554. 
    25282555\end_layout 
    25292556 
     
    39183945 Požadavek řízení na nulové hodnoty je pak třeba vhodně ošetřit. 
    39193946 Příklad takového postupu představuje úprava lineárně kvadratického řízení 
    3920  pro PMSM v kapitole ( 
    3921 \series bold 
    3922 odkaz 
    3923 \series default 
    3924 ). 
     3947 pro PMSM v části  
     3948\begin_inset CommandInset ref 
     3949LatexCommand ref 
     3950reference "sec:Linearne-kvadraticky-regulator" 
     3951 
     3952\end_inset 
     3953 
     3954. 
    39253955\end_layout 
    39263956 
     
    41054135 vektorového řízení. 
    41064136 Popisu lineárně kvadratického přístupu bude věnována samostatná část v 
    4107  následující kapitole ( 
    4108 \series bold 
    4109 odkaz 
    4110 \series default 
    4111 ) a jeho aplikace na PMSM pak bude uvedena dále v části ( 
    4112 \series bold 
    4113 odkaz 
    4114 \series default 
    4115 ). 
     4137 následující kapitole v části  
     4138\begin_inset CommandInset ref 
     4139LatexCommand ref 
     4140reference "sub:Linearne-kvadraticky-regulator-obec-popis" 
     4141 
     4142\end_inset 
     4143 
     4144 a jeho aplikace na PMSM pak bude uvedena dále v části  
     4145\begin_inset CommandInset ref 
     4146LatexCommand ref 
     4147reference "sec:Linearne-kvadraticky-regulator" 
     4148 
     4149\end_inset 
     4150 
     4151. 
    41164152\end_layout 
    41174153 
     
    43764412 
    43774413\begin_layout Standard 
    4378 Konkrétní implementace použitá v simulacích v kapitole ( 
    4379 \series bold 
    4380 odkaz 
    4381 \series default 
    4382 ) vychází z  
     4414Konkrétní implementace použitá v simulacích v kapitole  
     4415\begin_inset CommandInset ref 
     4416LatexCommand ref 
     4417reference "chap:Experimenty" 
     4418 
     4419\end_inset 
     4420 
     4421  vychází z  
    43834422\begin_inset CommandInset citation 
    43844423LatexCommand cite 
     
    64586497\end_inset 
    64596498 
    6460  uvažován nulový. 
     6499 uvažován pro jednoduchost nulový. 
    64616500\end_layout 
    64626501 
     
    999510034\begin_layout Chapter 
    999610035Experimenty 
     10036\begin_inset CommandInset label 
     10037LatexCommand label 
     10038name "chap:Experimenty" 
     10039 
     10040\end_inset 
     10041 
     10042 
    999710043\end_layout 
    999810044 
     
    1009810144\end_inset 
    1009910145 
    10100 . 
     10146, naprostá většina provedených simulací v tomto textu je však tohoto typu. 
    1010110147\end_layout 
    1010210148 
     
    1052110567\begin_layout Subsection 
    1052210568Kompenzace úbytků napětí 
     10569\begin_inset CommandInset label 
     10570LatexCommand label 
     10571name "sub:Kompenzace-úbytků-napětí" 
     10572 
     10573\end_inset 
     10574 
     10575 
    1052310576\end_layout 
    1052410577 
     
    1113311186\begin_inset Graphics 
    1113411187        filename obrazky/vliv_ss.eps 
    11135         scale 80 
     11188        scale 60 
    1113611189 
    1113711190\end_inset 
     
    1375813811\begin_layout Section 
    1375913812Simulační porovnání algoritmů 
     13813\begin_inset CommandInset label 
     13814LatexCommand label 
     13815name "sec:Simulační-porovnání-algoritmů" 
     13816 
     13817\end_inset 
     13818 
     13819 
    1376013820\end_layout 
    1376113821 
     
    1389813958\end_inset 
    1389913959 
    13900  opakování, do grafů chyb odhadů (obrázek  
     13960 opakování, do grafů zobrazujících chyby odhadů (obrázek  
    1390113961\begin_inset CommandInset ref 
    1390213962LatexCommand ref 
     
    1416414224\begin_layout Plain Layout 
    1416514225Vliv počáteční polohy na rozjezd stroje při užítí různých algoritmů. 
    14166  a) přechled dosažených průměrných kvadratických chyb ( 
     14226 a) přehled dosažených průměrných kvadratických chyb ( 
    1416714227\begin_inset Formula $\delta$ 
    1416814228\end_inset 
     
