| 14207 | | stručný test, jak dobře zvládne držet nulové otáčky, správná i špatná počáteční |
| 14208 | | poloha, kdy ji zvládne opravit |
| | 14267 | Dále byly prováděny podobné simulace jako v předchozím odstavci, týkajícím |
| | 14268 | se rozjezdu stroje, nyní však s jiným profilem požadovaných otáček. |
| | 14269 | Bylo testováno chování jednotlivých algoritmů v nulových otáčkách při špatném |
| | 14270 | počátečním odhadu úhlu |
| | 14271 | \begin_inset Formula $\vartheta_{0}$ |
| | 14272 | \end_inset |
| | 14273 | |
| | 14274 | . |
| | 14275 | Počáteční poloha |
| | 14276 | \begin_inset Formula $\vartheta_{0}$ |
| | 14277 | \end_inset |
| | 14278 | |
| | 14279 | byla opět volena náhodně z intervalu |
| | 14280 | \begin_inset Formula $\left\langle -\frac{\pi}{2},\frac{\pi}{2}\right\rangle $ |
| | 14281 | \end_inset |
| | 14282 | |
| | 14283 | ze stejných důvodů jako v předchozím odstavci. |
| | 14284 | Simulace byly prováděny opakovaně, vždy |
| | 14285 | \begin_inset Formula $100$ |
| | 14286 | \end_inset |
| | 14287 | |
| | 14288 | opakování, do grafů zobrazujících chyby odhadů bylo pro předhlednost uvažováno |
| | 14289 | vzorků méně. |
| | 14290 | \end_layout |
| | 14291 | |
| | 14292 | \begin_layout Standard |
| | 14293 | Provedené simulace byly jednak zaměřeny na velikost chyby řízení v nulových |
| | 14294 | otáčkách, ale především na zkoumání schopnosti jednotlivých algoritmů omezit |
| | 14295 | počáteční neznalost polohy |
| | 14296 | \begin_inset Formula $\vartheta$ |
| | 14297 | \end_inset |
| | 14298 | |
| | 14299 | při současném požadavku na udržení stroje v klidu. |
| | 14300 | Oproti předchozímu odstavci zde nedochází ke zvyšování hodnoty referenčních |
| | 14301 | otáček a tak vzhledem k referenčním otáčkám je poloha stále nepozorovatelným |
| | 14302 | stavem. |
| | 14303 | Ke zlepšení odhadu polohy je tedy třeba aktivního budícího zásahu, který |
| | 14304 | ovšem zřejmě naruší požadovaný klidový stav stroje. |
| | 14305 | Právě při této úloze by se měly s výhodou uplatnit duální algoritmy. |
| | 14306 | \end_layout |
| | 14307 | |
| | 14308 | \begin_layout Standard |
| | 14309 | Na grafech b)-f) obrázku |
| | 14310 | \begin_inset CommandInset ref |
| | 14311 | LatexCommand ref |
| | 14312 | reference "fig:chovani-v-nule" |
| | 14313 | |
| | 14314 | \end_inset |
| | 14315 | |
| | 14316 | jsou znázorněny průběhy chyb odhadu polohy |
| | 14317 | \begin_inset Formula $\vartheta-\hat{\vartheta}$ |
| | 14318 | \end_inset |
| | 14319 | |
| | 14320 | v čase pro jednotlivý algoritmy při různé počáteční hodnotě úhlu natočení |
| | 14321 | |
| | 14322 | \begin_inset Formula $\vartheta_{0}$ |
| | 14323 | \end_inset |
| | 14324 | |
| | 14325 | . |
| | 14326 | V případě samostatného vektorového řízení nedochází nijak k omezování chyby |
| | 14327 | odhadu. |
| | 14328 | Konkrétně pro vektorové PI řízení jsou všechny řícící zásahy nulové a chyba |
| | 14329 | odhadu zůstává v čase konstantní. |
| | 14330 | V případě vektorového řízení založeného na LQ regulátoru je situace nepatrně |
| | 14331 | lepší a chyby odhadu nezůstávají zcela konstantní a dochází k drobnému |
| | 14332 | zvlnění. |
| | 14333 | Jedná se však spíše o náhodné změny v důsledku řídících zásahů snažících |
| | 14334 | se udržet nulové otáčky. |
| | 14335 | |
| | 14336 | \end_layout |
| | 14337 | |
| | 14338 | \begin_layout Standard |
| | 14339 | Zcela odlišné výsledky však poskytují zbývající tři algoritmy, které zvládají |
| | 14340 | počáteční chybu odhadu polohy výrazně omezit. |
| | 14341 | Je však důležité věnovat pozornost i dosažené chybě při řízení na nulové |
| | 14342 | požadované otáčky. |
| | 14343 | Tato chyba je zde opět reprezentována jako průměrná kvadratická chyba skutečnýc |
| | 14344 | h a požadovaných otáček a její hodnoty jsou pro jednotlivé algoritmy zaneseny |
| | 14345 | v grafu na obrázku |
| | 14346 | \begin_inset CommandInset ref |
| | 14347 | LatexCommand ref |
| | 14348 | reference "fig:chovani-v-nule" |
| | 14349 | |
| | 14350 | \end_inset |
| | 14351 | |
| | 14352 | a). |
| | 14353 | Zřejmě lze očekávat, že v případě algoritmů, které nějakým způsobem omezují |
| | 14354 | chybu odhadu polohy dojde k nárůstu chyby řízení. |
| | 14355 | V případě vektorového PI řízení, které při požadavku na nulové otáčky stručně |
| | 14356 | řečeno |
| | 14357 | \begin_inset Quotes gld |
| | 14358 | \end_inset |
| | 14359 | |
| | 14360 | nic nedělá |
| | 14361 | \begin_inset Quotes grd |
| | 14362 | \end_inset |
| | 14363 | |
| | 14364 | je také chyba řízení nulová. |
| | 14365 | Naopak pro bikriteriální metodu, která zvládá omezování počáteční chyby |
| | 14366 | odhadu polohy relativně nejlépe je průměrná kvadratická chyba skutečnách |
| | 14367 | a požadovaných otáček vysoká. |
| | 14368 | Vyšší chyby pak dosahuje i algoritmus využívající hyperstav. |
| | 14369 | Nejlepších výsledků a současně jakéhosi kompromisu pak dosahují jednoduché |
| | 14370 | injektáže, které zvládají efektivně omezit chybu odhadu a současně udržet |
| | 14371 | chybu řízení dostatečně nízkou. |
| | 14372 | |
| | 14373 | \begin_inset Float figure |
| | 14374 | wide false |
| | 14375 | sideways false |
| | 14376 | status collapsed |
| | 14377 | |
| | 14378 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14379 | \align center |
| | 14380 | \begin_inset Tabular |
| | 14381 | <lyxtabular version="3" rows="6" columns="2"> |
| | 14382 | <features tabularvalignment="middle"> |
| | 14383 | <column alignment="center" valignment="top" width="0"> |
| | 14384 | <column alignment="center" valignment="top" width="0"> |
| | 14385 | <row> |
| | 14386 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 14387 | \begin_inset Text |
| | 14388 | |
| | 14389 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14390 | \begin_inset Graphics |
| | 14391 | filename obrazky/nula/chybybar.eps |
| | 14392 | scale 45 |
| | 14393 | |
| | 14394 | \end_inset |
| | 14395 | |
| | 14396 | |
| | 14397 | \end_layout |
| | 14398 | |
| | 14399 | \end_inset |
| | 14400 | </cell> |
| | 14401 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 14402 | \begin_inset Text |
| | 14403 | |
| | 14404 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14405 | \begin_inset Graphics |
| | 14406 | filename obrazky/nula/nula_pi.eps |
| | 14407 | scale 45 |
| | 14408 | |
| | 14409 | \end_inset |
| | 14410 | |
| | 14411 | |
| | 14412 | \end_layout |
| | 14413 | |
| | 14414 | \end_inset |
| | 14415 | </cell> |
| | 14416 | </row> |
| | 14417 | <row> |
| | 14418 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 14419 | \begin_inset Text |
| | 14420 | |
| | 14421 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14422 | a) průměrná kvadratická chyba |
| | 14423 | \end_layout |
| | 14424 | |
| | 14425 | \end_inset |
| | 14426 | </cell> |
| | 14427 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 14428 | \begin_inset Text |
| | 14429 | |
| | 14430 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14431 | b) vektorové PI řízení |
| | 14432 | \end_layout |
| | 14433 | |
| | 14434 | \end_inset |
| | 14435 | </cell> |
| | 14436 | </row> |
| | 14437 | <row> |
| | 14438 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 14439 | \begin_inset Text |
| | 14440 | |
| | 14441 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14442 | \begin_inset Graphics |
| | 14443 | filename obrazky/nula/nula_lq.eps |
| | 14444 | scale 45 |
| | 14445 | |
| | 14446 | \end_inset |
| | 14447 | |
| | 14448 | |
| | 14449 | \end_layout |
| | 14450 | |
| | 14451 | \end_inset |
| | 14452 | </cell> |
| | 14453 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 14454 | \begin_inset Text |
| | 14455 | |
| | 14456 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14457 | \begin_inset Graphics |
| | 14458 | filename obrazky/nula/nula_in.eps |
