14207 | | stručný test, jak dobře zvládne držet nulové otáčky, správná i špatná počáteční |
14208 | | poloha, kdy ji zvládne opravit |
| 14267 | Dále byly prováděny podobné simulace jako v předchozím odstavci, týkajícím |
| 14268 | se rozjezdu stroje, nyní však s jiným profilem požadovaných otáček. |
| 14269 | Bylo testováno chování jednotlivých algoritmů v nulových otáčkách při špatném |
| 14270 | počátečním odhadu úhlu |
| 14271 | \begin_inset Formula $\vartheta_{0}$ |
| 14272 | \end_inset |
| 14273 | |
| 14274 | . |
| 14275 | Počáteční poloha |
| 14276 | \begin_inset Formula $\vartheta_{0}$ |
| 14277 | \end_inset |
| 14278 | |
| 14279 | byla opět volena náhodně z intervalu |
| 14280 | \begin_inset Formula $\left\langle -\frac{\pi}{2},\frac{\pi}{2}\right\rangle $ |
| 14281 | \end_inset |
| 14282 | |
| 14283 | ze stejných důvodů jako v předchozím odstavci. |
| 14284 | Simulace byly prováděny opakovaně, vždy |
| 14285 | \begin_inset Formula $100$ |
| 14286 | \end_inset |
| 14287 | |
| 14288 | opakování, do grafů zobrazujících chyby odhadů bylo pro předhlednost uvažováno |
| 14289 | vzorků méně. |
| 14290 | \end_layout |
| 14291 | |
| 14292 | \begin_layout Standard |
| 14293 | Provedené simulace byly jednak zaměřeny na velikost chyby řízení v nulových |
| 14294 | otáčkách, ale především na zkoumání schopnosti jednotlivých algoritmů omezit |
| 14295 | počáteční neznalost polohy |
| 14296 | \begin_inset Formula $\vartheta$ |
| 14297 | \end_inset |
| 14298 | |
| 14299 | při současném požadavku na udržení stroje v klidu. |
| 14300 | Oproti předchozímu odstavci zde nedochází ke zvyšování hodnoty referenčních |
| 14301 | otáček a tak vzhledem k referenčním otáčkám je poloha stále nepozorovatelným |
| 14302 | stavem. |
| 14303 | Ke zlepšení odhadu polohy je tedy třeba aktivního budícího zásahu, který |
| 14304 | ovšem zřejmě naruší požadovaný klidový stav stroje. |
| 14305 | Právě při této úloze by se měly s výhodou uplatnit duální algoritmy. |
| 14306 | \end_layout |
| 14307 | |
| 14308 | \begin_layout Standard |
| 14309 | Na grafech b)-f) obrázku |
| 14310 | \begin_inset CommandInset ref |
| 14311 | LatexCommand ref |
| 14312 | reference "fig:chovani-v-nule" |
| 14313 | |
| 14314 | \end_inset |
| 14315 | |
| 14316 | jsou znázorněny průběhy chyb odhadu polohy |
| 14317 | \begin_inset Formula $\vartheta-\hat{\vartheta}$ |
| 14318 | \end_inset |
| 14319 | |
| 14320 | v čase pro jednotlivý algoritmy při různé počáteční hodnotě úhlu natočení |
| 14321 | |
| 14322 | \begin_inset Formula $\vartheta_{0}$ |
| 14323 | \end_inset |
| 14324 | |
| 14325 | . |
| 14326 | V případě samostatného vektorového řízení nedochází nijak k omezování chyby |
| 14327 | odhadu. |
| 14328 | Konkrétně pro vektorové PI řízení jsou všechny řícící zásahy nulové a chyba |
| 14329 | odhadu zůstává v čase konstantní. |
| 14330 | V případě vektorového řízení založeného na LQ regulátoru je situace nepatrně |
| 14331 | lepší a chyby odhadu nezůstávají zcela konstantní a dochází k drobnému |
| 14332 | zvlnění. |
| 14333 | Jedná se však spíše o náhodné změny v důsledku řídících zásahů snažících |
| 14334 | se udržet nulové otáčky. |
| 14335 | |
| 14336 | \end_layout |
| 14337 | |
| 14338 | \begin_layout Standard |
| 14339 | Zcela odlišné výsledky však poskytují zbývající tři algoritmy, které zvládají |
| 14340 | počáteční chybu odhadu polohy výrazně omezit. |
| 14341 | Je však důležité věnovat pozornost i dosažené chybě při řízení na nulové |
| 14342 | požadované otáčky. |
| 14343 | Tato chyba je zde opět reprezentována jako průměrná kvadratická chyba skutečnýc |
| 14344 | h a požadovaných otáček a její hodnoty jsou pro jednotlivé algoritmy zaneseny |
| 14345 | v grafu na obrázku |
| 14346 | \begin_inset CommandInset ref |
| 14347 | LatexCommand ref |
| 14348 | reference "fig:chovani-v-nule" |
| 14349 | |
| 14350 | \end_inset |
| 14351 | |
| 14352 | a). |
| 14353 | Zřejmě lze očekávat, že v případě algoritmů, které nějakým způsobem omezují |
| 14354 | chybu odhadu polohy dojde k nárůstu chyby řízení. |
| 14355 | V případě vektorového PI řízení, které při požadavku na nulové otáčky stručně |
| 14356 | řečeno |
| 14357 | \begin_inset Quotes gld |
| 14358 | \end_inset |
| 14359 | |
| 14360 | nic nedělá |
| 14361 | \begin_inset Quotes grd |
| 14362 | \end_inset |
| 14363 | |
| 14364 | je také chyba řízení nulová. |
| 14365 | Naopak pro bikriteriální metodu, která zvládá omezování počáteční chyby |
| 14366 | odhadu polohy relativně nejlépe je průměrná kvadratická chyba skutečnách |
| 14367 | a požadovaných otáček vysoká. |
| 14368 | Vyšší chyby pak dosahuje i algoritmus využívající hyperstav. |
| 14369 | Nejlepších výsledků a současně jakéhosi kompromisu pak dosahují jednoduché |
| 14370 | injektáže, které zvládají efektivně omezit chybu odhadu a současně udržet |
| 14371 | chybu řízení dostatečně nízkou. |
| 14372 | |
| 14373 | \begin_inset Float figure |
| 14374 | wide false |
| 14375 | sideways false |
| 14376 | status collapsed |
| 14377 | |
| 14378 | \begin_layout Plain Layout |
| 14379 | \align center |
| 14380 | \begin_inset Tabular |
| 14381 | <lyxtabular version="3" rows="6" columns="2"> |
| 14382 | <features tabularvalignment="middle"> |
| 14383 | <column alignment="center" valignment="top" width="0"> |
| 14384 | <column alignment="center" valignment="top" width="0"> |
| 14385 | <row> |
| 14386 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 14387 | \begin_inset Text |
| 14388 | |
| 14389 | \begin_layout Plain Layout |
| 14390 | \begin_inset Graphics |
| 14391 | filename obrazky/nula/chybybar.eps |
| 14392 | scale 45 |
| 14393 | |
| 14394 | \end_inset |
| 14395 | |
| 14396 | |
| 14397 | \end_layout |
| 14398 | |
| 14399 | \end_inset |
| 14400 | </cell> |
| 14401 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 14402 | \begin_inset Text |
| 14403 | |
| 14404 | \begin_layout Plain Layout |
| 14405 | \begin_inset Graphics |
| 14406 | filename obrazky/nula/nula_pi.eps |
| 14407 | scale 45 |
| 14408 | |
| 14409 | \end_inset |
| 14410 | |
| 14411 | |
| 14412 | \end_layout |
| 14413 | |
| 14414 | \end_inset |
| 14415 | </cell> |
| 14416 | </row> |
| 14417 | <row> |
| 14418 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 14419 | \begin_inset Text |
| 14420 | |
| 14421 | \begin_layout Plain Layout |
| 14422 | a) průměrná kvadratická chyba |
| 14423 | \end_layout |
| 14424 | |
| 14425 | \end_inset |
| 14426 | </cell> |
| 14427 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 14428 | \begin_inset Text |
| 14429 | |
| 14430 | \begin_layout Plain Layout |
| 14431 | b) vektorové PI řízení |
| 14432 | \end_layout |
| 14433 | |
| 14434 | \end_inset |
| 14435 | </cell> |
| 14436 | </row> |
| 14437 | <row> |
| 14438 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 14439 | \begin_inset Text |
| 14440 | |
| 14441 | \begin_layout Plain Layout |
| 14442 | \begin_inset Graphics |
| 14443 | filename obrazky/nula/nula_lq.eps |
| 14444 | scale 45 |
| 14445 | |
| 14446 | \end_inset |
| 14447 | |
| 14448 | |
| 14449 | \end_layout |
| 14450 | |
| 14451 | \end_inset |
| 14452 | </cell> |
| 14453 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 14454 | \begin_inset Text |
| 14455 | |
| 14456 | \begin_layout Plain Layout |
| 14457 | \begin_inset Graphics |
| 14458 | filename obrazky/nula/nula_in.eps |