    1420514265 
    1420614266\begin_layout Standard 
    14207 stručný test, jak dobře zvládne držet nulové otáčky, správná i špatná počáteční 
    14208  poloha, kdy ji zvládne opravit 
     14267Dále byly prováděny podobné simulace jako v předchozím odstavci, týkajícím 
     14268 se rozjezdu stroje, nyní však s jiným profilem požadovaných otáček. 
     14269 Bylo testováno chování jednotlivých algoritmů v nulových otáčkách při špatném 
     14270 počátečním odhadu úhlu  
     14271\begin_inset Formula $\vartheta_{0}$ 
     14272\end_inset 
     14273 
     14274. 
     14275 Počáteční poloha  
     14276\begin_inset Formula $\vartheta_{0}$ 
     14277\end_inset 
     14278 
     14279 byla opět volena náhodně z intervalu  
     14280\begin_inset Formula $\left\langle -\frac{\pi}{2},\frac{\pi}{2}\right\rangle $ 
     14281\end_inset 
     14282 
     14283 ze stejných důvodů jako v předchozím odstavci. 
     14284 Simulace byly prováděny opakovaně, vždy  
     14285\begin_inset Formula $100$ 
     14286\end_inset 
     14287 
     14288 opakování, do grafů zobrazujících chyby odhadů bylo pro předhlednost uvažováno 
     14289 vzorků méně. 
     14290\end_layout 
     14291 
     14292\begin_layout Standard 
     14293Provedené simulace byly jednak zaměřeny na velikost chyby řízení v nulových 
     14294 otáčkách, ale především na zkoumání schopnosti jednotlivých algoritmů omezit 
     14295 počáteční neznalost polohy  
     14296\begin_inset Formula $\vartheta$ 
     14297\end_inset 
     14298 
     14299 při současném požadavku na udržení stroje v klidu. 
     14300 Oproti předchozímu odstavci zde nedochází ke zvyšování hodnoty referenčních 
     14301 otáček a tak vzhledem k referenčním otáčkám je poloha stále nepozorovatelným 
     14302 stavem. 
     14303 Ke zlepšení odhadu polohy je tedy třeba aktivního budícího zásahu, který 
     14304 ovšem zřejmě naruší požadovaný klidový stav stroje. 
     14305 Právě při této úloze by se měly s výhodou uplatnit duální algoritmy. 
     14306\end_layout 
     14307 
     14308\begin_layout Standard 
     14309Na grafech b)-f) obrázku  
     14310\begin_inset CommandInset ref 
     14311LatexCommand ref 
     14312reference "fig:chovani-v-nule" 
     14313 
     14314\end_inset 
     14315 
     14316 jsou znázorněny průběhy chyb odhadu polohy  
     14317\begin_inset Formula $\vartheta-\hat{\vartheta}$ 
     14318\end_inset 
     14319 
     14320 v čase pro jednotlivý algoritmy při různé počáteční hodnotě úhlu natočení 
     14321  
     14322\begin_inset Formula $\vartheta_{0}$ 
     14323\end_inset 
     14324 
     14325. 
     14326 V případě samostatného vektorového řízení nedochází nijak k omezování chyby 
     14327 odhadu. 
     14328 Konkrétně pro vektorové PI řízení jsou všechny řícící zásahy nulové a chyba 
     14329 odhadu zůstává v čase konstantní. 
     14330 V případě vektorového řízení založeného na LQ regulátoru je situace nepatrně 
     14331 lepší a chyby odhadu nezůstávají zcela konstantní a dochází k drobnému 
     14332 zvlnění. 
     14333 Jedná se však spíše o náhodné změny v důsledku řídících zásahů snažících 
     14334 se udržet nulové otáčky. 
     14335  
     14336\end_layout 
     14337 
     14338\begin_layout Standard 
     14339Zcela odlišné výsledky však poskytují zbývající tři algoritmy, které zvládají 
     14340 počáteční chybu odhadu polohy výrazně omezit. 
     14341 Je však důležité věnovat pozornost i dosažené chybě při řízení na nulové 
     14342 požadované otáčky. 
     14343 Tato chyba je zde opět reprezentována jako průměrná kvadratická chyba skutečnýc 
     14344h a požadovaných otáček a její hodnoty jsou pro jednotlivé algoritmy zaneseny 
     14345 v grafu na obrázku  
     14346\begin_inset CommandInset ref 
     14347LatexCommand ref 
     14348reference "fig:chovani-v-nule" 
     14349 
     14350\end_inset 
     14351 
     14352 a). 
     14353 Zřejmě lze očekávat, že v případě algoritmů, které nějakým způsobem omezují 
     14354 chybu odhadu polohy dojde k nárůstu chyby řízení. 
     14355 V případě vektorového PI řízení, které při požadavku na nulové otáčky stručně 
     14356 řečeno  
     14357\begin_inset Quotes gld 
     14358\end_inset 
     14359 
     14360nic nedělá 
     14361\begin_inset Quotes grd 
     14362\end_inset 
     14363 
     14364 je také chyba řízení nulová. 
     14365 Naopak pro bikriteriální metodu, která zvládá omezování počáteční chyby 
     14366 odhadu polohy relativně nejlépe je průměrná kvadratická chyba skutečnách 
     14367 a požadovaných otáček vysoká. 
     14368 Vyšší chyby pak dosahuje i algoritmus využívající hyperstav. 
     14369 Nejlepších výsledků a současně jakéhosi kompromisu pak dosahují jednoduché 
     14370 injektáže, které zvládají efektivně omezit chybu odhadu a současně udržet 
     14371 chybu řízení dostatečně nízkou. 
     14372  
     14373\begin_inset Float figure 
     14374wide false 
     14375sideways false 
     14376status collapsed 
     14377 
     14378\begin_layout Plain Layout 
     14379\align center 
     14380\begin_inset Tabular 
     14381<lyxtabular version="3" rows="6" columns="2"> 
     14382<features tabularvalignment="middle"> 
     14383<column alignment="center" valignment="top" width="0"> 
     14384<column alignment="center" valignment="top" width="0"> 
     14385<row> 
     14386<cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     14387\begin_inset Text 
     14388 
     14389\begin_layout Plain Layout 
     14390\begin_inset Graphics 
     14391        filename obrazky/nula/chybybar.eps 
     14392        scale 45 
     14393 
     14394\end_inset 
     14395 
     14396 
     14397\end_layout 
     14398 
     14399\end_inset 
     14400</cell> 
     14401<cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     14402\begin_inset Text 
     14403 
     14404\begin_layout Plain Layout 
     14405\begin_inset Graphics 
     14406        filename obrazky/nula/nula_pi.eps 
     14407        scale 45 
     14408 
     14409\end_inset 
     14410 
     14411 
     14412\end_layout 
     14413 
     14414\end_inset 
     14415</cell> 
     14416</row> 
     14417<row> 
     14418<cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     14419\begin_inset Text 
     14420 
     14421\begin_layout Plain Layout 
     14422a) průměrná kvadratická chyba 
     14423\end_layout 
     14424 
     14425\end_inset 
     14426</cell> 
     14427<cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     14428\begin_inset Text 
     14429 
     14430\begin_layout Plain Layout 
     14431b) vektorové PI řízení 
     14432\end_layout 
     14433 
     14434\end_inset 
     14435</cell> 
     14436</row> 
     14437<row> 
     14438<cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     14439\begin_inset Text 
     14440 
     14441\begin_layout Plain Layout 
     14442\begin_inset Graphics 
     14443        filename obrazky/nula/nula_lq.eps 
     14444        scale 45 
     14445 
     14446\end_inset 
     14447 
     14448 
     14449\end_layout 
     14450 
     14451\end_inset 
     14452</cell> 
     14453<cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     14454\begin_inset Text 
     14455 
     14456\begin_layout Plain Layout 
     14457\begin_inset Graphics 
     14458        filename obrazky/nula/nula_in.eps 
     14459        scale 45 
     14460 
     14461\end_inset 
     14462 
     14463 
     14464\end_layout 
     14465 
     14466\end_inset 
     14467</cell> 
     14468</row> 
     14469<row> 
     14470<cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     14471\begin_inset Text 
     14472 
     14473\begin_layout Plain Layout 
     14474c) vektorové LQ řízení 
     14475\end_layout 
     14476 
     14477\end_inset 
     14478</cell> 
     14479<cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     14480\begin_inset Text 
     14481 
     14482\begin_layout Plain Layout 
     14483d) využití injektáží 
     14484\end_layout 
     14485 
     14486\end_inset 
     14487</cell> 
     14488</row> 
     14489<row> 
     14490<cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     14491\begin_inset Text 
     14492 
     14493\begin_layout Plain Layout 
     14494\begin_inset Graphics 
     14495        filename obrazky/nula/nula_bk.eps 
     14496        scale 45 
     14497 
     14498\end_inset 
     14499 
     14500 
     14501\end_layout 
     14502 
     14503\end_inset 
     14504</cell> 
     14505<cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     14506\begin_inset Text 
     14507 
     14508\begin_layout Plain Layout 
     14509\begin_inset Graphics 
     14510        filename obrazky/nula/nula_hs.eps 
     14511        scale 45 
     14512 
     14513\end_inset 
     14514 
     14515 
     14516\end_layout 
     14517 
     14518\end_inset 
     14519</cell> 
     14520</row> 
     14521<row> 
     14522<cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     14523\begin_inset Text 
     14524 
     14525\begin_layout Plain Layout 
     14526e) bikriteriální metoda 
     14527\end_layout 
     14528 
     14529\end_inset 
     14530</cell> 
     14531<cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     14532\begin_inset Text 
     14533 
     14534\begin_layout Plain Layout 
     14535f) algoritmus využívající hyperstav 
     14536\end_layout 
     14537 
     14538\end_inset 
     14539</cell> 
     14540</row> 
     14541</lyxtabular> 
     14542 
     14543\end_inset 
     14544 
     14545 
     14546\end_layout 
     14547 
     14548\begin_layout Plain Layout 
     14549\begin_inset Caption 
     14550 
     14551\begin_layout Plain Layout 
     14552Vliv počáteční polohy na setrvání stroje v nulových otáčkách při užítí různých 
     14553 algoritmů. 
     14554 a) přehled dosažených průměrných kvadratických chyb ( 
     14555\begin_inset Formula $\delta$ 
     14556\end_inset 
     14557 
     14558) pro jednotlivé algoritmy 1 až 5; dále je zobrazena chyba odhadu polohy 
     14559  
     14560\begin_inset Formula $\vartheta-\hat{\vartheta}$ 
     14561\end_inset 
     14562 
     14563 pro: b) PI řízení (algoritmus 1), c) vektorové LQ řízení (algoritmus 2), 
     14564 d) jednoduchý injektážní návrh (algoritmus 3), e) bikriteriální metodu 
     14565 (algoritmus 4), f) algoritmus založený na hyperstavu (algoritmus 5). 
     14566  
     14567\begin_inset CommandInset label 
     14568LatexCommand label 
     14569name "fig:chovani-v-nule" 
     14570 
     14571\end_inset 
     14572 
     14573 
     14574\end_layout 
     14575 
     14576\end_inset 
     14577 
     14578 
     14579\end_layout 
     14580 
     14581\end_inset 
     14582 
     14583 
    1420914584\end_layout 
    1421014585 
     