| | 14459 | scale 45 |
| | 14460 | |
| | 14461 | \end_inset |
| | 14462 | |
| | 14463 | |
| | 14464 | \end_layout |
| | 14465 | |
| | 14466 | \end_inset |
| | 14467 | </cell> |
| | 14468 | </row> |
| | 14469 | <row> |
| | 14470 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 14471 | \begin_inset Text |
| | 14472 | |
| | 14473 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14474 | c) vektorové LQ řízení |
| | 14475 | \end_layout |
| | 14476 | |
| | 14477 | \end_inset |
| | 14478 | </cell> |
| | 14479 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 14480 | \begin_inset Text |
| | 14481 | |
| | 14482 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14483 | d) využití injektáží |
| | 14484 | \end_layout |
| | 14485 | |
| | 14486 | \end_inset |
| | 14487 | </cell> |
| | 14488 | </row> |
| | 14489 | <row> |
| | 14490 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 14491 | \begin_inset Text |
| | 14492 | |
| | 14493 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14494 | \begin_inset Graphics |
| | 14495 | filename obrazky/nula/nula_bk.eps |
| | 14496 | scale 45 |
| | 14497 | |
| | 14498 | \end_inset |
| | 14499 | |
| | 14500 | |
| | 14501 | \end_layout |
| | 14502 | |
| | 14503 | \end_inset |
| | 14504 | </cell> |
| | 14505 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 14506 | \begin_inset Text |
| | 14507 | |
| | 14508 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14509 | \begin_inset Graphics |
| | 14510 | filename obrazky/nula/nula_hs.eps |
| | 14511 | scale 45 |
| | 14512 | |
| | 14513 | \end_inset |
| | 14514 | |
| | 14515 | |
| | 14516 | \end_layout |
| | 14517 | |
| | 14518 | \end_inset |
| | 14519 | </cell> |
| | 14520 | </row> |
| | 14521 | <row> |
| | 14522 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 14523 | \begin_inset Text |
| | 14524 | |
| | 14525 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14526 | e) bikriteriální metoda |
| | 14527 | \end_layout |
| | 14528 | |
| | 14529 | \end_inset |
| | 14530 | </cell> |
| | 14531 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 14532 | \begin_inset Text |
| | 14533 | |
| | 14534 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14535 | f) algoritmus využívající hyperstav |
| | 14536 | \end_layout |
| | 14537 | |
| | 14538 | \end_inset |
| | 14539 | </cell> |
| | 14540 | </row> |
| | 14541 | </lyxtabular> |
| | 14542 | |
| | 14543 | \end_inset |
| | 14544 | |
| | 14545 | |
| | 14546 | \end_layout |
| | 14547 | |
| | 14548 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14549 | \begin_inset Caption |
| | 14550 | |
| | 14551 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14552 | Vliv počáteční polohy na setrvání stroje v nulových otáčkách při užítí různých |
| | 14553 | algoritmů. |
| | 14554 | a) přehled dosažených průměrných kvadratických chyb ( |
| | 14555 | \begin_inset Formula $\delta$ |
| | 14556 | \end_inset |
| | 14557 | |
| | 14558 | ) pro jednotlivé algoritmy 1 až 5; dále je zobrazena chyba odhadu polohy |
| | 14559 | |
| | 14560 | \begin_inset Formula $\vartheta-\hat{\vartheta}$ |
| | 14561 | \end_inset |
| | 14562 | |
| | 14563 | pro: b) PI řízení (algoritmus 1), c) vektorové LQ řízení (algoritmus 2), |
| | 14564 | d) jednoduchý injektážní návrh (algoritmus 3), e) bikriteriální metodu |
| | 14565 | (algoritmus 4), f) algoritmus založený na hyperstavu (algoritmus 5). |
| | 14566 | |
| | 14567 | \begin_inset CommandInset label |
| | 14568 | LatexCommand label |
| | 14569 | name "fig:chovani-v-nule" |
| | 14570 | |
| | 14571 | \end_inset |
| | 14572 | |
| | 14573 | |
| | 14574 | \end_layout |
| | 14575 | |
| | 14576 | \end_inset |
| | 14577 | |
| | 14578 | |
| | 14579 | \end_layout |
| | 14580 | |
| | 14581 | \end_inset |
| | 14582 | |
| | 14583 | |
| 14216 | | problematika nulových otáček a neaktivity některých řízení (PI) |
| | 14591 | Tento odstavec bude zaměřen na chování jednotlivých algoritmů v nízkých |
| | 14592 | otáčkách. |
| | 14593 | Pro srovnání bylo konkrétně užito profilů |
| | 14594 | \emph on |
| | 14595 | nízké otáčky |
| | 14596 | \emph default |
| | 14597 | |
| | 14598 | \emph on |
| | 14599 | trojúhelníky |
| | 14600 | \emph default |
| | 14601 | a |
| | 14602 | \emph on |
| | 14603 | lichoběžníky |
| | 14604 | \emph default |
| | 14605 | . |
| | 14606 | Jednotlivé algoritmy byly porovnány na základě průměrných kvadratických |
| | 14607 | chyb, jejich hodnoty jsou pak zaneseny v grafu na obrázku |
| | 14608 | \begin_inset CommandInset ref |
| | 14609 | LatexCommand ref |
| | 14610 | reference "fig:prubehy-ztraty" |
| | 14611 | |
| | 14612 | \end_inset |
| | 14613 | |
| | 14614 | a). |
| | 14615 | Dále je chování jednotlivých algoritmů možno posoudit i z průběhů otáček |
| | 14616 | |
| | 14617 | \begin_inset Formula $\omega$ |
| | 14618 | \end_inset |
| | 14619 | |
| | 14620 | v čase, které jsou pro jednotlivé algoritmy zachyny na grafech |
| | 14621 | \begin_inset CommandInset ref |
| | 14622 | LatexCommand ref |
| | 14623 | reference "fig:prubehy-otacek-nizke" |
| | 14624 | |
| | 14625 | \end_inset |
| | 14626 | |
| | 14627 | a) pro trojúhelníkový a b) pro lichoběžníkový profil požadovaných otáček. |
| | 14628 | \end_layout |
| | 14629 | |
| | 14630 | \begin_layout Standard |
| | 14631 | Především lze opět pozorovat již zmiňovanou neaktivitu vektorového PI řízení, |
| | 14632 | kdy na profilu nízkých otáček s amplitudou |
| | 14633 | \begin_inset Formula $1rad/s$ |
| | 14634 | \end_inset |
| | 14635 | |
| | 14636 | vůbec nedojde k roztočení stroje a v důsledku toho pak dohází k relativně |
| | 14637 | větší průměrné kvadratické chybě. |
| | 14638 | |
| | 14639 | \end_layout |
| | 14640 | |
| | 14641 | \begin_layout Standard |
| | 14642 | Dále je velmi zajímavé chování bikriteriální metody. |
| | 14643 | Protože se jedná o jednoduchý suboptimální duální algoritmus není zde dosažena |
| | 14644 | vhodná rovnováha mezi opatrností a buzením. |
| | 14645 | To se projevuje především velmi výraznými budícími zásahy v nulových otáčkách, |
| | 14646 | které následně způsobí nárůst chyby řízení. |
| | 14647 | Z jistého úhlu pohledu však nelze označit toto chování přímo za špatné. |
| | 14648 | Regulátor totiž přidává výrazné budící zásahy pouze při dosažení nulových |
| | 14649 | otáček, tedy když dojde k nepozorovatelnosti systému. |
| | 14650 | Tyto budící zásahy jsou však relativně velké vzhledem k amplitude otáček, |
| | 14651 | což by mohlo být překážkou pro praktickou aplikaci algoritmu. |
| | 14652 | \end_layout |
| | 14653 | |
| | 14654 | \begin_layout Standard |
| | 14655 | Ostatní uvažované algoritmy vykazují podobný průběh otáček a tedy jsou v |
| | 14656 | grafech zobrazeny pouze jako jeden společný reprezentant |
| | 14657 | \emph on |
| | 14658 | ostatní |
| | 14659 | \emph default |
| | 14660 | . |
| | 14661 | Všechny tyto algoritmy také dosáhly relativně nízké průměrné kvadratické |
| | 14662 | chyby pro trojúhelníkový i lichoběžníkový profil. |
| | 14663 | Jako nejlepší z nich a i celkově se ukazuje jednoduchý injektážní návrh, |
| | 14664 | rozdíl oproti algortimu založeném na hyperstavu je však malý. |
| | 14665 | Nízké ztráty pak dosahuje i samostatné vektorové LQ řízení. |
| | 14666 | |
| | 14667 | \begin_inset Float figure |
| | 14668 | wide false |
| | 14669 | sideways false |
| | 14670 | status collapsed |
| | 14671 | |
| | 14672 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14673 | \align center |
| | 14674 | \begin_inset Tabular |
| | 14675 | <lyxtabular version="3" rows="2" columns="2"> |
| | 14676 | <features tabularvalignment="middle"> |
| | 14677 | <column alignment="center" valignment="top" width="0"> |
| | 14678 | <column alignment="center" valignment="top" width="0"> |
| | 14679 | <row> |