| 14459 | scale 45 |
| 14460 | |
| 14461 | \end_inset |
| 14462 | |
| 14463 | |
| 14464 | \end_layout |
| 14465 | |
| 14466 | \end_inset |
| 14467 | </cell> |
| 14468 | </row> |
| 14469 | <row> |
| 14470 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 14471 | \begin_inset Text |
| 14472 | |
| 14473 | \begin_layout Plain Layout |
| 14474 | c) vektorové LQ řízení |
| 14475 | \end_layout |
| 14476 | |
| 14477 | \end_inset |
| 14478 | </cell> |
| 14479 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 14480 | \begin_inset Text |
| 14481 | |
| 14482 | \begin_layout Plain Layout |
| 14483 | d) využití injektáží |
| 14484 | \end_layout |
| 14485 | |
| 14486 | \end_inset |
| 14487 | </cell> |
| 14488 | </row> |
| 14489 | <row> |
| 14490 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 14491 | \begin_inset Text |
| 14492 | |
| 14493 | \begin_layout Plain Layout |
| 14494 | \begin_inset Graphics |
| 14495 | filename obrazky/nula/nula_bk.eps |
| 14496 | scale 45 |
| 14497 | |
| 14498 | \end_inset |
| 14499 | |
| 14500 | |
| 14501 | \end_layout |
| 14502 | |
| 14503 | \end_inset |
| 14504 | </cell> |
| 14505 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 14506 | \begin_inset Text |
| 14507 | |
| 14508 | \begin_layout Plain Layout |
| 14509 | \begin_inset Graphics |
| 14510 | filename obrazky/nula/nula_hs.eps |
| 14511 | scale 45 |
| 14512 | |
| 14513 | \end_inset |
| 14514 | |
| 14515 | |
| 14516 | \end_layout |
| 14517 | |
| 14518 | \end_inset |
| 14519 | </cell> |
| 14520 | </row> |
| 14521 | <row> |
| 14522 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 14523 | \begin_inset Text |
| 14524 | |
| 14525 | \begin_layout Plain Layout |
| 14526 | e) bikriteriální metoda |
| 14527 | \end_layout |
| 14528 | |
| 14529 | \end_inset |
| 14530 | </cell> |
| 14531 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 14532 | \begin_inset Text |
| 14533 | |
| 14534 | \begin_layout Plain Layout |
| 14535 | f) algoritmus využívající hyperstav |
| 14536 | \end_layout |
| 14537 | |
| 14538 | \end_inset |
| 14539 | </cell> |
| 14540 | </row> |
| 14541 | </lyxtabular> |
| 14542 | |
| 14543 | \end_inset |
| 14544 | |
| 14545 | |
| 14546 | \end_layout |
| 14547 | |
| 14548 | \begin_layout Plain Layout |
| 14549 | \begin_inset Caption |
| 14550 | |
| 14551 | \begin_layout Plain Layout |
| 14552 | Vliv počáteční polohy na setrvání stroje v nulových otáčkách při užítí různých |
| 14553 | algoritmů. |
| 14554 | a) přehled dosažených průměrných kvadratických chyb ( |
| 14555 | \begin_inset Formula $\delta$ |
| 14556 | \end_inset |
| 14557 | |
| 14558 | ) pro jednotlivé algoritmy 1 až 5; dále je zobrazena chyba odhadu polohy |
| 14559 | |
| 14560 | \begin_inset Formula $\vartheta-\hat{\vartheta}$ |
| 14561 | \end_inset |
| 14562 | |
| 14563 | pro: b) PI řízení (algoritmus 1), c) vektorové LQ řízení (algoritmus 2), |
| 14564 | d) jednoduchý injektážní návrh (algoritmus 3), e) bikriteriální metodu |
| 14565 | (algoritmus 4), f) algoritmus založený na hyperstavu (algoritmus 5). |
| 14566 | |
| 14567 | \begin_inset CommandInset label |
| 14568 | LatexCommand label |
| 14569 | name "fig:chovani-v-nule" |
| 14570 | |
| 14571 | \end_inset |
| 14572 | |
| 14573 | |
| 14574 | \end_layout |
| 14575 | |
| 14576 | \end_inset |
| 14577 | |
| 14578 | |
| 14579 | \end_layout |
| 14580 | |
| 14581 | \end_inset |
| 14582 | |
| 14583 | |
14216 | | problematika nulových otáček a neaktivity některých řízení (PI) |
| 14591 | Tento odstavec bude zaměřen na chování jednotlivých algoritmů v nízkých |
| 14592 | otáčkách. |
| 14593 | Pro srovnání bylo konkrétně užito profilů |
| 14594 | \emph on |
| 14595 | nízké otáčky |
| 14596 | \emph default |
| 14597 | |
| 14598 | \emph on |
| 14599 | trojúhelníky |
| 14600 | \emph default |
| 14601 | a |
| 14602 | \emph on |
| 14603 | lichoběžníky |
| 14604 | \emph default |
| 14605 | . |
| 14606 | Jednotlivé algoritmy byly porovnány na základě průměrných kvadratických |
| 14607 | chyb, jejich hodnoty jsou pak zaneseny v grafu na obrázku |
| 14608 | \begin_inset CommandInset ref |
| 14609 | LatexCommand ref |
| 14610 | reference "fig:prubehy-ztraty" |
| 14611 | |
| 14612 | \end_inset |
| 14613 | |
| 14614 | a). |
| 14615 | Dále je chování jednotlivých algoritmů možno posoudit i z průběhů otáček |
| 14616 | |
| 14617 | \begin_inset Formula $\omega$ |
| 14618 | \end_inset |
| 14619 | |
| 14620 | v čase, které jsou pro jednotlivé algoritmy zachyny na grafech |
| 14621 | \begin_inset CommandInset ref |
| 14622 | LatexCommand ref |
| 14623 | reference "fig:prubehy-otacek-nizke" |
| 14624 | |
| 14625 | \end_inset |
| 14626 | |
| 14627 | a) pro trojúhelníkový a b) pro lichoběžníkový profil požadovaných otáček. |
| 14628 | \end_layout |
| 14629 | |
| 14630 | \begin_layout Standard |
| 14631 | Především lze opět pozorovat již zmiňovanou neaktivitu vektorového PI řízení, |
| 14632 | kdy na profilu nízkých otáček s amplitudou |
| 14633 | \begin_inset Formula $1rad/s$ |
| 14634 | \end_inset |
| 14635 | |
| 14636 | vůbec nedojde k roztočení stroje a v důsledku toho pak dohází k relativně |
| 14637 | větší průměrné kvadratické chybě. |
| 14638 | |
| 14639 | \end_layout |
| 14640 | |
| 14641 | \begin_layout Standard |
| 14642 | Dále je velmi zajímavé chování bikriteriální metody. |
| 14643 | Protože se jedná o jednoduchý suboptimální duální algoritmus není zde dosažena |
| 14644 | vhodná rovnováha mezi opatrností a buzením. |
| 14645 | To se projevuje především velmi výraznými budícími zásahy v nulových otáčkách, |
| 14646 | které následně způsobí nárůst chyby řízení. |
| 14647 | Z jistého úhlu pohledu však nelze označit toto chování přímo za špatné. |
| 14648 | Regulátor totiž přidává výrazné budící zásahy pouze při dosažení nulových |
| 14649 | otáček, tedy když dojde k nepozorovatelnosti systému. |
| 14650 | Tyto budící zásahy jsou však relativně velké vzhledem k amplitude otáček, |
| 14651 | což by mohlo být překážkou pro praktickou aplikaci algoritmu. |
| 14652 | \end_layout |
| 14653 | |
| 14654 | \begin_layout Standard |
| 14655 | Ostatní uvažované algoritmy vykazují podobný průběh otáček a tedy jsou v |
| 14656 | grafech zobrazeny pouze jako jeden společný reprezentant |
| 14657 | \emph on |
| 14658 | ostatní |
| 14659 | \emph default |
| 14660 | . |
| 14661 | Všechny tyto algoritmy také dosáhly relativně nízké průměrné kvadratické |
| 14662 | chyby pro trojúhelníkový i lichoběžníkový profil. |
| 14663 | Jako nejlepší z nich a i celkově se ukazuje jednoduchý injektážní návrh, |
| 14664 | rozdíl oproti algortimu založeném na hyperstavu je však malý. |
| 14665 | Nízké ztráty pak dosahuje i samostatné vektorové LQ řízení. |
| 14666 | |
| 14667 | \begin_inset Float figure |
| 14668 | wide false |
| 14669 | sideways false |
| 14670 | status collapsed |
| 14671 | |
| 14672 | \begin_layout Plain Layout |
| 14673 | \align center |
| 14674 | \begin_inset Tabular |
| 14675 | <lyxtabular version="3" rows="2" columns="2"> |
| 14676 | <features tabularvalignment="middle"> |
| 14677 | <column alignment="center" valignment="top" width="0"> |
| 14678 | <column alignment="center" valignment="top" width="0"> |
| 14679 | <row> |
| 14680 | <cell multicolumn="1" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 14681 | \begin_inset Text |
| 14682 | |
| 14683 | \begin_layout Plain Layout |