    1421414589 
    1421514590\begin_layout Standard 
    14216 problematika nulových otáček a neaktivity některých řízení (PI) 
     14591Tento odstavec bude zaměřen na chování jednotlivých algoritmů v nízkých 
     14592 otáčkách. 
     14593 Pro srovnání bylo konkrétně užito profilů  
     14594\emph on 
     14595nízké otáčky 
     14596\emph default 
     14597  
     14598\emph on 
     14599trojúhelníky  
     14600\emph default 
     14601a  
     14602\emph on 
     14603lichoběžníky 
     14604\emph default 
     14605. 
     14606 Jednotlivé algoritmy byly porovnány na základě průměrných kvadratických 
     14607 chyb, jejich hodnoty jsou pak zaneseny v grafu na obrázku  
     14608\begin_inset CommandInset ref 
     14609LatexCommand ref 
     14610reference "fig:prubehy-ztraty" 
     14611 
     14612\end_inset 
     14613 
     14614 a). 
     14615 Dále je chování jednotlivých algoritmů možno posoudit i z průběhů otáček 
     14616  
     14617\begin_inset Formula $\omega$ 
     14618\end_inset 
     14619 
     14620 v čase, které jsou pro jednotlivé algoritmy zachyny na grafech  
     14621\begin_inset CommandInset ref 
     14622LatexCommand ref 
     14623reference "fig:prubehy-otacek-nizke" 
     14624 
     14625\end_inset 
     14626 
     14627 a) pro trojúhelníkový a b) pro lichoběžníkový profil požadovaných otáček. 
     14628\end_layout 
     14629 
     14630\begin_layout Standard 
     14631Především lze opět pozorovat již zmiňovanou neaktivitu vektorového PI řízení, 
     14632 kdy na profilu nízkých otáček s amplitudou  
     14633\begin_inset Formula $1rad/s$ 
     14634\end_inset 
     14635 
     14636 vůbec nedojde k roztočení stroje a v důsledku toho pak dohází k relativně 
     14637 větší průměrné kvadratické chybě. 
     14638  
     14639\end_layout 
     14640 
     14641\begin_layout Standard 
     14642Dále je velmi zajímavé chování bikriteriální metody. 
     14643 Protože se jedná o jednoduchý suboptimální duální algoritmus není zde dosažena 
     14644 vhodná rovnováha mezi opatrností a buzením. 
     14645 To se projevuje především velmi výraznými budícími zásahy v nulových otáčkách, 
     14646 které následně způsobí nárůst chyby řízení. 
     14647 Z jistého úhlu pohledu však nelze označit toto chování přímo za špatné. 
     14648 Regulátor totiž přidává výrazné budící zásahy pouze při dosažení nulových 
     14649 otáček, tedy když dojde k nepozorovatelnosti systému. 
     14650 Tyto budící zásahy jsou však relativně velké vzhledem k amplitude otáček, 
     14651 což by mohlo být překážkou pro praktickou aplikaci algoritmu. 
     14652\end_layout 
     14653 
     14654\begin_layout Standard 
     14655Ostatní uvažované algoritmy vykazují podobný průběh otáček a tedy jsou v 
     14656 grafech zobrazeny pouze jako jeden společný reprezentant  
     14657\emph on 
     14658ostatní 
     14659\emph default 
     14660. 
     14661 Všechny tyto algoritmy také dosáhly relativně nízké průměrné kvadratické 
     14662 chyby pro trojúhelníkový i lichoběžníkový profil. 
     14663 Jako nejlepší z nich a i celkově se ukazuje jednoduchý injektážní návrh, 
     14664 rozdíl oproti algortimu založeném na hyperstavu je však malý. 
     14665 Nízké ztráty pak dosahuje i samostatné vektorové LQ řízení. 
     14666  
     14667\begin_inset Float figure 
     14668wide false 
     14669sideways false 
     14670status collapsed 
     14671 
     14672\begin_layout Plain Layout 
     14673\align center 
     14674\begin_inset Tabular 
     14675<lyxtabular version="3" rows="2" columns="2"> 
     14676<features tabularvalignment="middle"> 
     14677<column alignment="center" valignment="top" width="0"> 
     14678<column alignment="center" valignment="top" width="0"> 
     14679<row> 
     14680<cell multicolumn="1" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     14681\begin_inset Text 
     14682 
     14683\begin_layout Plain Layout 
     14684\begin_inset Graphics 
     14685        filename obrazky/prubeh/nizke.eps 
     14686        scale 55 
     14687 
     14688\end_inset 
     14689 
     14690 
     14691\end_layout 
     14692 
     14693\end_inset 
     14694</cell> 
     14695<cell multicolumn="2" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     14696\begin_inset Text 
     14697 
     14698\begin_layout Plain Layout 
     14699 
     14700\end_layout 
     14701 
     14702\end_inset 
     14703</cell> 
     14704</row> 
     14705<row> 
     14706<cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     14707\begin_inset Text 
     14708 
     14709\begin_layout Plain Layout 
     14710\begin_inset space \hspace{} 
     14711\length 0.9cm 
     14712\end_inset 
     14713 
     14714a) nízké otáčky -- trojúhelníky 
     14715\begin_inset space \hspace{} 
     14716\length 2.4cm 
     14717\end_inset 
     14718 
     14719 
     14720\end_layout 
     14721 
     14722\end_inset 
     14723</cell> 
     14724<cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     14725\begin_inset Text 
     14726 
     14727\begin_layout Plain Layout 
     14728b) nízké otáčky -- lichoběžníky 
     14729\end_layout 
     14730 
     14731\end_inset 
     14732</cell> 
     14733</row> 
     14734</lyxtabular> 
     14735 
     14736\end_inset 
     14737 
     14738 
     14739\end_layout 
     14740 
     14741\begin_layout Plain Layout 
     14742\begin_inset Caption 
     14743 
     14744\begin_layout Plain Layout 
     14745Porovnání průběhu hodnoty otáček  
     14746\begin_inset Formula $\omega$ 
     14747\end_inset 
     14748 
     14749 při řízení jednotlivými algoritmy na požadovanou hodnotu  
     14750\begin_inset Formula $\omega_{ref}$ 
     14751\end_inset 
     14752 
     14753 danou profilem  
     14754\emph on 
     14755nízké otáčky 
     14756\emph default 
     14757 (a) trojúhelníky a (b) lichoběžníky. 
     14758 Pod označením  
     14759\emph on 
     14760ostatní 
     14761\emph default 
     14762 jsou rozumněny následující algoritmy: vektorové LQ řízení, jednoduchý injektážn 
     14763í návrh a algoritmus založený na hyperstavu. 
     14764  
     14765\begin_inset CommandInset label 
     14766LatexCommand label 
     14767name "fig:prubehy-otacek-nizke" 
     14768 
     14769\end_inset 
     14770 
     14771 
     14772\end_layout 
     14773 
     14774\end_inset 
     14775 
     14776 
     14777\end_layout 
     14778 
     14779\begin_layout Plain Layout 
     14780 
     14781\end_layout 
     14782 
     14783\end_inset 
     14784 
     14785 
     14786\end_layout 
     14787 
     14788\begin_layout Standard 
     14789\begin_inset Float figure 
     14790wide false 
     14791sideways false 
     14792status collapsed 
     14793 
     14794\begin_layout Plain Layout 
     14795\align center 
     14796\begin_inset Tabular 
     14797<lyxtabular version="3" rows="4" columns="2"> 
     14798<features tabularvalignment="middle"> 
     14799<column alignment="center" valignment="top" width="0"> 
     14800<column alignment="center" valignment="top" width="0"> 
     14801<row> 
     14802<cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     14803\begin_inset Text 
     14804 
     14805\begin_layout Plain Layout 
     14806\begin_inset Graphics 
     14807        filename obrazky/prubeh/bar_nizke.eps 
     14808        scale 45 
     14809 
     14810\end_inset 
     14811 
     14812 
     14813\end_layout 
     14814 
     14815\end_inset 
     14816</cell> 
     14817<cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     14818\begin_inset Text 
     14819 
     14820\begin_layout Plain Layout 
     14821\begin_inset Graphics 
     14822        filename obrazky/prubeh/bar_pruchod.eps 
     14823        scale 45 
     14824 
     14825\end_inset 
     14826 
     14827 
     14828\end_layout 
     14829 
     14830\end_inset 
     14831</cell> 
     14832</row> 
     14833<row> 
     14834<cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     14835\begin_inset Text 
     14836 
     14837\begin_layout Plain Layout 
     14838a) nízké otáčky 
     14839\end_layout 
     14840 
     14841\end_inset 
     14842</cell> 
     14843<cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     14844\begin_inset Text 
     14845 
     14846\begin_layout Plain Layout 
     14847b) průchody nulou 
     14848\end_layout 
     14849 
     14850\end_inset 
     14851</cell> 
     14852</row> 
     14853<row> 
     14854<cell multicolumn="1" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     14855\begin_inset Text 
     14856 
     14857\begin_layout Plain Layout 
     14858\begin_inset Graphics 
     14859        filename obrazky/prubeh/bar_vysoke.eps 
     14860        scale 45 
     14861 
     14862\end_inset 
     14863 
     14864 
     14865\end_layout 
     14866 
     14867\end_inset 
     14868</cell> 
     14869<cell multicolumn="2" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     14870\begin_inset Text 
     14871 
     14872\begin_layout Plain Layout 
     14873 
     14874\end_layout 
     14875 
     14876\end_inset 
     14877</cell> 
     14878</row> 
     14879<row> 
     14880<cell multicolumn="1" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     14881\begin_inset Text 
     14882 
     14883\begin_layout Plain Layout 
     14884c) vysoké otáčky 
     14885\end_layout 
     14886 
     14887\end_inset 
     14888</cell> 
     14889<cell multicolumn="2" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     14890\begin_inset Text 
     14891 
     14892\begin_layout Plain Layout 
     14893 
     14894\end_layout 
     14895 
     14896\end_inset 
     14897</cell> 
     14898</row> 
     14899</lyxtabular> 
     14900 
     14901\end_inset 
     14902 
     14903 
     14904\end_layout 
     14905 
     14906\begin_layout Plain Layout 
     14907\begin_inset Caption 
     14908 
     14909\begin_layout Plain Layout 
     14910Dosažené hodnoty průměrných kvadratických ztrát  
     14911\begin_inset Formula $\delta$ 
     14912\end_inset 
     14913 
     14914 pro profily  
     14915\emph on 
     14916nízké otáčky 
     14917\emph default 
     14918 a),  
     14919\emph on 
     14920průchody nulou  
     14921\emph default 
     14922b) a  
     14923\emph on 
     14924vysoké otáčky 
     14925\emph default 
     14926 c). 
     14927 Použité algoritmy jdou v pořadí: 1 -- vektorové PI řízení, 2 -- vektorové 
     14928 LQ řízení, 3 -- jednoduchý injektážní návrh, 4 -- bikriteriální metoda 
     14929 a 5 -- algoritmus využívající hyperstav. 
     14930\begin_inset CommandInset label 
     14931LatexCommand label 
     14932name "fig:prubehy-ztraty" 
     14933 
     14934\end_inset 
     14935 
     14936 
     14937\end_layout 
     14938 
     14939\end_inset 
     14940 
     14941 
     14942\end_layout 
     14943 
     14944\end_inset 
     14945 
     14946 
    1421714947\end_layout 
    1421814948 
     
