\section{LQ řízení} LQ je zkratka slovního spojení linaer-quadratic, tedy lineárně kvadratický. Jedná se obecně o metodu, kdy je systém v diskrétním časovém kroku $t$ popsán vektorem proměnných $x(t) = ( x_1(t), ..., x_n(t) )$ a my můžeme nastavovat vektor parametrů $y(t) = ( y_1(t), ..., y_n(t) )$. Metoda je popsána a použita v článku \cite{6_tuc_lq} pro nastavování časů zelených na křižovatce. Princip přechodu z času $t$ do $t+1$ je popsán lineárním vztahem \begin{equation} x(t+1) = A x(t) + B y(t) \end{equation} . kde matice $A$ a $B$ jsou matice stavů a vstupů vyjadřující odezvu systému vzhledem k $x(t)$ a $y(t)$. Účelem LQ řízení je najít optimální hodnoty $y(t)$ v závislosti na $x(t)$ dané zpětnovazebnou maticí $L$ vztahem \begin{equation}\label{eq_lq_feedback} y(t) = -L x(t) \end{equation} . Optimalita je definována pomocí kvadratického kritéria \begin{equation}\label{eq_quadratic_criterion} J = \sum_{t=1}^{\infty} x(t)^t Q x(t) + y(t)^t R y(t) \end{equation} , kde $Q$ a $R$ jsou diagonální pozitivně semidefinitní matice vah určující významnost jednotlivých členů kritéria. Zpětnovazebná matice $L$ se podle \cite{6_tuc_lq} dostane minimalizací kritéria $J$ pomocí řešení Riccatiho rovnice pro diskrétní časový krok \begin{equation}\label{eq_riccati} L = \end{equation} \begin{equation}\label{eq_riccati_2} P = Q + A^T ( P - P B ( R + B^T P B ) B^T P ) A \end{equation} , popsané například v \cite{7_lq_methods}. \subsection{Použití LQ řízení ve strategii TUC} LQ řízení bylo použito v \cite{6_tuc_lq} k nalezení optimální délky zelených v systému 13-ti signálních skupin. Proměnné $x_i(t)$ zde představují obsazenost ramene $i$ spojující křižovatky $M$ a $N$. Účelem strategie je nalezení optimální délky zelených $g$, $g_{N,i}$ značí délku zelené na signální skupiny křižovatky $N$ zprůjezdňující směr do ramene $i$. Předpokládaný vztah pro přechod systému z času $t$ do času $t+1$ je \begin{equation}\label{eq_tuc_1} x_i(t+1) = x_i(t) + T [ q_i(t) + s_i(t) + d_i(t) + u_i(t) ] \end{equation}, kde proměnné značí: \begin{itemize} \item $T$ - časový krok \item $q_i(t)$ - přírůstek vozidel z křižovatek \item $u_i(t)$ - úbytek vozidel do křižovatek \item $s_i(t)$ - přírůstek vozidel z okolí sítě \item $d_i(t)$ - úbytek vozidel mimo síť \end{itemize} Přírůstek vozidel z křižovatek je dán vztahem \begin{equation} q_i(t) = \sum_{k\in I_m} t_{k,i} u_k(t) \end{equation} , je to tedy součet úbytků vozidel z ramen ústících do křižovatky $N$ vynásobených koeficinety $t_{k,i}$, což jsou odbočovací poměry z ramene $k$ do ramene $i$. V podovném tvaru se předpokládá $s_i(t)$ \begin{equation} s_i(t) = t_{i,0} q_i(t) \end{equation} , kde $t_{i,0}$ je odbočovací koeficient ramene $i$ mimo sledovanou síť. Při délce cyklu $C$, saturovaném toku $S_i$ a délce zelených $g_{N,i}(t)$ remene $i$ platí \begin{equation} u_i(t) = \frac{S_i \sum g_{N,i}(t)}{C} \end{equation}. Rovnice \ref{eq_tuc_1} tedy přechází do tvaru \begin{equation}\label{eq_tuc_2} x_i(t+1) = x_i(t) + T \left[ (1-t_{i,0}) \sum_{k\in I_m} t_{k,i} \frac{S_k \sum g_{M,k}(t)}{C} - \frac{S_i \sum g_{N,i}(t)}{C} + d_i(t) \right] \end{equation}. Uvažujeme-li nominální hodnoty $d^n$ a $g^n$ vedoucí vždy na stav $x^n$, platí podle rovnice \ref{eq_tuc_2} \begin{equation}\label{eq_tuc_nom} 0 = T \left[ (1-t_{i,0}) \sum_{k\in I_m} t_{k,i} \frac{S_k \sum g_{M,k}^n}{C} - \frac{S_i \sum g_{N,i}^n}{C} + d_i^n \right] \end{equation}. Označíme-li \begin{equation}\label{eq_delta_g} \Delta g(t) = g(t) - g^n \end{equation}, můžeme psát rovnici \ref{eq_tuc_2} jako \begin{equation}\label{eq_tuc_3} x_i(t+1) = x_i(t) + T \left[ (1-t_{i,0}) \sum_{k\in I_m} t_{k,i} \frac{S_k \sum \Delta g_{M,k}(t)}{C} - \frac{S_i \sum \Delta g_{N,i}(t)}{C} \right] \end{equation}, což dovoluje tuto rovnici zapsat pomocí matic v požadovaném tvaru \begin{equation}\label{eq_tuc_4} x(t+1) = A x(t) + B \Delta g(t) \end{equation}, kde $A$ je jednotková matice. \subsubsection{Kvadratické kritérium} Účelem lagoritmu je minimalizovat obsazenost ramen, tedy vektor $x(t)$ a penalizovat změnu délky trvání zelené oproti nominálním hodnotám. Kvadratické kritérium optimálního řízení \ref{eq_quadratic_criterion} jetedy v \cite{6_tuc_lq} definováno vztahem \begin{equation}\label{eq_tuc_crit} J = \sum_{t=0}^{\infty} x^T Q x + \Delta g^T R \Delta g \end{equation}. Diagonální matice $Q$ je zde zodpovědná za vyvažování počtu vozidel jednotlivých úseků. V \cite{6_tuc_lq} je každý diagonální prvek $Q_{i,i}$ matice $Q$ položen převrácené hodnotě maximálního povoleného počtu vozidel daného úseku $i$. $R = rI$ penalizuje změnu časů zelených. Parametr $r$ ovlivňuje míru reakce systému a ja volen metodu pokus-oprava. Minimalizací tohoto kritéria pomcí \ref{eq_riccati} získáme zpětnovazebnou matici $L$, která určuje $g(t)$. Z rovnic \ref{eq_lq_feedback} a \ref{eq_delta_g} dostaneme výsledný vztah \begin{equation}\label{eq_tuc_feedback} g(t) = g^n - L x(t) \end{equation}. Toto řešení předpokládá, že známe hodnotu $g^n$, při které systém zůstává ve stavu $x^n$. Tak tomu ale většinou není. Při absenci znalosti $g^n$ podle \cite{6_tuc_lq} odečteme $g(t) - g(t-1)$ a rovnice \ref{eq_tuc_feedback} nabývá tvaru \begin{equation}\label{eq_tuc_feedback_2} g(t) = g(t-1) - L( x(t) - x(t-1) ) \end{equation}.