| 14684 | \begin_inset Graphics |
| 14685 | filename obrazky/prubeh/nizke.eps |
| 14686 | scale 55 |
| 14687 | |
| 14688 | \end_inset |
| 14689 | |
| 14690 | |
| 14691 | \end_layout |
| 14692 | |
| 14693 | \end_inset |
| 14694 | </cell> |
| 14695 | <cell multicolumn="2" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 14696 | \begin_inset Text |
| 14697 | |
| 14698 | \begin_layout Plain Layout |
| 14699 | |
| 14700 | \end_layout |
| 14701 | |
| 14702 | \end_inset |
| 14703 | </cell> |
| 14704 | </row> |
| 14705 | <row> |
| 14706 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 14707 | \begin_inset Text |
| 14708 | |
| 14709 | \begin_layout Plain Layout |
| 14710 | \begin_inset space \hspace{} |
| 14711 | \length 0.9cm |
| 14712 | \end_inset |
| 14713 | |
| 14714 | a) nízké otáčky -- trojúhelníky |
| 14715 | \begin_inset space \hspace{} |
| 14716 | \length 2.4cm |
| 14717 | \end_inset |
| 14718 | |
| 14719 | |
| 14720 | \end_layout |
| 14721 | |
| 14722 | \end_inset |
| 14723 | </cell> |
| 14724 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 14725 | \begin_inset Text |
| 14726 | |
| 14727 | \begin_layout Plain Layout |
| 14728 | b) nízké otáčky -- lichoběžníky |
| 14729 | \end_layout |
| 14730 | |
| 14731 | \end_inset |
| 14732 | </cell> |
| 14733 | </row> |
| 14734 | </lyxtabular> |
| 14735 | |
| 14736 | \end_inset |
| 14737 | |
| 14738 | |
| 14739 | \end_layout |
| 14740 | |
| 14741 | \begin_layout Plain Layout |
| 14742 | \begin_inset Caption |
| 14743 | |
| 14744 | \begin_layout Plain Layout |
| 14745 | Porovnání průběhu hodnoty otáček |
| 14746 | \begin_inset Formula $\omega$ |
| 14747 | \end_inset |
| 14748 | |
| 14749 | při řízení jednotlivými algoritmy na požadovanou hodnotu |
| 14750 | \begin_inset Formula $\omega_{ref}$ |
| 14751 | \end_inset |
| 14752 | |
| 14753 | danou profilem |
| 14754 | \emph on |
| 14755 | nízké otáčky |
| 14756 | \emph default |
| 14757 | (a) trojúhelníky a (b) lichoběžníky. |
| 14758 | Pod označením |
| 14759 | \emph on |
| 14760 | ostatní |
| 14761 | \emph default |
| 14762 | jsou rozumněny následující algoritmy: vektorové LQ řízení, jednoduchý injektážn |
| 14763 | í návrh a algoritmus založený na hyperstavu. |
| 14764 | |
| 14765 | \begin_inset CommandInset label |
| 14766 | LatexCommand label |
| 14767 | name "fig:prubehy-otacek-nizke" |
| 14768 | |
| 14769 | \end_inset |
| 14770 | |
| 14771 | |
| 14772 | \end_layout |
| 14773 | |
| 14774 | \end_inset |
| 14775 | |
| 14776 | |
| 14777 | \end_layout |
| 14778 | |
| 14779 | \begin_layout Plain Layout |
| 14780 | |
| 14781 | \end_layout |
| 14782 | |
| 14783 | \end_inset |
| 14784 | |
| 14785 | |
| 14786 | \end_layout |
| 14787 | |
| 14788 | \begin_layout Standard |
| 14789 | \begin_inset Float figure |
| 14790 | wide false |
| 14791 | sideways false |
| 14792 | status collapsed |
| 14793 | |
| 14794 | \begin_layout Plain Layout |
| 14795 | \align center |
| 14796 | \begin_inset Tabular |
| 14797 | <lyxtabular version="3" rows="4" columns="2"> |
| 14798 | <features tabularvalignment="middle"> |
| 14799 | <column alignment="center" valignment="top" width="0"> |
| 14800 | <column alignment="center" valignment="top" width="0"> |
| 14801 | <row> |
| 14802 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 14803 | \begin_inset Text |
| 14804 | |
| 14805 | \begin_layout Plain Layout |
| 14806 | \begin_inset Graphics |
| 14807 | filename obrazky/prubeh/bar_nizke.eps |
| 14808 | scale 45 |
| 14809 | |
| 14810 | \end_inset |
| 14811 | |
| 14812 | |
| 14813 | \end_layout |
| 14814 | |
| 14815 | \end_inset |
| 14816 | </cell> |
| 14817 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 14818 | \begin_inset Text |
| 14819 | |
| 14820 | \begin_layout Plain Layout |
| 14821 | \begin_inset Graphics |
| 14822 | filename obrazky/prubeh/bar_pruchod.eps |
| 14823 | scale 45 |
| 14824 | |
| 14825 | \end_inset |
| 14826 | |
| 14827 | |
| 14828 | \end_layout |
| 14829 | |
| 14830 | \end_inset |
| 14831 | </cell> |
| 14832 | </row> |
| 14833 | <row> |
| 14834 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 14835 | \begin_inset Text |
| 14836 | |
| 14837 | \begin_layout Plain Layout |
| 14838 | a) nízké otáčky |
| 14839 | \end_layout |
| 14840 | |
| 14841 | \end_inset |
| 14842 | </cell> |
| 14843 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 14844 | \begin_inset Text |
| 14845 | |
| 14846 | \begin_layout Plain Layout |
| 14847 | b) průchody nulou |
| 14848 | \end_layout |
| 14849 | |
| 14850 | \end_inset |
| 14851 | </cell> |
| 14852 | </row> |
| 14853 | <row> |
| 14854 | <cell multicolumn="1" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 14855 | \begin_inset Text |
| 14856 | |
| 14857 | \begin_layout Plain Layout |
| 14858 | \begin_inset Graphics |
| 14859 | filename obrazky/prubeh/bar_vysoke.eps |
| 14860 | scale 45 |
| 14861 | |
| 14862 | \end_inset |
| 14863 | |
| 14864 | |
| 14865 | \end_layout |
| 14866 | |
| 14867 | \end_inset |
| 14868 | </cell> |
| 14869 | <cell multicolumn="2" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 14870 | \begin_inset Text |
| 14871 | |
| 14872 | \begin_layout Plain Layout |
| 14873 | |
| 14874 | \end_layout |
| 14875 | |
| 14876 | \end_inset |
| 14877 | </cell> |
| 14878 | </row> |
| 14879 | <row> |
| 14880 | <cell multicolumn="1" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 14881 | \begin_inset Text |
| 14882 | |
| 14883 | \begin_layout Plain Layout |
| 14884 | c) vysoké otáčky |
| 14885 | \end_layout |
| 14886 | |
| 14887 | \end_inset |
| 14888 | </cell> |
| 14889 | <cell multicolumn="2" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 14890 | \begin_inset Text |
| 14891 | |
| 14892 | \begin_layout Plain Layout |
| 14893 | |
| 14894 | \end_layout |
| 14895 | |
| 14896 | \end_inset |
| 14897 | </cell> |
| 14898 | </row> |
| 14899 | </lyxtabular> |
| 14900 | |
| 14901 | \end_inset |
| 14902 | |
| 14903 | |
| 14904 | \end_layout |
| 14905 | |
| 14906 | \begin_layout Plain Layout |
| 14907 | \begin_inset Caption |
| 14908 | |
| 14909 | \begin_layout Plain Layout |
| 14910 | Dosažené hodnoty průměrných kvadratických ztrát |
| 14911 | \begin_inset Formula $\delta$ |
| 14912 | \end_inset |
| 14913 | |
| 14914 | pro profily |
| 14915 | \emph on |
| 14916 | nízké otáčky |
| 14917 | \emph default |
| 14918 | a), |
| 14919 | \emph on |
| 14920 | průchody nulou |
| 14921 | \emph default |
| 14922 | b) a |
| 14923 | \emph on |
| 14924 | vysoké otáčky |
| 14925 | \emph default |
| 14926 | c). |
| 14927 | Použité algoritmy jdou v pořadí: 1 -- vektorové PI řízení, 2 -- vektorové |
| 14928 | LQ řízení, 3 -- jednoduchý injektážní návrh, 4 -- bikriteriální metoda |
| 14929 | a 5 -- algoritmus využívající hyperstav. |
| 14930 | \begin_inset CommandInset label |
| 14931 | LatexCommand label |
| 14932 | name "fig:prubehy-ztraty" |
| 14933 | |
| 14934 | \end_inset |
| 14935 | |
| 14936 | |
| 14937 | \end_layout |
| 14938 | |
| 14939 | \end_inset |
| 14940 | |
| 14941 | |
| 14942 | \end_layout |
| 14943 | |
| 14944 | \end_inset |
| 14945 | |
| 14946 | |
14224 | | problematika průchodu nulou |
| 14954 | Dále byla věnována pozornost problematice průchodů nulou. |
| 14955 | Jedná se o změnu směru otáčení stroje, která může být ztížena setrváním |
| 14956 | po určitý časový okamžit v klidu, tedy při nulových otáčkách. |