    1422214952 
    1422314953\begin_layout Standard 
    14224 problematika průchodu nulou 
     14954Dále byla věnována pozornost problematice průchodů nulou. 
     14955 Jedná se o změnu směru otáčení stroje, která může být ztížena setrváním 
     14956 po určitý časový okamžit v klidu, tedy při nulových otáčkách. 
     14957 Běžný průchod nulou je realizován pomocí trojúhelníkového referenčního 
     14958 profilu, průchod se setrváním v nulových otáčkách pak profilem lichoběžníkovým. 
     14959 Pro srovnání jednotlivých algoritmů bylo užito simulací s referenčními 
     14960 profily otáček  
     14961\emph on 
     14962průchody nulou 
     14963\emph default 
     14964. 
     14965 Výsledky těchto simulací v podobě průběhů hodnoty otáček  
     14966\begin_inset Formula $\omega$ 
     14967\end_inset 
     14968 
     14969 v čase pro různé algoritmy jsou zachyceny na grafech  
     14970\begin_inset CommandInset ref 
     14971LatexCommand ref 
     14972reference "fig:prubehy-otacek-pruchod" 
     14973 
     14974\end_inset 
     14975 
     14976 a) a b). 
     14977\end_layout 
     14978 
     14979\begin_layout Standard 
     14980Jednotlivé algoritmy pak byly porovnávány na základě dosažených průměrných 
     14981 kvadratických chyb, jejichž hodnoty jsou uvedeny v grafu  
     14982\begin_inset CommandInset ref 
     14983LatexCommand ref 
     14984reference "fig:prubehy-ztraty" 
     14985 
     14986\end_inset 
     14987 
     14988 b). 
     14989 Největší chyby ve sledování referenčního signálu se dopustilo vektorové 
     14990 PI řízení. 
     14991 Problémem je opět  
     14992\begin_inset Quotes gld 
     14993\end_inset 
     14994 
     14995neaktivita 
     14996\begin_inset Quotes grd 
     14997\end_inset 
     14998 
     14999 tohoto algoritmu, dokud není dosaženo dostatečně vysoké hodnoty požadovaných 
     15000 otáček. 
     15001 Problematika tohoto jevu bude detailněji diskutována v závěru kapitoly. 
     15002\end_layout 
     15003 
     15004\begin_layout Standard 
     15005Opět je možno pozorovat  
     15006\begin_inset Quotes gld 
     15007\end_inset 
     15008 
     15009budící 
     15010\begin_inset Quotes grd 
     15011\end_inset 
     15012 
     15013 zásahy bikriteriální metody při dosažení nulových otáček. 
     15014 Vzhledem k tomu, že nyní mají podstatně menší amplitudu ve srovnání s amplitudo 
     15015u požadovaných a následně skutečných otáček, je chyba v jejich důsledku 
     15016 již relativně menší a nejedná se o tolik závažný problém. 
     15017\end_layout 
     15018 
     15019\begin_layout Standard 
     15020Podobně velké chyby pak dosahuje vektorové LQ řízení i algoritmus hyperstavu. 
     15021 Pro vektorové LQ řízení je chyba nepatrně větší pravděpodobně v důsledku 
     15022 trvalé odchylky od požadované hodnoty. 
     15023 Nejlepších výsledků je pak dosaženo užitím jednoduchého injektážního návrhu. 
     15024\end_layout 
     15025 
     15026\begin_layout Standard 
     15027Detailnější porovnání průběhů hodnoty otáček při průchodu nulou pro jednotlivé 
     15028 algoritmy je znázorněno na obrázku  
     15029\begin_inset CommandInset ref 
     15030LatexCommand ref 
     15031reference "fig:prubehy-otacek-pruchod" 
     15032 
     15033\end_inset 
     15034 
     15035 c) a d). 
     15036 Zde je možno pozorovat především chybu vektorového PI řízení při průchodu 
     15037 nulou a dále pak  
     15038\begin_inset Quotes gld 
     15039\end_inset 
     15040 
     15041budící 
     15042\begin_inset Quotes grd 
     15043\end_inset 
     15044 
     15045 zásahy bikriteriální metody. 
     15046  
     15047\begin_inset Float figure 
     15048wide false 
     15049sideways false 
     15050status collapsed 
     15051 
     15052\begin_layout Plain Layout 
     15053\align center 
     15054\begin_inset Tabular 
     15055<lyxtabular version="3" rows="4" columns="2"> 
     15056<features tabularvalignment="middle"> 
     15057<column alignment="center" valignment="top" width="0"> 
     15058<column alignment="center" valignment="top" width="0"> 
     15059<row> 
     15060<cell multicolumn="1" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     15061\begin_inset Text 
     15062 
     15063\begin_layout Plain Layout 
     15064\begin_inset Graphics 
     15065        filename obrazky/prubeh/pruchod.eps 
     15066        scale 55 
     15067 
     15068\end_inset 
     15069 
     15070 
     15071\end_layout 
     15072 
     15073\end_inset 
     15074</cell> 
     15075<cell multicolumn="2" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     15076\begin_inset Text 
     15077 
     15078\begin_layout Plain Layout 
     15079 
     15080\end_layout 
     15081 
     15082\end_inset 
     15083</cell> 
     15084</row> 
     15085<row> 
     15086<cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     15087\begin_inset Text 
     15088 
     15089\begin_layout Plain Layout 
     15090\begin_inset space \hspace{} 
     15091\length 0.5cm 
     15092\end_inset 
     15093 
     15094a) průchody nulou -- trojúhelníky 
     15095\begin_inset space \hspace{} 
     15096\length 2.2cm 
     15097\end_inset 
     15098 
     15099 
     15100\end_layout 
     15101 
     15102\end_inset 
     15103</cell> 
     15104<cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     15105\begin_inset Text 
     15106 
     15107\begin_layout Plain Layout 
     15108b) průchody nulou -- lichoběžníky 
     15109\end_layout 
     15110 
     15111\end_inset 
     15112</cell> 
     15113</row> 
     15114<row> 
     15115<cell multicolumn="1" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     15116\begin_inset Text 
     15117 
     15118\begin_layout Plain Layout 
     15119\begin_inset Graphics 
     15120        filename obrazky/prubeh/pruchod_detail.eps 
     15121        scale 55 
     15122 
     15123\end_inset 
     15124 
     15125 
     15126\end_layout 
     15127 
     15128\end_inset 
     15129</cell> 
     15130<cell multicolumn="2" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     15131\begin_inset Text 
     15132 
     15133\begin_layout Plain Layout 
     15134 
     15135\end_layout 
     15136 
     15137\end_inset 
     15138</cell> 
     15139</row> 
     15140<row> 
     15141<cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     15142\begin_inset Text 
     15143 
     15144\begin_layout Plain Layout 
     15145c) detail  -- trojúhelníky 
     15146\begin_inset space \hspace{} 
     15147\length 1.7cm 
     15148\end_inset 
     15149 
     15150 
     15151\end_layout 
     15152 
     15153\end_inset 
     15154</cell> 
     15155<cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     15156\begin_inset Text 
     15157 
     15158\begin_layout Plain Layout 
     15159d) detail -- lichoběžníky 
     15160\end_layout 
     15161 
     15162\end_inset 
     15163</cell> 
     15164</row> 
     15165</lyxtabular> 
     15166 
     15167\end_inset 
     15168 
     15169 
     15170\end_layout 
     15171 
     15172\begin_layout Plain Layout 
     15173\begin_inset Caption 
     15174 
     15175\begin_layout Plain Layout 
     15176Porovnání průběhu hodnoty otáček  
     15177\begin_inset Formula $\omega$ 
     15178\end_inset 
     15179 
     15180 při řízení jednotlivými algoritmy na požadovanou hodnotu  
     15181\begin_inset Formula $\omega_{ref}$ 
     15182\end_inset 
     15183 
     15184 danou profilem  
     15185\emph on 
     15186průchody nulou 
     15187\emph default 
     15188 (a,c) trojúhelníky a (b,d) lichoběžníky. 
     15189 Pod označením  
     15190\emph on 
     15191ostatní 
     15192\emph default 
     15193 jsou rozumněny následující algoritmy: vektorové LQ řízení, jednoduchý injektážn 
     15194í návrh a algoritmus založený na hyperstavu. 
     15195 Nahoře (a,b) je celkový pohled na průběh hodnoty otáček v čase a dole (c,d) 
     15196 pak vybraný detail průchodu nulovými otáčkami. 
     15197\begin_inset CommandInset label 
     15198LatexCommand label 
     15199name "fig:prubehy-otacek-pruchod" 
     15200 
     15201\end_inset 
     15202 
     15203 
     15204\end_layout 
     15205 
     15206\end_inset 
     15207 
     15208 
     15209\end_layout 
     15210 
     15211\end_inset 
     15212 
     15213 
    1422515214\end_layout 
    1422615215 
     