| | 14680 | <cell multicolumn="1" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 14681 | \begin_inset Text |
| | 14682 | |
| | 14683 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14684 | \begin_inset Graphics |
| | 14685 | filename obrazky/prubeh/nizke.eps |
| | 14686 | scale 55 |
| | 14687 | |
| | 14688 | \end_inset |
| | 14689 | |
| | 14690 | |
| | 14691 | \end_layout |
| | 14692 | |
| | 14693 | \end_inset |
| | 14694 | </cell> |
| | 14695 | <cell multicolumn="2" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 14696 | \begin_inset Text |
| | 14697 | |
| | 14698 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14699 | |
| | 14700 | \end_layout |
| | 14701 | |
| | 14702 | \end_inset |
| | 14703 | </cell> |
| | 14704 | </row> |
| | 14705 | <row> |
| | 14706 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 14707 | \begin_inset Text |
| | 14708 | |
| | 14709 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14710 | \begin_inset space \hspace{} |
| | 14711 | \length 0.9cm |
| | 14712 | \end_inset |
| | 14713 | |
| | 14714 | a) nízké otáčky -- trojúhelníky |
| | 14715 | \begin_inset space \hspace{} |
| | 14716 | \length 2.4cm |
| | 14717 | \end_inset |
| | 14718 | |
| | 14719 | |
| | 14720 | \end_layout |
| | 14721 | |
| | 14722 | \end_inset |
| | 14723 | </cell> |
| | 14724 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 14725 | \begin_inset Text |
| | 14726 | |
| | 14727 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14728 | b) nízké otáčky -- lichoběžníky |
| | 14729 | \end_layout |
| | 14730 | |
| | 14731 | \end_inset |
| | 14732 | </cell> |
| | 14733 | </row> |
| | 14734 | </lyxtabular> |
| | 14735 | |
| | 14736 | \end_inset |
| | 14737 | |
| | 14738 | |
| | 14739 | \end_layout |
| | 14740 | |
| | 14741 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14742 | \begin_inset Caption |
| | 14743 | |
| | 14744 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14745 | Porovnání průběhu hodnoty otáček |
| | 14746 | \begin_inset Formula $\omega$ |
| | 14747 | \end_inset |
| | 14748 | |
| | 14749 | při řízení jednotlivými algoritmy na požadovanou hodnotu |
| | 14750 | \begin_inset Formula $\omega_{ref}$ |
| | 14751 | \end_inset |
| | 14752 | |
| | 14753 | danou profilem |
| | 14754 | \emph on |
| | 14755 | nízké otáčky |
| | 14756 | \emph default |
| | 14757 | (a) trojúhelníky a (b) lichoběžníky. |
| | 14758 | Pod označením |
| | 14759 | \emph on |
| | 14760 | ostatní |
| | 14761 | \emph default |
| | 14762 | jsou rozumněny následující algoritmy: vektorové LQ řízení, jednoduchý injektážn |
| | 14763 | í návrh a algoritmus založený na hyperstavu. |
| | 14764 | |
| | 14765 | \begin_inset CommandInset label |
| | 14766 | LatexCommand label |
| | 14767 | name "fig:prubehy-otacek-nizke" |
| | 14768 | |
| | 14769 | \end_inset |
| | 14770 | |
| | 14771 | |
| | 14772 | \end_layout |
| | 14773 | |
| | 14774 | \end_inset |
| | 14775 | |
| | 14776 | |
| | 14777 | \end_layout |
| | 14778 | |
| | 14779 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14780 | |
| | 14781 | \end_layout |
| | 14782 | |
| | 14783 | \end_inset |
| | 14784 | |
| | 14785 | |
| | 14786 | \end_layout |
| | 14787 | |
| | 14788 | \begin_layout Standard |
| | 14789 | \begin_inset Float figure |
| | 14790 | wide false |
| | 14791 | sideways false |
| | 14792 | status collapsed |
| | 14793 | |
| | 14794 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14795 | \align center |
| | 14796 | \begin_inset Tabular |
| | 14797 | <lyxtabular version="3" rows="4" columns="2"> |
| | 14798 | <features tabularvalignment="middle"> |
| | 14799 | <column alignment="center" valignment="top" width="0"> |
| | 14800 | <column alignment="center" valignment="top" width="0"> |
| | 14801 | <row> |
| | 14802 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 14803 | \begin_inset Text |
| | 14804 | |
| | 14805 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14806 | \begin_inset Graphics |
| | 14807 | filename obrazky/prubeh/bar_nizke.eps |
| | 14808 | scale 45 |
| | 14809 | |
| | 14810 | \end_inset |
| | 14811 | |
| | 14812 | |
| | 14813 | \end_layout |
| | 14814 | |
| | 14815 | \end_inset |
| | 14816 | </cell> |
| | 14817 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 14818 | \begin_inset Text |
| | 14819 | |
| | 14820 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14821 | \begin_inset Graphics |
| | 14822 | filename obrazky/prubeh/bar_pruchod.eps |
| | 14823 | scale 45 |
| | 14824 | |
| | 14825 | \end_inset |
| | 14826 | |
| | 14827 | |
| | 14828 | \end_layout |
| | 14829 | |
| | 14830 | \end_inset |
| | 14831 | </cell> |
| | 14832 | </row> |
| | 14833 | <row> |
| | 14834 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 14835 | \begin_inset Text |
| | 14836 | |
| | 14837 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14838 | a) nízké otáčky |
| | 14839 | \end_layout |
| | 14840 | |
| | 14841 | \end_inset |
| | 14842 | </cell> |
| | 14843 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 14844 | \begin_inset Text |
| | 14845 | |
| | 14846 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14847 | b) průchody nulou |
| | 14848 | \end_layout |
| | 14849 | |
| | 14850 | \end_inset |
| | 14851 | </cell> |
| | 14852 | </row> |
| | 14853 | <row> |
| | 14854 | <cell multicolumn="1" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 14855 | \begin_inset Text |
| | 14856 | |
| | 14857 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14858 | \begin_inset Graphics |
| | 14859 | filename obrazky/prubeh/bar_vysoke.eps |
| | 14860 | scale 45 |
| | 14861 | |
| | 14862 | \end_inset |
| | 14863 | |
| | 14864 | |
| | 14865 | \end_layout |
| | 14866 | |
| | 14867 | \end_inset |
| | 14868 | </cell> |
| | 14869 | <cell multicolumn="2" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 14870 | \begin_inset Text |
| | 14871 | |
| | 14872 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14873 | |
| | 14874 | \end_layout |
| | 14875 | |
| | 14876 | \end_inset |
| | 14877 | </cell> |
| | 14878 | </row> |
| | 14879 | <row> |
| | 14880 | <cell multicolumn="1" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 14881 | \begin_inset Text |
| | 14882 | |
| | 14883 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14884 | c) vysoké otáčky |
| | 14885 | \end_layout |
| | 14886 | |
| | 14887 | \end_inset |
| | 14888 | </cell> |
| | 14889 | <cell multicolumn="2" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 14890 | \begin_inset Text |
| | 14891 | |
| | 14892 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14893 | |
| | 14894 | \end_layout |
| | 14895 | |
| | 14896 | \end_inset |
| | 14897 | </cell> |
| | 14898 | </row> |
| | 14899 | </lyxtabular> |
| | 14900 | |
| | 14901 | \end_inset |
| | 14902 | |
| | 14903 | |
| | 14904 | \end_layout |
| | 14905 | |
| | 14906 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14907 | \begin_inset Caption |
| | 14908 | |
| | 14909 | \begin_layout Plain Layout |
| | 14910 | Dosažené hodnoty průměrných kvadratických ztrát |
| | 14911 | \begin_inset Formula $\delta$ |
| | 14912 | \end_inset |
| | 14913 | |
| | 14914 | pro profily |
| | 14915 | \emph on |
| | 14916 | nízké otáčky |
| | 14917 | \emph default |
| | 14918 | a), |
| | 14919 | \emph on |
| | 14920 | průchody nulou |
| | 14921 | \emph default |
| | 14922 | b) a |
| | 14923 | \emph on |
| | 14924 | vysoké otáčky |
| | 14925 | \emph default |
| | 14926 | c). |
| | 14927 | Použité algoritmy jdou v pořadí: 1 -- vektorové PI řízení, 2 -- vektorové |
| | 14928 | LQ řízení, 3 -- jednoduchý injektážní návrh, 4 -- bikriteriální metoda |
| | 14929 | a 5 -- algoritmus využívající hyperstav. |
| | 14930 | \begin_inset CommandInset label |
| | 14931 | LatexCommand label |
| | 14932 | name "fig:prubehy-ztraty" |
| | 14933 | |
| | 14934 | \end_inset |
| | 14935 | |
| | 14936 | |
| | 14937 | \end_layout |