| 14957 | Běžný průchod nulou je realizován pomocí trojúhelníkového referenčního |
| 14958 | profilu, průchod se setrváním v nulových otáčkách pak profilem lichoběžníkovým. |
| 14959 | Pro srovnání jednotlivých algoritmů bylo užito simulací s referenčními |
| 14960 | profily otáček |
| 14961 | \emph on |
| 14962 | průchody nulou |
| 14963 | \emph default |
| 14964 | . |
| 14965 | Výsledky těchto simulací v podobě průběhů hodnoty otáček |
| 14966 | \begin_inset Formula $\omega$ |
| 14967 | \end_inset |
| 14968 | |
| 14969 | v čase pro různé algoritmy jsou zachyceny na grafech |
| 14970 | \begin_inset CommandInset ref |
| 14971 | LatexCommand ref |
| 14972 | reference "fig:prubehy-otacek-pruchod" |
| 14973 | |
| 14974 | \end_inset |
| 14975 | |
| 14976 | a) a b). |
| 14977 | \end_layout |
| 14978 | |
| 14979 | \begin_layout Standard |
| 14980 | Jednotlivé algoritmy pak byly porovnávány na základě dosažených průměrných |
| 14981 | kvadratických chyb, jejichž hodnoty jsou uvedeny v grafu |
| 14982 | \begin_inset CommandInset ref |
| 14983 | LatexCommand ref |
| 14984 | reference "fig:prubehy-ztraty" |
| 14985 | |
| 14986 | \end_inset |
| 14987 | |
| 14988 | b). |
| 14989 | Největší chyby ve sledování referenčního signálu se dopustilo vektorové |
| 14990 | PI řízení. |
| 14991 | Problémem je opět |
| 14992 | \begin_inset Quotes gld |
| 14993 | \end_inset |
| 14994 | |
| 14995 | neaktivita |
| 14996 | \begin_inset Quotes grd |
| 14997 | \end_inset |
| 14998 | |
| 14999 | tohoto algoritmu, dokud není dosaženo dostatečně vysoké hodnoty požadovaných |
| 15000 | otáček. |
| 15001 | Problematika tohoto jevu bude detailněji diskutována v závěru kapitoly. |
| 15002 | \end_layout |
| 15003 | |
| 15004 | \begin_layout Standard |
| 15005 | Opět je možno pozorovat |
| 15006 | \begin_inset Quotes gld |
| 15007 | \end_inset |
| 15008 | |
| 15009 | budící |
| 15010 | \begin_inset Quotes grd |
| 15011 | \end_inset |
| 15012 | |
| 15013 | zásahy bikriteriální metody při dosažení nulových otáček. |
| 15014 | Vzhledem k tomu, že nyní mají podstatně menší amplitudu ve srovnání s amplitudo |
| 15015 | u požadovaných a následně skutečných otáček, je chyba v jejich důsledku |
| 15016 | již relativně menší a nejedná se o tolik závažný problém. |
| 15017 | \end_layout |
| 15018 | |
| 15019 | \begin_layout Standard |
| 15020 | Podobně velké chyby pak dosahuje vektorové LQ řízení i algoritmus hyperstavu. |
| 15021 | Pro vektorové LQ řízení je chyba nepatrně větší pravděpodobně v důsledku |
| 15022 | trvalé odchylky od požadované hodnoty. |
| 15023 | Nejlepších výsledků je pak dosaženo užitím jednoduchého injektážního návrhu. |
| 15024 | \end_layout |
| 15025 | |
| 15026 | \begin_layout Standard |
| 15027 | Detailnější porovnání průběhů hodnoty otáček při průchodu nulou pro jednotlivé |
| 15028 | algoritmy je znázorněno na obrázku |
| 15029 | \begin_inset CommandInset ref |
| 15030 | LatexCommand ref |
| 15031 | reference "fig:prubehy-otacek-pruchod" |
| 15032 | |
| 15033 | \end_inset |
| 15034 | |
| 15035 | c) a d). |
| 15036 | Zde je možno pozorovat především chybu vektorového PI řízení při průchodu |
| 15037 | nulou a dále pak |
| 15038 | \begin_inset Quotes gld |
| 15039 | \end_inset |
| 15040 | |
| 15041 | budící |
| 15042 | \begin_inset Quotes grd |
| 15043 | \end_inset |
| 15044 | |
| 15045 | zásahy bikriteriální metody. |
| 15046 | |
| 15047 | \begin_inset Float figure |
| 15048 | wide false |
| 15049 | sideways false |
| 15050 | status collapsed |
| 15051 | |
| 15052 | \begin_layout Plain Layout |
| 15053 | \align center |
| 15054 | \begin_inset Tabular |
| 15055 | <lyxtabular version="3" rows="4" columns="2"> |
| 15056 | <features tabularvalignment="middle"> |
| 15057 | <column alignment="center" valignment="top" width="0"> |
| 15058 | <column alignment="center" valignment="top" width="0"> |
| 15059 | <row> |
| 15060 | <cell multicolumn="1" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 15061 | \begin_inset Text |
| 15062 | |
| 15063 | \begin_layout Plain Layout |
| 15064 | \begin_inset Graphics |
| 15065 | filename obrazky/prubeh/pruchod.eps |
| 15066 | scale 55 |
| 15067 | |
| 15068 | \end_inset |
| 15069 | |
| 15070 | |
| 15071 | \end_layout |
| 15072 | |
| 15073 | \end_inset |
| 15074 | </cell> |
| 15075 | <cell multicolumn="2" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 15076 | \begin_inset Text |
| 15077 | |
| 15078 | \begin_layout Plain Layout |
| 15079 | |
| 15080 | \end_layout |
| 15081 | |
| 15082 | \end_inset |
| 15083 | </cell> |
| 15084 | </row> |
| 15085 | <row> |
| 15086 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 15087 | \begin_inset Text |
| 15088 | |
| 15089 | \begin_layout Plain Layout |
| 15090 | \begin_inset space \hspace{} |
| 15091 | \length 0.5cm |
| 15092 | \end_inset |
| 15093 | |
| 15094 | a) průchody nulou -- trojúhelníky |
| 15095 | \begin_inset space \hspace{} |
| 15096 | \length 2.2cm |
| 15097 | \end_inset |
| 15098 | |
| 15099 | |
| 15100 | \end_layout |
| 15101 | |
| 15102 | \end_inset |
| 15103 | </cell> |
| 15104 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 15105 | \begin_inset Text |
| 15106 | |
| 15107 | \begin_layout Plain Layout |
| 15108 | b) průchody nulou -- lichoběžníky |
| 15109 | \end_layout |
| 15110 | |
| 15111 | \end_inset |
| 15112 | </cell> |
| 15113 | </row> |
| 15114 | <row> |
| 15115 | <cell multicolumn="1" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 15116 | \begin_inset Text |
| 15117 | |
| 15118 | \begin_layout Plain Layout |
| 15119 | \begin_inset Graphics |
| 15120 | filename obrazky/prubeh/pruchod_detail.eps |
| 15121 | scale 55 |
| 15122 | |
| 15123 | \end_inset |
| 15124 | |
| 15125 | |
| 15126 | \end_layout |
| 15127 | |
| 15128 | \end_inset |
| 15129 | </cell> |
| 15130 | <cell multicolumn="2" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 15131 | \begin_inset Text |
| 15132 | |
| 15133 | \begin_layout Plain Layout |
| 15134 | |
| 15135 | \end_layout |
| 15136 | |
| 15137 | \end_inset |
| 15138 | </cell> |
| 15139 | </row> |
| 15140 | <row> |
| 15141 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 15142 | \begin_inset Text |
| 15143 | |
| 15144 | \begin_layout Plain Layout |
| 15145 | c) detail -- trojúhelníky |
| 15146 | \begin_inset space \hspace{} |
| 15147 | \length 1.7cm |
| 15148 | \end_inset |
| 15149 | |
| 15150 | |
| 15151 | \end_layout |
| 15152 | |
| 15153 | \end_inset |
| 15154 | </cell> |
| 15155 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 15156 | \begin_inset Text |
| 15157 | |
| 15158 | \begin_layout Plain Layout |
| 15159 | d) detail -- lichoběžníky |
| 15160 | \end_layout |
| 15161 | |
| 15162 | \end_inset |
| 15163 | </cell> |
| 15164 | </row> |
| 15165 | </lyxtabular> |
| 15166 | |
| 15167 | \end_inset |
| 15168 | |
| 15169 | |
| 15170 | \end_layout |
| 15171 | |
| 15172 | \begin_layout Plain Layout |
| 15173 | \begin_inset Caption |
| 15174 | |
| 15175 | \begin_layout Plain Layout |
| 15176 | Porovnání průběhu hodnoty otáček |
| 15177 | \begin_inset Formula $\omega$ |
| 15178 | \end_inset |
| 15179 | |
| 15180 | při řízení jednotlivými algoritmy na požadovanou hodnotu |
| 15181 | \begin_inset Formula $\omega_{ref}$ |
| 15182 | \end_inset |
| 15183 | |
| 15184 | danou profilem |
| 15185 | \emph on |
| 15186 | průchody nulou |
| 15187 | \emph default |