    1423015219 
    1423115220\begin_layout Standard 
    14232 jak algoritmus zvládá vysoké otáčky 
    14233 \end_layout 
    14234  
    14235 \begin_layout Subsection 
    14236 Možná navíc 
    14237 \end_layout 
    14238  
    14239 \begin_layout Standard 
    14240 reálný běh stroje -- oscilogram 
    14241 \end_layout 
    14242  
    14243 \begin_layout Standard 
    14244 vliv zátěžného momentu, ale to by se muselo hodně upravovat v teoretické 
    14245  části 
     15221Konečně bude podrobněji popsáno i chování jednotlivých algoritmů ve vysokých 
     15222 otáčkách. 
     15223 Pro simulace bylo užito trojúhelníkového i lichoběžníkového profilu referenčníc 
     15224h otáček  
     15225\emph on 
     15226vysoké otáčky 
     15227\emph default 
     15228. 
     15229 Vysoké otáčky jsou problematické především z toho hlediska, že se více 
     15230 uplatňuje nelineární charakter PMSM a chyby modelu stroje, například v 
     15231 důsledku linearizace, se projevují více. 
     15232\end_layout 
     15233 
     15234\begin_layout Standard 
     15235Pro vysoké otáčky již nebude uveden celkový náhled na průběh hodnoty  
     15236\begin_inset Formula $\omega$ 
     15237\end_inset 
     15238 
     15239 v čase, protože je pro všechny použité algoritmy vizuálně shodný. 
     15240 Místo toho bude věnována pozornost detailům těchto průběhů, kde lze nalézt 
     15241 rozdílné chování jednotlivých užitých metod. 
     15242 Zmiňované detaily jsou zobrazeny v grafech na obrázku  
     15243\begin_inset CommandInset ref 
     15244LatexCommand ref 
     15245reference "fig:prubehy-otacek-vysoke" 
     15246 
     15247\end_inset 
     15248 
     15249 a) pro trojúhelníkový a b) pro lichoběžníkový profil požadovaných otáček. 
     15250\end_layout 
     15251 
     15252\begin_layout Standard 
     15253Pro trojúhelníkový profil a) vlevo lze při dosahování nejvyšší hodnoty otáček 
     15254 pozorovat jisté  
     15255\begin_inset Quotes gld 
     15256\end_inset 
     15257 
     15258zpoždění 
     15259\begin_inset Quotes grd 
     15260\end_inset 
     15261 
     15262 skutečné hodnoty za požadovanou. 
     15263 Tento jev je s největší pravděpodobností způsoben úbytky napětí a jejich 
     15264 následnou kompenzací, viz odstavec  
     15265\begin_inset CommandInset ref 
     15266LatexCommand ref 
     15267reference "sub:Kompenzace-úbytků-napětí" 
     15268 
     15269\end_inset 
     15270 
     15271. 
     15272 Bez užití kompenzace je zmiňovaný pokles skutečné hodnoty výraznější. 
     15273 S užitím kompenzace se jej však nepodařilo zcela odstranit především z 
     15274 důvodu aplikace velmi jednoduché kompenzační techniky, která však musí 
     15275 být aplikovatelná na celé spektrum otáček stroje. 
     15276 Například menší vylepšení chování ve vysokých otáčkách na zobrazeném detailu 
     15277 by mohlo mít za následek výraznější zhoršení v otáčkách nízkých. 
     15278\end_layout 
     15279 
     15280\begin_layout Standard 
     15281Dále je vhodné poukázat na komplikovanější průchod nulou pro vektorové PI 
     15282 řízení pro trojúhelníkový profil a) vpravo. 
     15283 Před dosažením nulových otáček zde dochází ke  
     15284\begin_inset Quotes gld 
     15285\end_inset 
     15286 
     15287zvlnění 
     15288\begin_inset Quotes grd 
     15289\end_inset 
     15290 
     15291 trajektorie a tedy k větší chybě oproti ostatním algoritmům, které mají 
     15292 průběh hladší. 
     15293\end_layout 
     15294 
     15295\begin_layout Standard 
     15296Při uvažování lichoběžníkového referenčního profilu b) vlevo je průběh otáček 
     15297 ve vysokéch hodnotách pro všechny algoritmy srovnatelný s výjimkou vektorového 
     15298 PI řízení. 
     15299 Pro tento řídící návrh dochází před dosažením nejvyšší požadované hodnoty 
     15300 k jistému zpomalení růstu, tento jev pomalejšího růstu lze pak pozorovat 
     15301 i pro trojúhelníkový profil. 
     15302  
     15303\end_layout 
     15304 
     15305\begin_layout Standard 
     15306Odlišné chování jednolivých algoritmů lze pozorovat při průchodu nulou na 
     15307 lichoběžníkovém profilu b) vpravo. 
     15308 Rozdílnost spočívá především ve schopnosti dosáhnout a udržet nulové otáčky. 
     15309 Nejpomalejší průběh při zastavování stroje má vektorové PI řízení. 
     15310 O málo rychlejší je bikriteriální metoda, která však opět přidává  
     15311\begin_inset Quotes gld 
     15312\end_inset 
     15313 
     15314budící 
     15315\begin_inset Quotes grd 
     15316\end_inset 
     15317 
     15318 zásah. 
     15319 Podobné průběhy mají jednoduché injektáže a vektorové LQ řízení, přičemž 
     15320 v druhém případě je dosaženo nulových otáček nepatrně rychleji. 
     15321 Nejrychleji dosahuje nuly algoritmus s hyperstavem, v tomto případě však 
     15322 dojde k jistému přesažení nulové meze a stroj se nepatrně otočí v opačném 
     15323 směru. 
     15324\end_layout 
     15325 
     15326\begin_layout Standard 
     15327Porovnání pro jednotlivé algoritmy na základě dosažených průměrných kvadratickýc 
     15328h chyb pak představuje graf na obrázku  
     15329\begin_inset CommandInset ref 
     15330LatexCommand ref 
     15331reference "fig:prubehy-ztraty" 
     15332 
     15333\end_inset 
     15334 
     15335 c). 
     15336 Hodnoty jsou poměrně vyrovnané, i když v případě duálních algoritmů je 
     15337 dosaženo ztrát nižších. 
     15338 Za pozornost však stojí nízká ztráta dosažená za pomoci injektážního návrhu. 
     15339 Obecně je udáváno problematické chování injektážních technik při vysokých 
     15340 otáčkách a zde je dosaženo výsledků relativně nejlepších ze všech uvažovaných 
     15341 metod. 
     15342 Důvodem pro tyto lepší vlastnosti je s největší pravděpodobností užití 
     15343 spolu s rozšířeným Kalmanovým filtrem a vektorovým LQ řízením. 
     15344 Běžně užívané injektážní metody totiž EKF nepoužívají a jsou založeny na 
     15345 vektorovém řízení s PI regulátory. 
     15346  
     15347\begin_inset Float figure 
     15348wide false 
     15349sideways false 
     15350status collapsed 
     15351 
     15352\begin_layout Plain Layout 
     15353\align center 
     15354\begin_inset Tabular 
     15355<lyxtabular version="3" rows="4" columns="2"> 
     15356<features tabularvalignment="middle"> 
     15357<column alignment="center" valignment="top" width="0"> 
     15358<column alignment="center" valignment="top" width="0"> 
     15359<row> 
     15360<cell multicolumn="1" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     15361\begin_inset Text 
     15362 
     15363\begin_layout Plain Layout 
     15364\begin_inset Graphics 
     15365        filename obrazky/prubeh/vysoke_t_detail.eps 
     15366        scale 55 
     15367 
     15368\end_inset 
     15369 
     15370 
     15371\end_layout 
     15372 
     15373\end_inset 
     15374</cell> 
     15375<cell multicolumn="2" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     15376\begin_inset Text 
     15377 
     15378\begin_layout Plain Layout 
     15379 
     15380\end_layout 
     15381 
     15382\end_inset 
     15383</cell> 
     15384</row> 
     15385<row> 
     15386<cell multicolumn="1" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     15387\begin_inset Text 
     15388 
     15389\begin_layout Plain Layout 
     15390a) detail vysokých otáček -- trojúhelníky  
     15391\end_layout 
     15392 
     15393\end_inset 
     15394</cell> 
     15395<cell multicolumn="2" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     15396\begin_inset Text 
     15397 
     15398\begin_layout Plain Layout 
     15399 
     15400\end_layout 
     15401 
     15402\end_inset 
     15403</cell> 
     15404</row> 
     15405<row> 
     15406<cell multicolumn="1" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     15407\begin_inset Text 
     15408 
     15409\begin_layout Plain Layout 
     15410\begin_inset Graphics 
     15411        filename obrazky/prubeh/vysoke_l_detail.eps 
     15412        scale 55 
     15413 
     15414\end_inset 
     15415 
     15416 
     15417\end_layout 
     15418 
     15419\end_inset 
     15420</cell> 
     15421<cell multicolumn="2" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     15422\begin_inset Text 
     15423 
     15424\begin_layout Plain Layout 
     15425 
     15426\end_layout 
     15427 
     15428\end_inset 
     15429</cell> 
     15430</row> 
     15431<row> 
     15432<cell multicolumn="1" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     15433\begin_inset Text 
     15434 
     15435\begin_layout Plain Layout 
     15436b) detail vysokých otáček -- lichoběžníky 
     15437\end_layout 
     15438 
     15439\end_inset 
     15440</cell> 
     15441<cell multicolumn="2" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     15442\begin_inset Text 
     15443 
     15444\begin_layout Plain Layout 
     15445 
     15446\end_layout 
     15447 
     15448\end_inset 
     15449</cell> 
     15450</row> 
     15451</lyxtabular> 
     15452 
     15453\end_inset 
     15454 
     15455 
     15456\end_layout 
     15457 
     15458\begin_layout Plain Layout 
     15459\begin_inset Caption 
     15460 
     15461\begin_layout Plain Layout 
     15462Detail průběhu hodnoty otáček  
     15463\begin_inset Formula $\omega$ 
     15464\end_inset 
     15465 
     15466 při řízení jednotlivými algoritmy na požadovanou hodnotu  
     15467\begin_inset Formula $\omega_{ref}$ 
     15468\end_inset 
     15469 
     15470 danou profilem  
     15471\emph on 
     15472vysoké otáčky 
     15473\emph default 
     15474 (a) trojúhelníky a (b) lichoběžníky. 
     15475 Pro (a) i (b) je vždy vlevo detailní pohled na průběh hodnoty otáček v 
     15476 nejvyšším bodě profilu. 
     15477 Vpravo pak je detail průchodu nulovými otáčkami. 
     15478  
     15479\begin_inset CommandInset label 
     15480LatexCommand label 
     15481name "fig:prubehy-otacek-vysoke" 
     15482 
     15483\end_inset 
     15484 
     15485 
     15486\end_layout 
     15487 
     15488\end_inset 
     15489 
     15490 
     15491\end_layout 
     15492 
     15493\end_inset 
     15494 
     15495 
    1424615496\end_layout 
    1424715497 
     
