\def \obr {02_Aimsun/fig/} \chapter{AIMSUN} AIMSUN (Advanced Interactive Microscopic Simulator for Urban and Non-Urban Networks), je mikrosimulátor dopravy. Podstatou mikroskopické simulace (mikrosimulace) je modelování jízdy jednotlivých vozidel po dané komunikační síti, přičemž se zohledňují všechny parametry infrastruktury i dopravních prostředků, a to včetně chování řidiče. V této kapitole je popsána základní charakteristika mikrosimulátoru AIMSUN. Podrobnější informace lze nalézt například v \cite{aimsunget} nebo \cite{aimsunman}. \\ \section{Vstupní data pro AIMSUN} AIMSUN potřebuje pro svůj běh simulační scénář a množinu simulačních parametrů, které definují experiment. Scénář se skládá ze čtyř druhů dat: popis dopravní sítě, plány řízení dopravy, požadovaná dopravní data, a plány hromadné dopravy. \subsection{Scénář} Popis dopravní sítě zahrnuje geometrii sítě, popis křižovatek a rozmístění detektorů, které jsou rozmístěny podál dopravní sítě. \\ \\ Plány řízení doprahy obsahují fáze a jejich délky pro křižovatky, které jsou řízeny dopravními světly. V každé fázi je definováno která signální skupina je průjezdná. \\ \\ dopravní data se dají zadat dvěma způsoby: \newpage \begin{itemize} \item Pomocí objemů dopravy v určitých místech dopravní sítě, poměrů odbočení a počátečního stavu \item Pomocí matice, kde prvek na $i$-tém řádku a v $j$-sloupci udává kolik jízd se uskuteční z místa $i$ do místa $j$ \end{itemize} V prvním případě se vozidla rozmístí stochasticky podle pořžadovaných počtů a poměrů odbočení do dopravní sítě, v případě druhém je každému vozidlu přiřazena trasa z místa $i$ do místa $j$. \\ \\ Plány hromadné dopravy obsahují linky autobusů, jejich zastávky a jízdní řády. \subsection{Výstupní data AIMSUNu} AIMSUN poskytuje jak statistické výstupy v podobě hodnot doby průjezdu vozidla sítí, počtu zastavení, zpoždění a průměrné rychlosti, tak výstupy z detektorů - počet vozidel, rychlost a doba stání na detektoru, tak i plynule modelovaný grafický výstup. \begin{figure}[H] \begin{center} {\includegraphics[width=346px]{\obr aimsun01.eps}} \caption{Grafický výstup ze simulátoru AIMSUN}\label{fig:aimsun01} \end{center} \end{figure} \begin{figure}[H] \begin{center} {\includegraphics[width=346px]{\obr aimsun02.eps}} \caption{Grafický výstup ze simulátoru AIMSUN - detail}\label{fig:aimsun02} \end{center} \end{figure} \subsection{VGS API}\label{ss:vgs_api} VGS API je rozhraní napsané v jazyce, které rozšiřuje funkčnost mikrosimulátoru AIMSUN. Jeho dva nejdůležitější úkoly jsou zjednodušení reálné simulace a statistické zpracování výstupních dat. \subsubsection{Reálná simulace} Aimsun umožňuje simulaci reálné dopravní sítě, kdy hodnoty hustoty dopravy odpovídají skutečně naměřeným hodnotám v reálném prostření simulované sítě. Běžně se používají ručně sečtené hodoty v intervalech jedné hodiny. Údaje se potom vkládají opět ručně do simulátoru. \\ \\ Pro přesnější simulaci se používají data z detektorů v simulované oblasti. Objem dat je ale pro ruční vkládání neúnosně velký. Proto bylo vyvinuto VGS API, které umožňuje generování vozidel v průběhu simulace. VGS API se předá soubor s uloženými údaji z detektorů, to automaticky rozběhne AIMSUN, do kterého generuje v průběhu simulace vozidla podle reálných dat. \subsubsection{Zpracování dat}\label{sss:zpracovani_dat} Druhým důležitám úkolem VGS API je zhromažďovat data potřebná pro vyhodnocení experimentu. Aimsun sice disponuje jednoduchým rozhraním pro