| 15188 | (a,c) trojúhelníky a (b,d) lichoběžníky. |
| 15189 | Pod označením |
| 15190 | \emph on |
| 15191 | ostatní |
| 15192 | \emph default |
| 15193 | jsou rozumněny následující algoritmy: vektorové LQ řízení, jednoduchý injektážn |
| 15194 | í návrh a algoritmus založený na hyperstavu. |
| 15195 | Nahoře (a,b) je celkový pohled na průběh hodnoty otáček v čase a dole (c,d) |
| 15196 | pak vybraný detail průchodu nulovými otáčkami. |
| 15197 | \begin_inset CommandInset label |
| 15198 | LatexCommand label |
| 15199 | name "fig:prubehy-otacek-pruchod" |
| 15200 | |
| 15201 | \end_inset |
| 15202 | |
| 15203 | |
| 15204 | \end_layout |
| 15205 | |
| 15206 | \end_inset |
| 15207 | |
| 15208 | |
| 15209 | \end_layout |
| 15210 | |
| 15211 | \end_inset |
| 15212 | |
| 15213 | |
14232 | | jak algoritmus zvládá vysoké otáčky |
14233 | | \end_layout |
14234 | | |
14235 | | \begin_layout Subsection |
14236 | | Možná navíc |
14237 | | \end_layout |
14238 | | |
14239 | | \begin_layout Standard |
14240 | | reálný běh stroje -- oscilogram |
14241 | | \end_layout |
14242 | | |
14243 | | \begin_layout Standard |
14244 | | vliv zátěžného momentu, ale to by se muselo hodně upravovat v teoretické |
14245 | | části |
| 15221 | Konečně bude podrobněji popsáno i chování jednotlivých algoritmů ve vysokých |
| 15222 | otáčkách. |
| 15223 | Pro simulace bylo užito trojúhelníkového i lichoběžníkového profilu referenčníc |
| 15224 | h otáček |
| 15225 | \emph on |
| 15226 | vysoké otáčky |
| 15227 | \emph default |
| 15228 | . |
| 15229 | Vysoké otáčky jsou problematické především z toho hlediska, že se více |
| 15230 | uplatňuje nelineární charakter PMSM a chyby modelu stroje, například v |
| 15231 | důsledku linearizace, se projevují více. |
| 15232 | \end_layout |
| 15233 | |
| 15234 | \begin_layout Standard |
| 15235 | Pro vysoké otáčky již nebude uveden celkový náhled na průběh hodnoty |
| 15236 | \begin_inset Formula $\omega$ |
| 15237 | \end_inset |
| 15238 | |
| 15239 | v čase, protože je pro všechny použité algoritmy vizuálně shodný. |
| 15240 | Místo toho bude věnována pozornost detailům těchto průběhů, kde lze nalézt |
| 15241 | rozdílné chování jednotlivých užitých metod. |
| 15242 | Zmiňované detaily jsou zobrazeny v grafech na obrázku |
| 15243 | \begin_inset CommandInset ref |
| 15244 | LatexCommand ref |
| 15245 | reference "fig:prubehy-otacek-vysoke" |
| 15246 | |
| 15247 | \end_inset |
| 15248 | |
| 15249 | a) pro trojúhelníkový a b) pro lichoběžníkový profil požadovaných otáček. |
| 15250 | \end_layout |
| 15251 | |
| 15252 | \begin_layout Standard |
| 15253 | Pro trojúhelníkový profil a) vlevo lze při dosahování nejvyšší hodnoty otáček |
| 15254 | pozorovat jisté |
| 15255 | \begin_inset Quotes gld |
| 15256 | \end_inset |
| 15257 | |
| 15258 | zpoždění |
| 15259 | \begin_inset Quotes grd |
| 15260 | \end_inset |
| 15261 | |
| 15262 | skutečné hodnoty za požadovanou. |
| 15263 | Tento jev je s největší pravděpodobností způsoben úbytky napětí a jejich |
| 15264 | následnou kompenzací, viz odstavec |
| 15265 | \begin_inset CommandInset ref |
| 15266 | LatexCommand ref |
| 15267 | reference "sub:Kompenzace-úbytků-napětí" |
| 15268 | |
| 15269 | \end_inset |
| 15270 | |
| 15271 | . |
| 15272 | Bez užití kompenzace je zmiňovaný pokles skutečné hodnoty výraznější. |
| 15273 | S užitím kompenzace se jej však nepodařilo zcela odstranit především z |
| 15274 | důvodu aplikace velmi jednoduché kompenzační techniky, která však musí |
| 15275 | být aplikovatelná na celé spektrum otáček stroje. |
| 15276 | Například menší vylepšení chování ve vysokých otáčkách na zobrazeném detailu |
| 15277 | by mohlo mít za následek výraznější zhoršení v otáčkách nízkých. |
| 15278 | \end_layout |
| 15279 | |
| 15280 | \begin_layout Standard |
| 15281 | Dále je vhodné poukázat na komplikovanější průchod nulou pro vektorové PI |
| 15282 | řízení pro trojúhelníkový profil a) vpravo. |
| 15283 | Před dosažením nulových otáček zde dochází ke |
| 15284 | \begin_inset Quotes gld |
| 15285 | \end_inset |
| 15286 | |
| 15287 | zvlnění |
| 15288 | \begin_inset Quotes grd |
| 15289 | \end_inset |
| 15290 | |
| 15291 | trajektorie a tedy k větší chybě oproti ostatním algoritmům, které mají |
| 15292 | průběh hladší. |
| 15293 | \end_layout |
| 15294 | |
| 15295 | \begin_layout Standard |
| 15296 | Při uvažování lichoběžníkového referenčního profilu b) vlevo je průběh otáček |
| 15297 | ve vysokéch hodnotách pro všechny algoritmy srovnatelný s výjimkou vektorového |
| 15298 | PI řízení. |
| 15299 | Pro tento řídící návrh dochází před dosažením nejvyšší požadované hodnoty |
| 15300 | k jistému zpomalení růstu, tento jev pomalejšího růstu lze pak pozorovat |
| 15301 | i pro trojúhelníkový profil. |
| 15302 | |
| 15303 | \end_layout |
| 15304 | |
| 15305 | \begin_layout Standard |
| 15306 | Odlišné chování jednolivých algoritmů lze pozorovat při průchodu nulou na |
| 15307 | lichoběžníkovém profilu b) vpravo. |
| 15308 | Rozdílnost spočívá především ve schopnosti dosáhnout a udržet nulové otáčky. |
| 15309 | Nejpomalejší průběh při zastavování stroje má vektorové PI řízení. |
| 15310 | O málo rychlejší je bikriteriální metoda, která však opět přidává |
| 15311 | \begin_inset Quotes gld |
| 15312 | \end_inset |
| 15313 | |
| 15314 | budící |
| 15315 | \begin_inset Quotes grd |
| 15316 | \end_inset |
| 15317 | |
| 15318 | zásah. |
| 15319 | Podobné průběhy mají jednoduché injektáže a vektorové LQ řízení, přičemž |
| 15320 | v druhém případě je dosaženo nulových otáček nepatrně rychleji. |
| 15321 | Nejrychleji dosahuje nuly algoritmus s hyperstavem, v tomto případě však |
| 15322 | dojde k jistému přesažení nulové meze a stroj se nepatrně otočí v opačném |
| 15323 | směru. |
| 15324 | \end_layout |
| 15325 | |
| 15326 | \begin_layout Standard |
| 15327 | Porovnání pro jednotlivé algoritmy na základě dosažených průměrných kvadratickýc |
| 15328 | h chyb pak představuje graf na obrázku |
| 15329 | \begin_inset CommandInset ref |
| 15330 | LatexCommand ref |
| 15331 | reference "fig:prubehy-ztraty" |
| 15332 | |
| 15333 | \end_inset |
| 15334 | |
| 15335 | c). |
| 15336 | Hodnoty jsou poměrně vyrovnané, i když v případě duálních algoritmů je |
| 15337 | dosaženo ztrát nižších. |
| 15338 | Za pozornost však stojí nízká ztráta dosažená za pomoci injektážního návrhu. |
| 15339 | Obecně je udáváno problematické chování injektážních technik při vysokých |
| 15340 | otáčkách a zde je dosaženo výsledků relativně nejlepších ze všech uvažovaných |
| 15341 | metod. |
| 15342 | Důvodem pro tyto lepší vlastnosti je s největší pravděpodobností užití |
| 15343 | spolu s rozšířeným Kalmanovým filtrem a vektorovým LQ řízením. |
| 15344 | Běžně užívané injektážní metody totiž EKF nepoužívají a jsou založeny na |
| 15345 | vektorovém řízení s PI regulátory. |
| 15346 | |
| 15347 | \begin_inset Float figure |
| 15348 | wide false |
| 15349 | sideways false |
| 15350 | status collapsed |
| 15351 | |
| 15352 | \begin_layout Plain Layout |
| 15353 | \align center |
| 15354 | \begin_inset Tabular |
| 15355 | <lyxtabular version="3" rows="4" columns="2"> |
| 15356 | <features tabularvalignment="middle"> |
| 15357 | <column alignment="center" valignment="top" width="0"> |
| 15358 | <column alignment="center" valignment="top" width="0"> |
| 15359 | <row> |