    1425015500\end_layout 
    1425115501 
     15502\begin_layout Standard 
     15503Výsledky simulací provedených na simulátoru PMSM uvedené v předchozích odstavcíc 
     15504h poukázaly na několik zajímavých faktů, které budou nyní ještě podrobněji 
     15505 diskutovány. 
     15506  
     15507\end_layout 
     15508 
     15509\begin_layout Standard 
     15510\begin_inset Float figure 
     15511wide false 
     15512sideways false 
     15513status collapsed 
     15514 
     15515\begin_layout Plain Layout 
     15516\align center 
     15517\begin_inset Tabular 
     15518<lyxtabular version="3" rows="2" columns="2"> 
     15519<features tabularvalignment="middle"> 
     15520<column alignment="center" valignment="top" width="0"> 
     15521<column alignment="center" valignment="top" width="0"> 
     15522<row> 
     15523<cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     15524\begin_inset Text 
     15525 
     15526\begin_layout Plain Layout 
     15527\begin_inset Graphics 
     15528        filename obrazky/prubeh/sim2_nt.eps 
     15529        scale 45 
     15530 
     15531\end_inset 
     15532 
     15533 
     15534\end_layout 
     15535 
     15536\end_inset 
     15537</cell> 
     15538<cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     15539\begin_inset Text 
     15540 
     15541\begin_layout Plain Layout 
     15542\begin_inset Graphics 
     15543        filename obrazky/prubeh/sest_PI_detail.eps 
     15544        scale 45 
     15545 
     15546\end_inset 
     15547 
     15548 
     15549\end_layout 
     15550 
     15551\end_inset 
     15552</cell> 
     15553</row> 
     15554<row> 
     15555<cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     15556\begin_inset Text 
     15557 
     15558\begin_layout Plain Layout 
     15559a) jednoduchý model 
     15560\end_layout 
     15561 
     15562\end_inset 
     15563</cell> 
     15564<cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> 
     15565\begin_inset Text 
     15566 
     15567\begin_layout Plain Layout 
     15568b) detail vysokých otáček 
     15569\end_layout 
     15570 
     15571\end_inset 
     15572</cell> 
     15573</row> 
     15574</lyxtabular> 
     15575 
     15576\end_inset 
     15577 
     15578 
     15579\end_layout 
     15580 
     15581\begin_layout Plain Layout 
     15582\begin_inset Caption 
     15583 
     15584\begin_layout Plain Layout 
     15585Chování vektorového PI řízení: a) simulace při užití  
     15586\emph on 
     15587jednoduchého modelu 
     15588\emph default 
     15589 stroje na trojúhelníkovém referenčním profilu  
     15590\emph on 
     15591nízké otáčky 
     15592\emph default 
     15593; b) detail chování ve vysokých otáčkách při užití simulátoru PMSM na profilu 
     15594  
     15595\emph on 
     15596vysoké otáčky  
     15597\emph default 
     15598lichoběžníky, kde je zobrazena současně skutečná hodnota otáček  
     15599\begin_inset Formula $\omega$ 
     15600\end_inset 
     15601 
     15602 a její odhad  
     15603\begin_inset Formula $\hat{\omega}$ 
     15604\end_inset 
     15605 
     15606. 
     15607  
     15608\begin_inset CommandInset label 
     15609LatexCommand label 
     15610name "fig:konkretni-detaily-diskuze" 
     15611 
     15612\end_inset 
     15613 
     15614 
     15615\end_layout 
     15616 
     15617\end_inset 
     15618 
     15619 
     15620\end_layout 
     15621 
     15622\begin_layout Plain Layout 
     15623 
     15624\end_layout 
     15625 
     15626\end_inset 
     15627 
     15628 
     15629\end_layout 
     15630 
     15631\begin_layout Subsection 
     15632Vektorové PI řízení 
     15633\end_layout 
     15634 
     15635\begin_layout Standard 
     15636Nejprve bude věnována pozornost vektorovému řízení založenému na PI regulátorech. 
     15637 Jedná se o klasický algoritmus užívaný k řízení PMSM a zde byl implementován 
     15638 především jako referenční spolu s EKF jako pozorovatelem. 
     15639 Jeho výsledky lze stručně označit jako nejhorší ze zde prezentovaných algoritmů. 
     15640 Jeho největšími problémy jsou neaktivita při nízkých otáčkách, problematické 
     15641 průchody nulou a  
     15642\begin_inset Quotes gld 
     15643\end_inset 
     15644 
     15645zpomalování 
     15646\begin_inset Quotes grd 
     15647\end_inset 
     15648 
     15649 ve vysokých otáčkách. 
     15650  
     15651\end_layout 
     15652 
     15653\begin_layout Standard 
     15654Nejpravděpodobnější příčinou těchto jevů je přílišná  
     15655\begin_inset Quotes gld 
     15656\end_inset 
     15657 
     15658opartnost 
     15659\begin_inset Quotes grd 
     15660\end_inset 
     15661 
     15662 vektorového PI řízení. 
     15663 Navrhované řídící zásahy jsou pak v nízkých otáčkách příliš malé a v důsledku 
     15664 chyb způsobených napájecí elektronikou, jako úbytky napětí a mrtvé časy, 
     15665 dojde k úplnému vymizení řídícího zásahu. 
     15666 Použitý pozorovatel (EKF) se o tom však nedozví a předpokládá navržený 
     15667 malý řídící zásah. 
     15668 V důsledku toho pak pozorovatel poskytuje odhad, podle kterého je přesně 
     15669 sledována referenční hodnota otáček, i když ve skutečnosti se nic neděje 
     15670 a stroj se neotáčí. 
     15671 Pro toto vysvětlení svědčí také fakt, že při simulacích provedených pouze 
     15672 na základě  
     15673\emph on 
     15674jednoduchého modelu 
     15675\emph default 
     15676 stroje, který neuvažuje napájecí elektroniku a simuluje PMSM pouze na základě 
     15677 jeho rovnic, k tomuto jevu nedochází, viz obrázek  
     15678\begin_inset CommandInset ref 
     15679LatexCommand ref 
     15680reference "fig:konkretni-detaily-diskuze" 
     15681 
     15682\end_inset 
     15683 
     15684 a). 
     15685\end_layout 
     15686 
     15687\begin_layout Standard 
     15688Podobnou příčinu lze nalézt i ve  
     15689\begin_inset Quotes gld 
     15690\end_inset 
     15691 
     15692zpomalení 
     15693\begin_inset Quotes grd 
     15694\end_inset 