| | 14938 | |
| | 14939 | \end_inset |
| | 14940 | |
| | 14941 | |
| | 14942 | \end_layout |
| | 14943 | |
| | 14944 | \end_inset |
| | 14945 | |
| | 14946 | |
| 14224 | | problematika průchodu nulou |
| | 14954 | Dále byla věnována pozornost problematice průchodů nulou. |
| | 14955 | Jedná se o změnu směru otáčení stroje, která může být ztížena setrváním |
| | 14956 | po určitý časový okamžit v klidu, tedy při nulových otáčkách. |
| | 14957 | Běžný průchod nulou je realizován pomocí trojúhelníkového referenčního |
| | 14958 | profilu, průchod se setrváním v nulových otáčkách pak profilem lichoběžníkovým. |
| | 14959 | Pro srovnání jednotlivých algoritmů bylo užito simulací s referenčními |
| | 14960 | profily otáček |
| | 14961 | \emph on |
| | 14962 | průchody nulou |
| | 14963 | \emph default |
| | 14964 | . |
| | 14965 | Výsledky těchto simulací v podobě průběhů hodnoty otáček |
| | 14966 | \begin_inset Formula $\omega$ |
| | 14967 | \end_inset |
| | 14968 | |
| | 14969 | v čase pro různé algoritmy jsou zachyceny na grafech |
| | 14970 | \begin_inset CommandInset ref |
| | 14971 | LatexCommand ref |
| | 14972 | reference "fig:prubehy-otacek-pruchod" |
| | 14973 | |
| | 14974 | \end_inset |
| | 14975 | |
| | 14976 | a) a b). |
| | 14977 | \end_layout |
| | 14978 | |
| | 14979 | \begin_layout Standard |
| | 14980 | Jednotlivé algoritmy pak byly porovnávány na základě dosažených průměrných |
| | 14981 | kvadratických chyb, jejichž hodnoty jsou uvedeny v grafu |
| | 14982 | \begin_inset CommandInset ref |
| | 14983 | LatexCommand ref |
| | 14984 | reference "fig:prubehy-ztraty" |
| | 14985 | |
| | 14986 | \end_inset |
| | 14987 | |
| | 14988 | b). |
| | 14989 | Největší chyby ve sledování referenčního signálu se dopustilo vektorové |
| | 14990 | PI řízení. |
| | 14991 | Problémem je opět |
| | 14992 | \begin_inset Quotes gld |
| | 14993 | \end_inset |
| | 14994 | |
| | 14995 | neaktivita |
| | 14996 | \begin_inset Quotes grd |
| | 14997 | \end_inset |
| | 14998 | |
| | 14999 | tohoto algoritmu, dokud není dosaženo dostatečně vysoké hodnoty požadovaných |
| | 15000 | otáček. |
| | 15001 | Problematika tohoto jevu bude detailněji diskutována v závěru kapitoly. |
| | 15002 | \end_layout |
| | 15003 | |
| | 15004 | \begin_layout Standard |
| | 15005 | Opět je možno pozorovat |
| | 15006 | \begin_inset Quotes gld |
| | 15007 | \end_inset |
| | 15008 | |
| | 15009 | budící |
| | 15010 | \begin_inset Quotes grd |
| | 15011 | \end_inset |
| | 15012 | |
| | 15013 | zásahy bikriteriální metody při dosažení nulových otáček. |
| | 15014 | Vzhledem k tomu, že nyní mají podstatně menší amplitudu ve srovnání s amplitudo |
| | 15015 | u požadovaných a následně skutečných otáček, je chyba v jejich důsledku |
| | 15016 | již relativně menší a nejedná se o tolik závažný problém. |
| | 15017 | \end_layout |
| | 15018 | |
| | 15019 | \begin_layout Standard |
| | 15020 | Podobně velké chyby pak dosahuje vektorové LQ řízení i algoritmus hyperstavu. |
| | 15021 | Pro vektorové LQ řízení je chyba nepatrně větší pravděpodobně v důsledku |
| | 15022 | trvalé odchylky od požadované hodnoty. |
| | 15023 | Nejlepších výsledků je pak dosaženo užitím jednoduchého injektážního návrhu. |
| | 15024 | \end_layout |
| | 15025 | |
| | 15026 | \begin_layout Standard |
| | 15027 | Detailnější porovnání průběhů hodnoty otáček při průchodu nulou pro jednotlivé |
| | 15028 | algoritmy je znázorněno na obrázku |
| | 15029 | \begin_inset CommandInset ref |
| | 15030 | LatexCommand ref |
| | 15031 | reference "fig:prubehy-otacek-pruchod" |
| | 15032 | |
| | 15033 | \end_inset |
| | 15034 | |
| | 15035 | c) a d). |
| | 15036 | Zde je možno pozorovat především chybu vektorového PI řízení při průchodu |
| | 15037 | nulou a dále pak |
| | 15038 | \begin_inset Quotes gld |
| | 15039 | \end_inset |
| | 15040 | |
| | 15041 | budící |
| | 15042 | \begin_inset Quotes grd |
| | 15043 | \end_inset |
| | 15044 | |
| | 15045 | zásahy bikriteriální metody. |
| | 15046 | |
| | 15047 | \begin_inset Float figure |
| | 15048 | wide false |
| | 15049 | sideways false |
| | 15050 | status collapsed |
| | 15051 | |
| | 15052 | \begin_layout Plain Layout |
| | 15053 | \align center |
| | 15054 | \begin_inset Tabular |
| | 15055 | <lyxtabular version="3" rows="4" columns="2"> |
| | 15056 | <features tabularvalignment="middle"> |
| | 15057 | <column alignment="center" valignment="top" width="0"> |
| | 15058 | <column alignment="center" valignment="top" width="0"> |
| | 15059 | <row> |
| | 15060 | <cell multicolumn="1" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 15061 | \begin_inset Text |
| | 15062 | |
| | 15063 | \begin_layout Plain Layout |
| | 15064 | \begin_inset Graphics |
| | 15065 | filename obrazky/prubeh/pruchod.eps |
| | 15066 | scale 55 |
| | 15067 | |
| | 15068 | \end_inset |
| | 15069 | |
| | 15070 | |
| | 15071 | \end_layout |
| | 15072 | |
| | 15073 | \end_inset |
| | 15074 | </cell> |
| | 15075 | <cell multicolumn="2" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 15076 | \begin_inset Text |
| | 15077 | |
| | 15078 | \begin_layout Plain Layout |
| | 15079 | |
| | 15080 | \end_layout |
| | 15081 | |
| | 15082 | \end_inset |
| | 15083 | </cell> |
| | 15084 | </row> |
| | 15085 | <row> |
| | 15086 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 15087 | \begin_inset Text |
| | 15088 | |
| | 15089 | \begin_layout Plain Layout |
| | 15090 | \begin_inset space \hspace{} |
| | 15091 | \length 0.5cm |
| | 15092 | \end_inset |
| | 15093 | |
| | 15094 | a) průchody nulou -- trojúhelníky |
| | 15095 | \begin_inset space \hspace{} |
| | 15096 | \length 2.2cm |
| | 15097 | \end_inset |
| | 15098 | |
| | 15099 | |
| | 15100 | \end_layout |
| | 15101 | |
| | 15102 | \end_inset |
| | 15103 | </cell> |
| | 15104 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 15105 | \begin_inset Text |
| | 15106 | |
| | 15107 | \begin_layout Plain Layout |
| | 15108 | b) průchody nulou -- lichoběžníky |
| | 15109 | \end_layout |
| | 15110 | |
| | 15111 | \end_inset |
| | 15112 | </cell> |
| | 15113 | </row> |
| | 15114 | <row> |
| | 15115 | <cell multicolumn="1" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 15116 | \begin_inset Text |
| | 15117 | |
| | 15118 | \begin_layout Plain Layout |
| | 15119 | \begin_inset Graphics |
| | 15120 | filename obrazky/prubeh/pruchod_detail.eps |
| | 15121 | scale 55 |
| | 15122 | |
| | 15123 | \end_inset |
| | 15124 | |
| | 15125 | |
| | 15126 | \end_layout |
| | 15127 | |
| | 15128 | \end_inset |
| | 15129 | </cell> |
| | 15130 | <cell multicolumn="2" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 15131 | \begin_inset Text |
| | 15132 | |
| | 15133 | \begin_layout Plain Layout |
| | 15134 | |
| | 15135 | \end_layout |
| | 15136 | |
| | 15137 | \end_inset |
| | 15138 | </cell> |
| | 15139 | </row> |
| | 15140 | <row> |
| | 15141 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 15142 | \begin_inset Text |
| | 15143 | |
| | 15144 | \begin_layout Plain Layout |
| | 15145 | c) detail -- trojúhelníky |
| | 15146 | \begin_inset space \hspace{} |
| | 15147 | \length 1.7cm |
| | 15148 | \end_inset |
| | 15149 | |
| | 15150 | |
| | 15151 | \end_layout |
| | 15152 | |
| | 15153 | \end_inset |
| | 15154 | </cell> |
| | 15155 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 15156 | \begin_inset Text |
| | 15157 | |
| | 15158 | \begin_layout Plain Layout |
| | 15159 | d) detail -- lichoběžníky |
| | 15160 | \end_layout |
| | 15161 | |
| | 15162 | \end_inset |
| | 15163 | </cell> |
| | 15164 | </row> |
| | 15165 | </lyxtabular> |
| | 15166 | |
| | 15167 | \end_inset |
| | 15168 | |
| | 15169 | |
| | 15170 | \end_layout |
| | 15171 | |
| | 15172 | \begin_layout Plain Layout |
| | 15173 | \begin_inset Caption |
| | 15174 | |