| 15360 | <cell multicolumn="1" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 15361 | \begin_inset Text |
| 15362 | |
| 15363 | \begin_layout Plain Layout |
| 15364 | \begin_inset Graphics |
| 15365 | filename obrazky/prubeh/vysoke_t_detail.eps |
| 15366 | scale 55 |
| 15367 | |
| 15368 | \end_inset |
| 15369 | |
| 15370 | |
| 15371 | \end_layout |
| 15372 | |
| 15373 | \end_inset |
| 15374 | </cell> |
| 15375 | <cell multicolumn="2" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 15376 | \begin_inset Text |
| 15377 | |
| 15378 | \begin_layout Plain Layout |
| 15379 | |
| 15380 | \end_layout |
| 15381 | |
| 15382 | \end_inset |
| 15383 | </cell> |
| 15384 | </row> |
| 15385 | <row> |
| 15386 | <cell multicolumn="1" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 15387 | \begin_inset Text |
| 15388 | |
| 15389 | \begin_layout Plain Layout |
| 15390 | a) detail vysokých otáček -- trojúhelníky |
| 15391 | \end_layout |
| 15392 | |
| 15393 | \end_inset |
| 15394 | </cell> |
| 15395 | <cell multicolumn="2" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 15396 | \begin_inset Text |
| 15397 | |
| 15398 | \begin_layout Plain Layout |
| 15399 | |
| 15400 | \end_layout |
| 15401 | |
| 15402 | \end_inset |
| 15403 | </cell> |
| 15404 | </row> |
| 15405 | <row> |
| 15406 | <cell multicolumn="1" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 15407 | \begin_inset Text |
| 15408 | |
| 15409 | \begin_layout Plain Layout |
| 15410 | \begin_inset Graphics |
| 15411 | filename obrazky/prubeh/vysoke_l_detail.eps |
| 15412 | scale 55 |
| 15413 | |
| 15414 | \end_inset |
| 15415 | |
| 15416 | |
| 15417 | \end_layout |
| 15418 | |
| 15419 | \end_inset |
| 15420 | </cell> |
| 15421 | <cell multicolumn="2" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 15422 | \begin_inset Text |
| 15423 | |
| 15424 | \begin_layout Plain Layout |
| 15425 | |
| 15426 | \end_layout |
| 15427 | |
| 15428 | \end_inset |
| 15429 | </cell> |
| 15430 | </row> |
| 15431 | <row> |
| 15432 | <cell multicolumn="1" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 15433 | \begin_inset Text |
| 15434 | |
| 15435 | \begin_layout Plain Layout |
| 15436 | b) detail vysokých otáček -- lichoběžníky |
| 15437 | \end_layout |
| 15438 | |
| 15439 | \end_inset |
| 15440 | </cell> |
| 15441 | <cell multicolumn="2" alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 15442 | \begin_inset Text |
| 15443 | |
| 15444 | \begin_layout Plain Layout |
| 15445 | |
| 15446 | \end_layout |
| 15447 | |
| 15448 | \end_inset |
| 15449 | </cell> |
| 15450 | </row> |
| 15451 | </lyxtabular> |
| 15452 | |
| 15453 | \end_inset |
| 15454 | |
| 15455 | |
| 15456 | \end_layout |
| 15457 | |
| 15458 | \begin_layout Plain Layout |
| 15459 | \begin_inset Caption |
| 15460 | |
| 15461 | \begin_layout Plain Layout |
| 15462 | Detail průběhu hodnoty otáček |
| 15463 | \begin_inset Formula $\omega$ |
| 15464 | \end_inset |
| 15465 | |
| 15466 | při řízení jednotlivými algoritmy na požadovanou hodnotu |
| 15467 | \begin_inset Formula $\omega_{ref}$ |
| 15468 | \end_inset |
| 15469 | |
| 15470 | danou profilem |
| 15471 | \emph on |
| 15472 | vysoké otáčky |
| 15473 | \emph default |
| 15474 | (a) trojúhelníky a (b) lichoběžníky. |
| 15475 | Pro (a) i (b) je vždy vlevo detailní pohled na průběh hodnoty otáček v |
| 15476 | nejvyšším bodě profilu. |
| 15477 | Vpravo pak je detail průchodu nulovými otáčkami. |
| 15478 | |
| 15479 | \begin_inset CommandInset label |
| 15480 | LatexCommand label |
| 15481 | name "fig:prubehy-otacek-vysoke" |
| 15482 | |
| 15483 | \end_inset |
| 15484 | |
| 15485 | |
| 15486 | \end_layout |
| 15487 | |
| 15488 | \end_inset |
| 15489 | |
| 15490 | |
| 15491 | \end_layout |
| 15492 | |
| 15493 | \end_inset |
| 15494 | |
| 15495 | |
| 15502 | \begin_layout Standard |
| 15503 | Výsledky simulací provedených na simulátoru PMSM uvedené v předchozích odstavcíc |
| 15504 | h poukázaly na několik zajímavých faktů, které budou nyní ještě podrobněji |
| 15505 | diskutovány. |
| 15506 | |
| 15507 | \end_layout |
| 15508 | |
| 15509 | \begin_layout Standard |
| 15510 | \begin_inset Float figure |
| 15511 | wide false |
| 15512 | sideways false |
| 15513 | status collapsed |
| 15514 | |
| 15515 | \begin_layout Plain Layout |
| 15516 | \align center |
| 15517 | \begin_inset Tabular |
| 15518 | <lyxtabular version="3" rows="2" columns="2"> |
| 15519 | <features tabularvalignment="middle"> |
| 15520 | <column alignment="center" valignment="top" width="0"> |
| 15521 | <column alignment="center" valignment="top" width="0"> |
| 15522 | <row> |
| 15523 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 15524 | \begin_inset Text |
| 15525 | |
| 15526 | \begin_layout Plain Layout |
| 15527 | \begin_inset Graphics |
| 15528 | filename obrazky/prubeh/sim2_nt.eps |
| 15529 | scale 45 |
| 15530 | |
| 15531 | \end_inset |
| 15532 | |
| 15533 | |
| 15534 | \end_layout |
| 15535 | |
| 15536 | \end_inset |
| 15537 | </cell> |
| 15538 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 15539 | \begin_inset Text |
| 15540 | |
| 15541 | \begin_layout Plain Layout |
| 15542 | \begin_inset Graphics |
| 15543 | filename obrazky/prubeh/sest_PI_detail.eps |
| 15544 | scale 45 |
| 15545 | |
| 15546 | \end_inset |
| 15547 | |
| 15548 | |
| 15549 | \end_layout |
| 15550 | |
| 15551 | \end_inset |
| 15552 | </cell> |
| 15553 | </row> |
| 15554 | <row> |
| 15555 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 15556 | \begin_inset Text |
| 15557 | |
| 15558 | \begin_layout Plain Layout |
| 15559 | a) jednoduchý model |
| 15560 | \end_layout |
| 15561 | |
| 15562 | \end_inset |
| 15563 | </cell> |
| 15564 | <cell alignment="center" valignment="top" usebox="none"> |
| 15565 | \begin_inset Text |
| 15566 | |
| 15567 | \begin_layout Plain Layout |
| 15568 | b) detail vysokých otáček |
| 15569 | \end_layout |
| 15570 | |
| 15571 | \end_inset |
| 15572 | </cell> |
| 15573 | </row> |
| 15574 | </lyxtabular> |
| 15575 | |
| 15576 | \end_inset |
| 15577 | |
| 15578 | |
| 15579 | \end_layout |
| 15580 | |
| 15581 | \begin_layout Plain Layout |
| 15582 | \begin_inset Caption |
| 15583 | |
| 15584 | \begin_layout Plain Layout |
| 15585 | Chování vektorového PI řízení: a) simulace při užití |
| 15586 | \emph on |
| 15587 | jednoduchého modelu |
| 15588 | \emph default |
| 15589 | stroje na trojúhelníkovém referenčním profilu |
| 15590 | \emph on |
| 15591 | nízké otáčky |
| 15592 | \emph default |
| 15593 | ; b) detail chování ve vysokých otáčkách při užití simulátoru PMSM na profilu |
| 15594 | |
| 15595 | \emph on |
| 15596 | vysoké otáčky |
| 15597 | \emph default |
| 15598 | lichoběžníky, kde je zobrazena současně skutečná hodnota otáček |
| 15599 | \begin_inset Formula $\omega$ |
| 15600 | \end_inset |
| 15601 | |
| 15602 | a její odhad |
| 15603 | \begin_inset Formula $\hat{\omega}$ |
| 15604 | \end_inset |
| 15605 | |
| 15606 | . |
| 15607 | |
| 15608 | \begin_inset CommandInset label |
| 15609 | LatexCommand label |
| 15610 | name "fig:konkretni-detaily-diskuze" |
| 15611 | |
| 15612 | \end_inset |
| 15613 | |
| 15614 | |
| 15615 | \end_layout |
| 15616 | |
| 15617 | \end_inset |
| 15618 | |
| 15619 | |
| 15620 | \end_layout |
| 15621 | |
| 15622 | \begin_layout Plain Layout |
| 15623 | |
| 15624 | \end_layout |
| 15625 | |