vizualizaci dat a jejich export do textových souborů, není ale možné například porovnávat jednotlivé scénáře simulací. VGS API proto periodicky ukládá všechny klíčové ukazatele jak pro jednotlivé segmenty dopravní sítě, tak i pro celý simulovaný systém. Uživatel má po ukončení simulace k dispozici údaje o počtu zastavení vozidla, o jeho zpoždění, průměrné rychlosti, době jízdy a době stání, o dopravím toku a hustotě dopravy na jednotlivých segmentech. \\ \\ Jedním z nejpodstatnějších údajů, které nám VGS API poskytuje, je délka fronty pro daný jízdní pruh. Tento údaj je prakticky nemožný určovat podle dat z detektorů, podstatně zkreslených chybami dvojího typu. Jednak vzniká chyba při přejezdu vozidla z pruhu do pruhu v oblasti detektorů, kdy jedno vozidlo zaznamenají oba detektory. Vozidlo by se potom přičetlo do obou front. K druhému případu chyby dochází, pokud je mezi dvěma vozidly tak malý rozestup, že je detektor považuje za jedno. V tomto případě naopak dochází k samovolnému vytrácení vozidel. Pokud bychom chtěli počítat délku fronty jako rozdíl počtů vozidel, která do křižovatky přijela a která ji opustila, docházelo by ke kumulaci této chyby v průběhu simulace. Hodnota délky fronty se ve VGS API získá vysčítáním vozidel s menší rychlostí než 3,6 km/h po segmentech jízdního pruhu. \subsection{Řadiče} K řízení signálních skupin křižovatky se používá tzv. řadič. V reálném případě se jedná o počítač napojený na dopravní ústřednu, signální skupiny křižovatky a její detektory. v případě simulace je použit emulátor řadiče ELS3 firmy ELTODO. Ten má implementován pouze algoritmus řízení. O simulaci detektorů a přepínání signálních skupin se stará AIMSUN. \\ \\ Parametry křižovatky (signální skupiny, fáze, detektory, …) a dopravní vztahy nad těmito parametry (signální plány, dynamické řízení, …) se načítají na začátku simulace z konfiguračního souboru. Jsou součástí dopravního návrhu a v průběhu simulace se nemění. Přenastavují se pouze vnější parametry. \\ \\ Vstupní a výstupní data se do řadiče načítají přes komunikační API. Na začátku každého simulačního kroku se z AIMSUNu předají údaje z detektorů. Po zpracování dat program určí hodnotu vnějších parametrů pro řízení křižovatky, a na konci kroku simulace je předá řadiči pomocí knihovny BDM, která zastává roli dopravní ústředny v reálném případě. \\ \\ Vnějšími parametry jsou \begin{itemize} \item délka cyklu - čas, za který se vystřídají všechny fáze \item offset - posunutí začátku cyklu oproti globálnímu času \end{itemize} Úkolem této práce je řídit provoz pouze pomocí nastavení délky cyklu. To změní i délky jednotlivých fází, jejichž součet se musí délce cyklu rovnat, neovlivní však jejich poměr, který je konstantní. To znamená, že se nezmění ani poměr doby průjezdnosti a neprůjezdnosti dopravních pruhů. \subsection{Oblast simulace}\label{ss:oblast_simulace} Pro simulaci bylo použito svhéma dvou křižovatek na ulici Řevnické, sestavené podle skutečné situace. Následující schémata znázorňují křižovatkuy s označením 495 - Na Radosti a 601 - terminál BUS, jejich pruhy (VA, VB, VC, VD, VE, VF a VA, VAa, VB, VBa, VC, VD, VE, Se) a detektory, znázorněné zelenými obdélníky. \begin{figure}[H] \begin{center} {\includegraphics[width=12cm]{\obr 601.eps}} \caption{Křižovatka 601}\label{fig:601} \end{center} \end{figure} \begin{figure}[H] \begin{center} {\includegraphics[width=12cm]{\obr 495.eps}} \caption{Křižovatka 495}\label{fig:601} \end{center} \end{figure}