| | 15175 | \begin_layout Plain Layout |
| | 15176 | Porovnání průběhu hodnoty otáček |
| | 15177 | \begin_inset Formula $\omega$ |
| | 15178 | \end_inset |
| | 15179 | |
| | 15180 | při řízení jednotlivými algoritmy na požadovanou hodnotu |
| | 15181 | \begin_inset Formula $\omega_{ref}$ |
| | 15182 | \end_inset |
| | 15183 | |
| | 15184 | danou profilem |
| | 15185 | \emph on |
| | 15186 | průchody nulou |
| | 15187 | \emph default |
| | 15188 | (a,c) trojúhelníky a (b,d) lichoběžníky. |
| | 15189 | Pod označením |
| | 15190 | \emph on |
| | 15191 | ostatní |
| | 15192 | \emph default |
| | 15193 | jsou rozumněny následující algoritmy: vektorové LQ řízení, jednoduchý injektážn |
| | 15194 | í návrh a algoritmus založený na hyperstavu. |
| | 15195 | Nahoře (a,b) je celkový pohled na průběh hodnoty otáček v čase a dole (c,d) |
| | 15196 | pak vybraný detail průchodu nulovými otáčkami. |
| | 15197 | \begin_inset CommandInset label |
| | 15198 | LatexCommand label |
| | 15199 | name "fig:prubehy-otacek-pruchod" |
| | 15200 | |
| | 15201 | \end_inset |
| | 15202 | |
| | 15203 | |
| | 15204 | \end_layout |
| | 15205 | |
| | 15206 | \end_inset |
| | 15207 | |
| | 15208 | |
| | 15209 | \end_layout |
| | 15210 | |
| | 15211 | \end_inset |
| | 15212 | |
| | 15213 | |
| 14232 | | jak algoritmus zvládá vysoké otáčky |
| 14233 | | \end_layout |
| 14234 | | |
| 14235 | | \begin_layout Subsection |
| 14236 | | Možná navíc |
| 14237 | | \end_layout |
| 14238 | | |
| 14239 | | \begin_layout Standard |
| 14240 | | reálný běh stroje -- oscilogram |
| 14241 | | \end_layout |
| 14242 | | |
| 14243 | | \begin_layout Standard |
| 14244 | | vliv zátěžného momentu, ale to by se muselo hodně upravovat v teoretické |
| 14245 | | části |
| | 15221 | Konečně bude podrobněji popsáno i chování jednotlivých algoritmů ve vysokých |
| | 15222 | otáčkách. |
| | 15223 | Pro simulace bylo užito trojúhelníkového i lichoběžníkového profilu referenčníc |
| | 15224 | h otáček |
| | 15225 | \emph on |
| | 15226 | vysoké otáčky |
| | 15227 | \emph default |
| | 15228 | . |
| | 15229 | Vysoké otáčky jsou problematické především z toho hlediska, že se více |
| | 15230 | uplatňuje nelineární charakter PMSM a chyby modelu stroje, například v |
| | 15231 | důsledku linearizace, se projevují více. |
| | 15232 | \end_layout |
| | 15233 | |
| | 15234 | \begin_layout Standard |
| | 15235 | Pro vysoké otáčky již nebude uveden celkový náhled na průběh hodnoty |
| | 15236 | \begin_inset Formula $\omega$ |
| | 15237 | \end_inset |
| | 15238 | |
| | 15239 | v čase, protože je pro všechny použité algoritmy vizuálně shodný. |
| | 15240 | Místo toho bude věnována pozornost detailům těchto průběhů, kde lze nalézt |
| | 15241 | rozdílné chování jednotlivých užitých metod. |
| | 15242 | Zmiňované detaily jsou zobrazeny v grafech na obrázku |
| | 15243 | \begin_inset CommandInset ref |
| | 15244 | LatexCommand ref |
| | 15245 | reference "fig:prubehy-otacek-vysoke" |
| | 15246 | |
| | 15247 | \end_inset |
| | 15248 | |
| | 15249 | a) pro trojúhelníkový a b) pro lichoběžníkový profil požadovaných otáček. |
| | 15250 | \end_layout |
| | 15251 | |
| | 15252 | \begin_layout Standard |
| | 15253 | Pro trojúhelníkový profil a) vlevo lze při dosahování nejvyšší hodnoty otáček |
| | 15254 | pozorovat jisté |
| | 15255 | \begin_inset Quotes gld |
| | 15256 | \end_inset |
| | 15257 | |
| | 15258 | zpoždění |
| | 15259 | \begin_inset Quotes grd |
| | 15260 | \end_inset |
| | 15261 | |
| | 15262 | skutečné hodnoty za požadovanou. |
| | 15263 | Tento jev je s největší pravděpodobností způsoben úbytky napětí a jejich |
| | 15264 | následnou kompenzací, viz odstavec |
| | 15265 | \begin_inset CommandInset ref |
| | 15266 | LatexCommand ref |
| | 15267 | reference "sub:Kompenzace-úbytků-napětí" |
| | 15268 | |
| | 15269 | \end_inset |
| | 15270 | |
| | 15271 | . |
| | 15272 | Bez užití kompenzace je zmiňovaný pokles skutečné hodnoty výraznější. |
| | 15273 | S užitím kompenzace se jej však nepodařilo zcela odstranit především z |
| | 15274 | důvodu aplikace velmi jednoduché kompenzační techniky, která však musí |
| | 15275 | být aplikovatelná na celé spektrum otáček stroje. |
| | 15276 | Například menší vylepšení chování ve vysokých otáčkách na zobrazeném detailu |
| | 15277 | by mohlo mít za následek výraznější zhoršení v otáčkách nízkých. |
| | 15278 | \end_layout |
| | 15279 | |
| | 15280 | \begin_layout Standard |
| | 15281 | Dále je vhodné poukázat na komplikovanější průchod nulou pro vektorové PI |
| | 15282 | řízení pro trojúhelníkový profil a) vpravo. |
| | 15283 | Před dosažením nulových otáček zde dochází ke |
| | 15284 | \begin_inset Quotes gld |
| | 15285 | \end_inset |
| | 15286 | |
| | 15287 | zvlnění |
| | 15288 | \begin_inset Quotes grd |
| | 15289 | \end_inset |
| | 15290 | |
| | 15291 | trajektorie a tedy k větší chybě oproti ostatním algoritmům, které mají |
| | 15292 | průběh hladší. |
| | 15293 | \end_layout |
| | 15294 | |
| | 15295 | \begin_layout Standard |
| | 15296 | Při uvažování lichoběžníkového referenčního profilu b) vlevo je průběh otáček |
| | 15297 | ve vysokéch hodnotách pro všechny algoritmy srovnatelný s výjimkou vektorového |
| | 15298 | PI řízení. |
| | 15299 | Pro tento řídící návrh dochází před dosažením nejvyšší požadované hodnoty |
| | 15300 | k jistému zpomalení růstu, tento jev pomalejšího růstu lze pak pozorovat |
| | 15301 | i pro trojúhelníkový profil. |
| | 15302 | |
| | 15303 | \end_layout |
| | 15304 | |
| | 15305 | \begin_layout Standard |
| | 15306 | Odlišné chování jednolivých algoritmů lze pozorovat při průchodu nulou na |
| | 15307 | lichoběžníkovém profilu b) vpravo. |
| | 15308 | Rozdílnost spočívá především ve schopnosti dosáhnout a udržet nulové otáčky. |
| | 15309 | Nejpomalejší průběh při zastavování stroje má vektorové PI řízení. |
| | 15310 | O málo rychlejší je bikriteriální metoda, která však opět přidává |
| | 15311 | \begin_inset Quotes gld |
| | 15312 | \end_inset |
| | 15313 | |
| | 15314 | budící |
| | 15315 | \begin_inset Quotes grd |
| | 15316 | \end_inset |
| | 15317 | |
| | 15318 | zásah. |
| | 15319 | Podobné průběhy mají jednoduché injektáže a vektorové LQ řízení, přičemž |
| | 15320 | v druhém případě je dosaženo nulových otáček nepatrně rychleji. |
| | 15321 | Nejrychleji dosahuje nuly algoritmus s hyperstavem, v tomto případě však |
| | 15322 | dojde k jistému přesažení nulové meze a stroj se nepatrně otočí v opačném |
| | 15323 | směru. |
| | 15324 | \end_layout |
| | 15325 | |
| | 15326 | \begin_layout Standard |
| | 15327 | Porovnání pro jednotlivé algoritmy na základě dosažených průměrných kvadratickýc |
| | 15328 | h chyb pak představuje graf na obrázku |
| | 15329 | \begin_inset CommandInset ref |
| | 15330 | LatexCommand ref |
| | 15331 | reference "fig:prubehy-ztraty" |
| | 15332 | |
| | 15333 | \end_inset |
| | 15334 | |
| | 15335 | c). |
| | 15336 | Hodnoty jsou poměrně vyrovnané, i když v případě duálních algoritmů je |
| | 15337 | dosaženo ztrát nižších. |
| | 15338 | Za pozornost však stojí nízká ztráta dosažená za pomoci injektážního návrhu. |
| | 15339 | Obecně je udáváno problematické chování injektážních technik při vysokých |
| | 15340 | otáčkách a zde je dosaženo výsledků relativně nejlepších ze všech uvažovaných |
| | 15341 | metod. |
| | 15342 | Důvodem pro tyto lepší vlastnosti je s největší pravděpodobností užití |
| | 15343 | spolu s rozšířeným Kalmanovým filtrem a vektorovým LQ řízením. |
| | 15344 | Běžně užívané injektážní metody totiž EKF nepoužívají a jsou založeny na |
| | 15345 | vektorovém řízení s PI regulátory. |
| | 15346 | |
| | 15347 | \begin_inset Float figure |
| | 15348 | wide false |
| | 15349 | sideways false |
| | 15350 | status collapsed |
| | 15351 | |
| | 15352 | \begin_layout Plain Layout |
| | 15353 | \align center |