| 15626 | \end_inset |
| 15627 | |
| 15628 | |
| 15629 | \end_layout |
| 15630 | |
| 15631 | \begin_layout Subsection |
| 15632 | Vektorové PI řízení |
| 15633 | \end_layout |
| 15634 | |
| 15635 | \begin_layout Standard |
| 15636 | Nejprve bude věnována pozornost vektorovému řízení založenému na PI regulátorech. |
| 15637 | Jedná se o klasický algoritmus užívaný k řízení PMSM a zde byl implementován |
| 15638 | především jako referenční spolu s EKF jako pozorovatelem. |
| 15639 | Jeho výsledky lze stručně označit jako nejhorší ze zde prezentovaných algoritmů. |
| 15640 | Jeho největšími problémy jsou neaktivita při nízkých otáčkách, problematické |
| 15641 | průchody nulou a |
| 15642 | \begin_inset Quotes gld |
| 15643 | \end_inset |
| 15644 | |
| 15645 | zpomalování |
| 15646 | \begin_inset Quotes grd |
| 15647 | \end_inset |
| 15648 | |
| 15649 | ve vysokých otáčkách. |
| 15650 | |
| 15651 | \end_layout |
| 15652 | |
| 15653 | \begin_layout Standard |
| 15654 | Nejpravděpodobnější příčinou těchto jevů je přílišná |
| 15655 | \begin_inset Quotes gld |
| 15656 | \end_inset |
| 15657 | |
| 15658 | opartnost |
| 15659 | \begin_inset Quotes grd |
| 15660 | \end_inset |
| 15661 | |
| 15662 | vektorového PI řízení. |
| 15663 | Navrhované řídící zásahy jsou pak v nízkých otáčkách příliš malé a v důsledku |
| 15664 | chyb způsobených napájecí elektronikou, jako úbytky napětí a mrtvé časy, |
| 15665 | dojde k úplnému vymizení řídícího zásahu. |
| 15666 | Použitý pozorovatel (EKF) se o tom však nedozví a předpokládá navržený |
| 15667 | malý řídící zásah. |
| 15668 | V důsledku toho pak pozorovatel poskytuje odhad, podle kterého je přesně |
| 15669 | sledována referenční hodnota otáček, i když ve skutečnosti se nic neděje |
| 15670 | a stroj se neotáčí. |
| 15671 | Pro toto vysvětlení svědčí také fakt, že při simulacích provedených pouze |
| 15672 | na základě |
| 15673 | \emph on |
| 15674 | jednoduchého modelu |
| 15675 | \emph default |
| 15676 | stroje, který neuvažuje napájecí elektroniku a simuluje PMSM pouze na základě |
| 15677 | jeho rovnic, k tomuto jevu nedochází, viz obrázek |
| 15678 | \begin_inset CommandInset ref |
| 15679 | LatexCommand ref |
| 15680 | reference "fig:konkretni-detaily-diskuze" |
| 15681 | |
| 15682 | \end_inset |
| 15683 | |
| 15684 | a). |
| 15685 | \end_layout |
| 15686 | |
| 15687 | \begin_layout Standard |
| 15688 | Podobnou příčinu lze nalézt i ve |
| 15689 | \begin_inset Quotes gld |
| 15690 | \end_inset |
| 15691 | |
| 15692 | zpomalení |
| 15693 | \begin_inset Quotes grd |
| 15694 | \end_inset |
| 15695 | |
| 15696 | při vysokých otáčkách. |
| 15697 | K poklesu růstu rychlosti totiž dochází ve chvíli, kdy je dle odhadu dosaženo |
| 15698 | požadované hodnoty nebo dokonce hodnoty nepatrně vyšší, viz obrázek |
| 15699 | \begin_inset CommandInset ref |
| 15700 | LatexCommand ref |
| 15701 | reference "fig:konkretni-detaily-diskuze" |
| 15702 | |
| 15703 | \end_inset |
| 15704 | |
| 15705 | b). |
| 15706 | To, že skutečná hodnota otáček dále roste až k hodnotě požadované je pak |
| 15707 | pravděpodobně způsobeno jiným regulačním mechanizmem než přímo regulací |
| 15708 | odchylky otáček na nulu. |
| 15709 | \end_layout |
| 15710 | |
| 15711 | \begin_layout Subsection |
| 15712 | Vektorové řízení založené na LQ regulátoru |
| 15713 | \end_layout |
| 15714 | |
| 15715 | \begin_layout Standard |
| 15716 | Kvůli výše zmiňovaným nedostatkům vektorového PI řízení byla v práci věnována |
| 15717 | pozornost alternativnímu návrhu vektorového řízení pomocí LQ regulátoru. |
| 15718 | Jak bylo ukázáno v předchozích odstavcích, především v |
| 15719 | \begin_inset CommandInset ref |
| 15720 | LatexCommand ref |
| 15721 | reference "sec:Simulační-porovnání-algoritmů" |
| 15722 | |
| 15723 | \end_inset |
| 15724 | |
| 15725 | a |
| 15726 | \begin_inset CommandInset ref |
| 15727 | LatexCommand ref |
| 15728 | reference "sub:LQ-regulator-volba-param" |
| 15729 | |
| 15730 | \end_inset |
| 15731 | |
| 15732 | při využití LQ namísto PI regulátorů je dosaženo znatelně lepších výsledků. |
| 15733 | |
| 15734 | \end_layout |
| 15735 | |
| 15736 | \begin_layout Standard |
| 15737 | Aplikace LQ regulátoru na PMSM sebou však nese i jisté komplikace. |
| 15738 | Především se jedná o výrazně větší výpočetní náročnost, která by mohla |
| 15739 | být překážkou pro nasazení tohoto regulátoru v reálném čase. |
| 15740 | Byla proto zkoumána i možnost předpočítaného konstantního LQ regulátoru. |
| 15741 | Ten sice poskytuje horší výsledky, zejména ve vyšších otáčkách, kdy se |
| 15742 | výrazněji projeví chyby v důsledku zjednodušení modelu, ale ukazuje se |
| 15743 | jako relativně použitelná alternativa pro nekonstantní LQ regulátor. |
| 15744 | Navíc při provedení externího předpočtu na jiném zařízení by jej bylo možno |
| 15745 | snadno nasadit pro aplikaci v reálném čase díky jeho jednoduchosti. |
| 15746 | \end_layout |
| 15747 | |
| 15748 | \begin_layout Standard |
| 15749 | Použití LQ námísto PI regulátoru pro vektorové řízení se tedy, až na vyšší |
| 15750 | výpočetní náročnost, ukázalo jako dobrá alternativa a z tohoto návrhu bylo |
| 15751 | vycházeno i při tvorbě dalších, komplikovanějších algoritmů pro řízení |
| 15752 | PMSM. |
| 15753 | \end_layout |
| 15754 | |
| 15755 | \begin_layout Subsection |
| 15756 | Jednoduchý injektážní návrh |
| 15757 | \end_layout |
| 15758 | |
| 15759 | \begin_layout Standard |
| 15760 | Jednoduchý injektážní návrh měl sloužit jako zástupce injektážních metod |
| 15761 | pro srovnání s ostatními algoritmy. |
| 15762 | Byl však implementován v poněkud odlišné verzi, než jsou injektáže běžně |
| 15763 | využívány. |
| 15764 | Jako základní řícící algoritmus bylo použito vektorové řízení založené |
| 15765 | na LQ regulátoru místo běžně používaných PI regulátorů. |
| 15766 | To již samo o sobě přináší výhodu vyplývající z lepších výsledků poskytovaných |
| 15767 | při této volbě regulátoru, viz předchozí odstavec. |
| 15768 | Další modifikací pak bylo přidání rozšířeného Kalmanova filtru oproti klasickým |
| 15769 | injektážním metodám v jistém smyslu navíc. |
| 15770 | V této implementaci lze spatřovat jistý krok směrem k hybridním metodám, |
| 15771 | které kombinují injektáže s pozorovatelem založeným na zpětné elektromotorické |
| 15772 | síle. |
| 15773 | Oproti hybridním metodám však nedochází k omezování injektovaného vysokofrekven |
| 15774 | čního signálu s rostoucími otáčkami. |
| 15775 | |
| 15776 | \end_layout |
| 15777 | |
| 15778 | \begin_layout Standard |
| 15779 | Pomocí této metody se podařilo dosáhnout velmi dobrých výsledků. |
| 15780 | Je však třeba upozornit, že v užité implementaci se jedná o výpočetně poměrně |
| 15781 | náročnou metodu. |
| 15782 | Je totiž třeba v každém časovém krotku počítat algoritmus pro EKF, dále |
| 15783 | oproti PI výrazně náročnější LQ algoritmus a také současně provádět filtraci |
| 15784 | vysokofrekvenčního přídavného signálu užitím digitálních filtrů. |
| 15785 | |
| 15786 | \end_layout |
| 15787 | |
| 15788 | \begin_layout Standard |
| 15789 | Dalším výrazným důvodem, který mluví v neprospěch nejen této ale injektážních |
| 15790 | metod celkem je fakt, že jsou použitelné pouze na určitou podskupinu PMSM. |
| 15791 | Aby bylo možno užít injektáží, je nezbytné, aby byly v samotném stroji |