     15695 
     15696 při vysokých otáčkách. 
     15697 K poklesu růstu rychlosti totiž dochází ve chvíli, kdy je dle odhadu dosaženo 
     15698 požadované hodnoty nebo dokonce hodnoty nepatrně vyšší, viz obrázek  
     15699\begin_inset CommandInset ref 
     15700LatexCommand ref 
     15701reference "fig:konkretni-detaily-diskuze" 
     15702 
     15703\end_inset 
     15704 
     15705 b). 
     15706 To, že skutečná hodnota otáček dále roste až k hodnotě požadované je pak 
     15707 pravděpodobně způsobeno jiným regulačním mechanizmem než přímo regulací 
     15708 odchylky otáček na nulu. 
     15709\end_layout 
     15710 
     15711\begin_layout Subsection 
     15712Vektorové řízení založené na LQ regulátoru 
     15713\end_layout 
     15714 
     15715\begin_layout Standard 
     15716Kvůli výše zmiňovaným nedostatkům vektorového PI řízení byla v práci věnována 
     15717 pozornost alternativnímu návrhu vektorového řízení pomocí LQ regulátoru. 
     15718 Jak bylo ukázáno v předchozích odstavcích, především v  
     15719\begin_inset CommandInset ref 
     15720LatexCommand ref 
     15721reference "sec:Simulační-porovnání-algoritmů" 
     15722 
     15723\end_inset 
     15724 
     15725 a  
     15726\begin_inset CommandInset ref 
     15727LatexCommand ref 
     15728reference "sub:LQ-regulator-volba-param" 
     15729 
     15730\end_inset 
     15731 
     15732 při využití LQ namísto PI regulátorů je dosaženo znatelně lepších výsledků. 
     15733  
     15734\end_layout 
     15735 
     15736\begin_layout Standard 
     15737Aplikace LQ regulátoru na PMSM sebou však nese i jisté komplikace. 
     15738 Především se jedná o výrazně větší výpočetní náročnost, která by mohla 
     15739 být překážkou pro nasazení tohoto regulátoru v reálném čase. 
     15740 Byla proto zkoumána i možnost předpočítaného konstantního LQ regulátoru. 
     15741 Ten sice poskytuje horší výsledky, zejména ve vyšších otáčkách, kdy se 
     15742 výrazněji projeví chyby v důsledku zjednodušení modelu, ale ukazuje se 
     15743 jako relativně použitelná alternativa pro nekonstantní LQ regulátor. 
     15744 Navíc při provedení externího předpočtu na jiném zařízení by jej bylo možno 
     15745 snadno nasadit pro aplikaci v reálném čase díky jeho jednoduchosti. 
     15746\end_layout 
     15747 
     15748\begin_layout Standard 
     15749Použití LQ námísto PI regulátoru pro vektorové řízení se tedy, až na vyšší 
     15750 výpočetní náročnost, ukázalo jako dobrá alternativa a z tohoto návrhu bylo 
     15751 vycházeno i při tvorbě dalších, komplikovanějších algoritmů pro řízení 
     15752 PMSM. 
     15753\end_layout 
     15754 
     15755\begin_layout Subsection 
     15756Jednoduchý injektážní návrh 
     15757\end_layout 
     15758 
     15759\begin_layout Standard 
     15760Jednoduchý injektážní návrh měl sloužit jako zástupce injektážních metod 
     15761 pro srovnání s ostatními algoritmy. 
     15762 Byl však implementován v poněkud odlišné verzi, než jsou injektáže běžně 
     15763 využívány. 
     15764 Jako základní řícící algoritmus bylo použito vektorové řízení založené 
     15765 na LQ regulátoru místo běžně používaných PI regulátorů. 
     15766 To již samo o sobě přináší výhodu vyplývající z lepších výsledků poskytovaných 
     15767 při této volbě regulátoru, viz předchozí odstavec. 
     15768 Další modifikací pak bylo přidání rozšířeného Kalmanova filtru oproti klasickým 
     15769 injektážním metodám v jistém smyslu navíc. 
     15770 V této implementaci lze spatřovat jistý krok směrem k hybridním metodám, 
     15771 které kombinují injektáže s pozorovatelem založeným na zpětné elektromotorické 
     15772 síle. 
     15773 Oproti hybridním metodám však nedochází k omezování injektovaného vysokofrekven 
     15774čního signálu s rostoucími otáčkami. 
     15775  
     15776\end_layout 
     15777 
     15778\begin_layout Standard 
     15779Pomocí této metody se podařilo dosáhnout velmi dobrých výsledků. 
     15780 Je však třeba upozornit, že v užité implementaci se jedná o výpočetně poměrně 
     15781 náročnou metodu. 
     15782 Je totiž třeba v každém časovém krotku počítat algoritmus pro EKF, dále 
     15783 oproti PI výrazně náročnější LQ algoritmus a také současně provádět filtraci 
     15784 vysokofrekvenčního přídavného signálu užitím digitálních filtrů. 
     15785  
     15786\end_layout 
     15787 
     15788\begin_layout Standard 
     15789Dalším výrazným důvodem, který mluví v neprospěch nejen této ale injektážních 
     15790 metod celkem je fakt, že jsou použitelné pouze na určitou podskupinu PMSM. 
     15791 Aby bylo možno užít injektáží, je nezbytné, aby byly v samotném stroji 
     15792 přítomny anizotropie nějakého typu. 
     15793 Existují však stroje, které anizotropie nemají nebo jsou příliš malé pro 
     15794 efektivní nasazení metody. 
     15795 Dále existuje více typů anizotropií a každý typ vyžaduje odlišný přístup. 
     15796 Jako hlavní nedostatek injektážních metod lze tedy uvést, že nelze vyvinout 
     15797 univerzální metodu použitelnou pro všechny typy PMSM. 
     15798\end_layout 
     15799 
     15800\begin_layout Standard 
     15801Ohledně injektážních metod je ještě vhodné upozornit na problémy při vyšších 
     15802 otáčkách, kdy dochází ke snížené aplikovatelnosti přístupu a problém je 
     15803 obvykle řešen užitím hybridních injektážních algoritmů. 
     15804  
     15805\end_layout 
     15806 
     15807\begin_layout Subsection 
     15808Bikriteriální metoda 
     15809\end_layout 
     15810 
     15811\begin_layout Standard 
     15812Velmi zajímavých výsledků bylo dosaženo aplikací vybraného návrhu bikriteriální 
     15813 metody. 
     15814 I když se jedná o relativně jednoduchy postup může poskytnout dobrou regulaci 
     15815 PMSM. 
     15816 Relativně vyšších hodnot chyby dosahuje tento algoritmus jen při nízkých 
     15817 otáčkách, kdy jsou budící zásahy poměrně velké ve srovnání s amplitudou 
     15818 otáček. 