| | 15354 | \begin_inset Tabular |
| | 15355 | <lyxtabular version="3" rows="4" columns="2"> |
| | 15356 | <features tabularvalignment="middle"> |
| | 15357 | <column alignment="center" valignment="top" width="0"> |
| | 15358 | <column alignment="center" valignment="top" width="0"> |
| | 15359 | <row> |
| | 15360 | <cell multicolumn="1" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 15361 | \begin_inset Text |
| | 15362 | |
| | 15363 | \begin_layout Plain Layout |
| | 15364 | \begin_inset Graphics |
| | 15365 | filename obrazky/prubeh/vysoke_t_detail.eps |
| | 15366 | scale 55 |
| | 15367 | |
| | 15368 | \end_inset |
| | 15369 | |
| | 15370 | |
| | 15371 | \end_layout |
| | 15372 | |
| | 15373 | \end_inset |
| | 15374 | </cell> |
| | 15375 | <cell multicolumn="2" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 15376 | \begin_inset Text |
| | 15377 | |
| | 15378 | \begin_layout Plain Layout |
| | 15379 | |
| | 15380 | \end_layout |
| | 15381 | |
| | 15382 | \end_inset |
| | 15383 | </cell> |
| | 15384 | </row> |
| | 15385 | <row> |
| | 15386 | <cell multicolumn="1" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 15387 | \begin_inset Text |
| | 15388 | |
| | 15389 | \begin_layout Plain Layout |
| | 15390 | a) detail vysokých otáček -- trojúhelníky |
| | 15391 | \end_layout |
| | 15392 | |
| | 15393 | \end_inset |
| | 15394 | </cell> |
| | 15395 | <cell multicolumn="2" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 15396 | \begin_inset Text |
| | 15397 | |
| | 15398 | \begin_layout Plain Layout |
| | 15399 | |
| | 15400 | \end_layout |
| | 15401 | |
| | 15402 | \end_inset |
| | 15403 | </cell> |
| | 15404 | </row> |
| | 15405 | <row> |
| | 15406 | <cell multicolumn="1" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 15407 | \begin_inset Text |
| | 15408 | |
| | 15409 | \begin_layout Plain Layout |
| | 15410 | \begin_inset Graphics |
| | 15411 | filename obrazky/prubeh/vysoke_l_detail.eps |
| | 15412 | scale 55 |
| | 15413 | |
| | 15414 | \end_inset |
| | 15415 | |
| | 15416 | |
| | 15417 | \end_layout |
| | 15418 | |
| | 15419 | \end_inset |
| | 15420 | </cell> |
| | 15421 | <cell multicolumn="2" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 15422 | \begin_inset Text |
| | 15423 | |
| | 15424 | \begin_layout Plain Layout |
| | 15425 | |
| | 15426 | \end_layout |
| | 15427 | |
| | 15428 | \end_inset |
| | 15429 | </cell> |
| | 15430 | </row> |
| | 15431 | <row> |
| | 15432 | <cell multicolumn="1" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 15433 | \begin_inset Text |
| | 15434 | |
| | 15435 | \begin_layout Plain Layout |
| | 15436 | b) detail vysokých otáček -- lichoběžníky |
| | 15437 | \end_layout |
| | 15438 | |
| | 15439 | \end_inset |
| | 15440 | </cell> |
| | 15441 | <cell multicolumn="2" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 15442 | \begin_inset Text |
| | 15443 | |
| | 15444 | \begin_layout Plain Layout |
| | 15445 | |
| | 15446 | \end_layout |
| | 15447 | |
| | 15448 | \end_inset |
| | 15449 | </cell> |
| | 15450 | </row> |
| | 15451 | </lyxtabular> |
| | 15452 | |
| | 15453 | \end_inset |
| | 15454 | |
| | 15455 | |
| | 15456 | \end_layout |
| | 15457 | |
| | 15458 | \begin_layout Plain Layout |
| | 15459 | \begin_inset Caption |
| | 15460 | |
| | 15461 | \begin_layout Plain Layout |
| | 15462 | Detail průběhu hodnoty otáček |
| | 15463 | \begin_inset Formula $\omega$ |
| | 15464 | \end_inset |
| | 15465 | |
| | 15466 | při řízení jednotlivými algoritmy na požadovanou hodnotu |
| | 15467 | \begin_inset Formula $\omega_{ref}$ |
| | 15468 | \end_inset |
| | 15469 | |
| | 15470 | danou profilem |
| | 15471 | \emph on |
| | 15472 | vysoké otáčky |
| | 15473 | \emph default |
| | 15474 | (a) trojúhelníky a (b) lichoběžníky. |
| | 15475 | Pro (a) i (b) je vždy vlevo detailní pohled na průběh hodnoty otáček v |
| | 15476 | nejvyšším bodě profilu. |
| | 15477 | Vpravo pak je detail průchodu nulovými otáčkami. |
| | 15478 | |
| | 15479 | \begin_inset CommandInset label |
| | 15480 | LatexCommand label |
| | 15481 | name "fig:prubehy-otacek-vysoke" |
| | 15482 | |
| | 15483 | \end_inset |
| | 15484 | |
| | 15485 | |
| | 15486 | \end_layout |
| | 15487 | |
| | 15488 | \end_inset |
| | 15489 | |
| | 15490 | |
| | 15491 | \end_layout |
| | 15492 | |
| | 15493 | \end_inset |
| | 15494 | |
| | 15495 | |
| | 15502 | \begin_layout Standard |
| | 15503 | Výsledky simulací provedených na simulátoru PMSM uvedené v předchozích odstavcíc |
| | 15504 | h poukázaly na několik zajímavých faktů, které budou nyní ještě podrobněji |
| | 15505 | diskutovány. |
| | 15506 | |
| | 15507 | \end_layout |
| | 15508 | |
| | 15509 | \begin_layout Standard |
| | 15510 | \begin_inset Float figure |
| | 15511 | wide false |
| | 15512 | sideways false |
| | 15513 | status collapsed |
| | 15514 | |
| | 15515 | \begin_layout Plain Layout |
| | 15516 | \align center |
| | 15517 | \begin_inset Tabular |
| | 15518 | <lyxtabular version="3" rows="2" columns="2"> |
| | 15519 | <features tabularvalignment="middle"> |
| | 15520 | <column alignment="center" valignment="top" width="0"> |
| | 15521 | <column alignment="center" valignment="top" width="0"> |
| | 15522 | <row> |
| | 15523 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 15524 | \begin_inset Text |
| | 15525 | |
| | 15526 | \begin_layout Plain Layout |
| | 15527 | \begin_inset Graphics |
| | 15528 | filename obrazky/prubeh/sim2_nt.eps |
| | 15529 | scale 45 |
| | 15530 | |
| | 15531 | \end_inset |
| | 15532 | |
| | 15533 | |
| | 15534 | \end_layout |
| | 15535 | |
| | 15536 | \end_inset |
| | 15537 | </cell> |
| | 15538 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 15539 | \begin_inset Text |
| | 15540 | |
| | 15541 | \begin_layout Plain Layout |
| | 15542 | \begin_inset Graphics |
| | 15543 | filename obrazky/prubeh/sest_PI_detail.eps |
| | 15544 | scale 45 |
| | 15545 | |
| | 15546 | \end_inset |
| | 15547 | |
| | 15548 | |
| | 15549 | \end_layout |
| | 15550 | |
| | 15551 | \end_inset |
| | 15552 | </cell> |
| | 15553 | </row> |
| | 15554 | <row> |
| | 15555 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 15556 | \begin_inset Text |
| | 15557 | |
| | 15558 | \begin_layout Plain Layout |
| | 15559 | a) jednoduchý model |
| | 15560 | \end_layout |
| | 15561 | |
| | 15562 | \end_inset |
| | 15563 | </cell> |
| | 15564 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| | 15565 | \begin_inset Text |
| | 15566 | |
| | 15567 | \begin_layout Plain Layout |
| | 15568 | b) detail vysokých otáček |
| | 15569 | \end_layout |
| | 15570 | |
| | 15571 | \end_inset |
| | 15572 | </cell> |
| | 15573 | </row> |
| | 15574 | </lyxtabular> |
| | 15575 | |
| | 15576 | \end_inset |
| | 15577 | |
| | 15578 | |
| | 15579 | \end_layout |
| | 15580 | |
| | 15581 | \begin_layout Plain Layout |
| | 15582 | \begin_inset Caption |
| | 15583 | |
| | 15584 | \begin_layout Plain Layout |
| | 15585 | Chování vektorového PI řízení: a) simulace při užití |
| | 15586 | \emph on |
| | 15587 | jednoduchého modelu |
| | 15588 | \emph default |
| | 15589 | stroje na trojúhelníkovém referenčním profilu |
| | 15590 | \emph on |
| | 15591 | nízké otáčky |
| | 15592 | \emph default |
| | 15593 | ; b) detail chování ve vysokých otáčkách při užití simulátoru PMSM na profilu |
| | 15594 | |
| | 15595 | \emph on |
| | 15596 | vysoké otáčky |
| | 15597 | \emph default |
| | 15598 | lichoběžníky, kde je zobrazena současně skutečná hodnota otáček |
| | 15599 | \begin_inset Formula $\omega$ |
| | 15600 | \end_inset |
| | 15601 | |
| | 15602 | a její odhad |
| | 15603 | \begin_inset Formula $\hat{\omega}$ |
| | 15604 | \end_inset |
| | 15605 | |
| | 15606 | . |
| | 15607 | |
| | 15608 | \begin_inset CommandInset label |
| | 15609 | LatexCommand label |
| | 15610 | name "fig:konkretni-detaily-diskuze" |