| 15792 | přítomny anizotropie nějakého typu. |
| 15793 | Existují však stroje, které anizotropie nemají nebo jsou příliš malé pro |
| 15794 | efektivní nasazení metody. |
| 15795 | Dále existuje více typů anizotropií a každý typ vyžaduje odlišný přístup. |
| 15796 | Jako hlavní nedostatek injektážních metod lze tedy uvést, že nelze vyvinout |
| 15797 | univerzální metodu použitelnou pro všechny typy PMSM. |
| 15798 | \end_layout |
| 15799 | |
| 15800 | \begin_layout Standard |
| 15801 | Ohledně injektážních metod je ještě vhodné upozornit na problémy při vyšších |
| 15802 | otáčkách, kdy dochází ke snížené aplikovatelnosti přístupu a problém je |
| 15803 | obvykle řešen užitím hybridních injektážních algoritmů. |
| 15804 | |
| 15805 | \end_layout |
| 15806 | |
| 15807 | \begin_layout Subsection |
| 15808 | Bikriteriální metoda |
| 15809 | \end_layout |
| 15810 | |
| 15811 | \begin_layout Standard |
| 15812 | Velmi zajímavých výsledků bylo dosaženo aplikací vybraného návrhu bikriteriální |
| 15813 | metody. |
| 15814 | I když se jedná o relativně jednoduchy postup může poskytnout dobrou regulaci |
| 15815 | PMSM. |
| 15816 | Relativně vyšších hodnot chyby dosahuje tento algoritmus jen při nízkých |
| 15817 | otáčkách, kdy jsou budící zásahy poměrně velké ve srovnání s amplitudou |
| 15818 | otáček. |
| 15819 | Se zvýšením otáček se však velikost těchto zásahů stává zanedbatelnými. |
| 15820 | Budící zásahy jsou navíc přidávány pouze při dosažení nulových otáček, |
| 15821 | kdy se stává poloha stroje nepozorovatelným stavem, v budícím zásahu lze |
| 15822 | tedy spatřovat snahu tuto nepozorovatelnost odstranit. |
| 15823 | Tento jev lze současně považovat za experimentální ověření faktu, že se |
| 15824 | skutečně jedná o duální algoritmus, protože budící zásah je přidáván jen, |
| 15825 | když je opravdu potřeba. |
| 15826 | V případě bikriteriální metody se ale jedná o velmi jednoduchý suboptimální |
| 15827 | duální návrh, což se zde projevuje především v tom, že budící zásahy jsou |
| 15828 | někdy nepřiměřeně velké. |
| 15829 | \end_layout |
| 15830 | |
| 15831 | \begin_layout Standard |
| 15832 | Při srovnání s ostatními algoritmy lze konstatovat, že bikriteriální metoda |
| 15833 | podává lepší výsledky než obyčejné vektorové řízení, zejména při větší |
| 15834 | neznalosti stavu systému. |
| 15835 | Oproti zbylým dvěma porovnávaným algoritmům (jednoduché injektáže a hyperstav) |
| 15836 | jsou pak dosažené výsledky horší, někdy i znatelně. |
| 15837 | Na druhou stranu zde uvažovaný návrh bikriteriální metody představuje poměrně |
| 15838 | jednoduché velepšení základního vektorového řízení, který by mohl být použiteln |
| 15839 | ý pro méně náročné aplikace. |
| 15840 | |
| 15841 | \end_layout |
| 15842 | |
| 15843 | \begin_layout Subsection |
| 15844 | Algoritmus založený na hyperstavu |
| 15845 | \end_layout |
| 15846 | |
| 15847 | \begin_layout Standard |
| 15848 | Posledním zkoumaným algoritmem bylo využití konceptu hyperstavu. |
| 15849 | Ten založen na myšlence, že kromě odhadu stavových veličin pracujeme i |
| 15850 | s jejich kovariancemi a tedy kromě odhadu si uchováváme i informaci o jeho |
| 15851 | přesnosti. |
| 15852 | Značnou nevýhodou tohoto přístupu je pak vyšší výpočetní náročnost. |
| 15853 | Dále je třeba zmínit, že v případě užití hyperstavu se jedná o suboptimální |
| 15854 | algoritmus. |
| 15855 | Především skutečná hustota pravděpodobnosti stavových veličin je aproximována |
| 15856 | pouze na základě prvních dvou momentů. |
| 15857 | Odhadování a návrh řízení je na hyperstavu prováděn pomocí rozšířeného |
| 15858 | Kalmanova filtru a LQ regulátoru, které pro PMSM ani pro rovnice tvorby |
| 15859 | hyperstavu nejsou optimální, protože se nejedná o lineární systém. |
| 15860 | \end_layout |
| 15861 | |
| 15862 | \begin_layout Standard |
| 15863 | Přes zmiňované nedostatky se podařilo pomocí algoritmu využívajícího hyperstavu |
| 15864 | dosáhnout relativně velmi dobrých výsledků. |
| 15865 | Dále lze opět konstatovat, že bylo experimentálně potvrzeno, že se jedná |
| 15866 | o duální algoritmus. |
| 15867 | Důvodem pro to jsou především výsledky experimentů s neznámým počátečním |
| 15868 | úhlem natočení, kde se podařilo užitím hyperstavu neznalost efektivně omezovat |
| 15869 | a to i při požadavku na nulové otáčky. |
| 15870 | Celý algoritmus je navíc komplexním řešením a ne pouze přidáváním vhodného |
| 15871 | signálu jako u bikriteriální metody. |
| 15872 | Také bylo dosaženo lepšího kompromisu mezi |
| 15873 | \emph on |
| 15874 | opatrností |
| 15875 | \emph default |
| 15876 | a |
| 15877 | \emph on |
| 15878 | buzením |
| 15879 | \emph default |
| 15880 | . |
| 15881 | V některých případech sice algoritmus dosáhl vyšší hodnoty chyby řízení, |
| 15882 | nepodažilo se ale nalézt žádnou systematickou chybu, kterou by buzení způsobova |
| 15883 | lo. |
| 15884 | \end_layout |
| 15885 | |
| 15886 | \begin_layout Standard |
| 15887 | Navíc pro správnou funkčnost algoritmu s hyperstavem není třeba předpokladu |
| 15888 | různých indukčností v osách |
| 15889 | \begin_inset Formula $d-q$ |
| 15890 | \end_inset |
| 15891 | |
| 15892 | , tak jako pro injektáže. |
| 15893 | Lze tedy říci, že pro SMPMSM, které mají velmi malý nebo téměř žádný rozdíl |
| 15894 | indukčností |
| 15895 | \begin_inset Formula $L_{d}$ |
| 15896 | \end_inset |
| 15897 | |
| 15898 | a |
| 15899 | \begin_inset Formula $L_{q}$ |
| 15900 | \end_inset |
| 15901 | |
| 15902 | dosahuje tento algoritmus nejlepších výsledků ze zde testovaných algoritmů. |
| 15903 | \end_layout |
| 15904 | |
| 15905 | \begin_layout Subsection |
| 15906 | Náměty pro další zkoumání |
| 15907 | \end_layout |
| 15908 | |
| 15909 | \begin_layout Standard |
| 15910 | Vzhledem k výsledkům popsaným v předchozím textu existuje několik problémů, |
| 15911 | které jsou obzvláště vhodné k dalšímu zkoumání: |
| 15912 | \end_layout |
| 15913 | |
| 15914 | \begin_layout Standard |
| 15915 | Jednak by bylo vhodné věnovat se dalšímu výzkumu bikriteriální metody, především |
| 15916 | způsobu jak omezit v některých případech příliš velké budící zásahy. |
| 15917 | Dále pak navrhnout takové zjednodušení bikriteriální metody, aby bylo možné |
| 15918 | ji implementovat pro řízení skutečného PMSM v reálném čase. |
| 15919 | \end_layout |
| 15920 | |
| 15921 | \begin_layout Standard |
| 15922 | Dalším důležitým problémem vhodným k výzkumu je vliv zátěžného momentu. |
| 15923 | Zátěžný moment v této práci nebyl uvažován, avšak při užití řídících algoritmů |
| 15924 | pro reálné aplikace je třeba zvládnout práci i s neznámým časově proměnným |
| 15925 | zátěžným momentem. |
| 15926 | \end_layout |
| 15927 | |
| 15928 | \begin_layout Standard |
| 15929 | Podstatnou záležitostí je i detailnější prozkoumání a vyřešení problému |
| 15930 | symetrie rovnic popisujících PMSM na substituci |
| 15931 | \begin_inset Formula $\left(\omega,\vartheta\right)\longleftrightarrow\left(-\omega,\vartheta+\pi\right)$ |
| 15932 | \end_inset |
| 15933 | |
| 15934 | . |
| 15935 | Nebo ekvivalentně vyvinutí metody, která zvládne odhadovat polohu v celém |
| 15936 | intervalu |
| 15937 | \begin_inset Formula $\left\langle -\pi,\pi\right\rangle $ |
| 15938 | \end_inset |
| 15939 | |
| 15940 | . |
| 15941 | \end_layout |
| 15942 | |