     15819 Se zvýšením otáček se však velikost těchto zásahů stává zanedbatelnými. 
     15820 Budící zásahy jsou navíc přidávány pouze při dosažení nulových otáček, 
     15821 kdy se stává poloha stroje nepozorovatelným stavem, v budícím zásahu lze 
     15822 tedy spatřovat snahu tuto nepozorovatelnost odstranit. 
     15823 Tento jev lze současně považovat za experimentální ověření faktu, že se 
     15824 skutečně jedná o duální algoritmus, protože budící zásah je přidáván jen, 
     15825 když je opravdu potřeba. 
     15826 V případě bikriteriální metody se ale jedná o velmi jednoduchý suboptimální 
     15827 duální návrh, což se zde projevuje především v tom, že budící zásahy jsou 
     15828 někdy nepřiměřeně velké. 
     15829\end_layout 
     15830 
     15831\begin_layout Standard 
     15832Při srovnání s ostatními algoritmy lze konstatovat, že bikriteriální metoda 
     15833 podává lepší výsledky než obyčejné vektorové řízení, zejména při větší 
     15834 neznalosti stavu systému. 
     15835 Oproti zbylým dvěma porovnávaným algoritmům (jednoduché injektáže a hyperstav) 
     15836 jsou pak dosažené výsledky horší, někdy i znatelně. 
     15837 Na druhou stranu zde uvažovaný návrh bikriteriální metody představuje poměrně 
     15838 jednoduché velepšení základního vektorového řízení, který by mohl být použiteln 
     15839ý pro méně náročné aplikace. 
     15840  
     15841\end_layout 
     15842 
     15843\begin_layout Subsection 
     15844Algoritmus založený na hyperstavu 
     15845\end_layout 
     15846 
     15847\begin_layout Standard 
     15848Posledním zkoumaným algoritmem bylo využití konceptu hyperstavu. 
     15849 Ten založen na myšlence, že kromě odhadu stavových veličin pracujeme i 
     15850 s jejich kovariancemi a tedy kromě odhadu si uchováváme i informaci o jeho 
     15851 přesnosti. 
     15852 Značnou nevýhodou tohoto přístupu je pak vyšší výpočetní náročnost. 
     15853 Dále je třeba zmínit, že v případě užití hyperstavu se jedná o suboptimální 
     15854 algoritmus. 
     15855 Především skutečná hustota pravděpodobnosti stavových veličin je aproximována 
     15856 pouze na základě prvních dvou momentů. 
     15857 Odhadování a návrh řízení je na hyperstavu prováděn pomocí rozšířeného 
     15858 Kalmanova filtru a LQ regulátoru, které pro PMSM ani pro rovnice tvorby 
     15859 hyperstavu nejsou optimální, protože se nejedná o lineární systém. 
     15860\end_layout 
     15861 
     15862\begin_layout Standard 
     15863Přes zmiňované nedostatky se podařilo pomocí algoritmu využívajícího hyperstavu 
     15864 dosáhnout relativně velmi dobrých výsledků. 
     15865 Dále lze opět konstatovat, že bylo experimentálně potvrzeno, že se jedná 
     15866 o duální algoritmus. 
     15867 Důvodem pro to jsou především výsledky experimentů s neznámým počátečním 
     15868 úhlem natočení, kde se podařilo užitím hyperstavu neznalost efektivně omezovat 
     15869 a to i při požadavku na nulové otáčky. 
     15870 Celý algoritmus je navíc komplexním řešením a ne pouze přidáváním vhodného 
     15871 signálu jako u bikriteriální metody. 
     15872 Také bylo dosaženo lepšího kompromisu mezi  
     15873\emph on 
     15874opatrností 
     15875\emph default 
     15876 a  
     15877\emph on 
     15878buzením 
     15879\emph default 
     15880. 
     15881 V některých případech sice algoritmus dosáhl vyšší hodnoty chyby řízení, 
     15882 nepodažilo se ale nalézt žádnou systematickou chybu, kterou by buzení způsobova 
     15883lo. 
     15884\end_layout 
     15885 
     15886\begin_layout Standard 
     15887Navíc pro správnou funkčnost algoritmu s hyperstavem není třeba předpokladu 
     15888 různých indukčností v osách  
     15889\begin_inset Formula $d-q$ 
     15890\end_inset 
     15891 
     15892, tak jako pro injektáže. 
     15893 Lze tedy říci, že pro SMPMSM, které mají velmi malý nebo téměř žádný rozdíl 
     15894 indukčností  
     15895\begin_inset Formula $L_{d}$ 
     15896\end_inset 
     15897 
     15898 a  
     15899\begin_inset Formula $L_{q}$ 
     15900\end_inset 
     15901 
     15902 dosahuje tento algoritmus nejlepších výsledků ze zde testovaných algoritmů. 
     15903\end_layout 
     15904 
     15905\begin_layout Subsection 
     15906Náměty pro další zkoumání 
     15907\end_layout 
     15908 
     15909\begin_layout Standard 
     15910Vzhledem k výsledkům popsaným v předchozím textu existuje několik problémů, 
     15911 které jsou obzvláště vhodné k dalšímu zkoumání:  
     15912\end_layout 
     15913 
     15914\begin_layout Standard 
     15915Jednak by bylo vhodné věnovat se dalšímu výzkumu bikriteriální metody, především 
     15916 způsobu jak omezit v některých případech příliš velké budící zásahy. 
     15917 Dále pak navrhnout takové zjednodušení bikriteriální metody, aby bylo možné 
     15918 ji implementovat pro řízení skutečného PMSM v reálném čase. 
     15919\end_layout 
     15920 
     15921\begin_layout Standard 
     15922Dalším důležitým problémem vhodným k výzkumu je vliv zátěžného momentu. 
     15923 Zátěžný moment v této práci nebyl uvažován, avšak při užití řídících algoritmů 
     15924 pro reálné aplikace je třeba zvládnout práci i s neznámým časově proměnným 
     15925 zátěžným momentem. 
     15926\end_layout 
     15927 
     15928\begin_layout Standard 
     15929Podstatnou záležitostí je i detailnější prozkoumání a vyřešení problému 
     15930 symetrie rovnic popisujících PMSM na substituci  
     15931\begin_inset Formula $\left(\omega,\vartheta\right)\longleftrightarrow\left(-\omega,\vartheta+\pi\right)$ 
     15932\end_inset 
     15933 
     15934. 
     15935 Nebo ekvivalentně vyvinutí metody, která zvládne odhadovat polohu v celém 
     15936 intervalu  
     15937\begin_inset Formula $\left\langle -\pi,\pi\right\rangle $ 
     15938\end_inset 
     15939 
     15940. 
     15941\end_layout 
     15942 
    1425215943\begin_layout Chapter* 
    1425315944Závěr 
    14254 \end_layout 
    14255  
    14256 \begin_layout Standard 
    14257  
    1425815945\end_layout 
    1425915946