| | 15611 | |
| | 15612 | \end_inset |
| | 15613 | |
| | 15614 | |
| | 15615 | \end_layout |
| | 15616 | |
| | 15617 | \end_inset |
| | 15618 | |
| | 15619 | |
| | 15620 | \end_layout |
| | 15621 | |
| | 15622 | \begin_layout Plain Layout |
| | 15623 | |
| | 15624 | \end_layout |
| | 15625 | |
| | 15626 | \end_inset |
| | 15627 | |
| | 15628 | |
| | 15629 | \end_layout |
| | 15630 | |
| | 15631 | \begin_layout Subsection |
| | 15632 | Vektorové PI řízení |
| | 15633 | \end_layout |
| | 15634 | |
| | 15635 | \begin_layout Standard |
| | 15636 | Nejprve bude věnována pozornost vektorovému řízení založenému na PI regulátorech. |
| | 15637 | Jedná se o klasický algoritmus užívaný k řízení PMSM a zde byl implementován |
| | 15638 | především jako referenční spolu s EKF jako pozorovatelem. |
| | 15639 | Jeho výsledky lze stručně označit jako nejhorší ze zde prezentovaných algoritmů. |
| | 15640 | Jeho největšími problémy jsou neaktivita při nízkých otáčkách, problematické |
| | 15641 | průchody nulou a |
| | 15642 | \begin_inset Quotes gld |
| | 15643 | \end_inset |
| | 15644 | |
| | 15645 | zpomalování |
| | 15646 | \begin_inset Quotes grd |
| | 15647 | \end_inset |
| | 15648 | |
| | 15649 | ve vysokých otáčkách. |
| | 15650 | |
| | 15651 | \end_layout |
| | 15652 | |
| | 15653 | \begin_layout Standard |
| | 15654 | Nejpravděpodobnější příčinou těchto jevů je přílišná |
| | 15655 | \begin_inset Quotes gld |
| | 15656 | \end_inset |
| | 15657 | |
| | 15658 | opartnost |
| | 15659 | \begin_inset Quotes grd |
| | 15660 | \end_inset |
| | 15661 | |
| | 15662 | vektorového PI řízení. |
| | 15663 | Navrhované řídící zásahy jsou pak v nízkých otáčkách příliš malé a v důsledku |
| | 15664 | chyb způsobených napájecí elektronikou, jako úbytky napětí a mrtvé časy, |
| | 15665 | dojde k úplnému vymizení řídícího zásahu. |
| | 15666 | Použitý pozorovatel (EKF) se o tom však nedozví a předpokládá navržený |
| | 15667 | malý řídící zásah. |
| | 15668 | V důsledku toho pak pozorovatel poskytuje odhad, podle kterého je přesně |
| | 15669 | sledována referenční hodnota otáček, i když ve skutečnosti se nic neděje |
| | 15670 | a stroj se neotáčí. |
| | 15671 | Pro toto vysvětlení svědčí také fakt, že při simulacích provedených pouze |
| | 15672 | na základě |
| | 15673 | \emph on |
| | 15674 | jednoduchého modelu |
| | 15675 | \emph default |
| | 15676 | stroje, který neuvažuje napájecí elektroniku a simuluje PMSM pouze na základě |
| | 15677 | jeho rovnic, k tomuto jevu nedochází, viz obrázek |
| | 15678 | \begin_inset CommandInset ref |
| | 15679 | LatexCommand ref |
| | 15680 | reference "fig:konkretni-detaily-diskuze" |
| | 15681 | |
| | 15682 | \end_inset |
| | 15683 | |
| | 15684 | a). |
| | 15685 | \end_layout |
| | 15686 | |
| | 15687 | \begin_layout Standard |
| | 15688 | Podobnou příčinu lze nalézt i ve |
| | 15689 | \begin_inset Quotes gld |
| | 15690 | \end_inset |
| | 15691 | |
| | 15692 | zpomalení |
| | 15693 | \begin_inset Quotes grd |
| | 15694 | \end_inset |
| | 15695 | |
| | 15696 | při vysokých otáčkách. |
| | 15697 | K poklesu růstu rychlosti totiž dochází ve chvíli, kdy je dle odhadu dosaženo |
| | 15698 | požadované hodnoty nebo dokonce hodnoty nepatrně vyšší, viz obrázek |
| | 15699 | \begin_inset CommandInset ref |
| | 15700 | LatexCommand ref |
| | 15701 | reference "fig:konkretni-detaily-diskuze" |
| | 15702 | |
| | 15703 | \end_inset |
| | 15704 | |
| | 15705 | b). |
| | 15706 | To, že skutečná hodnota otáček dále roste až k hodnotě požadované je pak |
| | 15707 | pravděpodobně způsobeno jiným regulačním mechanizmem než přímo regulací |
| | 15708 | odchylky otáček na nulu. |
| | 15709 | \end_layout |
| | 15710 | |
| | 15711 | \begin_layout Subsection |
| | 15712 | Vektorové řízení založené na LQ regulátoru |
| | 15713 | \end_layout |
| | 15714 | |
| | 15715 | \begin_layout Standard |
| | 15716 | Kvůli výše zmiňovaným nedostatkům vektorového PI řízení byla v práci věnována |
| | 15717 | pozornost alternativnímu návrhu vektorového řízení pomocí LQ regulátoru. |
| | 15718 | Jak bylo ukázáno v předchozích odstavcích, především v |
| | 15719 | \begin_inset CommandInset ref |
| | 15720 | LatexCommand ref |
| | 15721 | reference "sec:Simulační-porovnání-algoritmů" |
| | 15722 | |
| | 15723 | \end_inset |
| | 15724 | |
| | 15725 | a |
| | 15726 | \begin_inset CommandInset ref |
| | 15727 | LatexCommand ref |
| | 15728 | reference "sub:LQ-regulator-volba-param" |
| | 15729 | |
| | 15730 | \end_inset |
| | 15731 | |
| | 15732 | při využití LQ namísto PI regulátorů je dosaženo znatelně lepších výsledků. |
| | 15733 | |
| | 15734 | \end_layout |
| | 15735 | |
| | 15736 | \begin_layout Standard |
| | 15737 | Aplikace LQ regulátoru na PMSM sebou však nese i jisté komplikace. |
| | 15738 | Především se jedná o výrazně větší výpočetní náročnost, která by mohla |
| | 15739 | být překážkou pro nasazení tohoto regulátoru v reálném čase. |
| | 15740 | Byla proto zkoumána i možnost předpočítaného konstantního LQ regulátoru. |
| | 15741 | Ten sice poskytuje horší výsledky, zejména ve vyšších otáčkách, kdy se |
| | 15742 | výrazněji projeví chyby v důsledku zjednodušení modelu, ale ukazuje se |
| | 15743 | jako relativně použitelná alternativa pro nekonstantní LQ regulátor. |
| | 15744 | Navíc při provedení externího předpočtu na jiném zařízení by jej bylo možno |
| | 15745 | snadno nasadit pro aplikaci v reálném čase díky jeho jednoduchosti. |
| | 15746 | \end_layout |
| | 15747 | |
| | 15748 | \begin_layout Standard |
| | 15749 | Použití LQ námísto PI regulátoru pro vektorové řízení se tedy, až na vyšší |
| | 15750 | výpočetní náročnost, ukázalo jako dobrá alternativa a z tohoto návrhu bylo |
| | 15751 | vycházeno i při tvorbě dalších, komplikovanějších algoritmů pro řízení |
| | 15752 | PMSM. |
| | 15753 | \end_layout |
| | 15754 | |
| | 15755 | \begin_layout Subsection |
| | 15756 | Jednoduchý injektážní návrh |
| | 15757 | \end_layout |
| | 15758 | |
| | 15759 | \begin_layout Standard |
| | 15760 | Jednoduchý injektážní návrh měl sloužit jako zástupce injektážních metod |
| | 15761 | pro srovnání s ostatními algoritmy. |
| | 15762 | Byl však implementován v poněkud odlišné verzi, než jsou injektáže běžně |
| | 15763 | využívány. |
| | 15764 | Jako základní řícící algoritmus bylo použito vektorové řízení založené |
| | 15765 | na LQ regulátoru místo běžně používaných PI regulátorů. |
| | 15766 | To již samo o sobě přináší výhodu vyplývající z lepších výsledků poskytovaných |
| | 15767 | při této volbě regulátoru, viz předchozí odstavec. |
| | 15768 | Další modifikací pak bylo přidání rozšířeného Kalmanova filtru oproti klasickým |
| | 15769 | injektážním metodám v jistém smyslu navíc. |
| | 15770 | V této implementaci lze spatřovat jistý krok směrem k hybridním metodám, |
| | 15771 | které kombinují injektáže s pozorovatelem založeným na zpětné elektromotorické |
| | 15772 | síle. |
| | 15773 | Oproti hybridním metodám však nedochází k omezování injektovaného vysokofrekven |
| | 15774 | čního signálu s rostoucími otáčkami. |
| | 15775 | |
| | 15776 | \end_layout |
| | 15777 | |
| | 15778 | \begin_layout Standard |
| | 15779 | Pomocí této metody se podařilo dosáhnout velmi dobrých výsledků. |
| | 15780 | Je však třeba upozornit, že v užité implementaci se jedná o výpočetně poměrně |
| | 15781 | náročnou metodu. |
| | 15782 | Je totiž třeba v každém časovém krotku počítat algoritmus pro EKF, dále |
| | 15783 | oproti PI výrazně náročnější LQ algoritmus a také současně provádět filtraci |
| | 15784 | vysokofrekvenčního přídavného signálu užitím digitálních filtrů. |
| | 15785 | |
| | 15786 | \end_layout |
| | 15787 | |
| | 15788 | \begin_layout Standard |
| | 15789 | Dalším výrazným důvodem, který mluví v neprospěch nejen této ale injektážních |
| | 15790 | metod celkem je fakt, že jsou použitelné pouze na určitou podskupinu PMSM. |
| | 15791 | Aby bylo možno užít injektáží, je nezbytné, aby byly v samotném stroji |
| | 15792 | přítomny anizotropie nějakého typu. |
| | 15793 | Existují však stroje, které anizotropie nemají nebo jsou příliš malé pro |
| | 15794 | efektivní nasazení metody. |
| | 15795 | Dále existuje více typů anizotropií a každý typ vyžaduje odlišný přístup. |
| | 15796 | Jako hlavní nedostatek injektážních metod lze tedy uvést, že nelze vyvinout |
| | 15797 | univerzální metodu použitelnou pro všechny typy PMSM. |
| | 15798 | \end_layout |
| | 15799 | |
| | 15800 | \begin_layout Standard |
| | 15801 | Ohledně injektážních metod je ještě vhodné upozornit na problémy při vyšších |
| | 15802 | otáčkách, kdy dochází ke snížené aplikovatelnosti přístupu a problém je |
| | 15803 | obvykle řešen užitím hybridních injektážních algoritmů. |
| | 15804 | |
| | 15805 | \end_layout |
| | 15806 | |
| | 15807 | \begin_layout Subsection |
| | 15808 | Bikriteriální metoda |
| | 15809 | \end_layout |
| | 15810 | |
| | 15811 | \begin_layout Standard |
| | 15812 | Velmi zajímavých výsledků bylo dosaženo aplikací vybraného návrhu bikriteriální |
| | 15813 | metody. |
| | 15814 | I když se jedná o relativně jednoduchy postup může poskytnout dobrou regulaci |
| | 15815 | PMSM. |
| | 15816 | Relativně vyšších hodnot chyby dosahuje tento algoritmus jen při nízkých |
| | 15817 | otáčkách, kdy jsou budící zásahy poměrně velké ve srovnání s amplitudou |
| | 15818 | otáček. |
| | 15819 | Se zvýšením otáček se však velikost těchto zásahů stává zanedbatelnými. |
| | 15820 | Budící zásahy jsou navíc přidávány pouze při dosažení nulových otáček, |
| | 15821 | kdy se stává poloha stroje nepozorovatelným stavem, v budícím zásahu lze |
| | 15822 | tedy spatřovat snahu tuto nepozorovatelnost odstranit. |
| | 15823 | Tento jev lze současně považovat za experimentální ověření faktu, že se |
| | 15824 | skutečně jedná o duální algoritmus, protože budící zásah je přidáván jen, |
| | 15825 | když je opravdu potřeba. |
| | 15826 | V případě bikriteriální metody se ale jedná o velmi jednoduchý suboptimální |
| | 15827 | duální návrh, což se zde projevuje především v tom, že budící zásahy jsou |
| | 15828 | někdy nepřiměřeně velké. |
| | 15829 | \end_layout |
| | 15830 | |
| | 15831 | \begin_layout Standard |
| | 15832 | Při srovnání s ostatními algoritmy lze konstatovat, že bikriteriální metoda |
| | 15833 | podává lepší výsledky než obyčejné vektorové řízení, zejména při větší |
| | 15834 | neznalosti stavu systému. |
| | 15835 | Oproti zbylým dvěma porovnávaným algoritmům (jednoduché injektáže a hyperstav) |
| | 15836 | jsou pak dosažené výsledky horší, někdy i znatelně. |
| | 15837 | Na druhou stranu zde uvažovaný návrh bikriteriální metody představuje poměrně |
| | 15838 | jednoduché velepšení základního vektorového řízení, který by mohl být použiteln |
| | 15839 | ý pro méně náročné aplikace. |
| | 15840 | |
| | 15841 | \end_layout |
| | 15842 | |
| | 15843 | \begin_layout Subsection |
| | 15844 | Algoritmus založený na hyperstavu |
| | 15845 | \end_layout |
| | 15846 | |
| | 15847 | \begin_layout Standard |
| | 15848 | Posledním zkoumaným algoritmem bylo využití konceptu hyperstavu. |
| | 15849 | Ten založen na myšlence, že kromě odhadu stavových veličin pracujeme i |
| | 15850 | s jejich kovariancemi a tedy kromě odhadu si uchováváme i informaci o jeho |
| | 15851 | přesnosti. |
| | 15852 | Značnou nevýhodou tohoto přístupu je pak vyšší výpočetní náročnost. |
| | 15853 | Dále je třeba zmínit, že v případě užití hyperstavu se jedná o suboptimální |
| | 15854 | algoritmus. |
| | 15855 | Především skutečná hustota pravděpodobnosti stavových veličin je aproximována |
| | 15856 | pouze na základě prvních dvou momentů. |
| | 15857 | Odhadování a návrh řízení je na hyperstavu prováděn pomocí rozšířeného |
| | 15858 | Kalmanova filtru a LQ regulátoru, které pro PMSM ani pro rovnice tvorby |
| | 15859 | hyperstavu nejsou optimální, protože se nejedná o lineární systém. |
| | 15860 | \end_layout |
| | 15861 | |
| | 15862 | \begin_layout Standard |
| | 15863 | Přes zmiňované nedostatky se podařilo pomocí algoritmu využívajícího hyperstavu |
| | 15864 | dosáhnout relativně velmi dobrých výsledků. |
| | 15865 | Dále lze opět konstatovat, že bylo experimentálně potvrzeno, že se jedná |
| | 15866 | o duální algoritmus. |
| | 15867 | Důvodem pro to jsou především výsledky experimentů s neznámým počátečním |
| | 15868 | úhlem natočení, kde se podařilo užitím hyperstavu neznalost efektivně omezovat |
| | 15869 | a to i při požadavku na nulové otáčky. |
| | 15870 | Celý algoritmus je navíc komplexním řešením a ne pouze přidáváním vhodného |
| | 15871 | signálu jako u bikriteriální metody. |
| | 15872 | Také bylo dosaženo lepšího kompromisu mezi |
| | 15873 | \emph on |
| | 15874 | opatrností |
| | 15875 | \emph default |
| | 15876 | a |
| | 15877 | \emph on |
| | 15878 | buzením |
| | 15879 | \emph default |
| | 15880 | . |
| | 15881 | V některých případech sice algoritmus dosáhl vyšší hodnoty chyby řízení, |
| | 15882 | nepodažilo se ale nalézt žádnou systematickou chybu, kterou by buzení způsobova |
| | 15883 | lo. |
| | 15884 | \end_layout |
| | 15885 | |
| | 15886 | \begin_layout Standard |
| | 15887 | Navíc pro správnou funkčnost algoritmu s hyperstavem není třeba předpokladu |
| | 15888 | různých indukčností v osách |
| | 15889 | \begin_inset Formula $d-q$ |
| | 15890 | \end_inset |
| | 15891 | |
| | 15892 | , tak jako pro injektáže. |
| | 15893 | Lze tedy říci, že pro SMPMSM, které mají velmi malý nebo téměř žádný rozdíl |
| | 15894 | indukčností |
| | 15895 | \begin_inset Formula $L_{d}$ |
| | 15896 | \end_inset |
| | 15897 | |
| | 15898 | a |
| | 15899 | \begin_inset Formula $L_{q}$ |
| | 15900 | \end_inset |
| | 15901 | |
| | 15902 | dosahuje tento algoritmus nejlepších výsledků ze zde testovaných algoritmů. |
| | 15903 | \end_layout |
| | 15904 | |
| | 15905 | \begin_layout Subsection |
| | 15906 | Náměty pro další zkoumání |
| | 15907 | \end_layout |
| | 15908 | |
| | 15909 | \begin_layout Standard |
| | 15910 | Vzhledem k výsledkům popsaným v předchozím textu existuje několik problémů, |
| | 15911 | které jsou obzvláště vhodné k dalšímu zkoumání: |
| | 15912 | \end_layout |
| | 15913 | |
| | 15914 | \begin_layout Standard |
| | 15915 | Jednak by bylo vhodné věnovat se dalšímu výzkumu bikriteriální metody, především |
| | 15916 | způsobu jak omezit v některých případech příliš velké budící zásahy. |
| | 15917 | Dále pak navrhnout takové zjednodušení bikriteriální metody, aby bylo možné |
| | 15918 | ji implementovat pro řízení skutečného PMSM v reálném čase. |
| | 15919 | \end_layout |
| | 15920 | |
| | 15921 | \begin_layout Standard |
| | 15922 | Dalším důležitým problémem vhodným k výzkumu je vliv zátěžného momentu. |
| | 15923 | Zátěžný moment v této práci nebyl uvažován, avšak při užití řídících algoritmů |
| | 15924 | pro reálné aplikace je třeba zvládnout práci i s neznámým časově proměnným |
| | 15925 | zátěžným momentem. |
| | 15926 | \end_layout |
| | 15927 | |
| | 15928 | \begin_layout Standard |
| | 15929 | Podstatnou záležitostí je i detailnější prozkoumání a vyřešení problému |
| | 15930 | symetrie rovnic popisujících PMSM na substituci |
| | 15931 | \begin_inset Formula $\left(\omega,\vartheta\right)\longleftrightarrow\left(-\omega,\vartheta+\pi\right)$ |
| | 15932 | \end_inset |
| | 15933 | |
| | 15934 | . |
| | 15935 | Nebo ekvivalentně vyvinutí metody, která zvládne odhadovat polohu v celém |
| | 15936 | intervalu |
| | 15937 | \begin_inset Formula $\left\langle -\pi,\pi\right\rangle $ |
| | 15938 | \end_inset |
| | 15939 | |
| | 15940 | . |
| | 15941 | \end_layout |
| | 15942 | |